دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای آبیاری گلدان در مسافرت و تامین آب گلدان در طولانی مدت

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که آبیاری گلدان در مسافرت چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و در این مقاله سعی داریم به بیان اصول و روش های آبیاری گلدان بپردازیم با ما همراه باشید.

با وجود اینکه برخی از گیاهان توانایی مقاومت در برابر خشکی را دارند و برای مدتی زنده خواهند ماند اما بسیاری از آن ها هفته ای یک مرتبه و یا روزانه نیاز به آبیاری دارند و چنانچه قرار است برای مدتی دور از خانه باشید بایستی برای آبیاری گلدان رد مسافرت فکری بکنید.

آبیاری گلدان در مسافرت

توجه داشته باشید که اگر قصد سفر دارید و می خواهید گلهای آپارتمانی تان تا زمان برگشت سالم و سرحال بمانند توصیه های لازم برای آبیاری گیاهتان را جدی بگیرید. همچنین روش های آبیاری می تواند آسان تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید و با این روش هوشمندانه پیشنهادی در بخش نگهداری از گیاهان آپارتمانی در حین سفر لازم نیست به همسایه تان وابسته باشید. به صراحت می توان گفت که گیاهان داخل ساختمان معمولا محموعه متفاوتی از نیازها را دارند تا زنده و پر رونق تر از همتایان خارجی خود باشند اما نگران نباشید چون روش های زیادی برای گیاهان داخل و بیرونی وجود دارد. امروزه تنها چیزی که علاقه مندان به گل و گیاه می خواهند این است که گل ها در حالی که دور هستند نه تنها زنده بمانند بلکه رشد کنند و به همین خاطر توصیه می شود یک ماه پیش از سفر گیاهتان را به خوبی تغذیه کنید و شاخ و برگ های آن را درست یک هفته پیش از ترک کردن هرس نمایید تا آب کمتری استفاده کنند.

چگونگی آبیاری گلدان در مسافرت

روش های آبیاری:

برای آبیاری گلدان در زمان مسافرت ۶ روش بسیار کاربردی و کم هزینه وجود دارد که در ادامه سعی داریم به بیان آن بپردازیم:

  • بطری آب وارونه
  • استفاده از فیلتر
  • لگن و حوله
  • زیرگلدانی
  • شل کردن بطری آب
  • گلخانه کوچک پلاستیکی
  • آب بانک

آشنایی با روش های مختلف آبیاری

بطری آب وارونه:

در این روش شما نیاز به یک بطری آب پلاستیکی دارید تا آن را در خاک گلدان قرار داده و اقدام به آبیاری نمایید. معمولا این روش به دو صورت شل کردن در بطری و در خاک قرار دادن آن و همچنین سوراخ کردن در بطری و در خاک قرار دادن آن انجام می شود.

استفاده از فیلتر:

در این روش به نخ کاموایی مناسب یا نخ پنبه ای که بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد و همچنین یک ظرف بزرگ نیاز دارید و بایستی به تعداد گلدان ها نخ هایی با طول مناسب بریده و گلدان ها را در اطراف ظرف بزرگ آب قرار دهید. توجه داشته باشید که ظرف آب باید ادر ارتفاع بالاتری از گلدان قرار بگیرد. توصیه می شود که یک سر نخ را در ظرف آب و سر دیگر آن را به صورت مستقیم در خاک قرار دهید و یا یک تکه شاخه چوبی یا مداد به آن بسته و در خاک گلدان قرار دهید و سپس گلدان را آبیاری نمایید تا جریان آب از هر دو طرف برقراری شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از فیلتر برای آبیاری گیاه

لگن و حوله:

یکی دیگر از روش های آبیاری گلدان در مسافرت استفاده از حوله و لگن است تا بتوانید عمل آبیاری گیاهتان را در مدت زمانی که حضور ندارید به درستی انجام دهید. در ابتدا لگن را تا نیمه پر از آب کنید و حوله ای در آن قرار دهید تا آب لگن را به خود جذب کند. سپس گلدان خود را در آن قرار دهید تا عمل آبرسانی به گیاهان انجام گیرد. برای گیاهانی که نیاز به آب زیاد دارند، جذب آب از ریشه صورت می گیرد و تا یک هفته می توانید از آبیاری گیاهان راحت باشید و همچنین که گلدانتان باید حتما از کف سوراخ باشد تا جذب آب از این سوراخ صورت بگیرد.

زیر گلدانی:

به طور کلی در این روش نیاز به یک زیر گلدانی که از لحاظ اندازه مناسب گلدانتان باشد، دارید که بایستی درون آن مقداری ماسه بریزید و از آب پر کنید. دقت داشته باشید که ته گلدان حتما باید سوراخ باشد و آن را روی زیرگلدانی و ماسه قرار دهید تا جذب آب از کف گلدان و ریشه ها به خوبی صورت گیرد. بهتر است بدانید که این روش آبیاری می تواند ۲ تا سه روز دوام بیاورد و برای گیاهانی که نیاز به آبیاری دارند مناسب نخواهد بود.

اشتفاده از زیرگلدانی برای گیاهان آپارتمانی

شل کردن در بطری:

این روش از آبیاری گلدان در مسافرت که هم نصب آسانی دارد و هم به صرفه است با شل کردن در بطری پر از آب و قرار دادن آن در خاک آبیاری آغاز خواهد شد. همچنین نصب بطری این گونه است که خاک را کنده و گودالی ایجاد کنید و بطری را که در آن شل بسته اید در آن به صورت وارونه قرار دهید. از این طریق آب قطره قطره از در بطری به خاک وارد شده و گیاه را آبیاری خواهد کرد.

گلخانه پلاستیکی:

در این روش از آبیاری گیاهان در مسافرت شما نیاز به ۴ عدد میله چوبی یا فلزی دارد که به صورت عمودی در چهار گوشه گلدان درون خاک قرار گیرند و نقش ستون های گلخانه را بازی کنند. پس از اینکه میله ها را درون خاک گلدان قرار دادید بایستی یک کیسه پلاستیکی روی گلدان بکشید به گونه ای که به گل فشار نیاورد و آسیب نرساند. پلاستیک را زیر گلدان قرار دهید تا تکان نخورد و حال گلخانه خانگی و  پلاستیکی تان آماده است. این روش عمدتا محیط اطراف گل را مرطوب نگه می دارد و قطرات آب روی پلاستیک در اثر تبخیر آب مجدد به گلدان بر می گردد و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. دقت داشته باشید که این روش می تواند ۶ تا ۸ ماه رطوبت گیاهتان را تامین کند و برای گیاهان رطوبت دوست آپارتمانی نیز بسیار مناسب خواهد بود.

شناخت اصول آبیاری مختلف

آب بانک:

در بازار ابزاری به نام آب بانک وجود دارد که قسمت بالایی آن پلاستیکی بوده و قسمت پایینی آن که در خاک قرار می گیرد سفالی می باشد. این وسیله به بطری آب پلاستیکی نوشابه وصل می شود تا بتواند آب گلدان را به خوبی تامین نمایید و به این نکته دقت داشته باشید که بطری های پلاستیکی آب معدنی برای این کار مناسب نیستند. به صراحت می توان گفت که در این روش گلدان و خاک به هر میزان که آب نیاز داشته باشند مرطوب خواهند شد زیرا هر چقدر که خاک خشک باشد قسمت سفالی آب بانک رطوبت بیشتری را وارد خاک می کند. یکی از مزیت های استفاده از آب بانک این است که از ماندن آب اضافه در گلدان و پوسیدن ریشه ها جلوگیری می کند و مزیت دیگر آن این است که همزمان با آب می توانید کود شیمیایی را در آب حل کرده و به گیاه به صورت مستمر کود بدهید تا همیشه تامین باشد. در واقع یک بطری ۱و.۵ لیتری آب برای یک گلدان سایز ۲۶ تا دو هفته آبیاری را انجام می دهد و برای گلدان هایی که از آب بانک استفاده می کنند زیر گلدانی لازم نیست. توجه داشته باشید که در این روش می توانید ته بطری آب را ببرید تا دیگر لازم نباشد هر بار که می خواهید بطری را از آب پر کنید، آن را از خاک خارج نمایید بلکه از ته باز بطری برای پر کردن آن استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *