دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دریاچه کافتر اقلید و چشم انداز زیبای آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

دریاچه کافتر یکی از دریاچه های با اهمیت در استان فارس می باشد. این دریاچه در سال های اخیر به دلیل استفاده بی رویه و مسدود شدن مسیر آب راه ها دچار خشکسالی شده است. این دریاچه در شهرستان اقلید واقع شده است، و در گذشته یکی از مهم ترین سکونتگاه های پرندگان مهاجر محسوب می شود، که اهمیت زیادی در رشد آن ها داشته است.

دریاچه کافتر یکی از دریاچه های مهم در شهرستان اقلید می باشد، این دریاچه سال ها است که دچار خشکسالی شده، و با وجود بارش های سالانه در این مناطق نیز مشکل خشکسالی آن برطرف نشده است. طبق نظر کارشناسان رودخانه بالادستی با مشکلاتی مواجه گشته و مسئولان نیز در این زمینه کاری انجام نداده اند. متاسفانه برای حل مشکل این دریاچه هیچ تدبیر خاصی وجود ندارد، همین موضوع نیز موجب خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر شده است. یکی از مشکل های جدی در روان های آب های این منطقه می باشد. با بارش های سالانه در این منطقه نیز هیچ بهبودی در اوضاع آن ایجاد نشده است. جالب است بدانید، حجم بارش ها در این منطقه ۸۰۰ میلی متر می باشد.

دریاچه کافتر

 دریاچه کافتر را بشناسید:

این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های منطقه بوده است، اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل بارش های کمی که در این مناطق حاکم بوده است، دچار خشکسالی گشته و موقعیت آن در خطر می باشد. طبق گفته های کارشناسان عدم بارش در این مناطق یکی از علت های اصلی خشکسالی است. با توجه به آمارهایی که از سوی اداره هواشناسی اعلام شده، این حوزه آبریز با میانگین ۲۹۰ میلی متری مواجه شده است. این دریاچه یکی از مکان های دیدنی استان فارس به شمار می آید.

محیط زیست کافتر

دلایل خشکسالی:

دریاچه کافتر در سال های اخیر بنا به دلایل متعددی با مشکلات کم آبی و خشکسالی مواجه شده است. یکی از مهم ترین دلایل خشکسالی های اخیر در این منطقه کمبود حجم بارش های سالانه می باشد. اختلال در ورودی و مسیر آب ها اشاره نمود. ورودی مسیر آب ها که به بستر دریاچه منتهی می شود، توسط برخی از افراد با ایجاد آبگیرهای عظیم دچار مشکل شده است. این مسیر در طول ۸۰ کیلومتری رودخانه شادکام می باشد.

آب های کافتر

از سویی دستکاری هایی که در دیواره های رودخانه شادکام انجام شده است، موجب هدر رفتن بخش مهمی از آب ها می باشد. بخش های مهمی از آب های سیلاب و روان آب ها در این مناطق هدر رفته اند، و این موضوع موجب از دست رفتن مقدار قابل توجهی از مورفولوژی های رودخانه شادکام گشته است. رودخانه شادکام یکی از بسترهای مهمی است که آب این دریاچه را تامین می کند.

  •  آرون گروپس

رودخانه کافتر

برخی از فعالان محیط زیست در این زمینه بیان کرده اند، که شکل و ساختمان این رودخانه به مرور از بین رفته است، و موجب از بین رفتن شکل هندسی آن گشته، همچنین به هم ریختگی هایی که در بخش های دیگر این بستر صورت گرفته است، موجب بروز خشکسالی شده است. شکل بستر، شکل هندسی آبراهه، پروفیل رودخانه و … از بخش های مختلف بستر رودخانه می باشند، که به دلیل بهم ریختگی موجب کاهش حجم بستر آب شده اند. از سویی این بهم ریختگی ها سرعت جریان فرسایش را بالا برده اند، و موجب رسوب گذاری های منفی در این بستر گشته اند.

آشنایی با دریاچه کافتر

چه اقداماتی برای این بستر لازم است؟

متاسفانه کوتاهی هایی که در سال های اخیر صورت گرفته است، موجب شده تا این دریاچه با مشکلات متعددی همراه باشد. یکی از اقدامات لازم و اساسی برای این دریاچه رفع موانع بستر رودخانه شادکام است. با این اقدامات آب حاصل از بارندگی ها و سیلاب ها که به بستر دریاچه می ریزند موجب رفع خشکسالی ها می شوند. اگر این موانع از پیش رفع شده بود، در این سال ها با حجم بارش های ۸۰۰ میلی متری آب ها به مسیر دریاچه کافتر می رسید. اما به دلیل بی توجهی هایی که صورت گرفته این دریاچه همچنان دچار مشکل است.

آب های کافتر

این دریاچه کجا قرار دارد؟

این دریاچه که با نام دریاچه شادکام نیز شناخته می شود، یکی از دریاچه های آب شیرینی است، که در استان فارس و در حوزه آبریز رودخانه شادکام قرار دارد. در مسیر رودخانه شادکام و در نواحی خنجشت که در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال شیراز و در شهرستان اقلید این دریاچه واقع شده است. این دریاچه یکی از مکان هایی است، که مورد توجه علاقه مندان به محیط زیست قرار می گیرد. بسیاری از گردشگران و توریستان این منطقه را علاقه مندان به محیط زیست تشکیل می دهند. بسیاری از افراد سعی دارند تا با بررسی مشکلات این منطقه خشکسالی آن را برطرف کنند.

منطقه دیدنی کافتر

این دریاچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. و در سیستم طبیعی نقش مهمی ایفا می کند. این دریاچه منبع بسیار مهمی برای پرندگان مهاجر به شمار می آید، و در پرورش ماهی ها نقش زیادی داشته است. جالب است بدانید این دریاچه اولین زیستگاه پرندگان مهاجر محسوب می شود. همانطور که اشاره شد، این دریاچه در سال های اخیر به دلیل استفاده بی رویه آب ها خسارت های زیادی را تحمل کرده است.

آشنایی با کافتر

زندگی جانوری دریاچه:

دریاچه کافتر زمانی که پر آب بود، یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر به شمار می آمده، و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی به خطر افتاده است. مجموعه متنوعی از زندگی جانوری و گیاهی در این مناطق موجب رشد و اهمیت این دریاچه بوده است. از سویی این دریاچه در رشد و پرورش ماهی ها نیز اهمیت زیادی دارد. گونه های مختلفی از پرندگان که در این سکونتگاه وجود داشته شامل چنگر، تنجه، فلامینگو، سر حنایی، اردک، عقاب دم سفید، کفچه نوک، خوتکا، باکلان، اردک سرسبز، حواصیل و … می باشند.

این دریاچه از تنوع گیاهی نیز برخوردار بوده است، اما در سال های اخیر مشکل خشکسالی آن به طور جدی بوده است، همین موضوع موجب شده است تا از جذابیت های گردشگری این منطقه نیز کاسته شود. در حال حاضر تنها افرادی که به محیط زیست علاقه مند هستند، به این منطقه می روند، تا بتوانند تلاشی در جهت رفع مشکلات این منطقه داشته باشند. همانطور که می دانید عدم مدیریت درست و نبود برنامه ریزی در اینگونه از مناطق موجب شده است، مشکلات بسیار جدی داشته باشند. همچنین این خشکسالی ها خسارت های پی در پی داشته است.

مناطق کافتر

مکان های دیدنی استان هرمزگان نیز مانند فارس از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار می باشد. در این استان می توانید، از جاذبه هایی نظیر این دریاچه دیدن نمایید. این منطقه نیز می تواند از مهم ترین زیستگاه های جانوری و گیاهی به شمار آید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *