دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

عوارض آرایش برای کودکان و توصیه های پیشگیرانه در رابطه با آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در دنیای امروز برخی از کودکان با الگو گرفتن از والدین خود و همچنین کنجکاوی نسبت به محیط پیرامون خود علاقه و میل زیادی به استفاده از لوازم آرایشی دارند و این عمل برای آن ها محبوب و هیجان انگیز به شمار می رود ولی والدین باید نسبت به مواد شیمیایی استفاده شده در این لوازم و خطرات آن و همچنین عوارض آرایش برای کودکان توجه زیادی داشته تا از خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری نمایند.

امروزه آرایش کردن در بین بانوان رواج زیادی پیدا کرده است و اغلب دختربچه ها به تقلید از مادرانشان تمایل زیادی به انجام این کار دارند و به نوعی نسبت به آن حس کنجکاوی پیدا کرده و در نتیجه به استفاده از انواع لوازم آرایشی می پردازند. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی تاثیرات و عوارض آرایش برای کودکان بپردازیم.

آشنایی با عوارض آرایش برای کودکان

برخی از والدین به اصرار دختران کوچک خود و گاهی اوقات به منظور سرگرمی و جذاب بودن آرایش کردن برای آن ها این اجازه را به فرزند خود می دهند که از این لوازم استفاده نمایند ولی پیش از این کار آن ها باید نسبت به عوارض آرایش برای کودکان آگاهی لازم را داشته باشند چرا که امکان دارد تمایل به آرایش کردن باعث بروز بلوغ زودرس در آن ها شده و اختلالات روانی مختلفی را در آینده برای آن ها به همراه داشته باشد.
مضرات و عوارض آرایش برای کودکان
بهتر است بدانید که استفاده از وسایل آرایش همچون انواع کرم و لوازم آرایشی دیگر به صورت روزمره و پی در پی متاسفانه در بین اغلب بانوان جوان امروزه گسترش پیدا کرده و حتی با داشتن پوستی زیبا و شفاف تمایل به آرایش غلیظ دارند. ولی در این رابطه باید گفت که علاوه بر این که این عمل می تواند به شادابی و لطافت پوست آن ها صدمه بزند به صورت ناخواسته به کودکان این مسئله را یاد می دهد که تنها با بکار بردن این ترکیبات شیمیایی فرد ظاهری زیبا خواهد داشت.
مضرات لوازم آرایشی برای بچه ها

مضرات و مشکلات ناشی از آرایش کردن

  • استفاده بیش از حد از وسایل آرایشی و بهداشتی منفذهای پوست را مسدود کرده و موجب ایجاد جوش و آکنه می گردد.
  • انواع عطرها و ترکیبات معطر موجود در وسایل آرایشی رایج ترین دلیل حساسیت پوستی می باشد که موجب ایجاد آلرژی به نور خورشید، کهیر پوستی و بروز نوع خاصی از لک های پوستی می گردد.
  • از جمله عوارض روانی مهم آرایش کردن که دختر بچه ها را درگیر می کند بحران هویتی و شخصیتی در آن ها می باشد.
  • کرم های آرایشی و کرم پودرها سبب محافظت از پوست در برابر نور آفتاب نمی شوند بدین ترتیب به جای ضد آفتاب برای بچه ها هرگز آن ها را مورد استفاده قرار ندهید.

انواع عوارض آرایش برای کودکان

  • بیشترین ضرر بکارگیری لوازم آرایشی و بهداشتی فرهنگ سازی غلط آن می باشد.
  • از دیگر مضرات آرایش کردن دختر بچه ها پایین آمدن میزان اعتماد به نفس در آن ها می باشد چرا که زمانی که به مراحل سنی بالاتر برسند دیگر قادر نمی باشند بدون آرایش در جامعه حضور پیدا کنند.
  • استفاده کردن وسایل آرایشی موجب ایجاد کم خونی های شدید و وابسته به درمان در بچه ها می گردد چرا که این ترکیبات دارای فلزات سنگین می باشند که به مرور به درون بدن راه پیدا می کنند.
  • از دیگر عوارض جانبی خطرناک بکار بردن وسایل آرایشی شدت گرفتن حملات آسم در کودکان مبتلا به تنگی نفس می باشد.

نحوه برخورد والدین با آرایش کردن کودکان

نحوه برخورد و رفتار والدین با کودکان علاقمند به آرایش

به منظور کم کردن میزان علاقه مندی به آرایش در کودکان و نوجوانان پیشنهاد می شود در وهله اول بزرگترها در حضور کودکان کمتر آرایش کنند. بعد از آن برای کودکان به لحن و زبانی کودکانه شرح دهند که این عمل ویژه بزرگسالان می باشد و کودکان را از مضرات آن مطلع سازند. به طور مثال به او توضیح بدهند که آرایش کردن ممکن است برای سلامتی او ضرر داشته باشد و به او صدمه بزند.

به جهت ممانعت از سرکوب شدن خواسته های کودکان و متناسب با رده سنی حساس و توجه به لطافت و آسیب پذیر بودن پوست آن ها تا جایی که ممکن است وسایل آرایشی کودکانه ای برای آن ها فراهم گردد که بیشتر به عنوان سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد.

مضرات آرایش کردن برای بچه ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

همینطور در رابطه با تقلید و الگوپذیری بعضی پسر بچه ها از مادر یا خواهرشان بایستی توجه نمود. اگر که والدین ملاحظه نمایند پسرشان رفتارهایی برخلاف جنسیتش از خود نشان می دهد به طور مثال علاقه به آرایش کردن و خودآرایی دارد یا این که به حضور یافتن در جمع های زنانه میل زیادی دارد و یا تمایل ندارد با پدرش جایی برود.

بروز این گونه رفتارها ممکن است پیامدها و عواقب نامطلوبی را در زندگی خصوصی و اجتماعی او به دنبال داشته باشد. در این حالت بایستی برای برطرف کردن این نوع رفتارها با حرف زدن و شرح دادن انواع تفاوت های رفتاری بین زن و مرد این مشکل را در ذهن کودک برطرف کرد اما در صورت ادامه یافتن باید از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرند.

مضرات استفاده از وسایل آرایشی برای کودکان

نکات و توصیه های پیشگیرانه

  • والدین بایستی سعی نمایند استفاده از لوازم آرایش خود را کاهش داده و این مسئله را به فرزندان خود نیز بیاموزند.
  • زمانی که کودکان آغاز به مصرف وسایل آرایشی می کنند باید مواظب باشند و همیشه براش های آرایشی خود را تمیز نگه دارند. جدای از آن شما باید به آن ها آموزش دهید که از ترکیبات آرایشی مضر که دارای پارابن ها و فتالات می باشند هرگز استفاده نکنند.
  • کودکان بایستی شیوه های مواظبت از پوست را خیلی خوب بیاموزند و از بهترین ترفند برای مواظبت و لطافت پوست خود استفاده نمایند.
  • بعضی مواقع به فرزند خود اجازه بدهید تا آرایش کند چرا که در صورتی که به کودک این فرصت داده نشود امکان دارد بعضی از کودکان را دچار لجبازی کند به گونه ای که سرسخت شده و برعکس تمایل به آرایش در آن ها افزایش یابد.
  • سعی کنید در جایگاه والدین او بیشتر بر روی تکنیک های مراقبتی پوستی متمرکز شوید تا به صورت طبیعی زیبایی و لطافت پوست خود را بالا ببرید. بچه ها تمامی چیزها و موضوعات را از شما یاد می گیرند بدین ترتیب تنها لازم است که در عمل روش زندگی خود را مورد تغییر قرار دهید.
  • در صورتی که فرزندتان تمایل دارد از لوازم آرایشی استفاده نماید بهترین گزینه کرم مرطوب کننده و ضد  آفتاب می باشد.
  • به فرزند خود آموزش بدهید به جای بکار بردن کرم پودر، از ضد آفتاب و وازلین استفاده نماید.

طریقه برخورد والدین با کودکان علاقمند به آرایش کردن

در این مطلب مضرات و عوارض آرایش برای کودکان را به همراه نحوه برخورد درست والدین و نکات مهم در این زمینه شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *