دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا استفاده از پنکک و کانسیلر پوست را خراب میکند؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

شاید برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید آیا لوازم آرایشی که لک‌های پوستی و چین و چروک‌ها را می‌پوشانند باعث تخریب پوست می­شوند یا نه؟

جواب این سوال چندان کوتاه و ساده نیست و نیاز است شما با توجه به شناختی که از نوع پوست خود پیدا می­کنید از لوازمی استفاده کنید که کمترین آسیب را به پوستتان برسانند. از این جهت که پوست هر فرد به نوعی منحصر به فرد است و استفاده از برخی لوازم و انجام برخی کارهای برای پوست موجب آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد شد.

برخی افراد با استفاده از برخی لوازم آرایشی نامرغوب دچار مشکلات شدید پوستی، آکنه و برخی حساسیت‌ها شده‌اند. بنابراین سوالی که در ذهن شما نقش بسته یک سوال کلیست که جوانب مختلفی را در برمی­گیرد. بهتر است جوانب مختلف آن را برسی کنیم.

  • استفاده از لوازم آرایشی ارزان و بی کیفیت

اگر به جای این که از خودتان بپرسید پنکیک و کانسیلر پوست را خراب می­کند یا نه می­پرسیدید چرا باید لوازم آرایشی گران قیمت بخریم بهتر بود.

استفاده از لوازم آرایشی ارزان قیمت اگرچه زیبایی ظاهری را برای مدت کوتاهی حفظ می­کند اما در طولانی مدت باعث تخریب شدید سلول های پوستی خواهد شد. برخی افراد ترجیح می­دهند به هر قیمتی یک پوست صاف و مخملی داشته باشند و به آسیب ها استفاده از لوازم نامرغوب توجهی ندارند. بسیار دیده اید پنکیک ها یا رژ گونه های سنگی چشم نواز و ارزان قیمتی که در برخی مغازه ها به فروش می­رسد و افراد زیادی تمایل به خرید آن را دارند. حقیقت امر این است که جوش های ناشی از حساسیت های پوستی به این لوازم نامناسب بسیار شایع شده.

برخی افراد پوستی به مراتب حساس تر از دیگر افراد دارند و بهتر است در استفاده از محصولاتی پوستی دقت بیشتری داشته باشند. کسانی که پوست های حساسی دارند ممکن است حتی با استفاده از لوازم آرایشی مرغوب و اصل هم دچار مشکلات پوستی شوند.

اما سایر افراد که پوست های نرمالی دارند با استفاده از پنکیک نامرغوب ممکن است دچار التهاب شدید پوستی، قرمزی، تاول های خفیف یا شدید، مسمومیت های شدید کبدی و یا کلیوی( به علت وجود سم آفلاتوکسین در برخی از لوازم آرایشی نامرغوب و غیر اصل) و سایر مشکلات پوستی و یا غیر پوستی شوند.

استفاده از کانسیلرهای نامرغوب و ارزان هم همین مشکلات را به همراه دارد علاوه بر این که پوست زیر چشم بسیار حساس و آسیب پذیر است و در اثر استفاده از مواد نامناسب به سرعت تغییر حالت خواهد داد و از طرفی امکان ایجاد برخی لکه های قهوه ای روی پوست وجود دارد و همچنین در اثر استفاده از کانسیلرهای بی‌کیفیت چروک های پوستی به مرور ایجاد می­شود. بنابراین هنگام خرید این لوازم آرایش بهتر است به سراغ انتخاب کانسیلر از برندهای ایرانی کالیستا و مای که قیمت مناسب‌تری دارند بروید و یا با کمی هزینه بیشتر از میان برندهای خارجی مثل هدی بیوتی، تارت، میبلین یا رولوشن دست به انتخاب بزنید.

  • استفاده از بلندرها و یا براش‌های آلوده

بهترین براش آرایشی برای آرایش صورت

همانطور که تا اینجای کار متوجه شدید در دید کلی نمی­توان گفت فلان لوازم آرایشی پوست را تخریب می­کند اما عوامل حاشیه ای همیشه بی اهمیت جلوه می­کنند در حالی که بسیار مهم و تاثیر گذار هستند. در واقع بسیار مهم است که شما پس از استقاده از یک براش آن را روی میز آرایش رها می­کنید و یا آن را در جای مخصوص خود قرار می­دهید تا در معرض خاک و آلودگی قرار نگیرد. ابزارهای آرایشی یکی از مهمترین قسمت‌های آرایش هر فرد محسوب می­شوند و اگر به جای استفاده از یک براش تمیز از براشی آلوده استفاده کنید هم ممکن است دچار عارضه‌های پوستی شوید و هم ممکن است به ایجاد جوش های سر سیاه، منافذ باز و آلوده کمک خواهید کرد.

بنابراین بهتر است روش شستشوی حرفه‌ای براش و بلندرهای آرایشی را در اینجا بخوانید.

  • از یک پزشک مشاوره بگیرید

منافذ پوستی زمانی باز خواهند شد که پوست توانایی تنفس نداشته باشد. این عارضه بیشتر در پوست‌های چرب رخ خواهد داد که لایه‌های چربی ترشح شده روی پوست جمع می­شود و آرایش هم روی این لایه ها را گرفته و پوست توانایی تنفس پذیری نخواهد داشت. بنابراین سوراخ های کوچکی روی پوست ایجاد خواهد شد.

اگر شما پوست چربی دارید برای این که از این مشکل جلوگیری کنید ابتدا باید با یک پزشک پوست مشورت کنید تا بتوانید با روشی مناسب با سیستم بدنی خود چربی پوستتان را کنترل کنید. بعد از این که پوستتان بهبود یافت می­توانید با مشورت پزشک لوازم آرایشی مناسب برای پوست خود را تهیه و استفاده کنید.

همچنین بهتر است تا از فیشیال و مراقبت های پوستی روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده کنید. به صورت روتین روزی دوبار پوست خود را در نوبت صبح و شب بشویید و از کرم های آبرسان مناسب نوع پوست خود استفاده کنید. اگر آرایش روی پوست خود دارید ابتدا از یک پد و یک تونر استفاده کنید تا آرایش کامل پاک شود و سپس آرایش خود را با شوینده صورت خود شستشو نمایید. اگر شما بالای ۲۵ سال سن دارید پزشکان پوست توصیه می­کنند بهتر است از کرم های دور چشم استفاده کنید تا جلوی چروک های پوستی را بگیرید.

تمام پزشکان پوست این نظر را دارند که تمامی لوازم های آرایشی آسیب هایی را به پوست شما وارد خواهند کرد و بهترین کار این است تا از روش های درمانی به جای آرایش استفاده کنید تا صورتی به مراتب زیبا تر و شاداب تر داشته باشید. اگر شما کک و مک دارید و از دیدن آن لذت نمی­برید به جای پوشاندن آن با پنکیک و خفه کردن پوستتان از آخرین ترند های فضای مجازی دیدن کنید تا نظرتان در مورد زیبایی کک و مک صورتتان تغییر کند و اگر باز هم قانع نشدید می­توانید با استفاده از لیزر اقدام به برداشتن این کک و مک ها کنید.

بهتر است بدانید استفاده از برخی پنکیک ها به مرور زمان باعث کدر شدن پوستتان خواهد شد خصوصا اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرید این کدر شدن زودتر اتفاق خواهد افتاد. به جای استفاده از پنکیک بهتر است از کرم های ضدآفتاب حاوی رنگدانه استفاده کنید و یا ترجیحا یک پنکک اصل از مارک های ورسای، مک یا دایسل تهیه کنید.

  • لوازم آرایشی برند تهیه کنید

بهترین برندهای آرایشی

در آخر اگر با تمام موارد ذکر شده باز هم به آرایش کردن علاقه دارید ابتدا باید بدانید که نباید کانسیلر های بسیار روشن استفاده کنید. این که کانسیلر باید چند درجه روشن تر از پوست باشد یک عقیده اشتباه است و زمانی که کانسیلر و کرم پودر شما بسیار روشن باشد شما مجبور خواهید بود گردن و دست هایتان را هم روشن تر کنید که کار منطقی به نظر نمی­رسد.

بهترین کار استفاده از برند های مطرح ایرانی یا خارجی با توجه به بودجه شما خواهد بود. برند های میبلین، تارت، کالیستا، رولوشن، هدی بیوتی، شون ، فلورمار و بسیاری دیگر از برند های شناخته شده برای شما مناسب خواهند بود. تنها نکته لازم به ذکر توجه به نوع پوست و انتخاب محصولی متناسب با آن خواهد بود.

با توجه به تمام موارد گفته شده امیدواریم بهترین انتخاب را برای پوست خود داشته باشید و همچنین به یاد داشته باشید از کانسیلر و پنکیک برای پوشاندن چربی صورتتان استفاده نکنید و قبل از زدن لوازم آرایشی حتما از پرایمر استفاده کنید تا هم پوستی یکدست و زیبا داشته باشید و هم آسیب های ناشی از لوازم آرایشی به حداقل برسد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *