دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مسواک زدن قبل از صبحانه یا بعد از آن؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که مسواک پیش از صبحانه دقیقا به اندازه مسواک پس از صبحانه اهمیت دارد و نباید از انجام آن غافل شوید. در ادامه سعی داریم تا به بیان مزیت ها و تاثیر مسواک صبحگاهی بر سلامت دندان ها بپردازیم با ما همراه شوید.

بهتر است بدانید که سلامت دهان و دندان بسیار مهم است و یکی از روش های حفظ و نگهداری از دندان ها به منظور عدم پوسیدگی و از بین رفتن آن ها مسواک زدن خواهد بود. به همین خاطر اغلب دندانپزشکان توصیه می کنند تا پیش از صبحانه مسواک بزنید زیرا در طول شب باکتری های ایجاد کننده پلاک به سرعت درون دهان افزایش پیدا می کنند و صبح بوی بسیار بدی ایجاد خواهند کرد.

آشنایی با زمان مناسب مسواک قبل از صبحانه

به صراحت می توان گفت که فلسفه مسواک زدن تنها برداشتن قطعه های باقیمانده از غذا درون دندان ها نیست زیرا مسواک زدن صبحگاهی دلیلی برای حذف پلاک های غیر قابل دید باکتری ها است که در طول شب یکدیگر را پیدا می کنند و گروه گروه بر روی سطوح صیقلی دندان ها می نشینند و باعث بوی بد صبحگاهی دندان ها می شوند.

اهیت مسواک قبل از صبحانه

در واقع شستن دندان با خمیر دندان های حاوی فلوراید می توان به شما در خلاص شدن از شر بوی بد دهان و پلاک کمک زیادی بکند. علاوه بر این ها با ایجاد یک مایع از مینای دندان در برابر اسید محافظت کرده و مسواک زدن صبح زود باعث تولید بزاق بیشتر می شود که علاوه بر کمک به شما برای خرد کردن غذا، باکتری های مضر موجود در دهان را نیز از بین می برد.

توجه داشته باشید که همیشه پس از مسواک زدن محیط دندان ها به صورت کامل تمیز نمی باشند زیرا همیشه مقدار کمی از باکتری ها از شب گذشته درون دهان باقی می مانند و فساد ایجاد می کنند. صبح که از خواب بیدار می شوید با طعم غیر عادی در دهان روبه رو خواهید شد که این طعم ها همان حاصل فعالیت باکتری ها هستند. به همین خاطر توصیه می شود صبح ها پس از بیدار شدن دندان هایتان را مسواک بزنید و پس از مسواک زدن تا ۳۰ دقیقه دهانتان را آبکشی نکنید تا دهان استفاده حداکثری از خمیردندان را داشته باشد.

جالب است بدانید ک در دقایق پس از بیدار شدن تنها شما نیستید که در فکر یک صبحانه لذیذ هستید بلمه باکتری ها نیز از شب گذشته چیزی نخورده اند و بی صبرانه منتظر قند موجود درون صبحانه هستند. معمولا زباله های حاصله از صبحانه خوردن ممکن است محدود به خرده های نان، جعبه پنیر یا شیشه خالی مربا باشد اما صبحانه خوردن باکتری ها به تدریح مواد مخرب تری را بر جا می گذارد زیرا اسید آن ممکن است روند برداشته شدن مواد معدنی از ساختار دندان ها و پوسیدگی را تسریع کند.

زمان مناسب برای مسواک زدن صبحگاهی

  •  آرون گروپس

اهمیت زمان بندی مسواک زدن:

همانطور که می دانید لایه بیرونی دندان ها از مینا تشکیل شده که آناتومی دندان هم محسوب می شود. در واقع مینا سخت ترین ماده ای که در اعضای بدن یافت می شود. این بخش دندان به شدت اسید ورودی را جذب می کند که معمولا محتوای صبحانه ها اسیدی هم هستند.

بر اساس مطالعاتی که انجام شده مسواک زدن پس از خوردن صبحانه برای اسکراب کردن و برداشتن لایه رویی و اضافی مینای دندان ضروری است. با وجود اینکه مینای دندان به نحو عجیبی قوی است اما مسواک زدن آن می تواند رویه آن را نرم و لطیف کند و در نتیجه از پوسیدگی دندان ها و از بین رفتن آن بکاهد.

دلیل اهمیت مسواک زدن

نادیده گرفتن مسواک پیش از صرف صبحانه:

توجه داشته باشید که مسواک زدن دندان و خوردن صبحانه دقیقا مانند چک کردن پست های اینستاگرام پیش از خواب نمی توان نادیده گرفت. در واقع مسواک زدن صبحگاهی بسیار مهم است زیرا دهان و دندان شما را آماده می کند و تمام باکتری های باقیمانده در دهان را نابود خواهد کرد. بسیاری از باکتری های موجود در دهان می توانند روی نفس صبحگاهی شما تاثیر بگذارند و قند و شکر را تبدیل به اسید کنند. به همین خاطر است که پزشکان قند را برای دندان ها مضر می دانند.

معمولا مسواک صبحگاهی باعث می شود دندان به نوعی از خواب بیدار شوند و سلامت شان به خاطر تمیزی افزایش پیدا کند. وقتی که پیش از خواب مسواک می زنید تمامی باکتری ها از روی دندان پاک نمی شوند و برخی از آن ها تا صبح روی دندان باقی می مانند. وجود این باکتری ها روی دندان به تدریج حساسیت ایجاد می کند و تنها با مسواک صبحگاهی می توان آن را از بین برد.

آشنایی با مشکلات ناشی از مسواک نزدن

چگونگی مسواک زدن پیش از صبحانه:

بهتر است پس از بیدار شدن از خواب در تایم کوتاهی دهانتان را بشویید و پیش از خوردن هر چیز کوچکی مسواک بزنید. بعد از اینکه صبحانه را میل کردید بهتر است حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس اقدام به مسواک زدن کنید تا دندان ها فرصت تنفس داشته باشند. همچنین در این مدت زمان اعضای بدن می توانند از قند و شکر مصرف شده استفاده کنند و با کمبود مواجه نشوند.

همچنین نخ دندان کشیدن پیش از مصرف صبحانه نیز باعث می شود تا تمام پلاک های دندانی از دندانتان برداشته شوند و باکتری های روی آن از بین بروند. پس از صبحانه نیز بهتر است مسواک زده و نخ دندان بکشید و بعد بیرون روید. معمولا توصیه می شود که مسواک را به یک روش صبحگاهی روتین تبدیل کنید تا همیشه دندان های سالم و قوی داشته باشید.

سالمماندن دندان ها با مسواک صبحگاهی

اقدامات لازم برای جلوگیری از فساد دندان ها:

توصیه می شود تا یک ساعت پس از مصرف غذاهای اسیدی صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید.

اگر قصد دارید میوه یا آب میوه در هنگام صبح بخورید بهتر است پیش از صبحانه مسواک بزنید.

بین وعده های غذایی خود به جای مصرف آب میوه یا نوشابه های گازدار بهتر است از شیر و آب استفاده کنید.

زمان نوشیدن نوشیدنی های اسیدی بهتر است از نی استفاده کنید تا تماس آن ها را با دندان هایتان کاهش دهید.

توصیه می شود که پس از صرف غذا آدامس بدون قند بجوید زیرا انجام این کار باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان می شود که حالت اسیدی آن را خنثی خواهد کرد.

بهتر است هنگام شروع صرف وعده غذایی کمی پنیر یا شیر بخورید تا هر گونه خاصیت اسیدی را خنثی کند.

معمولا مصرف آبمیوه های مختلف برای حفظ سلامتی بدن توصیه می شود اما به یاد داشته باشید که مصرف پی در پی و زیاد این نوشیدنی ها در طول روز برای سلامتی دندان ها مضر است. به همین خاطر سعی کنید در مصرف هر نوع ماده غذایی هر چند مفید اصل اعتدال و یانه روی را در پیش بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *