دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک برای داشتن دکوراسیونی فوق العاده

  • فرهاد هاشمی
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

انتخاب دکوراسیون اتاق کودک یکی از چالش ‌های بزرگ برای طراحی دکوراسیون منزل می‌باشد. ما در ادامه برای شما مواردی را داریم با کمک آن می توانید به ‌صورت اصولی اتاق ‌خواب کودک خودتان را طراحی کنید. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بیشتر در این‌ رابطه بدانید، حتما در ادامه با خانه معمار همراه باشید.

دکوراسیون اتاق کودک

اتاق کودک یکی از بخش ها در خانه است که طراحی دکوراسیون داخلی مناسب برای آن تاثیر بسیار زیادی در روحیه کودک دارد. استفاده از فاکتور ها و المان ‌های مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک می‌تواند اتاق را به یک فضای آرامش ‌بخش و مناسب تبدیل کند. کودکان روحیه بسیار لطیفی دارند و شما باید اتاق آن‌ ها را به گونه ایی طراحی کنید که این اتاق به فضایی فوق العاده و امن تبدیل شود تا بتوانند با بودن و بازی کردن در آن اتاق حس خوبی را تجربه کنند.

در طراحی دکوراسیون اتاق کودک لازم است علاوه ‌بر زیبایی اتاق، به قواعد روان‌ شناسی در این زمینه نیز توجه داشته باشید. روان‌ شناسی در زمینه دکوراسیون اتاق کودک به این معناست که سعی کنید از ترکیب ‌های رنگی متناسبی بهره ببرید که این ترکیبات رنگی با شخصیت کودک شما هماهنگی داشته و به‌ هیچ‌ عنوان باعث آزار و اذیت او نشود. مثلا استفاده از رنگ ‌های نامناسب می‌تواند روی عصبانی‌تر شدن و ناراحت ‌تر شدن کودک شما تاثیرگذار باشد.

توجه به شخصیت کودک هنگام طراحی دکوراسیون

هنگام چیدن دکوراسیون اتاق کودک توجه به شخصیت کودک مهم و ضروری است .کودکان ممکن است شخصیتی جسور یا کنجکاو داشته باشند و یا آرام و درونگرا باشند لازم است با  توجه به این موضوع طراحی مناسب را برای اتاق کودک انجام دهید. البته سعی کنید به‌ هیچ‌ عنوان سلیقه خودتان را به کودک تحمیل نکنید و با صحبت آرام و منطقی از او بخواهید که علاوه ‌بر انتخاب بخشی از وسایل به سلیقه خود، به انتخاب شما نیز احترام بگذارند.

اگر فرزند شما نوزاد است که شما تماماً می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان اتاق او را دکور کنید اما اگر فرزند شما بیشتر از حدود دو الی سه سال سن دارد، حتما باید هنگام دکوراسیون اتاق ،از او نظر بخواهید و به احساسات و انتخاب‌ های او احترام بگذارید. توجه داشته باشید سن و جنسیت کودک، در انتخاب دکوراسیون اتاق خواب تاثیر زیادی دارد. پس حتما به این دو نکته توجه ویژه داشته باشید.

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق نوزاد

در زمینه دکوراسیون اتاق کودک اگر فرزند شما نوزاد می‌باشد شما باید به موارد گوناگونی دقت داشته باشید. مورد اول این است که سعی کنید تمام ابزار های مورد نیاز فرزند خودتان را در باکیفیت‌ترین نوع آن‌ها تهیه نمایید. از تخت ‌های استاندارد بهره ببرید؛ این تخت ‌ها علاوه‌ بر نگه داشتن ستون فقرات کودک در بهترین حالت، از افتادن او روی زمین نیز جلوگیری می کند.

 سعی کنید تمام ابزار های موجود در اتاق نوزاد مانند ملحفه‌ ها، فرش، تشک و سایر ابزارها را در انواع با کیفیتی تهیه کنید تا باعث ایجاد پرز و حساسیت برای کودک شما نشوند. به‌ هیچ ‌عنوان تابلو ها و یا لوستر ها را بالای سر کودک آویزان نکنید زیرا خطر سقوط آن‌ها وجود دارد و می‌تواند به کودک شما آسیب وارد کند. سعی کنید که نور طبیعی را به‌ عنوان یک عنصر اصلی در اتاق‌خواب کودک در نظر بگیرید و هماهنگی را نیز به ‌هیچ‌ عنوان در اتاق نوزاد فراموش نکنید.

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق ‌خواب دخترانه

دختران روحیه لطیف و ظریفی دارند و عشق و علاقه آن‌ها به زیبایی محیط زندگی‌ خود غیر قابل‌ انکار می‌باشد. در زمینه چیدن دکوراسیون اتاق کودک در صورتی ‌که فرزند شما دختر می‌باشد رنگ اتاق خواب دخترانه و انتخاب تم‌ها را جدی بگیرید. سعی کنید که از فرزند خود در رابطه با رنگ مورد علاقه‌اش سوال کنید و از او بخواهید که در رابطه با تم کلی اتاقش نظر دهد.

استفاده از انواع مختلف ابزارهای تزیینی در دکوراسیون اتاق کودک دختر بسیار پر اهمیت می‌باشد و می‌تواند زیبایی را در این اتاق بالاتر ببرد. به ‌هیچ ‌عنوان نقش لوستر های زیبا ، عکس ‌ها و تابلو های گوناگون و استفاده از کاغذدیواری‌های مناسب را در دکوراسیون اتاق دختر خود نادیده نگیرید.

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق‌ خواب پسرانه

روحیه فرزندان پسر مانند دختران ظرافت و لطیف نیست. پس در طراحی اتاق آنها باید به این نکته توجه شود. شما می‌توانید از انواع مختلف ابزار های ورزشی و پوسترهای گوناگون برای تزیین اتاق‌خواب فرزند پسر خود بهره ببرید. استفاده از رنگ‌های انرژی ‌بخش مانند قرمز و آبی پر رنگ نیز در دکوراسیون اتاق ‌خواب پسرانه بسیار مهم می‌باشد. علاوه‌ براین موارد باید سعی کنید که با توجه به روحیه فرزند خودتان از اسباب ‌بازی ‌ها و پوستر های گوناگون برای تزئین اتاق‌خواب بهره ببرید.

دکوراسیون اتاق ‌خواب نوجوانان

برای طراحی اتاق فرزندتان اگر در سنین توجوانی است شما باید اجازه دهید که صفر تا صد طراحی و انتخاب تم وسایل دکور اتاق تماماً با سلیقه خود فرزند شما انتخاب شود و شما در نقش یک مشاور عمل کنید و در رابطه با کیفیت و نوع وسایل انتخابی به فرزند خودتان مشورت دهید. استفاده از تم ها در این سن و سال بسیار پر طرفدار می باشد. تم های مربوط به ورزش های گوناگون، فیلم ها، گروه های خوانندگی و … جزء تم های پرطرفدار هستند.

در ادامه به چند نکته کلی در مورد دکوراسیون اتاق کودک می پردازیم.

رنگ تاثیرگذارترین المان در دکوراسیون اتاق کودک

مهمترین موضوع در زمان طراحی اتاق کودک رنگ فضاست. استفاده از رنگ‌ های خنثی و ساده و توجه به سلیقه کودک ، هنگام انتخاب رنگ غالب اتاق، می‌تواند به شما کمک کند تا از آسیب ‌های روانی به کودک خود جلوگیری کنید. رنگ‌ های صورتی و بنفش مناسب‌ترین رنگ ‌ها برای اتاق دختر، رنگ ‌های آبی و طوسی مناسب‌ترین رنگ برای اتاق پسر می باشند.

 رنگ ‌های نارنجی، سبز، و قرمز جزء آن دسته از رنگ‌هایی ست که می‌تواند هم برای دختران و هم برای پسران مورد استفاده قرار بگیرند. به ‌هیچ‌ عنوان اتاق کودکان را با رنگ زرد دکور نکنید زیرا این رنگ تاثیر مخربی روی روحیه فرزند دارد و باعث می‌شود که کودکان در این اتاق بیشتر دچار نگرانی‌‌ و استرس‌ شوند.

تاثیر نورپردازی

 نور یکی از فاکتور های بسیار مهم هنگام دکوراسیون هر بخشی از خانه از جمله دکوراسیون اتاق‌ خواب کودک می‌باشد. نور طبیعی خورشید باعث انرژی بخشیدن به کودک می‌شود و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی راحتی اعصاب کودک شما داشته باشد.

علاوه ‌بر این موارد، نور خورشید نوری است که برای همه ما انسان ‌ها ضروری می‌باشد و ما مقدار بسیار زیادی از ویتامین D مورد نیاز بدن خودمان را از همین نور خورشید دریافت می‌کنیم. پس توجه به نور خورشید و استفاده و بهره بردن از نور طبیعی در اتاق‌ خواب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت استخوان ‌ها و سلامت کلی بدن کودک شما داشته باشد. سعی کنید که از پرده‌ های نازک و متناسب بهره ببرید تا بتوانید نور را به مقدار مناسب و مفید به داخل اتاق کودک راهنمایی کنید .

از تخت مناسب بهره ببرید

تختخواب فضایی است که کودک شما باید در آن به استراحت بپردازد پس نکته اول که شما باید هنگام خرید تختخواب به آن دقت داشته باشید این است که ایمنی کودک خود و راحتی آن را هنگام خرید تختخواب در اولویت قرار دهید. سعی کنید از تخت ‌هایی استفاده کنید که علاوه ‌بر داشتن ارتفاع کم دارای حفاظ ‌های گوناگونی باشند تا از افتادن کودک شما روی زمین جلوگیری شود.

فاکتور زیبایی نیز هنگام خرید تختخواب بسیار مهم است اما اولویت شما باید روی ارتفاع کم و ایمنی کودک شما باشد. اگر شما دارای چند فرزند هستید سعی کنید که از تخته‌ های دو طبقه بهره ببرید تا بتوانید علاوه‌بر زیباتر کردن و مدرن کردن اتاق کودک، از فضا بیشترین استفاده را ببرید و بتوانید فضای اتاق کودک خودتان را بزرگ‌تر نگه دارید. البته اگر می‌خواهید از تخت‌ های چند طبقه استفاده کنید بهتر است که حتما در رابطه با کودک خودتان شناخت داشته باشید و این نکته را بدانید که آیا استفاده از تخت ‌های دوطبقه برای آن‌ ها خطرناک است یا خیر. همچنین شما باید هنگام چیدن دکوراسیون اتاق کودک با تخت دونفره در رابطه با قوانین استفاده از تخت دو نفره با فرزندان خود صحبت نمایید زیرا استفاده نامناسب از این تخت‌ ها می‌توانند برای هر دوی آن‌ ها مضر باشد و سلامت هر دوی آن ‌ها را به خطر بیاندازد.

از یک کف‌پوش مناسب بهره ببرید

استفاده از کف ‌پوش مناسب هنگام دکوراسیون اتاق کودک بسیار ضروری و مهم است زیرا ارتباط مستقیم با سلامت فرزند شما دارد. استفاده از پارکت ها و سرامیک می‌توانند سلامت کودک شما را به خطر بیندازد زیرا سرامیک خطر سر خوردن را دارد و می‌تواند برای سلامت کودک شما مضر باشد. اگر اتاق کودک شما دارای کف‌ پوش‌ های سرامیک و یا پارکت می‌باشد شما باید حتماً از فرش یا موکت مناسب روی کف اتاق خودتان بهره ببرید تا بتوانید سلامت کودک خود را حفظ کنید.

 کودکان در سال ‌های اولیه زندگی دوست دارند که روی زمین به بازی کردن و یا کشیدن نقاشی بپردازند به‌ همین دلیل برای این ‌که به استخوان‌های لگن کودک شما و ستون فقرات او آسیب وارد نشود، شما باید از کف ‌پوش های نرم و متناسب بهره ببرید تا کودک شما بتواند بدون هیچ ‌گونه درد و مشکلی روی زمین بنشیند و به بازی کردن بپردازد.

علاوه ‌بر این موارد، کف ‌پوش ‌های سرامیکی،  دمای نسبتاً پایینی دارند و سرد می‌باشند و به ‌همین دلیل نشستن کودک روی فضای سرد می‌تواند آسیب ‌های جبران ‌ناپذیری را به بدن او وارد کند و باعث آسیب رسیدن به کلیه ‌های کودک شود. پس شما حتما باید سعی کنید که از یک کف ‌پوش مناسب بهره ببرید.

به دکوراسیون کلی اتاق دقت داشته باشید 

زیبایی یکی از فاکتور های مهم هنگام دکور دکور چیدن دکوراسیون اتاق کودک می‌باشد‌. در طراحی دکوراسیون ، از ابزار ها و المان ‌های گوناگونی استفاده می شود. این ابزار ها شامل تختخواب، میز، شلف ها، پاتختی ،کمد، مبل‌ ها، همچنین اسباب‌بازی‌ها می باشد. هنگام چیدن دکوراسیون اتاق کودک، شما باید سعی کنید که از ابزار ها و بخش ‌های استفاده کنید که هماهنگی کاملی با یکدیگر داشته باشند.

 برای مثال شما می توانید از ست های اتاق خوابی که در این زمینه وجود دارند بهره ببرید. این ست ها شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند و می‌توانند به شما کمک کنند بدون هیچ‌ گونه دغدغه ذهنی خاصی تمام ابزار های مورد نیاز برای دکوراسیون اتاق کودک خودتان را خریداری کنید.وجود این هارمونی و هماهنگی می تواند زیبایی اتاق کودک را دو چندان کند.

به دیوار ها دقت داشته باشید 

نکته دیگری که شما حتما باید هنگام چیدن دکوراسیون اتاق کودک تمرکز خودتان را روی آن بگذارید توجه به دیوار ها می‌باشد. می توانید انواع مختلف تابلو ها و نقاشی‌ های کودک خودتان را به دیوار بزنید و یا از عکس ‌های متناسب کودک ، برای تزیین دیوار بهره ببرید. استفاده از انواع مختلف تابلو های مینیمال نیز گزینه مناسبی ست. البته شما باید هنگام بهره بردن از دیوار ها به این‌ موضوع دقت کنید که به‌ هیچ‌ عنوان از تابلو ها و شیشه‌ های سنگین استفاده نکنید زیرا احتمال سقوط و آسیب به کودک وجود دارد.

مورد دیگری که می توانید برای دیوار ها استفاده کنید این است که یک بخش از دیوار را به نقاشی کودک اختصاص دهید و با نصب انواع مختلف تخته‌ ها و یا مقوا های ساده اجازه دهید که کودک شما در آن بخش به نقاشی بپردازد . این کار برای تقویت روحیه هنرمندانه و خلافیت کودک خیلی مفید است و کودکان این کار را خیلی دوست دارند. اگر از مقوا استفاده می کنید می توانید پس از پر شدن تمام سطح مقوا آن را با یک مقوای جدید جایگزین کنید و به عنوان یادگاری نگه دارید قطعا با تحویل آن به کودک در آینده حس خوبی را به او هدیه می کنید.

اگر دارای چند فرزند هستید به روحیات همه آن ‌ها دقت کنید 

موضوعی که در صورت داشتن چند فرزند و یا استفاده مشترک آنها از یک اتاق ، باید به آن توجه کنید این است  فرقی نمی‌کند که یکی از فرزندان شما کوچک‌تر از دیگری می‌باشد، شما باید آن‌ ها را به‌ طور متناسب و به یک اندازه در چیدمان و دکوراسیون اتاق خودشان دخیل کنید. در این صورت  اعتماد به نفس فرزندان شما بالاتر رفته و متوجه می شوند که هر دوی آن‌ ها به یک اندازه برای شما مهم هستند. همچنین روحیه همکاری و احترام گذاشتن به عقاید دیگران نیز در آنها تقویت می شود.

نگرش بلند مدت داشته باشید

اگر صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها برای شما مهم می‌باشد، شما باید نگرش بلند مدت داشته باشید. تغییر دکوراسیون یکی از فعالیت ‌های هزینه‌ بر می‌باشد علاوه ‌بر این، دور ریختن ابزار های دکوراسیون قبلی نیز می‌تواند بسیار دردناک باشد زیرا برخی از آن ‌ها شاید هیچ‌ گونه مشکلی نداشته باشند و تنها به دلیل تعویض دکوراسیون جایگاه خودشان را از دست ‌داده باشند. به ‌همین دلیل شما حتما باید هنگام چیدمان دکوراسیون اتاق کودک نگرش درازمدتی داشته باشید و سعی کنید دکوراسیون را طوری بچینید که برای مدت طولانی، برای مثال تا نوجوانی فرزند خود نیازی نداشته باشید که به تغییر دکوراسیون بپردازید.

پس توجه داشته باشید علاوه بر روحیه کودک ، سعی کنید ابزار ها و بخش‌ های مختلف دکوراسیون را در انواعی تهیه نمایید که برای سنین بالاتر نیز مناسب باشند. برای مثال شما می‌توانید از تخت ‌ها با سایز های بزرگ‌تری استفاده کنید تا کودک شما بتواند تا نوجوانی‌ خود از آن ‌ها استفاده کند. یا سعی کنید ابزار های دکوراتیو را طوری انتخاب کنید که زیاد کودکانه نباشند. همچنین از فاکتور های قابل ‌تغییر بهره ببرید تا بتوانید هنگام بزرگ شدن کودک ، به ‌راحتی با تغییر شلف ها و قاب عکس ‌ها و نقاشی ‌های روی دیوار، اتاق را متناسب با سن ‌و سال بچینید.

جمع‌ بندی

ما در این مطلب سعی کردیم به‌ طور کلی به نکاتی که لازم است هنگام چیدمان اتاق کودک به آن توجه شود بپردازیم . توجه به این نکات می تواند به شما کمک کنید فضای بهتری را برای فرزندتان فراهم کنید. در عین حال اگر نیاز به نظر متخصص در این زمینه دارید، خانه معمار سایتی تخصصی در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. جهت ارتباط مستقیم با ما می توانید با شماره  ۹۱۰۱۴۵۲۵-۰۲۱  تماس حاصل فرمائید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *