دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اهمیت زینک برای کودکان و نکات مهم مصرف آن

  • زهره گنج بخش
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

اهمیت دادن به استفاده های برخی از مکمل ها در دوران کودکی در سلات فرزند بسیار تاثیر گذار خوادهد بود. یکس از ایتن مکمل ها زینک برای کودکان است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

اگر شما هم در خانواده خود کودک دارید به شما توصیه می شود که حتما در کنار مکمل های آهن از زینک برای کودکان نیز استفاده کنید چرا که فقر آهن کودکان مشکلات جدی را در پی خواهد داشت. این ماده مغذی برای رشد و سلامت کودک ضروری و واجب است. متخصصان و کارشناسان طبق تحقیقاتی که انجام داده اند، به این نتیجه دست یافته اند که کاهش این ماده در بدن عوارض بسیار بدی گذاشته و بروز برخی از بیماری های جدی را نیز به دنبال دارد.

زینک و اهمیت آن برای کودک

لزوم مصرف زینک برای کودکان

استفاده از زینک فایده های زیادی دارد که در این بخش مهم ترین آن ها را برای شما بیان خواهیم کرد. کمبود این ماده معدنی نیز باعث بروز برخی از مشکلاتی خواهد شد که به آن ها نیز خواهیم پرداخت.

مشکلات کمبود زینک در کودکان

یکی از مشکلات رایج کمبود این ماده معدنی در بدن این است که رشد به خوبی صورت نگرفته و باعث کوتاهی قد خواهد شد. کافی نبودن زینک سبب توقف رشد مناسب کودک خواهد شد. از دیگر عوارض کمبود این ماده می توان به ابتلا به بیماری ویلسون، اسهال شدید و بهبود نیافتن زخم ها اشاره کرد. هم چنین کم شدن توانایی در چشیدن غذا ها و ناتوانی در رشد جنسی پسران و دختران از دیگر آسیب های کمبود زینک است.

عوارض کمبود زینک در کودک

مزیت مصرف زینک برای کودک

این ماده مغذی به عملکرد و بهبود سیستم ایمنی کمک شایانی می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته کودکانی که مصرف زینک داشته اند در بزرگسالی کمتر دچار بیماری های عفونتی خواهند شد. استفاده از زینک هم چنین در یادگیری و عملکرد بهتر مغز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این ماده برای رشد مناسب اندام های تولید مثل نیز موثر است. زینک به درمان اسهال شدید کودک کمک فراوانی می کند. این ماده معدنی هم چنین  درمان سرماخوردگی، عفونت های گوش، اختلال پیش فعالی و پر خوری عصبی موثر واقع می شود.

مواد غذایی دارای زینک

برای اینکه این ماده مغذی را در برنامه تغذیه کودک خود قرار دهید باید از موادی هم چون، آجیل ها، غلات دارای سبوس، سیب زمینی همراه با پوست، گوشت قرمز، بخش بسیار کمی شیر مادر، قارچ و صدف استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

مواد غذایی حاوی زینک

میزان استفاده زینک برای کودک

طبق آمار و اطلاعات سازمان شبکه بهداشت مقدار تعیین شده این ماده در کودکان یک تا سه ساله به میزان ۳ میلی گرم است. کودکانی که بین ۴ تا ۸ سال دارند باید مصرف آن ها ۵ میلی گرم باشد. افراد نه تا سیزده سال بهتر است ۸ میلی گرم زینک مصرف کنند و در آخر نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۸ سال نیاز به ۱۱ میلی گرم استفاده از این ماده دارند.

توجه داشته باشید که همانطور که کمبود این ویتامین مشکلاتی را در پی دارد، افزایش میزان آن در بدن نیز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. اسهال خونی، تهوع، دردهای شکمی و استفراغ از عوارض بالا بودن میزان زینک است.

فواید زینک برای کودک

مکمل زینک برای کودک

ممکن است شما به عنوان والدین به دنبال یک مکمل زینک برای فرزند خود باشید. یکی از بهترین مکمل های زینک شربت های مولتی حاوی زینک است که به رشد، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، ارتقا سلامت عمومی و عملکرد بهتر سیستم عصبی فرزند شما کمک فراوانی می کند.

نکات مهم استفاده از زینک برای کودک

طبق مطالبی که گفته شده استفاده از زینک برای کودک اهمیت زیادی دارد. شما به عنوان والدین بهتر است این ماده را به صورت مکمل به فرزندان خود بدهید. زینک در داروخانه ها هم به شکل قرص و هم به صورت شربت یافت می شود. ممکن است برای شما هم سوال باشد که استفاده کدام یک برای کودک بهتر خواهد بود؟ از آن جا که قرص ها نباید جویده شوند و هم چنین احتمال گیر کردن آن ها در گلو بچه ها زیاد است پس توصیه می شود برای فرزندان خود شکل شربت آن را تهیه کنید و از ان استفاده نمایید.

اهمیت مصرف زینک در کودک

نکته دیگر این است که امکان دارد در مکمل هایی که تهیه می کنید متوجه داشتن ویتامین C نیز در آن ها شوید. شاید برایتان سوال پیش بیاید که مصرف به طور هم زمان ویتامین c و زینک اثر گذار خواهد بود؟ استفاده این دو ویتامین نه تنها اثر بخش خواهد بود بلکه مصرف آن ها باعث تقویت سیستم ایمنی کودک و ایجاد مقاومت بدن وی در برابر بیماری هایی هم چون عفونت ها خواهد شد. نکته دیگر قابل به ذکر این است که بهتر است این مکمل ها را یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت بعد از آن به کودک دلبند خود بدهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *