دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گل شمعدانی در زمستان نیازمند چه شرایطی است؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع پرورش و نگهداری گل شمعدانی در زمستان کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کاشت و مراقبت این گیاه جذاب کنید.

به طور کلی گل شمعدانی از دسته گیاهان محبوب در میان مردم می باشد که به راحتی رشد کرده و اصول کاشت بسیار ساده ای هم دارد. در واقع نگهداری گل شمعدانی در زمستان به محیط منزل حس و حال خوبی بخشیده و راحیه مناسبی را ایجاد خواهد کرد.

آشنایی با اصول نگهداری گل شمعدانی در زمستان

بهتر است بدانید که این گیاه زیبا در سراسر جهان توسط هلندی ها معرفی شده که خود آن ها نیز در اوایل قرن ۱۸ این گیاه را از مناطق آفریقای جنوبی همراه خود آورده بودند. در سال ۱۷۵۳ نیز گیاه شناس سوئدی به نام کارل لینئوس، انواع گل شمعدانی را در زیر مجموعه Geranium قرار داد. به همین ترتیب متوجه شدند که گونه شمعدانی اروپایی با گونه شمعدانی هایی که از آفریقای جنوبی آورده اند کاملا متفاوت است.

به همین خاطر هر کدام از این دو نوع گیاه در شاخه های متفاوتی دسته بندی شدند. این گیاه زیبا امروزه در زبان انگلیسی با نامی منحصر به فرد مانند Geranium شناخته می شود که خود آن نیز در حقیقت به معنی Pelargonium خواهد بود.

چگونگی نگهداری گل شمعدانی در زمستان

پرورش شمعدانی ها درون خانه:

معمولا توصیه می شود که در طول فصل زمستان گیاه شمعدانی را در محیط منزل تان پرورش دهید و همچنین اگر بتوانید برای آن ها نور کافی فراهم کنید گیاه خانگی عالی خواهید داشت. شمعدانی ها معمولا دماهای کم را می پسندند پس اگر دمای خانه تان خیلی بالا هم نباشد گیاه به روند رویش خود ادامه خواهد داد. اما اگر نور کافی نباشد به تدریج با ضعیف شدن، دراز و بدقواره شدن آن مواجه خواهید شد.

برای پرورش این گیاه بایستی آن را در مقابل پنجره غربی یا جنوبی خانه قرار دهید و یا از لامپ های مخصوص پرورش گل و گیاه استفاده نمایید. اغلب اوقات توصیه می شود گیاهتان را نزدیک به پنجره ای که بادهای سرد از میان آن به داخل می آید نگهداری نکنید.

اصول پرورش گیاه شمعدانی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بهتر است قبل از اینکه اولین موج سرما آغاز شود گیاهتان را به درون خانه بیاورید. سپس در و پنجره ها را عایق بندی کرده و بخاری را روشن نگه دارید. با انجام این کار به گیاه فرصت می دهید تا پیش از اینکه درجه حرارت هوا کاهش یابد خود را با شرایط محیط سازگار کند.

یکی از نکات مهم در نگهداری گل شمعدانی در زمستان این است که آن ها دقیق بررسی کنید که آیا آثاری از حمله آفات یا بیماری های مختلف وجود دارد یا خیر. سپس گیاهان سالم را به داخل خانه بیاورید و هرس کنید تا برای سال بعد آماده باشند. می توانید به هرس شمعدانی ها تا یک سوم بپردازید زیرا انجام این کار به گیاه کمک می کند تا زمستان را به راحتی بگذراند.

زمانی که برای اولین بار گیاه را به داخل منزل می آورید بایستی آبیاری را به مقدار زیاد انجام دهید و برای آبیاری های بعدی صبر کنید تا خاک بستر به صورت کامل خشک شود. از آنجایی که شمعدانی ها کمی خشکی را ترجیح می دهند این مورد می تواند در گلدهی بهتر آن ها موثر باشد.

از آنجایی که گیاه در فضای خانه ممکن است دچار آفاتی مانند شته ها و کنه های عنکبوتی و همچنین بیماری های قارچی شود بهتر است آن ها را به صورت مداوم بررسی کنید. اگر به نظر آمد که گیاهتان برای زنده ماندن در تلاش است اجازه دهید به خواب زمستانی برود.

چگونگی هرس کردن گیاه شمعدانی

مراقبت های لازم از شمعدانی ها در زمستان:

همانطور که متوجه شدید در فصل زمستان بایستی مراقبت از این گیاه را دو چندان کنید زیرا اگر بی دقتی در مراقبت آن رخ دهد باعث از بین رفتن گیاهتان خواهد شد. توصیه می شود مواردی را که در ادامه بیان کرده ایم به صورت کامل رعایت کنید:

پیش از آغاز اولین یخبندان در محل زندگی تان بهتر است با کمک گرفتن از یک چاقو و یا انبر تمیز ساقه های گیاه را هرس کنید. به این صورت که ارتفاع آن ها بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد و همچنین تعدادی ساقه برای رشد مجدد گیاه باقی بمانند.

نگهداری و پرورش گل شمعدانی در طول تابستان بایستی خارج از منزل انجام شود اما در فصل زمستان بایستی آن را به داخل خانه انتقال دهید و به عنوان گل آپارتمانی مورد مراقبت قرار دهید. در این مورد بهتر است گیاهتان را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

توصیه می شود ساقه های قلمه زده از گیاه مادر را درون گلدانی کوچک و به اندازه ریشه آن نگهداری نمایید. همچنین می توانید از خاک های معمولی که برای گلدان اصلی استفاده می کنید برای گلدان های جدید نیز استفاده نمایید.

بهتر است در طول شب گیاهتان را در بازه دمایی بی ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. با این حال گیاه در دمای ۰ تا ۲۷ درجه نیز مقاومت خوبی از خود نشان خواهد داد.

روش های مراقبت از مشعدانی ها در فصل سرما

اغلب اوقات توصیه می شود زمانی که برگ های جدید شمعدانی شروع به رشد کردند به تدریج برگ های قدیمی را هرس کنید.

چنانچه در روند نگهداری گل شمعدانی متوجه شدید که برگ ها دچار آسیب دیدگی شده اند بهتر است آبیاری را به مقدار کم انجام دهید. همچنین بهتر است کوددهی را متوقف کرده و اجازه دهید گیاه به استراحت خود ادامه دهد.

اگر قصد دارید از گیاهتان در زمان خاصی استفاده کنید بایستی زمانبندی هرس و مراقبت از آن را رعایت نمایید.

توصیه می شود زمانی که آخرین سرما به پایان رسید به تدریج گلدان های شمعدانی را به بیرون از منزل انتقال دهید و درون گلدان های مختلفی قلمه زدن شمعدانی را انجام دهید.

پس از انتقال گیاه به بیرون از منزل در تابستان ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شمعدانی ها دوباره به هوش بیایند. به همین خاطر بهتر است آن ها را ۶ هفته پیش از آخرین موج سرما به مکانی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

همچنین اگر آن ها را به صورت ریشه لخت نگهداری کرده اند بایستی حالا درون گلدان بکارید و البته می توانید برای چندین ساعت درون آب قرار داده و سپس اقدام به کاشت کنید.

اصول قلمه زنی شمعدانی ها

توجه داشته باشید که بایستی گیاهان نگهداری شده در زمستان را به خوبی آبیاری کنی و مقدار ریقی شده ای کود مناسب به خاک شان بدهید و سپس اجازه دهید تا شمعدانی ها آرام آرام از خواب زمستانی برخیزند. معمولا وقتی که برگ های گیاه سبزتر و شاخ  و برگ های جدید ایجاد شدند نشانه بیدار شدن گیاه از خواب زمستانی خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *