دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اقدامات لازم برای تمیز کردن خانه بعد از آتش سوزی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پشت سر گذاشتن یک آتش سوزی و پاکسازی محل بسیار آزاردهنده حتی اگر بسیار کوچک باشد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را با مراحل تمیز کردن خانه بعد از آتش سوزی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی هر گونه آتش سوزی در خانه یک تجربه آزاردهنده است که خوشبختانه امروزه به دلیل اقدامات ایمنی در برابر آتش سوزی در خناه و اقدام سریع آن مردان و زنان شجاع در بخش های آتش نشانی، آتش سوزی در هر خانه باعث تخریب کامل خانه و وسایل ما نمی شود اما با این وجود بعد از یک آتش سوزی کوچک هم تمیز کردن خانه پردردسر خواهد بود.

تمیز کردن خانه بعد از آتش سوزی

بهتر است بدانید که نظافت منزل پس از یک آتش سوزی در واقع یکی از کارهایی است که بایستی با دقت کامل انجام شود. هر گونه آتش سوزی در خانه تجربه ای بسیار ناراحت کننده است اما امروزه به لطف اقدامات ایمنی و اقدام سریع آتش نشان ها هر آتش سوزی باعث تخریب کامل خانه و وسایل نخواهد شد. با این وجود حتی یک آتش سوری کوچک هنگام پخت و پز نیز نیاز به کلی شستشو و نظافت در آشپزخانه و حتی کل خانه دارد. امیدواریم که هرگز این اتفاق تلخ را تجربه نکنید اما اگر خدای نکرده خانه شما دچار آتش سوزی شد برای نظافت منزل بعد از آتش سوزی راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم و شما می توانید از آن ها استفاده نمایید:

چگونگی تمیز کردن خانه بعد از آتش سوزی

مهم ترین اقدام پس از آتش سوزی:

توجه داشته باشید که مهم ترین کاری که باید پس از هر گونه آتش سوزی انجام دهید بازرسی خانه از لحاظ ایمنی است زیرا ممکن است در سیم کشی برق تکیه گاه های دیوار و پایه آسیب دیده باشند که بایستی حتما پیش از تمیز کردن و اتمام هر کاری دیوارهای اصلاح شوند. همچنین بازرسی ممکن است توسط مامور آتش نشانی یا توسط نماینده شرکت بیمه شما انجام گردد. برای اینکه بتوانید خسارت ها را ثبت کنید و نیازی به درمان سوختگی پیدا نکنید بایستی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید به گونه ای که بزرگسالان از کفش های مناسب، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند، عینک ایمنی به همراه دستکش مخصوص استفاده کنند. همچنین توصیه می شود ماسک صورت بزنید و کودکان کوچک را از محل آسیب دور کنید. از آنجایی که اولین اقدام ممکن است همراه با تنظیم کننده بیمه شما انحام شود در صورت امکان یک دوربین را به همراه داشته باشید تا آسیب ها را ثبت کند. معمولا نماینده بیمه اطلاعت مربوط به بیمه نامه خانه شما را به روز می کند و لیستی از متخصصان واجد شرایط را برای کمک به تمیز کردن و بازیابی در اختیار شما قرار می دهد.

تمیز کردن نمای بیرونی خانه:

شما یا بازرس خود بایستی پیش از شروع تمیز کردن از نمای بیرونی خانه اطمینان حاصل کنید که پایه ها و سازه های پشتیبانی سقف، عرشه ها و ورودی ها سالم هستند. چنانچه به سقف خانه آسیبی وارد شده بود باید زهکش ها را چک و تمیز کنید تا بقایای خاکستر و یا گرفتگی هایی که باعث آسیب بیشتر می شوند را از بین ببرید. حالا باید به سمت دیوارهای خارجی حرکت کنید و در اسرع وقت با استفاده از دستگاه شستشوی برق تا حد ممکن خاکستر، دوده و مواد ضد حریق شیمیایی را از بین ببرید. اگر مناطق کم آسیب دیده باشند ممکن است بتوانید از برس سفت و محلول آب و بوراکس برای از بین بردن آسیب های سطحی استفاده نمایید. همچنین اگر برای خاموش کردن شعله های آتش از کف آتش نشانی استفاده شده است می توان آن را با تراشیدن با لیسه رنگ از بین برد. توصیه می شود که برای تمیز کردن از قسمت بالایی خانه شروع کنید تا آب به مناطق پاک نشده بریزد و از جمع شدن مجدد جلوگیری شود. پنجره ها را نیز با شیشه پاک کن بشویید و سرانجام با از بین بردن هر گونه بقایای جامد و تمیز کردن و بررسی برق، مسیر های عبور و مرور را برطرف کرده و دوده و آلودگی را پاک کنید.

روش های پاکسازی خانه پس از آتش سوزی

تمیز کردن نماهای داخلی:

زمانی که بازرس به شما اجازه داد می توانید پاکسازی خانه را آغاز کنید. اگر مقدار خسارت زیاد باشد بهتر است یک شرکت حرفه ای نظافت را انتخاب کنید زیرا آن ها می توانند آب اضافی را از بین ببرند و روند تمیز کردن چوب و مصالح به شدت آسیب دیده را آغاز کنند. توصیه می شود که برای آتش سوزی های کوچک تمامی پنجره ها را باز کنید و فن ها را به داخل بیاورید تا به گردش هوا کمک کند. همچنین برای از بین بردن آتش از کپسول آتش نشانی ایستاده فروشگاه ها استفاده نمایید. تمامی کفپوش های وینیل را مرطوب کنید و فرش و موکت ها را از خانه خارج نمایید. برای بازرسی بیشتر یا تمیز کردن می توانید تمام وسایل مرطوب را به یک گاراژ یا محل نگهداری ببرید تا بتوانید آسیب داخل را برطرف کنید. چنانچه آب و هوا مناسب نباشد و خیلی باد بوزد سیستم گرمایشی با تهویه مطبوع به حذف دود از داخل خانه کمک خواهد کرد. توصیه می شود که برای کمک به رفع سریع بو و دود فیلتر ها را روزانه تعویض کنید و یک رطوبت گیر به اتاق اضاقه نمایید. لازم است تا تمام سطوح داخلی خانه را از نظر دوده بررسی نمایید. نباید به بالا نگاه کنید زیرا سقف مرتبا لک می شود و باید قبل از رنگ آمیزی دوباره تمیز شوند. باقی مانده روغن به شدت ایجاد لکه می کند و با دست و کفش کثیف قابل انتقال خواهد بود. می توانید برای از بین بردن دوده از دیوارهای داخلی، کابینت ها، مبلمان چوبی و فلزی دو قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی، چهار الی شش قاشق غذاخوری تری سدیم فسفات و یک فنجان سفید کننده کلر را با یک گالن آب گرم ترکیب کنید و با استفاده از دستکش لاستیکی از قسمت یا ناحیه ی بالایی دیوار شروع به تمیز کردن کنید و هر مرتبه یک قسمت کوچک را با استفاده از اسفنج بشویید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از آنجایی که سفیدکننده ها به کاهش احتمال رشد کپک کمک می کنند توصیه می شود حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تمیز کردن دیوارها و سقف ها را کامل خشک نکنید. اگر فرش های خانه خیس نیستند اما آغشته به دود هستند می توانید آن ها را به یک سرویس فرش شویی حرفه ای بسپارید زیرا آن ها می تواند یک ماده شیمیایی برای مباره با دود در فرش و بالشتک اضافه کنند. توجه داشته باشید که بوی دود می تواند ماه ها باقی بماند و ممکن است در اتاق و زیرشیروانی و عایق دیوارها گیر کرده باشد. پس از تمیز کردن بازسازی اگر خیلی بوی دود می آید می توانید از روش تمیز کردن به نام مه زدگی استفاده نمایید. معمولا یک مرمتگر حرفه ای از یک ماده شیمیایی برای نفوذ به دیواره ها و عایق استفاده می کنند تا بوی دود را خنثی نماید.

چگونگی تمیز کردن نمای بیرونی خانه

حذف کردن دود از مبلمان، لوازم منزل و لباس ها:

بهتر است بدانید که برخی از پارچه ها و مبلمان مرطوب ممکن است بتوانند در صورت صدمه کم آسیب ببینند و اگر مبلمان نیز از آب اشباع شده اند و می خواهید قاب چوبی آن را نگه دارید بایستی پارچه و بالشتک را بلافاصله از بین ببرید تا از کپک زدن و رشد کپک جلوگیری شود. همچنین اجزای چوبی پنهان و در معرض نیز با استفاده از یک محصول تمیز کننده مبلمان به سرعت تمیز خواهند شد. توصیه می شود لباس هایی را که برچسب خشکشویی دارند فقط به خشکشویی ها بدهید و از آن ها بخواهید علاوه بر تمیز کردن بوی دود را نیز از بین ببرند. برای پارچه های قابل شستشو با لکه دود می توانید بر اساس توصیه های روی برچسب مراقبت یا مواد شوینده سنگین و سفید کننده پایه اکسیژن اقدام به شستشو نمایید و در صورتی باقی ماندن لکه ها، محلول جدید سفید کننده اکسیژن و آب گرم را ترکیب کرده و اجازه دهید تا مواد لکه دار حداقل چهار ساعت یا یک شب خیسانده و دوباره شسته شوند. می توانید پارچه های قابل شستشو که لکه دار نیستند اما بوی دود می دهند را مانند همیشه بشویید اما یک فنجان جوش شیرین به چرخه شستشوی نهایی اضافه نمایید و چنانچه لباس هنوز بوی دود می دهد لباسشویی را با آب و دو فنجان جوش شیرین پر کنید و اجازه دهید لباس یک شب خیس بخورد و سپس مانند همیشه بشویید. توجه داشته باشید که کفش ها و لوازم چرم نیز بایستی با پارچه ای با آب ساده خیس شده پاک و خشک شوند. اجازه دهید تمام وسایل چرمی به دور از آفتاب و مناسب حرارتی به صورت مستقیم خشک شوند تا از ایجاد کپک جلوگیری شود. وقتی که چرم ها خشک شد می توانید با صابون آن را تمیز کنید و سپس از یک نرم کننده چرمی استفاده نمایید تا سطح لطیف آن را بازیابی نماید.

روش های از بین بردن دود از وسایل خانه

پس از آتش سوزی این وسایل را دور بریزید:

در روند تمیز کردن خانه بعد از آتش سوزی توصیه می شود که اگر برق بیش از چهار ساعت خاموش باشد حتی پس از آتش سوزی کوچک بیشتر مواد غذایی درون یخچال خراب شده اند و باید دور ریخته شوند. فریزر را بررسی کنید و اگر برفک های آن وجود دارند و کامل آب نشده اند مواد غذایی داخل آن فاسد نشده است. همچنین هر نوع غذایی مانند مواد غذایی کنسرو شده که در معرض گرما و مواد شیمیایی اطفا حریق قرار گرفته اند باید دور ریخته شوند زیرا گرمای بیش از حد باعث خراب شدن غذا می شود حتی اگر قوطی ها نسوخته باشند. توجه داشته باشید که آب و دود و همچنین مواد شیمیایی ناشی از اطفا حریق می توانند مواد آرایشی و دارویی را به سرعت خراب کنند و بهتر است که آن ها را دور بریزید. توصیه می شود تا زمانی که از نظر آسیب به آب و آسیب ناشی از گرما در سیم کشی بررسی نشده اند نباید از هیچ وسیله الکتریکی حتی وسایل کوچک یا وسایل سرگرمی استفاده نمایید و برای جلوگیری از احتمال آتش سوزی هر مورد مشکوک دیگری را دور بریزید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *