دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر از تشخیص تا درمان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی اختلالات و مشکلات مختلفی امکان دارد در دستگاه تناسلی و سیستم ادراری پسربچه ها به صورت مادرزادی یا پس از تولد بروز پیدا کند که از جمله آن ها می توان به عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر اشاره کرد که با تشخیص به موقع علائم ایجاد آن می توان با روش های درمانی مختلف و موثر آن را رفع نمود.

یکی از مشکلات رایجی که امکان دارد در دوره نوزادی برای پسران بوجود آید آسیب ها و اختلالات دستگاه تناسلی می باشد که به دلیل عدم توجه والدین احتمال دارد تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز پیدا کند ولی با داشتن آگاهی و اطلاعات لازم در این زمینه می توان باعث پیشگیری و درمان شد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی و شناخت شما عزیزان در رابطه با علائم و دلایل عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر و راه های درمان آن به بررسی بپردازیم.

نحوه تشخیص عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر

بهتر است بدانید که اغلب مشکلات دستگاه تناسلی نوزادان پسر در همان دوران نوزادی قابل تشخیص بوده و می توان خیلی سریع باعث بهبودی و درمان آن شد. از جمله این مشکلات می توان به عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر اشاره کرد که اغلب مادران نسبت به آن اطلاعات کافی را نداشته و در صورت عدم توجه به آن باعث ایجاد مشکلات جدی و شدید در سنین بالاتر خواهند شد.

روش درمان عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر

وجود نقص و عیب در دستگاه تناسلی و ادراری نوزادان پسر از انواع مشکلات زمان تولد به حساب می آید که این گونه اختلالات در واقع از انواع مشکلات سلامتی می باشند که ممکن است سبب ایجاد آسیب هایی در حالت کلی سلامت، روند رشد بدن و یا نحوه کارکرد بدن مردان شوند. از انواع نقائص دستگاه تناسلی می توان به هیپوسپادیاس، عفونت سیستم ادراری و … اشاره کرد.

به عبارت کلی می توان گفت ادرار طبیعی عاری از میکروب است. با این وجود باکتری ها قادر می باشند به دو صورت وارد سیستم ادراری شوند که می توان به پوست اطراف مقعد و منطقه تناسلی و گردش خون از دیگر بخش های بدن اشاره کرد. باکتری ها امکان دارد که سبب بروز عفونت در هر بخش و یا تمامی بخش های سیستم ادراری از جمله مجاری ادرار، مثانه و کلیه ها شوند. مقدار عفونت های ادراری در نوزادان پسر حدود ۲.۴ تا ۵.۸ برابر نوزادان دختر می باشد و در صورتی که نوزاد پسر ختنه نشده باشد این مقدار افزایش خواهد یافت.

عوارض ناشی از عفونت ادراری در نوزاد پسر

چگونگی بروز عفونت ادراری

عفونت های ادراری برای پسرانی که عمل ختنه انجام نداده اند در سال های اولیه زندگی عادی و مشترک می باشند این به این خاطر می باشد که باکتری ها می توانند بوسیله پوست ختنه گاه گیر افتاده و به سیستم ادراری نفوذ پیدا کنند. در صورتی که نوزاد پسر شما به عفونت ادراری ثابت شده ابتلا یافته بود توصیه می شود که او را از لحاظ وجود برگشت ادرار و یا ریفلاکس به مطب پزشک متخصص ببرید. در صورتی که به وجود این نوع مشکل دستگاه تناسلی شک دارید بهتر است هر چه زودتر با پزشک مشورت نمایید چرا که اگر درمان انجام نگیرد احتمال دارد سبب ایجاد صدمه به کلیه شود. با استفاده از آنتی بیوتیک ها می توان درمان موثری انجام دارد و خیلی سریع نتیجه گرفت.

  •  آرون گروپس

علائم عفونت ادراری در پسر بچه ها

علائم عفونت ادراری

نشانه های مخصوصی در این زمینه در نوزادان پسر وجود ندارد ولی بروز نشانه هایی همچون تب بالا، تنگی نفس، تحریک پذیری، نداشتن رشد کافی، زردی، وجود درد در زمان دفع ادرار، بوی تند ادرار، استفراغ، عدم اشتها و تغذیه نامناسب را والدین باید جدی بگیرند و پزشک مربوطه با استفاده از انجام آزمایش ادرار باید تشخیص درستی انجام دهد.

علائم عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر

دلایل ایجاد عفونت دستگاه تناسلی نوزاد پسر

  • بازگشت ادرار
  • یبوست
  • ختنه نکردن
  • وجود مثانه عصبی
  • وجود سنگ کلیه
  • تنگی و اختلالات دستگاه ادرار
  • شستشوی نوزاد از عقب به جلو
  • نگه داشتن ادرار
  • وجود سنگ ادراری
  •  اختلال ساختاری

نحوه درمان عفونت ادراری پسر بچه ها

عوارض ناشی از عفونت آلت تناسلی

  • آسیب رسانی به کلیه
  • بالا رفتن میزان فشار خون
  • دفع پروتئین در ادرار
  • ایجاد نارسایی در کلیه

نحوه درمان عفونت دستگاه تناسلی پسربچه ها

به طور کلی عفونت های مجاری ادرار در کودکان کم سن و سال بسیار شایع می باشد. عفونت های ادراری احتمال دارد بدون درمان رها گردند چرا که امکان دارد نشانه های آن برای کودک و والدین قابل تشخیص نباشند.

این گونه عفونت ها با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می گردند. نحوه دریافت آنتی بیوتیک بوسیله کودک به میزان و نوع عفونت در ارتباط می باشد. در صورتی که کودک شما به عفونت ادراری مشکوک می باشد بهتر است که فورا با پزشک مربوطه مشورت نمایید. در صورتی که درمان انجام نگیرد می تواند موجب صدمه به کلیه گردد. عفونت ادراری نوزاد را می تون با کمک آنتی بیوتیک ها کاملا رفع نمود چرا که دارای سرعت عمل زیادی می باشند.

علل ایجاد عفونت ادراری در پسر بچه ها

طریقه تشخیص دقیق این نوع بیماری از طریق آزمایش کشت ادرار و با استفاده از نمونه گیری درست قابل انجام می باشد و درمان موثر و ارزیابی دقیق با قصد پیدا کردن مشکل زمینه ای و ممانعت از عوارض بوجود آمده از درمان بدموقع صورت می پذیرد. تعلل در درمان باعث شده صدمات شدیدی به قسمت کلیه ها وارد شده به طوری که ۴ ساعت دیرکرد درمان باعث شده یک درصد قشر کلیه و یک هفته دیرکرد باعث شده تا کلیه حدود ۲۷ درصد صدمه ببیند و جدای از نارسایی کلیه کودک مبتلا به فشار خون نیز گردد زیرا کودکان بخاطر در حال رشد بودن در مقایسه با بزگسالان در معرض صدمان بیشتری می باشند.

به منظور جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی در کودکان نیاز است که به آن ها بیاموزید که هر ۲ ساعت یک مرتیه به دستشویی بروند و بدین گونه مثانه خود را خالی نمایند. همینطور به منظور جلوگیری از یبوست که باعث عفونت ادراری می شود سعی کنید از غذاهای فیبر دار همچون سبزیجات، ویتامین ث و مایعات فراوان استفاده نمایید و در شیرخوارگان از شیر مادر استفاده گردد تا مبتلا به یبوست نشوند.
علل ایجاد عفونت دستگاه تناسلی نوزادان پسر
در مطلب ارائه شده دلایل و علائم عفونت آلت تناسلی نوزاد پسر و روش های درمان این عارضه را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *