دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگیری از برجستگی پیشانی نوزاد و روش های درمان آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب اطلاعاتی بسیار مفید در رابطه با برجستگی پیشانی نوزاد و روش های پیشگیری و درمان را به شما خواهیم گفت. البته برای درمان این مشکل بهتر است از یک متخصص کودکان نیز کمک بگیرید تا بتوانید حرکات اصلاحی را نیز انجام دهید.

برجستگی پیشانی نوزاد ممکن است به علت بد خوابی نوزاد باشد و مادران و افرادی که از وی مراقبت می کنند نقش بسیار زیادی در این زمینه دارند. در ادامه شما را با این مشکل و روش های اصلاح آن آشنا خواهیم کرد.

برجستگی پیشانی نوزاد

اطلاعاتی در رابطه با برجستگی پیشانی نوزاد

جمجمه نوزادانی که تازه متولد می شوند تا یک الی دو سالگی نرم می باشد و این امر به دلیل این است که مغز بتواند به خوبی رشد کند. اگر فرزند شما همیشه در یک حالت بخوابد ممکن است پیشانی او دچار برجستگی شده و یک طرف سرش کاملا صاف باشد. این مشکل به دلیل فشاری است که به جمجمه در یک جهت وارد می شود بنابراین بهتر است قبل از این که نوزاد شما دچار مشکل شود سعی کنید همیشه جهت خوابیدن او را تغییر دهید. یادتان باشد که این مشکل در بین نوزادانی که زود تر به دنیا آمده اند شایع تر است.

عوارض برجسته بودن پیشانی

برجستگی پیشانی نوزادان می تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است والدین از این عوارض با خبر باشند.

  • اولین عارضه ای که این مشکل برای نوزادان به همراه دارد این است که شکل کلی سر و صورت تغییر می کند. اگر والدین نتوانند درمانی برای این مشکل در نظر بگیرند ممکن است شکل کلی فک نیز تغییر کرده و چهره نوزاد شما کاملا نامتقارن شود.
  • البته ابتلا به این مشکل نشانه مشکلات رشدی نمی باشد و تنها به علت بد خوابیدن نوزاد است بنابراین سعی کنید همیشه نوزادان خود را به یک سمت نخوابانید.
  • بعدها که نوزاد بزرگ می شود عوارضی مانند نامتقارن بودن شکل صورت می تواند او را آزار دهد و مشکلات روحی بسیاری برایش ایجاد کند.

عوارض پیشانی برآمده نوزادان

روش های درمان برجستگی پیشانی

اگر این مشکل را سریعا تشخیص بدهید می توانید از روش های درمانی بسیار خوبی استفاده کنید. یادتان باشد که همیشه درمان به موقع می تواند اثر بخشی بسیار زیادی داشته باشد.

  •  آرون گروپس

تغییر موقعیت در خواب

زمانی که نوزاد شما در خواب به سر می برد می باید موقعیت سر او را هر نیم ساعت یک بار تغییر دهید. این کار به نوزاد کمک می کند تا فشار بسیار زیادی بر روی استخوان های نرم جمجمه اش نباشد و بتوانید با مرور زمان این مشکل را از بین ببرید. می توانید این کار را در زمان شیردهی نیز انجام دهید و از یک سمت خوابیدن نوزاد خود پیشگیری کنید.

نکته مهم: به هیچ عنوان سعی نکنید از بالش های مراقبتی برای نوزاد استفاده کنید زیرا این کار شما می تواند منجر به خفگی نوزاد در خواب شود و خطر سندروم مرگ ناگهانی را افزایش می دهد.

برای کاهش آسیب های جمجمه ای نوزاد چه کار کنیم؟

روی شکم قرار دادن نوزاد

زمانی که نوزادتان بیدار است سعی کنید او را برای مدت کمی رو به شکم قرار دهید. این کار به نوزاد شما کمک می کند تا بتواند گردن خود را حفظ کرده و ماهیچه های این منطقه را تقویت کند.

حرکات فیزیکی

اگر به پزشک متخصص مراجعه کنید یک سری حرکاتی را به شما آموزش می دهد تا بتوانید با استفاده از ان ها این مشکل را حل کرده و از عوارض برجستگی پیشانی نوزاد پیشگیری کنید. زمانی که تمرین ها به شما داده می شود مدت زمان انجام آن ها نیز روز به روز افزایش می یابد و بهتر است این تمرینات را به موقع انجام دهید.

استفاده از کلاه اصلاحی

یکی دیگر از روش هایی که پزشکان برای شما تجویز می کنند این است که از کلاه های اصلاحی استفاده کنید. این کلاه ها زمانی استفاده می شود که نامتقارن بودن سر زیاد نباشد و شما بتوانید به راحتی و با استفاده از آن ها مشکل نوزاد خود را از بین ببرید. استفاده از این کلاه ها یک سری نکاتی دارد که باید آن ها را بدانید.

  1. این کلاه باید ۲۳ ساعت شبانه روز بر روی سر نوزاد باشد و شما می توانید تنها یک ساعت در روز آن را از سر نوزاد خود خارج کرده و مو های او را بشویید.
  2. این کلاه ها باید توسط پزشک تنظیم شود و هر دو هفته یک بار باید برای تغییر شکل آن به پزشک مراجعه کنید.

نوزادانی که مشکلات خاص دارند باید دو الی شش ماه از این کلاه ها استفاده کنند و این زمان را نیز پزشک تشخیص خواهد داد.

پیشگیری از برجستگی پیشانی نوزاد

پیشگیری از برجسته شدن پیشانی

یکی از مهم ترین کارهایی که می بایست قبل از وقوع برجستگی پیشانی نوزادتان انجام بدهید این است که مراقبت های خود را با دقت بیش تری انجام دهید تا از این مشکل پیشگیری کنید. برای پیشگیری از این موقعیت و ناراحتی هایی که بعدا برای نوزادتان ایجاد می شود لازم است تا یک سری موارد را رعایت کنید. این موارد عبارتند از :

  • تغییر موقعیت نوزاد در زمان خواب
  • کاهش استفاده از صندلی های نوزاد، کالسکه و کریر
  • تکان دادن شدید نوزاد  را کاهش دهید.
  • در ساعات بیداری سعی کنید نوزادان را برای مدت کوتاهی رو به شکم قرار داده و حتما خودتان حضور داشته باشید تا بتوانید در صورت وقوع مشکل سریعا اقدام کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *