دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه با ۷ روش موثر

  • زهره گنج بخش
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که هنگام مطالعه احساس خستگی و خواب آلودگی کرده اید. اما برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه می توان چه تدابیری اندیشید؟

احساس خواب آلودگی زمان مطالعه کردن رادمان و کارایی مغز را کاهش می دهد و توانایی فهم مطالب را برای ما دشوار می کند. به همین منظور ما برای دانش آموزان و به ویژه کنکوری های عزیز چند راهکار برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه را بیان می کنیم.

برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه چه کنیم؟

احساس خواب آلودگی و خستگی هنگام مطالعه کردن از مشکلات بسیاری از دانش آموزان است به ویژه برای محصلان مقطع کنکوری این احساس دردسر ساز شده و برنامه ی مطالعه ی آنها را به هم ریخته است و از همه مهم تر سبب کاهش ساعات مطالعه مفید آن ها و کارایی مغز می شود. در این بخش ۷ روش متفاوت را برای برطرف شدن خستگی و خواب آلودگی به هنگام پیشنهاد کرده ایم که امیدواریم مفید واقع شوند.

عوامل موثر در رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

۱- داشتن استراحت های کوتاه

برای کاهش خواب آلودگی در هنگام مطالعه باید بعد از هر یک ساعت فعالیت مغزی ۵ الی ۱۰ دقیقه یا بعد از هر دو ساعت ۱۵ دقیقه به خود استراحت دهید. مطالعه کردن بدون وقفه و استراحت مغز را خسته و راندمان آن را کاهش می دهد حتی پیشنهاد می شود که در بین ساعات فعالیت مغزی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه چرت بزنید این کار مغز شما را برای ادامه فعالیتش آماده می کند. اگر تایم استراحتی خود را در فضای باز بگذرانید، با رسیدن اکسیژن به مغز فعالیت مغزی شما بهتر می شود.

۲- ئمصرف مواد غذایی کافئین دار

مواد غذایی کافئین دار یک محرک بسیار قوی برای سلول های مغز است و باعث هوشیاری در هنگام مطالعه می شود. یکی از مواد غذایی کافئین دار قهوه است. پیشنهاد می شود که به جای خوردن یک لیوان قهوه در یک وعده آن را در طول روز در چند وعده بنوشید. توجه کنید که زیاده روی در مصرف مواد کافئین دار موجب تحریک سلول های مغز شده و تمرکز را پایین می آورد.

قهوه یکی از عوامل موثر در رفع خواب آلودگی

۳- جویدن آدامس برای رفع خواب آلودگی

جالب است بدانید که جویدن آدامس علاوه بر رفع خستگی خواب آلودگی هنگام مطالعه حتی می تواند در بخاطر سپردن و یادآوری مطالب هم مفید باشد. جویدن آدامس باعث افزایش سرعت گردش خون در سر شده و عملکرد خون رسانی به مغز را بهتر می کند و سبب افزایش راندمان مغز می شود.

۴- مصرف مواد غذایی پروتئین دار

سعی کنید از رژیم غذایی خود غذاهایی که چربی آنها بالا است را حذف کنید زیرا چربی احساس خستگی، کرختی و خواب آلودگی شما را بیشتر می کند. هم چنین استفاده از شکر و مواد غذایی که با شکر درست می شوند را هنگام مطالعه حذف کنید زیرا شکر قند خون  و انرژی را به یک باره افزایش می دهد ولی بعد از مدتی این انرژی کم شده و این عملکرد بیشتر مغز شما را خسته می کند. برای افزایش قند خون بهتر است از مواد غذایی که قند آنها طبیعی است مثل میوه ها استفاده کنیم .

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رفع خواب آلودگی با مواد غذایی مناسب

۵- مطالعه گروهی برای رفع خواب آلودگی

همراه چند نفر از دوستانتان به صورت گروهی مطالعه کنید اینکار یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن خواب آلودگی شماست. اگر مطالب و مفاهیمی که راجع به آن مطالعه می کنید یک شکل است، هنگام خستگی در مورد مطلب که خواندید با هم بحث کنید و نظرات خود را بیان کنید. اینکار جذابیت مطالعه را بیشتر کرده و احساس خستگی را کم تر می کند و هم باعث می شود مطالب بار دیگر برای شما مرور شود. موضوع مورد مطالعتان اگر باهم فرق داشت باز هم با بحث کردن ذهن شما از حالت خستگی و یکنواختی در می آید.

۶- نشستن صحیح هنگام مطالعه

به شکل دراز کشیده و خوابیده درس نخوانید. مشاوران می گویند که حالت خوابیده درس خواندن مغز را دچار سردرگمی کرده و نمی داند که باید مطالعه کند یا درس بخواند، در نتیجه تمرکز مغز کاهش یافته و خواب آلودگی به سراغتان می آید. بهترین حالت این است که پشت یک میز بشنید و مطالعه کنید.

۷- داشتن خواب کافی در شب

خواب شب جایگزین هیچ خوابی نمی شود. بسیاری از دانش آموزان به دلیل سکوت حاکم در شب، آن زمان را برای مطالعه انتخاب می کنند. اما در واقع سیستم بدنی و ذهنی شما نیار دارد که حداقل شب را شش ساعت استراحت کند البته خواب شب هم نباید از هشت ساعت بیشتر شود زیرا زیاد خوابیدن هم خودش باعث خستگی و خواب آلودگی می شود.

راهکارایی برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

نکاتی مفید و کاربردی برای رفع خواب آلودگی

  1. مکان خیلی گرم را برای مطالعه انتخاب نکنید. گرما احساس خواب آلودگی را بیشتر می کند. هم چنین در مکانی مطالعه کنید که نور آن زیاد باشد.
  2. در حین مطالعه هر از چند گاهی وضعیت بدنی خود را تغییر دهید این کار باعث افزایش تمرکزتان می شود.
  3. درس خواندن با صدای بلند علاوه بر رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه، تمرکز مغز شما را بیشتر می کند.
  4. دوش آب ولرم انرژی شما را برای درس خواندن افزایش می دهد.
  5. آب بنوشید. آب باعث از بین رفتن خواب آلودگی شما می شود.
  6. هر وقت احساس خستگی و خواب آلودگی کردید یک مطلب جالب بخوانید اینکار مغز شما را هوشیارتر می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *