دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوامل ایجاد و رفع بوی عرق بدن در بارداری چیست؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در دوران بارداری میزان هورمون های بدن دچار تغییر و تحول شده که همین امر سبب ایجاد مشکلات زیادی از قبیل بوی عرق در بارداری می شود و در مادر حس نگران کننده ای به وجود می آورد که البته می توان گفت قوی شدن حس بویایی مادران در این دوران نیز نقش مهمی در بروز این مشکل دارد ولی با استفاده از روش های مختلفی می توان به رفع آن پرداخت.

از جمله مشکلات رایجی که مادران در دوران بارداری با آن درگیر می باشند تعریق زیاد بدن است که به علت تغییر یافتن سطح هورمون ها این مشکل به وجود آمده و در نتیجه بدن بوی تندی به خود می گیرد. این امر کاملا طبیعی بوده که به خاطر فعالیت بیش از حد غدد عرق نسبت به قبل مادر در این دوران بوی عرق بیشتری را حس می کند. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی علل ایجاد بوی عرق در بارداری و راهکارهای رفع آن به بررسی بپردازیم.

دلایل بوی عرق در بارداری و روش های رفع آن

به طور کلی دوران بارداری با مشکلات و عوارض مختلفی همراه است که از جمله مشکلات دوران بارداری می توان به بوی عرق در بارداری اشاره کرد که به دغدغه ای برای مادران تبدیل شده و برای آن ها اتفاقی ناخوشایند می باشد چرا که با وجود حمام رفتن زیاد و رعایت نکات بهداشتی ولی همچنان بو بر روی بدن احساس می شود.

بعضی از بانوان می توانند بوی بدن را با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی و داشتن یک روش زندگی سالم کنترل نمایند. در صورتی که بعضی دیگر از بانوان به منظور حذف بوی بدن در دوران حاملگی احتیاج به دستور پزشک دارند. یکی از انواع هورمون هایی که در دوران حاملگی افزایش پیدا می کند استرادیول می باشد و در نتیجه باعث بالا رفتن حس بویایی می گردد.

علل ایجاد بوی عرق در حاملگی

در ادامه دلایل اصلی و مهم بروز بوی بد بدن مادران در دوران بارداری را شرح داده ایم.

ایجاد تغییر در هورمون ها :

با ایجاد تغییر زیاد در میزان هورمون های بدن به ویژه با زیاد شدن استرادیول بدن بوی شدیدی به خود می گیرد. هورمون ها در واقع اصلی ترین دلیل بوی تند بدن می باشند. مناطق مهمی که هورمون ها بر روی آن اثر می گذارند قسمت ناحیه تناسلی و زیر بغل ها می باشد که در دوران حاملگی در میان خانم ها متداول تر می باشد.

ترشح زیاد عرق :

در دوران حاملگی درجه حرارت بدن افزایش یافته و خانم های باردار اغلب تحمل بسیار کمی در هوای گرم دارند. میزان وزن اضافه ای که حمل می کنند موجب عرق کردن زیاد حتی در روزهای سرد می شود. غده های عرق در خانم های حامله تحریک شده و میزان بوی بدن را شدت می دهند. این نوع عرق بدون بو می باشد ولی زمانی که بر روی پوست قرار می گیرد محیطی برای رشد باکتری ها به وجود می آورد که موجب تشکیل بوی بد در طی دوران حاملگی می شود.

بالا رفتن میزان حساسیت :

با افزایش یافتن مقدار هورمون ها خانم های باردار با حساسیت و میل خاصی رو به رو شده و میزان حس بویایی آن ها بالا می رود.

آماده شدن برای عمل شیردهی :

هنگامی که مادران در دوران بارداری به سر می برند بدنشان برای شیر دادن آمادگی پیدا می کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که تکامل قوه شنوایی و بینایی نوزاد وقت زیادی می برد و به همین خاطر حس بویایی در شناسایی چیزها به آن ها کمک می کند. نوزاد مادر را با استفاده از بو شناسایی می کند و این امری طبیعی می باشد که یک بوی شدید نوزاد را به مادر نزدیک تر می کند. وجود بوی زیر بغل کودک را ترغیب می کند که سرش را به طرف سینه مادر بچرخاند تا به شکل طبیعی تغذیه گردد.

ایجاد تغییر در برنامه غذایی :

همانطور که می دانید مصرف غذای سالم و مقوی برای تامین کالری مورد نیاز در بارداری بخش مهمی از تغذیه دوران بارداری به حساب می آید و اغلب مادران به مصرف غذاهای مختلف می پردازند. غذاهای متفاوت موجب بروز تغییر در بوی بدن می شود. گوشت قرمز آمینو اسید دارد که موجب می شود عرق به شکل خاصی حدود چند ساعت و یا حتی چند روز بو بدهد. غذاهای دریایی نه فقط باعث ایجاد بوی عرق بلکه میزان ترشحات واژن را افزایش می دهد. سبزیجات مختلفی همچون کلم، گل کلم و بروکلی دارای گوگرد می باشند که در گردش خون جذب شده و با تشکیل عرق بر روی پوست با باکتری ها ترکیب و سبب ایجاد بوی بد می شوند.

ترشحات واژن :

افزایش خون در بارداری امکان دارد موجب تغییر مقدار pH در مهبل شود که این امر می تواند موجب ایجاد بویی متفاوت شود. ولی در صورتی که این بو با ترشحات غیر معمولی، حس خارش و سوزش همراه باشد می تواند نشانگر عفونت واژینال باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عوامل به وجود آورنده

  • بالا رفتن میزان گردش خون
  • افزایش کارکرد غدد تعریق و ایجاد تغییر در ترکیبات عرق
  • بالا رفتن مقدار وزن و بازتر شدن پوست و ایجاد فضای زیاد برای رشد باکتری ها
  • افزایش درجه حرارت بدن
  • ایجاد اختلال در میزان هورمون ها
  • افزایش یافتن متابولیک پایه
  • محبوس شدن مایعات فراوان در بدن

نحوه رفع و از بین بردن بوی بد عرق

راهکارهای موثر و مناسبی در این زمینه وجود دارد که می توانید با کمک آن ها به برطرف کردن بوی بد عرق در بارداری بپردازید. در ادامه مهمترین موارد آن را در اختیارتان قرار داده ایم.

هیدراته نگه داشتن بدن :

تا جایی که امکان دارد در طی روز میزان آب زیادی بخورید. خوردن آب به اندازه می تواند بوی بدن را مدیریت کرده و همینطور سموم موجود در بدن را از بین ببرد.

حمام کردن در طول روز :

با بکار بردن یک صابون ضدباکتری لطیف در طول روز دو مرتبه حمام کنید و بدن خود را به طور کامل بشویید. همینطور پیش از به تن کردن لباس هایتان در ابتدا بدن خود را با کمک یک حوله تمیز کاملا خشک نمایید. همچنین هر موقع حس کردید موهایتان حالت چربی به خود گرفته آن ها را شستشو دهید.

تمیز نگه داشتن واژینال :

با کمک پاک کننده های ساده و بی بو بهداشت قسمت واژن خود را رعایت نماید چرا که این عمل در نگه داری باکتری های مفید و تنظیم میزان pH مناسب در این ناحیه کمک کننده می باشد.

اصلاح کردن موهای اضافه بدن :

افراد و به ویژه خانم های باردار در دوران بارداری به منظور جلوگیری از رشد و نمو باکتری ها و تشکیل بوی عرق بدن موهای اضافی قسمت اندام تناسلی و زیر بغل خود را اصلاح نمایید. رفع موهای اضافه موجب شده پاکسازی و تمیز کردن ناحیه تناسلی برایتان راحت تر شود.

پوشیدن لباس های راحت و گشاد :

پوشیدن لباس های راحت در تمامی اوقات در تنفس پوست کمک کننده می باشد. استفاده از لباس های تنگ موجب عرق کردن زیاد و ایجاد رطوبت در سطح پوست بدن می شود. از طرفی دیگر رطوبت بدن بستر را برای عملکرد زیاد باکتری ها و تشکیل بوی بد مهیا می کند.

اهمیت دادن به عمل تغذیه :

از خوردن مواد غذایی همچون سیر و پیاز پرهیز نمایید. این مواد غذایی می توانند موجب به وجود آمدن بوی بد دهان و سیستم گوارش شوند. سعی کنید از سبزیجات و میوه های مختلف استفاده نمایید چرا که میزان بوی بد کمی دارند.

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با دلایل ایجاد بوی عرق در بارداری و نحوه از بین بردن آن آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *