دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قلق تمیز کردن شیشه عینک را یاد بگیرید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

تمیز کردن شیشه عینک به صورت روزانه در واقع سبب پیشگیری از انواع آسیب ها و خراشیدگی لنزهای آن می گردد و همینطور در مراقبت درست از عینک و زیبایی آن تاثیر زیادی داشته و فرد از لحاظ دید با مشکل تاری مواجه نخواهد شد.

یکی از مسائلی که افراد استفاده کننده از عینک در طول روزمره با آن درگیر هستند پاکسازی شیشه عینک می باشد چرا که امکان دارد در معرض عوامل مختلفی دچار آلودگی و کثیفی شود بنابراین نیاز به شستشو و لکه گیری به روش اصولی و صحیح دارد. بدین منظور در این مطلب به آموزش بهترین روش تمیز کردن شیشه عینک به جهت یادگیری شما عزیزان پرداخته ایم.

نحوه صحیح تمیز کردن شیشه عینک

به طور کلی شیشه های عینک امکان دارد در اثر عوامل مختلفی همچون چربی، آلودگی، بخار و … کثیف شود و باعث تار شدن دید و اذیت شدن شخص شود بنابراین لازم است به منظور پیشگیری از خراشیده شدن عدسی و صدمات دیگر به تمیز کردن شیشه عینک به روش صحیح و اصولی آن بپردازید. به منظور پاکسازی عینک می توانید از آب و مایع ظرفشویی استفاده نمایید تنها باید مواظب باشید که در زمان شستن هیچ نوع خط و خش یا خراشیدگی بر روی شیشه عدسی ایجاد نکنید.

دلایل کثیف شدن شیشه عینک

دلایل اصلی کثیف شدن شیشه عینک

کثیف و یا کدر شدن شیشه عینک ممکن است ناشی از علل مختلفی باشد به طور مثال امکان دارد شیشه عینک توسط تماس داشتن با دست به لکه های چربی آلوده گردد یا این که بخاطر بخار گرفتگی روی شیشه به مرور حالت کدری به خود بگیرد. بنابراین می توان گفت دلیل کثیفی ششه عینک می تواند در اثر عوامل مختلفی باشد ولی با بهره گیری از روشی درست و کاربردی می توان آن را تمیز نمود. در صورتی که شیشه عینکتان در زمان رفت و آمد در مکان های گرم و سرد حالت مه گرفتگی به خود گرفت تمیز نمودن لنز عینک با کمک یک دستمال مرطوب یا یک عدد اسپری ضد بخار می تواند انتخاب درستی برای شفاف نمودن و وضوح اولیه شیشه عینک باشد.

از سویی دیگر در صورتی که شیشه های عینک خود را چند مرتبه تمیز کرده اید ولی هنوز شفافیت ندارد امکان دارد شیشه عینک شما صدمه دیده باشد که بدین ترتیب بایستی به عوض کردن آن ها اقدام نمایید. در این وضعیت بهتر است عینک خود را پیش چشم پزشک برده و از وضعیت سلامتی لنزها اطمینان حاصل نمایید.

روش اصولی پاکسازی شیشه عینک

ابزار مورد احتیاج برای پاک کردن

برای از بین بردن کثیفی شیشه عینک باید از وسایل مناسب این کار استفاده نمایید که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس

محلول پاک کننده :

این نوع محلول ها گروهی از اسپری های ویژه لنز هستند که برای لنزهای پلی کربنات و کاور محافظت کننده شیشه عینک مناسب می باشند و در واقع بهترین گزینه برای پاکسازی شیشه عینک دودی و طبی هستند. اگر به این گونه اسپری ها دسترسی ندارید می توانید از مایع ظرفشویی بدون لوسیون استفاده نمایید.

پارچه میکروفایبر :

این نوع پارچه وسیله ای بسیار ایمن و تاثیرگذار می باشد که می تواند بدون به وجود آوردن خراش بر روی شیشه عینکتان آن را به راحتی تمیز نماید.

نحوه صحیح تمیز کردن شیشه عینک

شیوه اصولی و مناسب پاکسازی شیشه عینک

برای تمیز کردن لنز عینک نیاز به رعایت یک سری موارد مهم و اصولی دارید که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

شستشوی دست ها و خشک کردن آن ها پیش از پاکسازی عینک :

پیش از این که عینک را تمیز کنید اطمینان حاصل نمایید که دست هایتان از هر نوع آلودگی، لوسیون و جرمی و یا هر چیز دیگری که می تواند به شیشه عینک انتقال پیدا کند کاملا پاک و تمیز باشد. از لوسیون بدون صابون یا مایع ظرفشویی بهره ببرید و پس از آن با یک عدد حوله تمیز که بدون پرز می باشد آن ها را خشک نمایید.

شستن عینک زیر جریان آب ولرم :

این عمل گرد و غبار و کثیفی های دیگر را پاکسازی می کند و از بروز خط و خش بر روی شیشه در زمان تمیز کردن پیشگیری می کند. برای انجام این عمل از آب داغ استفاده نکنید چرا که امکان دارد به بعضی از جنس های شیشه عینک صدمه برساند.

نحوه پاکسازی لنز عینک

ریختن چند قطره مایع ظرفشویی بر روی هر شیشه عینک :

اغلب مایعات ظرفشویی خیلی قوی می باشند بدین ترتیب بهتر است کمی از آن را برای هر کدام از شیشه ها بکار برید. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که از مایع هایی استفاده نمایید که فاقد لوسیون یا رطوبت دهنده دست باشند.

شیوه اصولی تمیز کردن شیشه عینک

مالیدن و پاکسازی کل بخش های فریم و شیشه های عینک به صورت آرام :

اطمینان حاصل نمایید که کل بخش های عینک را تمیز می کنید که از جمله آن ها می توان به بخش هایی که روی بینی و یا گوش قرار گرفته می شوند اشاره کرد که باید عاری از هر گونه گرد و غبار و یا حتی چربی انباشته شده باشد.

شستشوی دو سمت شیشه و قاب :

باقی ماندن صابون یا هر نوع ترکیب شوینده بر روی عینک موجب می شود که زمان خشک کردن بر روی آن لکه به وجود آید.

تکان دادن عینک و حذف قطره های آب از روی آن :

شیشه های عینک را با دقت کامل مورد بررسی قرار دهید تا اطمینان حاصل نمایید که به طور کامل پاکسازی شده اند.

شیوه درست تمیز کردن لنز عینک

خشک کردن لنز و فریم عینک با حوله نرم :

از یک دستمال یا حوله نخی که برای خشک نمودن ظروف نیز مناسب می باشد استفاده نمایید و مطمئن شوید که به طور کامل تمیز باشد زیرا که وجود خاک و حشرات موجود بر روی حوله خود موجب به وجود آمدن خط و خش و خراشیدگی بر روی عینک می گردد و روغن حاصل از پخت و پز و لوسیون ها و … موجب بروز لکه بر روی آن ها می گردد.

بازبینی مجدد عدسی و شیشه های عینک :

در صورتی که لکه یا خراشی باقی مانده بود آن ها را با پارچه و یا دستمال میکروفایبر تمیز نمایید. به منظور پاکسازی عینک هایتان در صورتی که هیچ یک از وسایل نام برده را در دسترس نداشتید می توانید از دستمال مرطوب کننده استفاده نمایید.

از بین بردن لکه و آلودگی با وسایل مخصوص :

با خریداری دستمال مخصوص عینک، ژل یا اسپری لنز و یا با استفاده از دستمال کاغذی اثر انگشت و دیگر کثیفی های روی عینک را تمیز نمایید.

عدم استفاده از پارچه و مواد نامناسب :

به هیچ عنوان از گوشه لباس خود برای پاکسازی عینک استفاده نکنید به این علت که اغلب پارچه ها شامل الیاف ساینده ای می باشند که بر روی شیشه خش و لکه باقی می گذارند. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از موادی همچون سرکه، سفید کننده و آمونیاک یا هر نوع تمیز کننده شیشه پنجره برای پاکسازی شیشه عینک بکار نبرید زیرا این ترکیبات سبب نابودی کاور روی لنز عینک می شوند که به هیچ عنوان جبران پذیر نمی باشد.

طریقه درست پاک کردن لنز عینک

در مطلب ارائه شده روش صحیح و اصولی تمیز کردن شیشه عینک را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *