دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه نیکولا تسلا مخترع صربستانی

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

زندگینامه نیکولا تسلا نشان می دهد که وی در ابتدا بسیار خلاق بوده و از شکت ها پلی برای پیشرفت می ساخته است ولی بعدا در آخرین اختراعش که شکست خورد دیگر نتوانست مانند قبل باشد و مشکلات بسیاری برای این مخترع ایجاد شد.

زندگینامه نیکولا تسلا برای بسیاری از افراد جالب می باشد و افراد بسیاری هستند که دوست دارند بدانند این مخترع اهل کدام  کشور می باشد و چه اتفاق های مهمی در زندگی او روی داده است. در ادامه شما را با هر آن چه که باید در رابطه با تسلا بدانید را برایتان بیان خواهیم کرد.

زندگینامه نیکولا تسلا

زندگینامه نیکولا تسلا

در زندگینامه نیکولا تسلا آمده است که او یکی از مخترعان اهل صربستان می باشد که اختراعات وی تکان دهنده در جهان بوده است و توانسته تا کنون بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار بدهد تا بر روی پروژه هایش سرمایه گذاری کنند. تسلا برخلاف زندگی درخشانی که داشت در روزهای پایانی عمر خود در بی پولی و اتاق کوچکی در هتل زندگی کرد.

نیکولا تسلا یکی از مشهور ترین مخترعان می باشد و این مشهور بودن را مدیون طراحی سیستم الکتریکی جریان متناوب (AC) بوده است و او یک اختراع ارزشمند دیگری نیز دارد که هنوز هم در فناوری رادیو استفاده می شود و آن هم سیم پیچ تسلا می باشد. سیستم های طراحی شده توسط تسلا هنوز در سراسر جهان مورد استفاده مردم می باشد.

زندگی شخصی تسلا

تسلا در ۱۰ ژانویه سال ۱۸۵۶ میلادی در کرواسی چشم به جهان گشود. خانواده او  دارای ۵ فرزند بودند که نام آن ها شامل تسلا، دان، آنجلینا، میلکا و ماریکا می شد. در نظر داشته باشید که مادر تسلا در اوقات فراغت خود وسایل خانگی بسیار ساده ای را اختراع می کرد و همین کار او توانست تسلا را به اختراعات برقی علاقه مند کند. پدر تسلا کشیش ارتدوکس صربستانی بود و دوست داشت تسلا نیز به او بپیوندد ولی تسلا علاقه بسیار زیادی به علوم داشت و دوست داشت در همین رشته به تحصیل بپردازد.

زندگی شخصی تسلا

  •  آرون گروپس

تحصیلات تسلا

در زندگینامه هر فرد مشهوری یک بخش تحصیلات نیز وجود دارد و نیکولا تسلا نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. نیکولا تسلا یکی از مخترعانی می باشد که توانست دوران دبیرستان خود را در آلمان سپری کند و بعد از آن به موسسه پلی تکنیک در تگزاس اتریش رفت و در دانشگاه پراگ تحصیل کرد و بعد به بوداپست رفت.

او ابتدا در بورس تلفن مرکزی کار می کرد و زمانی که در بوداپست بود جرقه یکی از اختراعاتش به نام موتور القایی در ذهنش زده شد. او بعد از چند سال تلاش پی در پی تصمیم گرفت از اروپا به آمریکا برود. این کار را در سن ۲۸ سالگی انجام داد.

تسلا و ادیسون

توماس ادیسون یکی از دانشمندانی بود که در سال ۱۸۸۴ توانست کار های الکتریکی خود را به یکی از بزرگ ترین استاندارد های کشور تبدیل کند. در زندگینامه نیکولا تسلا آمده است که وی در همین زمان با معرفی نامه به دفتر ادیسون رفت و همان جا استخدام شد. این دو نفر سال های خوبی را با هم همکاری کردند و باعث پیشرفت های بسیاری در اختراعات ادیسون شدند.

این دو نفر بعد از چندین و چند سال همکاری بنا به دلایل نامعلوم از یک دیگر جدا شدند. این جدا شدن برای ادیسون هیچ کاری نداشت ولی برای تسلا می توانست آسیب های مالی بسیاری به همراه داشته باشد.

تسلا و ادیسون

شروع کار های انفرادی

در این بخش از زندگینامه نیکولا تسلا به بررسی کار های انفرادی او می پردازیم. تسلا بعد از این که از ادیسون جدا شد اولین کار انفرادی خود را شروع کرد و با بودجه ای که از شرکت نور الکتریکی دریافت کرد باید روشنایی قوس الکتریکی را ایجاد می کرد. با این که تسلا در این امر خیلی موفق بود ولی بعد از اتمام پروژه بنا به دلایلی مجبور شد از این کار خارج شده و به کارگری بپردازد.

وی چند سال را به عنوان کارگر دستی گذراند تا بتواند امرار معاش کند. بعد از ۲ سال تسلا بودجه ای دریافت کرد که این بودجه برای شرکت جدید تسلا الکتریک بسیار خوب بود و می توان گفت شانس دوباره به او روی آورد. این فرد توانست اختراعات بسیاری به ثبت برساند که عبارتند از :

  • دینامو
  • موتور القایی
  • کشف فناوری رادار
  • فناوری اشعه ایکس
  • کنترل از راه دور
  • میدان مغناطیسی گردان
  • مشارکت در برق AC
  • سیم پیچ تسلا

سیستم برق AC

تسلا با طراحی این طرح توانست جهان را با بعد دیگری رو به رو کند. در واقع این اختراع و توسعه آن به سرعت به سیستم بی سیم پر قدرت در جهان تبدیل شد و جزء استاندارد های جهانی باقی مانده است. تسلا در سال ۱۸۸۷ توانست بودجه جدید برای شرکت جدید تسلا الکتریک پیدا کند و تا پایان سال چندین اختراع بر پایه AC به ثبت رساند.

تسلا توانست اختراعات خود را مورد توجه بازرگانان آمریکایی و مهندسان دیگر قرار بدهد و جورج وستینگهاوس از این طرح تسلا بسیار خوشش آمد و روی آن سرمایه گذاری بسیار بزرگی انجام داد. در واقع این بازرگان آمریکایی توانست با ۶۰۰۰۰ هزار دلار پول نقد و سهام شرکت وستینگهاوس حق ثبت این اختراع را از تسلا بگیرد. وی یقین داشت که اختراع تسلا می تواند به او کمک کرده تا قدرت کشور را از راه دور تامین کند.

وستینگهاوس و تسلا بعد از مدتی در رقابت با ادیسون قرار گرفتند. ادیسون سعی می کرد سیستم جریان مستقیم (DC) را به مردم بفروشد. در  نظر داشته باشید که یک مطبوعاتی توانست نظر مردم را نسبت به طرح ادیسون باز گرداند و شرکت وستینگهاوس برای تامین روشنایی در نمایشگاه جهانی کلمبیا در سال ۱۸۹۳ در شیکاگو انتخاب شد.

کار های انفرادی تسلا

نیروگاه برق آبی

نیکولا تسلا توانست اولین نیروگاه های برق آبی را در ایالات متحده آمریکا بسازد. وی این کار را در آبشار های نیاگارا طراحی کرد. سال بعد از این طراحی او در نیویورک استفاده شد و او توانست کمک بسیار زیادی به بشر کند و آن ها را برای تامین برق آسوده خاطر کند.

سیم پیچ تسلا

در اواخر قرن ۱۹ تسلا توانست کویل تسلا را ثبت کند. وی این اختراع را بر پایه و اساس فناوری های بی سیم طراحی کرده بود و امروزه نیز این فناوری بسیار خوب در فناوری های رادیویی مورد استفاده قرار می گیرد. قلب مدار الکتریکی سیم پیچ تسلا واسطه القایی است که در آنتن ها استفاده می شود. این وسیله با استفاده از یک خازن کار می کند و جریان و ولتاژ را از یک منبع تغذیه تشدید می کند تا وسایل بتوانند بهتر کار کنند. تسلا از این اختراع خود استفاده کرد تا بتواند روی فلورسانس، اشعه X، رادیو و برق بی سیم کار کند.

زندگینامه نیکولا تسلا

انرژی آزاد

یکی از اختراعات بی نظیر تسلا انرژی آزاد بود. در زندگینامه نیکولا تسلا آمده است که وی جسورانه این پروژه را شروع کرد و سرمایه گذاران بسیاری برای این کار پیش قدم شدند. وی توانست یک برج انتقال عظیم در لانگ آیلند بسازد که این برج به واردنکلایف مشهور شد.

در بین سرمایه گذاران این طرح شک و تردیدهایی ایجاد شد و رقیبان او با حمایت از ادیسون منجر به شکست این پروژه شدند و تسلا دیگر نتوانست پروژه را به اتمام برساند و مجبور شد این پروژه بسیار عظیم را برای همیشه کنار بگذارد. کارمندان برج در سال ۱۹۰۶ اخراج شدند و نیکولا تسلا بعد از چند سال اعلام ورشکستگی کرد.

برج عظیم ساخته شده برای پرداخت بدهی های تسلا به فروش گذاشته شد و همین امر منجر به کنار گذاشتن اختراع شد و به عنوان مشاور به کار خود ادامه داد. در واقع این مشکلی که برای تسلا ایجاد شده بود باعث شد تا او به عارضه های عصبی دچار شود و زندگی نا آرامی را داشته باشد.

درگذشت تسلا

درگذشت نیکولا تسلا

عقاید تسلا با گذشت زمان بسیار تغییر می کرد و عقیده های او بسیار عجیب و غیر عملی تر می شد. عارضه های عصبی که برای تسلا ایجاد شده بود منجر شد که او زمان های بسیار زیادی از وقت خود را با غازهای وحشی بگذراند و روی پروژه اشعه مرگ کار کند. این پروژه هم در جنگ جهانی دوم بسیار مورد توجه بود.

تسلا در سال های پایانی عمر خود بسیار فقیر و تنها شده بود و در ۷ ژانویه سال ۱۹۴۳ در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.محل درگذشت تسلا در نیویورک آمریکا بود و در جایی چشم از جهان فرو بست که حدودا ۶۰ سال در آن زندگی کرده بود. علت مرگ این مخترع ترومبوز کرونر اعلام شد.

امروزه میراث بسیار زیادی از این مخترع به جای مانده است و حدود ۵۰ سال بعد در سال ۱۹۹۴ تابلوی خیابانی در محل زندگی او به نام Nikola Tesla Corner تغییر کرد و بدین صورت دیگر این نام از یاد مردم نخواهد رفت. در واقع این کار به همه می فهماند که برای ماندن در یادها باید کار های بزرگی انجام بدهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *