دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کمک به انجام تکالیف کودک در چه صورتی مجاز است؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

تکالیف بچه ها یکی از دغدغه های اصلی والدین می باشد که نمی دانند چگونه باید به فرزندشان در انجام تکالیف کمک کنند که خود نیاز به یک سری روش و اصول دارد، به همین خاطر در این مقاله شما عزیزان را با شیوه صحیح کمک به انجام تکالیف کودک آشنا خواهیم کرد.

اکثر خانواده هایی که کودک مدرسه ای دارند در مورد اینکه با چه شیوه صحیحی به کودکانشان در حل تکالیف کمک کنند اطلاعی ندارند اما همانطور که می دانید کودکان برای حل تکالیف خود به کمک والدین نیاز دارند، به همین خاطر در ادامه مطلب شما عزیزان را با شیوه صحیح کمک به انجام تکالیف کودک آشنا خواهیم کرد.

کمک کردن به فرزند برای انجام تکالیفش

کمک به انجام تکالیف کودک با شیوه صحیح

تکالیف جهت تقویت یادگیری های کودک طراحی می شود اما در انجام آن برخی از کودکان به کمک اعضای خانواده نیاز دارند بنابراین، اگر شما نیز نمی دانید که چه شیوه ای در رابطه با انجام تکالیف کودکان تان باید رعایت کنید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

انتخاب محیط مناسب :

اکثر کودکان در اتاق خودشان تکالیف مدرسه را انجام می دهند از این رو، بهتر است والدین از گذاشتن وسایلی در اتاق کودک که به حواس پرتی او منجر می شود خودداری نمایند و از میز تحریرهای مناسب استفاده کند، همچنین، در صورت نیاز کودک به کامپیوتر جهت انجام تکالیف بهتر است آن را در یک فضای عمومی به منظور کنترل کودک جهت انجام بازی هایی ویدئویی، چت با دوستان و… بگذارید.

خاموش کردن تلویزیون :

همانطور که می دانید تلویزیون روشن منجر به حواس پرتی کودک تان می شود از این رو، بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید برای فرزندتان جهت انجام تکالیف محیط مناسبی را فراهم نمایید اما، طبق نظر متخصصان برخی از کودکان عملکرد بهتری در انجام تکالیف خود زمانی که نوای موسیقی از رادیو می شنوند دارند.

شیوه صحیح کمک به انجام تکالیف بچه ها

ایجاد یک روال کاری :

شما به عنوان پدر و مادر باید به کودک تان یاد دهید که الویت اصلی او در طول روز انجام تکالیفش می باشد و به منظور انجام دادن تکالیف مدرسه یک مکان و زمان مشخصی تعین نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

محدودیت در استفاده از تلفن منزل :

با بیشتر بودن تعداد اعضای خانواده باید در تماس های تلفنی محدودیت های داشته باشید تا زمانی که کودک برای نحوه انجام تکالیف نیازمند پرسیدن از هم کلاسی ها خود می باشد تلفن در دسترس او باشد.

 

نحوه صحیح کمک به انجام تکالیف کودک

برقراری نظم در محیط خانواده :

کارهای مختلف منزل را به نحوی تنظیم نمایید که زمان خوردن شام و خوابیدن فرزندتان در زمان های مشخص باشد، اگر دانش آموز به جز مطالعه و تحصیل تعهد دیگری نداشته باشد پس از برگشتن از مدرسه به راحتی به انجام تکالیف خود می پردازد و در یک زمان مشخص نیز می خوابد.

داشتن برنامه برای امتحانات پایان ترم و میان ترم :

از دیگر شیوه های صحیح جهت کمک به حل تکالیف مدرسه استفاده از یک تقویم بزرگ است و از کودکتان بخواهید که تاریخ امتحاناتش را با کمک خودکار روی آن بنویسد و روی دیوار اتاقش نصب کند تا زودتر برنامه ریزی کند.

کمک کردن به فرزند جهت انجام تکالیف

کمک به کودک در یافتن زمان مناسب جهت انجام تکالیف :

برخی از بچه پس از برگشتن از مدرسه به انجام تکالیف خود می پردازند اما برخی دیگر پس از استراحت و خوردن میان وعده تکالیف خود را انجام می دهند بنابراین، والدین باید برای انجام تکالیف فرزندشان زمان مناسبی را برای مطالعه و تکالیف بچه ها تعیین کنند.

تشویق کودک با جایزه :

در صورتی که کودک تان تکالیف خود را به موقع انجام دهد برای او یک جایزه مناسب مانند بازی فکری، کتاب و …بگیرید زیرا، با اینکار کودک متوجه خواهد شد که مورد تحسین قرار گرفته است همچنین، می توانید برای تشویق کودک تان او را به مهمانی یا پارک نیز ببرید و اگر کودک در انجام تکالیف خود دچار اشتباه شده است از انتقاد کردن او خودداری نمایید و به جای اینکار بهتر است کارهایش را با کمک هم مرور کرده تا خودش متوجه شود که در کجا اشتباه کرده است.

چگونه به کودک در حل تکالیف کمک کنیم؟

تشویق کودک به کمک گرفتن از دیگران :

کودکتان را به کمک گرفتن از دیگران ترغیب کنید و به او یاد دهید که اگر در حل مسائل مشکلی دارد حتما از معلمش قبل و یا پس از مدرسه بپرسد همچنین، والدین باید جهت اطلاع از عملکرد تحصیلی کودکشان باید با معلم شان در ارتباط باشند به خصوص اگر کودک در حل تکالیف با مشکل مواجهه می شود.

ایجاد اعتماد به نفس به کودک در زمان امتحانات :

امتحانات در برخی از کودکان سبب بروز نگرانی و ناراحتی می شود از این رو، به کودک تان توضیح دهید که مطالعه تا دیر وقت بر روی موفقیت تاثیری نداشته و همچنین باید خواب کافی نیز داشته باشند و به فرزندتان بیاموزید که پیش از پاسخ دادن به سوالات ابتدا به خوبی سوال مورد نظر را درک کرده تا دچار اشتباه نشود و سبب تقویت اعتماد به نفس کودکان شود.

شیوه صحیح کمک به فرزند در حل تکالیف

پرهیز از انجام تکالیف کودکان :

اکثر معلمان به منظور به یاد ماندن درس های که در کلاس آموزش داده اند تکالیفی را برای بچه ها در نظر می گیرند که والدین باید از انجام آن پرهیز کنند و فقط از تمام شدن تکالیف فرزندشان مطمئن شوند و اشتباهاتشان را یادآوری نمایند.

کمک به کودک جهت تعیین راهبرد درسی :

از دیگر وظایف والدین در زمینه تکالیف بچه ها این است که به کودکشان یاد دهند که متناسب با حجم تکالیف و خلق و خویشان راهبرد درسی تعیین نمایند، برخی از کودکان تمایل دارند ابتدا تکالیف ساده و برخی دیگر تمایل به انجام تکالیف سخت را در ابتدای برنامه خود دارند، همچنین تعیین راهبرد درسی باعث می شود کودک در سنین بالا به مطالعه بپردازد.

شیوه کمک به انجام تکالیف کودک

الگو بودن برای کودک :

در صورتی که کودکان در انجام تکالیف با مشکل رو به رو می شوند باید بدانید که چه زمانی مداخله نمایید و در زمان ضروری در کنار او باشید اما همیشه از کنار او بودن خودداری نمایید زیرا، با اینکار کودک می آموزد که باید تنهایی از پس مشکلات خود برآید و تلاش کند.

علت هایی که نباید به کودک در حل تکالیف کمک کرد:

باید به صورت غیر مستقیم و با اانجام شیوه هایی که در بالا با آن آشنا شدید به کودک تان در حل تکالیف کمک نمایید اما، اگر والدین تکالیف روزمره کودشان را برعهده بگیرند سبب بروز مشکلاتی خواهد شد، علت هایی که باید از انجام تکالیف کودک خودداری نمایید عبارتند از :

کاهش انگیزه تحصیلی در فرزند : با حل تکالیف کودک نه تنها به او کمک نخواهید کرد بلکه باعث ایجاد عادت نامناسب در او و کاهش انگیز تحصیلی می شود.

از بین رفتن روابط بین کودک و والدین : زمانی که والدین با لحنی بدی با فرزندشان جهت انجام تکالیف صحبت می کنند به گذشت زمان اینکار سبب آسیب زدن روحی و عاطفی در کودک خواهد شد که در نهایت بی توجهی کودک به والدین را به همراه دارد و همچنین نوعی نفرت در کودک تا سنین بالا رشد خواهد کرد که به تخریب روابط خانوادگی منجر خواهد شد.

عدم احساس مسئولیت پذیری در کودک : انجام تکالیف کودک توسط والدین باعث می شود کودک در هیچ زمانی حس مسئولیت را یاد نگیرد و مسئولیت پذیر نشود.

کمک به کودکان در حل تکالیف

 در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *