دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی ایرپاد مکس با قدرت حذف نویز بالا و قابلیت های نرم افزای جالب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

ایرپاد مکس یک هدفون روگوشی هوشمند باکیفیت از کمپانی اپل می باشد که با قابلیت حذف نویز فوق العاده و پخش صدای خوب محصولی شگفت انگیز است. ولی قیمت ۵۵۰ دلاری آن(زمان عرضه) ممکن است شما را شگفت زده تر نماید. با بررسی ایرپاد مکس اپل همراه ما باشید.

ایرپاد مکس، نخستین هدفون روگوشی غول تکنولوژی دنیا با ویژگی حذف نویز فعال و قیمتی شگفت انگیز در دسامبر ۲۰۲۰ روانه بازار شد. اگر از کاربران اپل هستید و قیمت آن برای شما اهمیت چندانی ندارد، با بررسی ایرپاد مکس متوجه خواهید شد که در خرید هدفون می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بررسی ایرپاد مکس با قابلیت ارائه صدایی بسیار واضح

کمپانی اپل نخستین هدفون روگوشی خود به نام ایرپاد مکس را در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ با قیمتی حدود ۵۵۰ دلار روانه بازار کرد. این هدفون کیفیت صدای بسیار بالا و واضحی را ارائه می دهد که تجربه ای لذت بخش را برای شنونده رقم خواهد زد. هدفون ایرپاد مکس به راحتی روی گوش قرار می گیرد و با وزن ۳۸۵ گرمی موجب ناراحتی کاربر نخواهد شد.

در ضمن این هدفون تغییر میزان صدا، شروع و توقف پخش، استفاده از دستیار SIRI، پاسخ دادن مکالمه، رفتن موسیقی بعدی و قبلی و … را امکان پذیر می سازد. همچنین ایرپاد مکس می تواند خیلی سریع به راحتترین سیستم تشخیص هدفون های بیسیم مجهز شده و انتظارات کاربران زیاد را برآورده نماید.

این هدفون روگوشی جزو دستگاه های پرچمدار محسوب می شود و کوپرتینویی ها مدعی هستند کیفیت صدا، قابلیت حذف نویز و تجربه کاربری آن شما را شگفت زده می سازد. اما با دیدن قیمت حدودا ۵۵۰ دلاری آن(زمان عرضه) قطعا بیشتر شگفت زده می شوید.

این سوال در ذهن ایجاد می شود آیا ایرپاد مکس به اندازه ای باارزش است که بتوان از برچسب قیمتی آن چشم پوشی کرد و آیا این هدفون از رقبایی مانند Boss 700 و sony WH-1000XM4 که حدودا ۲۰۰ دلاری ارزانتر از نماینده اپل هستند بالاتر است؟ اگر برای شما قضیه جالب شد با بررسی ایرپاد مکس در ادامه همراه ما باشید تا از این شگفت انگیز کوپرتینوها بیشتر بدانید.

  •  آرون گروپس

طراحی ویژه و مینمال

در بررسی طراحی ایرپاد مکس باید گفت اپل همانند دیگر محصولاتش مانور ویژه ای در زمینه طراحی این محصول داشته و به گفته کوپرتینویی پوششی ویژه در بخش هدبند هدفون به کار رفته تا وزن بدنه دستگاه توزیع و فشار کمتری به سر کاربر وارد شود. طی بررسی مشخص شد در قسمت هدبند ایرپاد مکس پارچه مشبکی شکلی به کار رفته تا وزن بدنه پخش شده و از فشار وارده به سر کاربر کاسته شود.

فریم بدنه فولاد ضد زنگ بوده که استحکام بالایی داشته و با اشکال و اندازه های مختلف سازگاری دارد. بازوهای هدبند به راحتی افزایش طول پیدا می کنند و سر جای خود محکم می ایستند تا هدفون خیلی خوب روی سر قرار بگیرد. هر کدام از ایرکاپ ها توسط ساختار تلسکوپی شکلی به بازوها اتصال یافته که فشار ایرکاپ را توزیع و متعادل می سازند.

در بررسی ها مشخص شد اپل طراحی چرخش کاپ های آلومنیومی توسط مفصل کروی انتهای بازوهای ایرپاد مکس را انقلابی دانسته ولی برخلاف محصولی مانند xm4 سونی، ایرپاد مکس از محل اتصال بازوها تا نشده از این رو حدودا ۸۶ درصد فضای زیادتری نسبت به هدفون های ژاپنی اشغال می کند

این مکانیزم موجب می شود که بتوان ایرکاپ هدفون را چرخانده تا به بهترین شکل ممکن روی سر قرار گیرد. بالشتک های ایرپاد موجب راحتی گوش کاربر شده در ضمن به صورت مغناطیسی به ایرکاپ ها وصل می شوند و تعویض آن ها نیز آسان است. مثلا می توان اندازه و رنگ آن ها را تغییر داد.

همچنین شرکت اپل المان های طراحی ساعت های اپل واچ (دکمه چرخان) را هم به ایرپاد مکس بخشیده است. از این دکمه می توان جهت پخش و توقف صدا، رد کردن آهنگ، پاسخ یا قطع تماس بهره برد. در ضمن امکان فعالسازی دستیار صوتی (SIRI) هم فراهم است.

بررسی ها نشان داد در ایرپاد مکس کلید دیگری هم وجود دارد که با فشار آن به آسانی نویز کنسلینگ را غیرفعال نموده تا به صدای اطراف گوش داده و با زدن همین کلید به حالت قبل برگشت. به عبارتی با این کلید امکان جابجایی بین حالت هایnoise cancelling و transparency فراهم شده است.

به طور کلی در توصیف ظاهر ایرپاد مکس  می توان به دو واژه زیبا و ساده بسنده کرد. شاید از نبود لوگوی شرکت اپل روی ایرپاد مکس متعجب شوید ولی این کار به خاطر آسیب نرسیدن به طراحی مینیمال هدفون انجام شده است. بدنه آلومنیومی ایرپاد کیفیت ساخت بالایی دارد و حس خوبی به کاربر منتقل می کند.

اما نکته قابل انتقاد، وزن ۳۸۵ گرمی ایرپاد مکس می باشد که حدود ۱۳۰ گرم بیشتر از دیگر محصولات بوده و سنگینی آن را در استفاده طولانی مدت یا حین حرکت سر حس خواهید کرد. بخصوص اگر قبل از این هدفون از هدفون شرکت های سونی و Bose استفاده نموده باشید.

در پایان این بخش قابل ذکر است با وجود همه مزایا و جذابیت های اتصال بی سیم بعضی وظایف مانند تدوین ویدیو یا موسیقی به اتصال سیمی نیاز دارد ولی بخاطر نبود جک هدفون کاربر باید هزینه جداگانه ای را برای خریداری کابل لایتنینگ به ۳.۵ میلیمتر پرداخت کند.

کیف هوشمند نه چندان جالب

هنگامی که ایرپاد مکس را از جعبه بیرون می آورید علاوه بر خود دستگاه و کابل لایتنینگ به usb-c با محافظ هوشمند ناامید کننده آن روبرو می شوید. بررسی ها نشان داد کیف ایرپاد مکس طراحی جالبی ندارد زیرا که همه بدنه هدفون را نمی پوشاند و هدبند دستگاه خارج از کیف باقی می ماند. از طرف دیگر کاپ های فلزی ایرپاد بعد از هر باز بیرون آوردن هدفون از درون کیف، به همدیگر برخورد می کنند و این امر ممکن است در طولانی مدت موجب خوردگی رنگ کاپ ها گردد.

 

ایرپاد مکس

از آنجا که ایرپاد مکس کلید خاموش/ روشن ندارد بنابراین وقتی ایرپاد مکس استفاده نمی شود دستگاه به شکل اتومات وارد sleep mode می شود ولی اگر هدفون را داخل کیف هوشمندش بگذارید در حالت Ultra low power قرار می گیرد از این رو چنانچه مایلید ایرپاد مکس در حالت غیرفعال، کمترین مصرف باتری را دارا باشد باید حتما آن را داخل کیف نه چندان زیبا و جالب خود قرار گیرد.

کیفیت صدای بسیار خوب ولی نه در حد قیمتش

بررسیها حاکی از آن است ایرپاد مکس در جایگاه یک هدفون بی سیم صدای بسیار خوبی را ارائه می دهد به نحوی که فرکانس های بم، میانی و زیر کاملا تفکیک شده و حجم اضافی فرکانس های پایین، خروجی صدای ایرپاد مکس را جذابتر می سازد. در بالاترین سطح صدا نیز هیچ افت کیفیتی حس نمی شود و حجم صدا کافی است.

تغییرات صدا در این هدفون چندان زیاد نیست ولی در صورتی که طرفدار صدای واقعی هستید نه ایرپاد مکس و ن هیچ کدام از رقبایش از برندهای بوز و سونی مناسب نخواهد بود و پیشنهاد ما بررسی هدفون های مانیتورینگ به جای هدفون های بیسیم است. به طور کلی ایرپاد مکس صدای گوش نواز و جذابی را به ارمغان می آورد ولی نه به اندازه قیمتش.

در بررسیها مشخص شد هدفون ایرپاد مکس برای ارائه صدای بهتر و مناسب با گوش کاربر به تراشه h1 مجهز شده است. و در مجموع این هدفون از نظر صدا کاربر را کاملا راضی نموده ولی کیفیت صدا ی آن تفاوتی با رقبای ۳۰۰ دلاری اش ندارد و به هیچ وجه نمی تواند اختلاف قیمت اولین هدفون روگوشی اپل را با حریفانش توجیه کند.

قابلیت تحسین برانگیز حذف نویز

اگر برای شما نیز پیش آمده هنگام گوش دادن به موسیقی صدای محیط اطراف مزاحم اوقات خوش شما شده و مجبورید حجم صدای موسیقی را بالا ببرید تا حدی که دیگر صدای محیط را نشنوید در این حالت فناوری حذف نویز کمک کننده می باشد.

اپل نخستین بار قابلیت active noise cancelling را در ایرپاد پرو به کار برد و پیشتر مشخص شد که عملکرد ایرپاد پرو در حذف نویزها بسیار تحسین برانگیز بوده و اکنون کوپرتینویی ها با ایرپاد مکس می خواهند در بین هدفون های دورگوشی مجهز به قابلیت حذف نویز فعال عرض اندام نمایند.

در بررسیها مشخص شد سیستم حذف نویز فعال ایرپاد مکس کم نظیر و تحسین برانگیز است. با فشار دادن کلید مربوط به فعالسازی حالت حذف نویز فعال شگفت زده می شوید. ایرپاد مکس ۸ میکروفون را برای این کار تعبیه کرده تا در محیط های شلوغ و پر سرو صدا غرق در شنیدن موسیقی مورد علاقه خود شوید.

اکثر هدفون های دور گوشی در حذف نویز فرکانس های بالاتر از ۱۰۰۰ هرتز به خوبی عمل می کنند ولی تفاوت ایرپاد مکس با دیگر هدفون های مجهز به فناوری حذف نویز به فرکانس های زیر ۱۰۰۰ هرتز و صداهای نظیر صدای فن یا صدای داخل هواپیما برمی گردد.

هنگامی که صحبت از حریفان به میان می آید بوز ۷۰۰ و سونی wh-1000xm4 در صدر لیست قرار می گیرند. از نظر حذف نویز ایرپاد مکس و هدفون wh-1000xm4 رقابت تنگاتنگی دارند ولی تا موقعی که از بازه فرکانسی ۱۵۰-۱۰۰۰ هرتز چشم پوشی شود.

چرا که ایرپاد مکس به شکل محسوسی نویزها را در این بازه بهتر از حریفش حذف می کند. بوز ۷۰۰ هم در فرکانس های ۱۰۰- ۱۰۰۰ هرتز عملکرد رضایتمندی دارد. اما عملکرد هدفون دورگوشی کوپرتینویی ها در فرکانس زیر ۱۰۰ هرتز با فاصله زیادی بهتر می باشد.

در مقابل حالت noise cancelling حالت transparency قرار می گیرد تا هدفون توسط میکروفون ها صدای محیط را به گوش کاربر رسانده و کاربر برای در جریان قرار گرفتن اتفاقات محیط اطرافش به برداشتن هدفون از روی سر نیاز نداشته باشد. ایرپاد مکس در این حالت هم عملکرد خیلی خوبی دارد. ناگفته نماند صدا از این هدفون به بیرون درز می کند و در سطح زیاد اطرافیان شما هم موسیقی مورد علاقه شما را خواهند شنید.

در پایان این بخش باید اشاره کرد با توجه به کاربری هدفون دورگوشی کیفیت صدای میکروفون نسبت به دیگر قسمت ها اهمیت کمتری دارد. هرچند ایرپاد مکس قادر است صدایی خوب را کمترین نویز در مکالمه های منتقل سازد. اگر کاربری مکیروفون ایرپاد مکس را به تماس تلفنی و جلسات آنلاین محدود سازیم تجربه رضایت بخشی را به همراه دارد.

قابلیت های نرم افزاری ایرپاد مکس

همانند دیگر محصولات اپل بررسیها نشان می دهد اتصال ایرپاد مکس به محصولات اکوسیستم اپل ساده، سریع و کم نظیر می باشد. سوییچ خودکار هدفون بین دستگاه های درحال استفاده روان و دقیق بوده تا تجربه ای خیلی خوب را به ارمغان آورد. به طور کلی این هدفون در اتصال با اکوسیستم کوپرتینویی ها یکپارچگی عالی داشته و در اتصال با دیگر پلتفرما ناقص عمل می کند.

حالت صدای فضایی که قبلا هم در ایرپاد پرو مشاهده شد صدا را به شکل سه بعدی پخش می کند. این حالت در ایرپاد مکس نیز تجربه جالبی می باشد و در تمام محتوای ویدیویی و صوتی با گزینش آیکون spatialize stereo در مرکز کنترل قابل بهره برداری است ولی با وجود جذابیت این قابلیت نمی توان به آن نگاهی بیشتر از یک ویژگی سرگرم کننده و غیرکاربردی داشت.

اپل اپلیکیشن جداگانه ای برای ایرپاد مکس در نظر نگرفته اند و بررسی ها حاکی از آن است همه تنظیمات مرتبط با هدفون در محیط کاربری سیستم عامل های ios,ipados,macos در اختیار کاربر خواهد بود. اتصال این هدفون و بهره گیری از آن بر روی دستگاه های اندرویدی و ویندوز عملکرد ناقصی داشته و یکی از معایب آن محسوب می شود.

ایرپاد مکس فقط می تواند کدک aac را پخش کند و از دیگر کدک ها مانند APTX,APTX یا LDAC پشتیبانی ندارد. در صورتی که انتظار می رفت هدفونی با این برچسب قیمتی از کدک های بیشتری پشتیبانی داشته باشد. نبود پشتیبانی از کدک های کوالکام و سونی در دستگاه های اپل کاربر را با مشکل مواجه می کند.

باتری با شارژدهی کافی

هنگامی که از هدفون های بیسیم بحث به میان می آید شارژدهی دستگاه در اولویت قرار می گیرد. بررسیها نشان داد باتری ایرپاد مکس در حالتی که ANC فعال باشد می تواند برای ۲۰ ساعت هدفون را همراهی کند از سویی این هدفون دورگوشی برای شارژ کامل از صفر تاصد به دو ساعت زمان احتیاج دارد.

در حقیقت شارژدهی ایرپاد مکس کافی به نظر می رسد ولی اگر به ندرت در طی روز به کابل لایتنینگ و منبع انرژی دسترسی دارید و شارژدهی اولویت اصلی شماست سونی wh-1000xm4 گزینه مناسبتری خواهد بود.

جمع بندی

در مجموع باید گفت ایرپاد مکس در بیشتر بخش ها از طراحی و کیفیت ساخت گرفته تا شارژدهی و هماهنگی با دیگر محصولات اپل در سطح خیلی خوبی قرار می گیرد ولی هیچ یک نمی تواند برچسب قیمتی آن را توجیه کند. از رقبای اصلی این هدفون می توان به Bose 700, Sony WH-1000XM4 اشاره کرد که با نیمی از برچسب قیمتی ایرپاد مکس به فروش می رسند. البته رقبا نمی وانند به خوبی ایرپاد مکس نویزها را حذف کنند.

همانطور که با بررسی این هدفون با قابلیت های ان آشنا شدید. برای شناخت ویژگی های هدفون شیائومی و هدفون بلوتوثی اپل می توانید از مطالب ارائه شده در رابطه با این هدفون ها بازدید کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *