دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه پپرومیا و شرایط نگهداری از این گیاه مینیاتوری

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

گیاه پپرومیا را می توان از گیاهان بومی کشور بزریل دانست که در این مقاله سعی داریم شما را با اصول و روش های کاشت و پرورش گیاه پیرمیا به صورت کامل آشنا نماییم.

به طور کلی گیاه پپرومیا از دسته گیاهان بسیار لوس و مینیاتوری از خانواده فلفل ها می باشد که دارای بیش از ۱۰۰۰ گونه مختلف خواهد بود. پپرومیا را می توان از گیاهان همیشه سبز دانست که امروزه پرورش آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گیاه پپرومیا

بهتر است بدانید که پپرومیا در واقع از دسته گیاهان همیشه سبز و خانواده پیپراسه ها می باشد که دارای گونه های مختلف و برگ هایی گوشتی و نیمه گوشتی و جثه ای کوچک است. تاکنون بیش از چهارصد گونه از این گیاه شناخته شده که منشا آن ها را می توان مناطق آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی، آفریقای مرکزی و سایر مناطق گرمسیر جهان دانست.

با وجود اینکه گیاه پپرومیا رشد چندان سریعی ندارد اما در هر شرایطی قادر به رشد و پرورش در آپارتمان است. به همین خاطر عمدتا در فضای تراریوم و باغ های شیشه ای یا مجموعه گل های یک سبد پرورش داده می شود. توجه داشته باشید اگرچه این گیاه تعداد و گونه های زیادی دارد اما تنها تعداد محدودی از گونه های آن مورد توجه قرار گرفته و در فضای خانه ها پرورش داده می شود.

چگونگی پرورش گیاه پپرومیا

معمولا ارتفاع گیاهان پپرومیا به ۲۵ سانتی متر می رسد. برگ های آن نیز گوشتی و تخم مرغی شکل هستند و می توانید آن ها را در رنگ های سفید و کرمی در پس زمینه سبز رنگ و برجستگی های زیبا مشاهده نمایید. به طور کلی گیاه پپرومیا بر اساس شکل ظاهری و اصول رویشی که دارد به سه نوع کاملا مجزا تقسیم می شود که در ادامه بیان کرده ایم:

نوع اول:

در واقع بوته ای است که دمبرگ های قرمز رنگی را در خود جای داده و برخی از آن ها برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند.

نوع دوم:

این نوع از پپرومیا ها دارای ساقه هایی بلند و قرمز رنگ هستند و برخی نیز ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی خواهند داشت. لبه برگ ها معمولا ارغوانی است و گاهی سطوح آن با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است.

  •  آرون گروپس

نوع سوم:

این نوع را می توان گیاهی بالارونده دانست که معمولا به داربست یا قیم بسته می شوند و از همین طریق بالا می روند. برخی از آن ها نیز در اطراف گلدان آویزان شده و دارای ساقه هایی قرمز و برگ هایی ظریف نقره ای هستند. بعضی دیگر نیز دارای برگ های سبز آبداری هستند که برای گلدان های آویز بسیار مناسب خواهند بود.

خصوصیات گیاه پپرومیا

دستورالعمل کاشت و تکثیر پپرومیا:

توجه داشته باشید که پپرومیا ها معمولا از دو طریق قلمه زنی و کاشت برگ تکثیر می شوند که در ادامه سعی داریم مراحل آن را به صورت کامل شرح دهیم:

برای تکثیر پپرومیا از طریق برگ بهتر است برگ ها را همراه با دمبرگ را از اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان جدا کرده و دمبرگ ها را با حفظ حدود ۲.۵ تا ۳ سانتی متر از طول آن با استفاده از یک چاقوی تیز برش دهید. بعد بایستی برگ های آماده شده را درون ظرفی مسطح حاوی کمپوست بذر و قله فرو کنید و پس از آن یک آبیاری سبک و کم انجام دهید.

دقت داشته باشید که پهنک برگ ها باید به صورت کامل با خاک تماس داشته باشد اما به زیر خاک فرو نرود. همچنین باید قلمه های برگی را در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و در نور مناسب نگه دارید. برگ های پژمرده و خشکیده گیاه را نیز به سرعت جدا نمایید.

دستورالعمل کاشت پپرومیا

در اغلب موارد ریشه دهی تا دو ماه طول می کشد و پپرومیای جدید در محل اتصال برگ به دمبرگ ایجاد خواهد شد. وقتی که گیاهتان به اندازه ۳ تا ۵ سانتی متر رشد کرد می توانید آن را از خاک بیرون بیاورید و درون گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست گلدان و پیت ماس کشت نمایید.

برای تکثیر قلمه نیز در ابتدا بایستی با استفاده از یک چاقوی تیز قلمه ای تازه و سالم را از گیاه مادر جدا نمایید. می توانید به منظور افزایش سرعت ریشه دهی قلمه ها، آن را درون هورمون ریشه زایی فرو نمایید و سپس درون خاکی حاوی مقدار کمی کوکوپیت، پرلیت، خاک برگ و همچنین پیت ماس که خاک های ریشه زا هستند، بکارید.

توصیه می شود که تا سه روز پس از کشت از انجام آبیاری خودداری نمایید تا زخم قلمه های کشت شده به خوبی پینه ببندد. البته که این مسئله در مورد گیاهانی که گوشتی و آبدار هستند صدق نخواهد کرد.

چگونگی تکثیر پپرومیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از پپرومیا:

تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه برخی از اصول مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گیاه پپرومیا را شرح داده ایم:

آبیاری منظم:

آبیاری پپرومیا در روند پرورش آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به همین خاطر بایستی در این مورد دقت کافی داشته باشید. از آنجایی که همواره مقدار زیادی آب در برگ های پپرومیا ذخیره می شود پیش از آبیاری حتما مطمئن شوید که سطوح آن به صورت کامل خشک شده و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

پپرومیا علاقه زیادی به خیسی ندارد و ممکن به تدریج با پوسیدگی برگ هایش مواجه شوید. همچنین بهتر است از آبیاری اطراف ساقه گیاه اجتناب نمایید زیرا منجر به پوسیدگی ساقه پپرومیا خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای گیاه پپرومیا

دما و نور کافی:

بهترین نور برای پرورش گیاه پپرومیا نور غیر مستقیم تا نیمه سایه است. به همین خاطر پنجره های روبه شمال و یا شرق بهترین موقعیت برای قرارگیری گیاه خواهد بود. در مورد دمای مورد نیاز نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد ایده آل ترین دما برای رشد و پرورش گیاه پپرومیا خواهد بود. به این نکته دقت داشته باشید که پپرومیا دمای بیشتر از ۲۵ درجه سانتی گراد را تحمل نمی کند پس در حفظ دمای محیط غفلت نکنید.

رطوبت لازم:

از آنجایی که پپرومیا بومی کشور برزیل و مناطق گرمسیری است نیاز بالایی به رطوبت دارد. به همین خاطر می توانید یک سینی را پراز آب کنید و گلدان حاوی گیاه را درون آن قرار دهید. همچنین می توانید با استفاده از اسپری مداوم برگ هایش را مرطوب نگه دارید.

به صراحت می توان گفت که پرورش گیاه پپرومیا انتخاب مناسبی برای داخل ترایوم است زیرا رطوبت زیاد را به خوبی تحمل می کند. پپرومیا معمولا برای حفظ شادابی و تازگی خود نیاز به حداقل رطوبت ۵۰ درصد دارد و در مقابل نیز با رطوبت بالاتر هیچ مشکلی نخواهد داشت.

اصول پرورش گیاه پپرومیا

خاک و کوددهی:

با وجود اینکه پپرومیا نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است اما می توانید با زهکشی مناسب این مشکل را به خوبی برطرف نمایید. همچنین بهترین ترکیب خاک برای بستر گیاه پپرومیا مخلوط پیت ماس و پرلیت خواهد بود. معمولا توصیه می شود که قابلیت نفوذ خاک را افزایش دهید زیرا در غیر اینصورت ریشه و ساقه های گیاه دچار پوسیدگی خواهند شد.

در مورد کوددهی در روند پرورش گیاه پپرومیا نیز توصیه می شود که بستر آن را با استفاده از کود های کامل شامل کریتالون ماهی یک مرتبه با کمتر از غلظت توصیه شده، تغذیه نمایید.

نحوه انجام تعویض گلدان:

توصیه می شود تنها در صورتی به انجام تعویض خاک گلدان بپردازید که گیاه نیاز به گلدان بزرگ تر داشته باشد. همچنین از قرار دادن پپرومیا در گلدان های بسیار بزرگ اجتناب نمایید زیرا گلدان های بزرگ تر از گیاه رطوبت را برای مدت بیشتری درون خود نگه می دارند و در نتیجه باعث پوسیدگی گیاه خواهند شد. معمولا بهتر است گلدان هایی که دارای سوراخ زهکشی در انتهای خود هستند استفاده نمایید و در صورتی که قصد دارید از گلدان بدون زهکشی استفاده نمایید باید در انتهای آن مقداری سنگ ریزه رودخانه ای بریزید تا ریشه گیاه از آب اضافی در امان باشد.

دستورالعمل تعویض گلدان پپرومیا

آفات و بیماری های رایج:

در ادامه سعی داریم تا برخی از آفات و بیماری های مرتبط به گیاه پپرومیا و همچنین اصول رفع آن را به صورت کامل شرح دهیم:

اگر کپک خاکستری روی ساقه های گیاه ایجاد شده بایستی گیاهتان را به فضایی گرم تر انتقال دهید و غبارپاشی را نیز متوقف نمایید.

چنانچه برگ ها دچار رنگ پریدگی شده اند و رشد گیاه متوقف شده بهتر است با استفاده از کود های مخصوص پپرومیا هر دو هفته یک بار آن را تغذیه نمایید.

اگر نقاط زنگ مانند روی برگ های پپرومیا مشاهده می کنید باید استفاده از اسپری های براق کننده را متوقف نمایید.

چنانچه رنگ برگ ها زرد شده و زیر برگ تار عنکبوت بسته علل آن کنه ریز قرمز است که باید هر دو هفته یک مرتبه بستر پپرومیا را سمپاشی نمایید.

اگر برگ ها دچار خمیدگی شده اند علل آن خشکی بیش از حد است که بایستی روند آبیاری را بیشتر کنید و یا گیاه را درون ظرفی پر از آب دهید قرار دهید.

اگر بخش های برگ یا ساقه پپرومیا سیاه شده علل آن ابیاری بیش از حد است که بایستی روند آبیاری را متوقف نمایید و برای آبیاری بعدی اجازه دهید سطح بستر به صورت کامل خشک شود.

چنانچه برگ های پپرومیا کمرنگ و مایل به سفید شده اند علل آن می تواند نور بیش از حد باشد که به همین خاطر باید گلدان حاوی گیاه را به فضایی با نور کم یا محیط سایه انتقال دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *