دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تزیین خانه با گلیم برای زیبایی بخش های مختلف منزل

  • محدثه خاکشور
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب نگاه مهربان شما را برای همراهی با ایده های تزیین خانه با گلیم قرض می گیریم. گلیم و جاجیم یکی از صنایع دستی محبوب و پرکاربرد است که می توانید با استفاده از آن به روش های گوناگونی منزل خود را دیزاین کنید.

گلیم و جاجیم هنر و صنایع دستی که اسیر زمان نشده و نقش آفرینی آن را حتی در طراحی های منزل امروزه نظاره گر هستیم. ادغام سنت و مدرنیته هنری است که این روزها حسابی بازارش داغ شده است. در ادامه مطلب ایده های زیبایی از تزیین خانه با گلیم آشنا خواهید شد.

 تزیین خانه با استفاده از گلیم و جاجیم

جاجیم و گلیم از جمله بافت ها و صنایع دستی اصیل به شمار می رود که از مواد مختلفی بافته می گردد. محبوبیت این آثار هنری تنها در کشور ایران نیست که شاهد حضور آن در برخی دیگر از کشورها همچون ترکیه، عربستان، اوکراین، لبنان، مجارستان، لهستان و …. هستیم. جالب تر این است. گلیم ها و جاجیم را می توان یکی از عناصری دانست که گرمای مورد نظر شما را به فضا و طراحی می بخشند. چه انتخاب شما طراحی کلاسیک باشد و چه طراحی مدرن، ایده ی کاربرد جاجیم و گلیم فوق العاده خواهد بود.

ایده های دیزاین خانه با گلیم

انواع ایده های زیبای دیزاین خانه با گلیم

گلیم و جاجیم چیست؟

گلیم یکی از فرش های فاقد پرز می باشد که با پیوند تاروپود به هم به وجود می آیند. که اغلب تار فرش از پشم، نخ ابریشم و پنبه بوده و پود فرش از نخ پشمی، نخ ابریشمی و کرک به شکل رنگی می باشد.

جاجیم نوعی زیرانداز دو طرفه می باشد که به صورت دستبافت از پارچه ضخیمی(ظریف تر از پلاس) و همچنین نخهای متلون و رنگارنگ نازک تهیه می شود. جنس نخ های به کار رفته در جاجیم ها پنبه، پشم و یا هر دو و یا ترکیبی از آن ها است. جاجیم ها همچون گلیم فاقد پرز هستند.

انواع نمونه های زیبای تزیین خانه با گلیم

  •  آرون گروپس

دیزاین اتاق پذیرایی و نشیمن با گلیم

با توجه به اینکه گلیم از جمله صنایع دستی و بافت های سنتی است، اغلب براین باورند که فقط می توان از آنها برای دیزاین کف و دیوارها بهره برد. اما لازم است بگوییم که باید تجدید تصور کنید، ایده های استفاده از گلیم و جاجیم را می توان گسترش داد به طوری که از آن برای دیزاین سایر بخش ها بهره برد.

کوسن گلیم

قسمت پذیرایی هر منزلی یکی از مهمترین بخش های آن منطقه محسوب می شود که اهمیت زیادی را برای تزیینات آن می طلبد. دیزاین با گلیم به نظرتان چطور است؟ در این زمینه می توانید از گلیم به شیوه های گوناگونی همچون مبل گلیم، آویزان کردن گلیم از دیوار، کوسن گلیم، تابلو فرش، رومیزی، و کفپوش نیز بهره ببرید.

معمولا دیوار منازل ما به کمک رنگ های روشن (استخوانی، سفید و کرم) رنگ می گردد، شما نیز می توانید با به کارگیری مبلمانی با روکش گلیم با رنگهای قهوه ای، خاکستری، سرمه ای محیطی گرم و پرانرژی ایجاد نمایید.

تزیینات شیک و منحصر به فرد خانه با گلیم

کوسن ها همیشه بر خلاف آن چیزی که تصور می شوند، دارای نقشی پر رنگ در دیزاین هستند، به عنوان مثال کوسن با روکش گلیم می تواند در بخش پذیرایی می تواند به خوبی با مبلمان ساده ی شما (در نقش و طرح) ترکیب گردد. برای این منظور گلیم هایی با رنگ های نارنجی، سرخابی، خردلی سیر انتخاب خوب و مناسب و البته از نظر هزینه به صرفه تر هستند تا بهترین تزیین خانه با گلیم را داشته باشید.

انواع نمونه های دوست داشتنی تزیین خانه با گلیم

مبلمان گلیم

برای تزیین خانه با گلیم می توانید از مبلمانی دارای روکش گلیم استفاده کنید. این مبلمان با شکلی سنتی و گرم انتخابی ایده آل به خصوص برای سبک های طراحی سنتی محسوب می شوند. در صورت تمایل می توانید کاناپه های یکنفره را در جوار نیم ست و یا ست مبل ها بگذارید.
طرح هایی بینظیر از دیزاین خانه با گلیم

تابلو فرش گلیم

برای افزودن عنصر تابلو فرش به طراحی داخلی منزل خود لازم نیست، هزینه های زیادی جهت خرید و تهیه تابلوهای گران بها بپردازید. ایده ی زیبا در عین حال ارزان استفاده از تابلو فرش گلیم است که اصالت و گرما را نیز با خود همراه می آورد. سبک تلفیقی مدرن و سنتی این روزها حسابی خواهان پیدا کرده که تابلو فرش های گلیمی ساده ترین وسیله ی این راه به شمار می رود.

انواع طرح های دوست داشتنی و بینظیر تزیین خانه با گلیم

پوف های گلیمی

مدل پاف یا پوف ها نوعی مبل های کوچک می باشند که در طراحی داخلی به صورت سبک های گوناگون به کار گرفته می گردد. پوف ها حدودا شکلی شبیه کوسن داشته اما سنگین تر، بزرگتر و همچنین روکش های استفاده شده قطورتر از کوسن هستند.

پاف ها غیر از کاربردی شبیه کوسن، شبیه به چهارپایه، میز جلو مبلی نیز قابل استفاده هستند. پاف ها با روکش گلیم، پاف های سنتی شناخته می شوند که دارای شکل های هندسی متنوعی می باشند که می توان در تزیین خانه با گلیم مورد استفاده قرار گیرند.

ایده های دیزاین و زیباسازی خانه با گلیم

ایده های بینظیر تزیین خانه با گلیم

دیزاین اتاق خواب با گلیم

اتاق خواب با توجه به وظیفه ی مهمی که بر عهده دارد، نیازمند طراحی خاص و شیکی می باشد. وسایل مختلفی مانند تختخواب، پرده، کمد، کوسن و پاتختی و … در این راه همراه آن هستند. اگر دیوارهای اتاق خواب شما آبی و سفید است می توانید فضا را با کوسن هایی با روکش گلیم به رنگ های سیر و پر بهره ببرید. توجه داشته باشید که برای تزیین دیوار اتاق خواب رنگ های براق ایده ی مناسبی نمی باشند.

انواع ایده های تزیین خانه با گلیم

دیزاین راه پله خانه با گلیم

استفاده از گلیم و جاجیم به عنوان زیرانداز و کفپوش در بخش های گوناگون منزل، همچون کف اتاق ها، کف آشپزخانه، مقابل شومینه، کف راه پله، مورد استفاده ایده ی جالب دیگری برای به کارگیری گلیم به شمار می رود. زیرا گلیم در میان زیر اندازهای دستبافت بیشتر مقاوم بوده و دارای طرح، نقش و بافت زیبا و گرمی می باشد که به خوبی می تواند محیطی کم نور مانند راه پله را متفاوت سازد و خلاقیتی نود در تزیین پاگرد راه پله منزل شما باشد.

انواع ایده های زیبای دیزاین خانه با گلیم

دیزاین آشپزخانه با گلیم

دکوراسیون آشپزخانه را می توان به جرات یکی از مهمترین و سخت ترین مرحله ی طراحی داخلی به شمار آورد. در این مکان کدبانوی خانه نیاز به انرژی و شوری زیاد دارد، به بیانی آشپزخانه را که قلب منزل می دانند باید به گونه ای دیزاین شود بتواند حیات را در تمامی نقاط منزل جاری سازد.

ایده های جذاب دیزاین خانه با گلیم

انواع نمونه های ایده آل و لاکچری دیزاین خانه با گلیم

ایده هایی کاربردی و زیبا از دیزاین خانه با گلیم

انواع نمونه های ایده آل و ناب تزیین خانه با گلیم

به کارگیری گلیم به نوعی یکی از هنرهای مطرح خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می شود که توانسته به خوبی به دیزاین های منازل مدرن راه پیدا کند. گلیم یکی از عناصر و صنایع دستی و آثار سنتی است که توانایی از بین بردن تکرار و یکدستی منازل در شرق آسیا را دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *