دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور از خانه پروین اعتصامی بازدید کنیم؟

  • محدثه خاکشور
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

آشنایی با خانه پروین اعتصامی هدف آرگا در این مطلب می باشد. چه بسا که قلم زنی بتواند شما را بیشتر با مکان و حال و هوای الهام دهنده ی این شاعره خوش ذوق و توانمند آشنا سازد.

پروین اعتصامی با نام اصلی رخشنده اعتصامی و متخلص یه پروین از شاعران بزرگی فارسی است که مانند آن را دیگر نخواهیم نیافت، آشنایی با این شاعره دوست داشتنی با طبع لطیف و اشعار نابش را می توان به اغلب افراد نسبت داد، چرا که جدای از مطالعه دیوان اشعار بینظیر او از سوی اهل ادب، همه ی ما در دوران مدرسه با شعرهای نغز و پرمحتوای وی آشنایی و صد البته خاطره داریم. اما این شناخت را نمی توان به زندگینامه و خانه پروین اعتصامی نیز نسبت داد. با توجه به این موضوع آرگا در این مطلب قصد دارد به معرفی خانه پروین اعتصامی بپردازد, همراه باشید.

احساس و محتوا مشتقات اصلی اشعار پروین محسوب می شوند به طوری که با خواندن غزل های او گمان می بری تمامی احساسات به یکباره در قالب این شعر گنجانده شده است. البته ناگفته نماند که حال و هوای دنیای اشعار او تنها محدود به زیبایی و احساس نشده و مضامین ناب اجتماعی و کنایه ای به زودگذر بودن و بی وفایی دنیا و روزها و ثانیه های عجولش را شامل می شود. حتما برای شما هم مانند من جالب است که بدانید منبع و مکانی که پروین از آن برای سرودن شعرهایش الهام می گرفته, کجا بوده است. اگر چنین است باز هم با آرگا همراه باشید تا علاوه بر مختصر آشنایی با پروین, با خانه پروین اعتصامی (رخشنده اعتصامی) نیز آشنا گردید.

آشنایی با منزل پروین اعتصامی

معرفی پروین اعتصامی

پدر پروین اعتصامی به نام یوسف اعتصامی از ادیبان و شاعران آن زمان بود که موجب شد تا پروین در فضایی ادبی پرورش یابد. از زمان کودکی توانایی های خویش را به نمایش گذاشت به طوری که زبان های خارجی عربی، فارسی و انگلیسی را از پدر خود یاد گرفت، همچنین بزرگانی مانند ملک الشعرای بهار و علی اکبر دهخدا از استادان وی محسوب می شدند.

پروین اعتصامی در سن بیست و هشت سالگی با پسر عموی خود به نام «فصل الله اعتصامی» افسر شهربانی ازدواج کرد؛ اما به علت تفاهم نداشتن فکری با وی از یکدیگر جدا شدند. در سال ۱۳۱۶ پدر خود را از دست داد و ضربه روحی بزرگی را متحمل شد. و کمی بعد در سن ۳۵ سالگی به حصبه ابتلا یافت و درگذشت.

یکی از دیوان های او در زمان زنده بودن وی چاپ گردید، اما چاپ دیوان دوم او همزمان با فوت ایشان گشت. ایشان هم اکنون در مرقد خانوادگی اش در حرم حضرت معصومه دفن شد. روز بیستم و پنجم اسفند روز تولد این شاعره بلند آوازه است که به عنوان یادبود و بزرگداشت ایشان نامگذاری گردیده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

منزل پروین اعتصامی در تبریز

خانه پدری پروین اعتصامی در زمان حیات

در منطقه ی ششگلان، خانه ای دو طبقه با یک هزار و سیصد متر مربع واقع شده که محل تولد پروین ادب فارسی می باشد. قدمت این بنا به دوره پهلوی اول می رسد که پروین تا سن هفت سالگی در آن سکونت داشته است. این منزل تا پیش از انقلاب عمارتی شکوهمند و بزرگ بوده است که در کوچه تنگ و کهنی به اسم «عودجلان» واقع شده است. پس از فوت پدر و پروین، پسر خانواده (برادر پروین) منزل را فروخته و در نتیجه آن به ۳ بخش قسمت گردید و هر یک از آنها از آن کس دیگری گردید.

بخش طرف راست منزلی است که در حال حاضر موزه بوده و از آن منزل قدیمی پروین یاد شده و بازدیدکنندگان بسیاری از تمام نقاط پذیرا می باشد. بخش وسطی خانه خانواده ای می باشد که دخترهای آن منزل در تلاش هستند به هر نحوی شده ظاهر و نمای بنا را حفظ نمایند. بخش طرف چپ نیز تغییر کاربری از سکونتی به اشتغالی داده و در حال حاضر یک کارگاه مبل سازی می باشد.

بعد از ۲ سالی که بازسازی بر روی این بنا صورت گرفت، شاهد مراجعه و بازدید هنرمندان و دوستداران بسیاری به ویژه در عید باستانی نوروز هستیم. این بنا در ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

خانه پروین اعتصامی شاعر توانای فارسی

بخش های مختلف خانه پروین

ابتدا که داخل خانه می گردید، بنایی ۲ طبقه کهن با تندیسی از پروین ادب در حالی که از پله ها بالا می رود، را خواهید دید. خانه دارای مساحتی ۱۳۰۰ متر مربعی و حیاطی ۹۰۰ متر مربعی است که در میان حیاط یک حوض و کمی آنطرف تر باغچه هایی که خشکیده اند توجه شما را به خود جذب می نماید. جالب تر اینکه معماری به کار رفته در این بنا از نوع سبک قدیمی و آجرکاری شده در عین حال ساده اما زیبا و لوکس می باشد. در محیط حیاط این منزل تندیس و پیکره های گوناگونی از پروین و همچنین شهریار تبریزی، و خاقانی و واعظ شوشتری دیده می شود.

معرفی بخش های مختلف منزل پروین اعتصامی

پس از گذشتن از حوض و مجسمه پروین، می توانید از پله ها بالا رفته و وارد سالن طبقه ۱ شوید. در این سالن ۲ راهروی غربی و شرقی دارای ۲ اتاق دیده می شود که بر روی دیوارها نمونه ای از شعرهای شاعره بزرگ فارسی نوشته شده است. همچنین بر روی قسمت هایی از دیوارهای منزل محتویات نامه ها و آثار کهن مانند مکاتبه فرمانداری قم جهت خاکسپاری پروین ادب فارسی و پیاله های از جنس فیروزه و کیف دستی درون کمد شیشه ای دیده می شود.

آشنایی با خانه پروین اعتصامی

پس از این می توانید به طبقه دوم بروید، در آنجا شاهد ۳ اتاق خواهید بود که یکی از اتاق ها به آب انبار منزل متصل می گردد. در طول بازسازی این منزل یک تنور نان قدیمی کشف شد که روی آن را خاک گرفته بود.

حالا نوبت به زیرزمین منزل می رسد، پس از پایین رفتن از تعدادی پله به مکانی راه پیدا می کنید که سقف آن کلیل آذری و دارای حوضی هشت ضلعی می باشد و در آن زمان جهت شب نشینی در فصل تابستان به کار گرفته می شده است. همچنین شاهد ۵ اتاق گهواره ای خواهید بود.

معرفی منزل پروین اعتصامی

بر روی دیوارهای سمت شرق حیاط، تصویر بزرگ های تاریخ و ادب مانند باقرخان و ستارخان نیز دیده می شود، جالب توجه تر این که نمایشگاههای گوناگونی در آن اجرا می شود.

پس از بازدید از خانه پروین اعتصامی می توانید سری هم به مقبرالشعرای تبریز یا همان آرامگاه شهریار بزرگ و موزه قاجار بزنید که در نزدیکی این اثر تاریخی و ادبی و هنری واقع شده اند.

آدرس منزل پروین اعتصامی و زمان بازدید

این بنا در خیابان عباسی، کنار مسجد میرآقا، کوچه ساوجیلاغی، پلاک ۶ واقع شده است. به منظور دستیابی به آن لازم است از چایکنار به کوچه پروین اعتصامی بروید. که البته ایستگاه اتوبوس اول عباسی در ششگلان در نزدیکی از منزل قرار گرفته است.

این بنا هم اکنون در اختیار اداره ارشاد اسلامی می باشد که بازدید از آن جهت همگام آزاد می باشد. برای بازدید از این منزل باید از ساعت ۹ صبح – ۵ بعد از ظهر مراجعه کنید.

 

آشنایی با منزل پروین اعتصامی

«خوش آن رمزی که عشقی را نوید است

خوش آن دل کاندران نور امید است»

*********

«از مهر دوستان ریاکار خوشتر است

دشنام دشمنی که چو آیینه راستگوست

آن کیمیا که می طلبی، یار یکدل است

دردا که هیچگه نتوان یافت، آرزوست»

(پروین اعتصامی)

ضمن تشکر و قدردانی از همراهی شما، امیدواریم از مطالعه مطالب در رابطه با آشنایی با خانه پروین اعتصامی شاعر خوش ذوق و بی مثال شعر و ادب فارسی مستفیض و بهره مند شده باشید. در صورت آشنایی بیشتر با سایر مکان های ادبی ایران همچون آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، آرامگاه خیام، آرامگاه فردوسی و همچنین آرامگاه بوعلی سینا کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *