دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جاکفشی توکار بهتر است یا ایستاده؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در چند سال اخیر شاهد افزایش استقبال از جاکفشی های توکار بوده ایم، اما همچنان برخی از مردم اعتقاد دارند که جاکفشی ایستاده بهتر از جاکفشی های دیواری است. امروز می خواهیم به این مسئله بپردازیم که جاکفشی توکار بهتر است یا جاکفشی ایستاده؟ البته نگاهی هم به جاکفشی دیواری خواهیم داشت.

منظور از جاکفشی توکار همان کمدهایی است که در بخش های داخلی دیوار قرار گرفته و بخش های داخلی آن هم به صورت جاکفشی طراحی شده است و اصولا در راهرو یا نزدیک ترین مکان به درب ورودی نصب می شوند. در مقابل می توان به جاکفشی ایستاده استفاده کرد که همچنان به عنوان غالب ترین طرح ممکن در دنیای جاکفشی شناخته می شود.

هر کدام از موارد فوق می تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. مزیت های بیشتر باعث می شود مردم به سمت همان طرح و مدل متمایل شوند. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب جاکفشی توکار و همچنین مزایا و معایب جاکفشی ایستاده خواهیم پرداخت و در نهایت نتیجه گیری خواهیم کرد که خرید کدامیک اولویت دارد.

مزایا و معایب جاکفشی توکار

جاکفشی توکار با جاکفشی دیواری که همانند یک کمد ایستاده عمل می کند و صرفا به دیوار الصاق شده است تفاوت دارد، هرچند اغلب مردم حتی جاکفشی توکار را هم به عنوان جاکفشی دیواری می شناسند. جاکفشی توکار بخشی از دیوار است و هیچ جزیی از آن در خارج از دیوار قرار نگرفته است. بنابراین فضای خاصی را اشغال نمی کند.

ساخت جاکفشی توکار باید در نقشه اولیه ساختمان و پیش از ساخت و ساز، مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت نمی توان از آن به عنوان یک وسیله توکار نام برد. باتوجه به اینکه در اغلب ساختمان هایی که تاکنون ساخته شده اند این مقوله مورد توجه واقع نشده است باید بگوییم که استقبال مردم از خرید جاکفشی ایستاده نیز بیشتر است.

جاکفشی توکار

جاکفشی توکار مزایای مهمی دارد که از جمله مهمترین آن ها عدم اشغال فضاست، اما مسئله ای که در خصوص آن ها وجود دارد این است که اصولا نقش خاصی در طراحی داخلی ساختمان ایجاد نمی کنند و هزینه ساخت آن ها نیز در مقایسه با خرید جاکفشی بیشتر است.

زمانیکه شما یک جاکفشی توکار در ساختمان خود دارید اصولا در دوره های متوالی از تغییر دکوراسیون، دست نخورده باقی می ماند و این امر عدم تناسب سبک راهرو با سبک کلی فضا را به دنبال دارد. از طرف دیگر باتوجه به اینکه توکار است و طول و عرض مشخصی دارد چندان جای تغییر نخواهد داشت.

مزایا و معایب جاکفشی ایستاده

جاکفشی ایستاده انواع مخلتفی دارد. کافیست سری به بازار بزنید و ببینید تا چه اندازه می توانید در خرید جاکفشی حق انتخاب داشته باشید. این گونه از انواع جاکفشی، غالب ترین طرح و مدل از انواع جاکفشی در سراسر جهان است.

شما می توانید به تناسب فضای موجود، جاکفشی را در نقاط مختلفی از راهرو، درب ورودی یا هال و پذیرایی قرار دهید. امکان تعویض آن با یک جاکفشی دیگر در زمان تغییر دکوراسیون به راحتی فراهم است و می توانید آن را با قیمت دست دو هم در معرض فروش قرار دهید.

قیمت جاکفشی به معنای عام یا همین جاکفشی های ساده ای که در اغلب خانه ها وجود دارد بسیار کمتر از هزینه نهایی جاکفشی های توکار است. اگر قیمت کمتر را در کنار طراحی بهتر و تاثیرات بیشتر در دکوراسیون داخلی قرار دهیم می توان به این نتیجه رسید که جاکفشی ایستاده بسیار بهتر از جاکفشی توکار خواهد بود.

جاکفشی دیواری یک انتخاب اشتباه است

اکنون که مزایا و معایب جاکفشی توکار و ایستاده را بیان کردیم بد نیست تا نگاهی هم به جاکفشی دیواری داشته باشیم. اغلب طراحان داخلی با ساخت جاکفشی به صورت دیواری موافق نبوده و آن را یکی از مهمترین معضلات درب ورودی ساختمان ها می دانند.

در واقع شما زمانی که یک جاکفشی دیواری را نصب می کنید تمام حجم و اضافات آن را در بخشی از ساختمان قرار می دهید که دیگر قرار نیست جای آن تغییر کند چرا که با خراب شدن دیوار و مشاهده جای میخ ها همراه خواهد بود.

از طرف دیگر جاکفشی دیواری دارای فضاهایی در بخش های مختلف هستند که امکان نفوذ گرد و خاک و جانوارانی همچون سوسک و عنکبوت را فراهم می کند، اما امکان گردگیری و تمیز کردن را ندارند. حتی موریانه نیز به راحتی می تواند در این بخش ها به دیوار یا چوب جاکفشی آسیب وارد کند.

این جاکفشی ها نه تنها نمای زیبایی ندارند بلکه نمای کلی راهرو و یا قسمت ورودی ساختمان را هم تحت تاثیرات منفی خود قرار می دهند و تنها مزیت آن ها نسبت به جاکفشی معمولی این است که از سقوط و افتادن در امان هستند.

البته باتوجه به اینکه جاکفشی های معمولی نیز بنابر نوع طراحی و پایه های محکم چندان سابقه سقوط ندارند نمی توان گفت که جاکفشی دیواری در این زمینه بهتر از جاکفشی معمولی عمل می کند.

نتیجه گیری

بهترین کار ممکن این است که یک جاکفشی معمولی را برای ساختمان خود انتخاب کنید. این جاکفشی ها در نقطه ای که قرار می گیرند قادر هستند یک جلوه زیبا را خلق کرده و با سایر وسایل دکوراسیون داخلی نیز به راحتی هماهنگ می شوند.

قیمت جاکفشی باتوجه به نوع چوب و کیفیت آن ها متفاوت است، اما در هر صورت قیمت جاکفشی ایستاده از جاکفشی های توکار و دیواری کمتر می باشد و این امر بهترین دلیل ممکن برای ارجحیت یک جاکفشی معمولی (اعم از جاکفشی های چند تکه، یک تکه، داشبوردی، سلطنتی، کمدی، آینه دار، کم ارتفاع، بلند و … ) بر سایر انواع جاکفشی هاست.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *