دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گیاه کوفیا با گل های صورتی و بنفش

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کوفیا از دسته گیاهان محبوب و بومی آسیا است که پرورش چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول کاشت، پرورش و نگهداری گیاه کوفیا آشنا شوید.

به طور کلی کوفیا که بدان گیاه مرجان نیز گفته می شود از دسته گیاهان بومی آسیا است که عمدتا برای نگهداری در فضای داخل و خارج آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این گیاه زیبا به رنگ های بنفش و صورتی است و همچنین از مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی برخوردار می باشد.

آشنایی با اصول نگهداری گیاه کوفیا

بهتر است بدانید که کوفیا در واقع از گونه های گلدار و محبوب بومی آسیا می باشد که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بونسای دارد. امروزه می توانید این گیاه زیبا را در مناطق مکزیک، گواتمالا و چین بیابید. کوفیا دارای برگ هایی نیزه ای شکل و به رنگ سبز تیره است و گل های آن نیز اغلب به رنگ صورتی و بنفش مشاهده می شوند.

شاخه های کوفیا عمدتا رشد نسبتا سریعی دارند و البته که تنه آن چنین خصوصیاتی نخواهد داشت. گل ها از اوایل فصل بهار تا پاییز با گل های قرمز، سفید یا بنفش شکوفا می شوند و فرم اصلی ان بین ۲ تا ۳ سانتی متر خواهد بود. شکل جوانه برخی از گونه های این مشابه سیگار در حال سوختن است که برای آن نام درخت سیگار به خاطر تعداد انبوه گونه ها انتخاب کرده اند.

توجه داشته باشید که گونه های مختلف کوفیا معمولا گل های زیادی تولید نمی کنند و گونه های گل کوچک نیز تنها زمانی به صورت کامل با جوانه پوشانده می شوند که شرایط مساعد تقریبا فراهم شده باشد.

چگونگی نگهداری گیاه کوفیا

دستورالعمل تکثیر گیاه:

به صراحت می توان گفت که کاشت و تکثیر گیاه کوفیا از دو طریق کاشت بذر و قلمه زنی ساقه انجام می شود که در ادامه مراحل آن را به صورت کامل شرح داده ایم:

برای قلمه گیری از ساقه کوفیا در ابتدا بایستی قسمتی از شاخه فرعی را با استفاده از چاقوی تیز جدا نمایید و برگ های آن را نیز از نیمه ساقه حذف کنید. سپس قلمه به دست آمده را درون هورمون ریشه زایی مخصوص گل و گیاه فرو کنید و درون بستری حاوی خاک مخصوص قلمه بکارید.

  •  آرون گروپس

توصیه می شود به منظور تامین رطوبت گیاه روی بستر را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید و آن را در محیطی با بازه دمایی ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. در اغلب موارد روند ریشه زایی قلمه ها حدود ۴۵ روز طول می کشد که می توانید پس از مشاهده اولین جوانه گیاه را به محل اصلی کشت انتقال دهید.

از آنجایی که بذر های کوفیا جوانه زنی بسیار ضعیفی دارند بایستی برای به دست آوردن چندین گیاه تعداد زیادی از آن ها را بکارید. برای کاشت بذور بایستی در فصل بهار آن ها روی سطوح خاک پراکنده کنید سپس کمی فشار دهید و با استفاده از بطری آب اسپری نمایید.

بعد از این کار بدون اینکه روی بستر خاک بپاشید آن را به صورت کامل بپوشانید. در انتها بستر کشت را با تلقیح در فضایی روشن با بازه دمایی ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد قرار دهید. دقت داشته باشید که محیط کشت بایستی مادام مرطوب و دارای سیستم تهویه باشد. می توانید لیوان را پس از جوانه زدن بردارید و وقتی کمی رشد کرد آن را درون فنجان های کوچک بکارید و نگهداری لازم برای گیاه کوفیا را انجام دهید.

دستورالعمل تکثیر گل کوفیا

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه توانند روند رویش خود را به درستی طی کنند نیاز به شرایط و مراقبت های ویژه دارند. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گیاه کوفیا را بیان کرده ایم:

  • آبیاری:

دقت داشته باشید که گیاه کوفیا در برابر کمبود آبیاری چندان مقاوم نیست و به همین خاطر بهتر است سطح بستر را مادام مرطوب نگه دارید. در مقابل نیز از آبیاری بیش از حد گیاهتان خودداری کنید زیرا غرقابی شدن گیاه باعث پوسیدگی ریشه هایش خواهد شد. به طور کلی توصیه می شود در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر به صورت کامل خشک شود سپس اقدام به آبیاری نمایید.

  • نور و دما:

از آنجایی که کوفیا برای رشد نیاز به نور متوسط روبه زیاد دارد توصیه می شود بستر آن را در محیط خانه حتما در مکان های پرنور قرار دهید. البته در فصول گرم سال که تابش خورشید بسیار سوزان است می توانید گیاه را در فضای باز و به دور از نور مستقیم نگهداری کنید. معمولا گیاه کوفیا در محیط های پر نور شاداب شده و در محیط های کم نور نیز دچار علفی شدن ساقه و یزش گل ها خواهد شد.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بازه دمایی ایده آل برای بستر گیاه کوفیا بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. کوفیا نسبت به سرمای بیش از حد حساس است و توصیه می شود در طول فصول سرد سال آن را به مکان های گرم انتقال دهید.

شرایط لازم برای بستر کوفیا

  • خاک و کوددهی:

بهتر است بدانید که ترکیب خاک غنی و سبک همراه با زهکشی مناسب برای رویش بذر های کوفیا کافی خواهد بود. همچنین می توانید از ترکیب ۶۰ درصد پیت ماس، ۲۰ درصد خاک برگ پوسیده و ۲۰ درصد لیکا نیز برای بستر گیاهتان استفاده نمایید. برای کوددهی گیاه نیز بهتر است در فصول بهار و تابستان هر ماه یک مرتبه با استفاده از کود NPK و هر دو ماه با استفاده از کود آهن گیاه کوفیا را تغذیه کنید. همچنین در فصول سرد سال نیز حداقل هر ماه یا دو ماه یک مرتبه با کود تقویتی NPK گیاه را تغذیه نمایید.

  • تعویض گلدان:

از آنجایی که کوفیا ریشه زیادی درون خاک دارد بایستی هر ساله اقدام به تعویض خاک گلدان بکنید و گیاه درون گلدانی با سایز بزرگ تر بکارید. توصیه می شود که در بسنر جدید از شن یا پرلیت سایز درشت به منظور زهکشی در کف گلدان استفاده نمایید.

  • کنترل آفات و بیماری ها:

با وجود اینکه گیاه کوفیا چندان مستعد بیماری و آفات نیست اما با این وجود ممکن است گاهی اوقات مورد حمله شته ها و کنه های عنکبوتی قرار بگیرد که در این مواقع توصیه می شود از حشره کش های قوی برای رفع آن ها استفاده نمایید.

ایجاد لکه های خاکستری رنگ روی برگ ها می تواند ناشی از قارچ یا کپک خاکستری باشد که برای رفع آن باید قسمت های آسیب دیده را جدا کنید و سپس گیاه را با یک قارچ سیستمیک درمان نمایید.

گیاه کوفیا مستعد کلروز است به همین خاطر اگر برگ های آن زرد شد اما الاستیک باقی ماند بهتر است برای درمان کلات آهن بر روی برگ ها بپاشید.

همچنین اگر برگ ها در روند نگهداری گیاه کوفیا به تدریج ریزش کردند می تواند نشانه ای از پوسیگی ریشه ها باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *