دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

علت چکه کردن شیر سماور و نحوه رفع مشکل

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

چکه کردن شیر سماور از مجموعه مشکلات دردسر سازی می باشد که امکان دارد مصرف کنندگان وسایل خانگی را درگیر کرده و در هر خانه ای اتفاق بیفتد ولی می توان با داشتن کمی مهارت در این زمینه بدون صرف هزینه زیادی مشکل بوجود آمده را رفع نمود و مجددا از کارایی آن بهره برد.

از جمله مشکلات رایج خانه داری چکه کردن شیرآلات مختلف است که امکان دارد به دلایل گوناگونی این مشکل رخ دهد. بدین صورت نیاز است که افراد تا جایی که امکان دارد در زمینه این مسائل مهارت کافی را کسب کنند تا بتوانند خیلی راحت در هنگام بروز چنین مشکلی آن را برطرف نمایند. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت آشنایی و یادگیری شما عزیزان علت چکه کردن شیر سماور و نحوه تعمیر آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

دلیل چکه کردن شیر سماور

شیر سماور همانند دیگر شیرآلات از قطعات متنوع و ظریفی ساخته شده که امکان دارد به دلایل مختلفی دچار خرابی شده و در نتیجه همین امر سبب نشتی آب گردد. چکه کردن شیر سماور اغلب بخاطر شل شدن شیر آب می باشد و خرابی واشر شیر می تواند دلیل این امر باشد.

نحوه تعمیر شیر سماور

سماور در واقع وسیله ای دردسر ساز می باشد که درصد خرابی و آسیب دیدگی آن در مدت زمان کم در حد بالایی می باشد. این وسیله در مدل های متفاوتی موجود می باشد و دارای انواع و اقسام مختلفی است که شیر آب آن علاوه بر سایز کوچکی که دارد از معماری ساده تری نسبت به دیگر شیرآلات برخوردار می باشد اما در صورتی که این قطعه کوچک خراب شود و کارایی خود را از دست دهد و شما نتوانید به تعمیر آن بپردازید در نتیجه باید ناچارا سماور را دور بیندازید.

راهکارهای حل مشکل چکه کردن شیر سماور

علل اصلی نشتی شیر آب سماور

بهتر است بدانید قبل از این که به تعمیر شیر سماور بپردازید حتما باید از دلیل خرابی و نشتی آن مطلع شوید تا نتیجه مطلوبی بگیرید و از ایجاد مشکلات دیگری پیشگیری نمایید. در ادامه به ارائه مهمترین دلایل ایجاد این مشکل پرداخته ایم.

غیر استاندارد بودن آب بندی سماور :

یکی از نکات مهمی که در زمان خرید سماور باید به آن دقت نمایید قرار گرفتن زاویه شیر با قسمت کاسه آن در یک مسیر می باشد زیرا این مسئله جزء گزینه های اصلی استاندارد بودن یک سماور به حساب می آید و نشانگر آب بندی شیر بر طبق اصول است. در صورتی که سماور این مزیت را دارا نباشد نیاز به تمعیر آن در سطح بالایی خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رفع نشتی شیر آب سماور

شل شدن قسمت پیچ شیر سماور :

از دیگر دلایلی که امکان دارد سبب چکه کردن شیر آب سماور شود شل شدن پیچ آن است که برای حل این مشکل می توان با سفت کردن و محکم کردن پیچ شیر با کمک پیچ گوشتی و یک آچار کوچک اقدام نمود.

وجود نشتی در لوله شیر :

برعکس وقتی که نشتی به بخش اتصال قطعات مرتبط می باشد برخی مواقع نیز ممکن است که لوله شیر آب سوراخ شده باشد و یا این که آسیب دیده باشد و در نتیجه موجب چکه کردن آب از آن شود که در این مواقع باید لوله شیر را خیلی سریع عوض کرد.

دلایل رایج نشتی شیر سماور

وجود نقص در قسمت بدنه سماور :

برخی اوقات ممکن است نشتی آب بخاطر عیبی باشد که در قسمت بدنه سماور وجود دارد. مسئله شایعی که در این رابطه به وفور دیده شده است نشتی آب از قسمت کف سماورهای برقی می باشد که از علل رایج آن ممکن است وجود مشکل در قسمت واشرهای آب بندی المنت سماور برقی باشد.

بدون واشر بودن شیر سماور :

 از جمله نکات مهمی که به ویژه در رابطه با سماورهای قدیمی رایج بوده و می توان به آن اشاره داشت نبود واشر در قسمت شیر سماور است بدین ترتیب اگر بعد از خرید سماور متوجه نشتی شیر آب شدید باید بدانید که علت این امر نبود واشر می باشد که تنها با افزودن یک واشر حتی در سماورهای قدیمی می توانید این مشکل را رفع نمایید.

دلیل اصلی نشتی شیر سماور

نحوه تعمیر شیر آب سماور

برای تمامی عواملی که باعث بروز این مشکل می شود راهکارهایی وجو دارد که می توان پس ار تعیین کردن علت اصلی چکه کردن با بکارگیری آن ها اقدام به تعمیر سماور نمود.

  • در بیشتر اوقات پیچاندن شیر یک سماور نو کمی دشوار است و برای همین در چنین وضعیتی اغلب مصرف کنندگان با شل کردن پیچ آن سختی آن را به حداقل می رسانند. ولی بیشتر آن ها از میزان مناسب شل کردن آگاهی ندارند که در واقع موضوع بسیار مهمی می باشد. اگر ایراد نشتی شیر آب سماور بخاطر شل بودن بیش از اندازه آن بود می توانید با استفاده از ابزارهایی ساده خیلی راحت آن را به وضعیت قبل و حالت استاندارد اصلی در آورید.

دلایل نشتی شیر سماور

  • در صورتی که متوجه شدید نشتی آب به قسمت بدنه مربوط می شود با عوض کردن شیر و یا با استفاده از لحیم کاری مشکل را رفع نمایید. البته بایستی میزان خرابی و صدمه آن را مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام نمایید زیرا ممکن است رسوبات یا خاک اره ای درون لوله باشد و تنها با یک مرتبه پاکسازی و باز نمودن شیر مشکل حل شود.
  • در صورتی که مشکل از قسمت آب بندی باشد توصیه می شود پیچ را کمی شل کرده و بعد از آن زوایه قرار گرفتن کاسه و نری را تنظیم نمایید تا در یک جهت قرار بگیرند و مشکل بوجود آمده حل شود. اما باید بدانید که این راه حل به صورت موقت بوده بنابراین پیشنهاد می شود اگر با چنین مشکلی رو به رو شدید از همان آغاز خرید سماور از فروشنده یا سازنده بخواهید تا شیر را عوض کند.
  • وجود واشر در آب بندی شیر نقش بسزایی دارد بنابراین در صورت تعمیر شیر سماور حتما قسمت واشر آن را بررسی نمایید. در صورت نبود واشر می توانید با خریدن یک واشر خوب مشکل را حل کنید و اگر واشر آن خراب بود می توانید با عوض کردن واشر برای تعمیر یا تعویض شیر سماور هزینه اضافی پرداخت نکنید.

دلایل چکه کردن شیر سماور

در این مطلب شما عزیزان را با دلایل چکه کردن شیر سماور و راهکارهای کاربردی تعمیر آن آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *