دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای کمک به کنار آمدن با مرگ مادر و تحمل درد و غم آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

کنار آمدن با مرگ مادر هر چند کار سخت و دشواری است اما از عهده آن بر می آیید تنها زمانی می توانید با این غم رو به رو شوید که بتوانید آن را بپذیرید و به این واقعیت برسید که شما دیگر عزیز خود را از دست داده اید. قرار گرفتن در مراسم سوگواری، گریه کردن، عزاداری کردن و همدردی کردن با دیگران می توان درد شما را کم کند.

افراد در زندگی ممکن است تجربه های تلخی را داشته باشند تجربه از دست دادن عزیزان به ویژه مادر می تواند به شدت زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار دهد کنار آمدن با این درد و رنج و غم برای خیلی از افراد سخت است و گاها موجب می شود تا فرد تا سالیان دراز افسردگی های شدید داشته باشد. بسیاری از افراد با داشتن چنین تجربه های دچار افسردگی های حاد می شوند آن ها اغلب از زندگی کناره گیری می کنند و هیچ لذتی از زندگی و در کنار دیگر عزیزان ندارند اما به راستی چگونه می توان این افراد را به زندگی برگرداند و نقش اطرافیان در این زمینه به چه میزانی است؟ نقش همراهان و اطرافیان در این زمینه بسیار پر رنگ است کمک ها و حمایت های همسر، دوستان و دیگر اعضای خانواده می تواند نقش مهمی در بازگشت به زندگی و کنار آمدن با مرگ مادر داشته باشد. با توجه به نقش مهم و فزاینده مادر در خانواده از دست دادن او می تواند غم برزگی باشد و زندگی فرد را از جهات مختلفی تحت تاثیر قرار دهد زیرا با فوت مادر مسولیت ها برای همه اعضای خانواده دو چندان می شود در این صورت فرد باید حمایت های زیادی دریافت نمایند تا با این غم کنار آید.

کنار آمدن با مرگ مادر امکان پذیر است؟

بسیاری از افرادی که چنین تجربه تلخی داشته اند از خودشان می پرسند که آیا تحمل کردن این غم امکان پذیر است؟ و یا هیچ گاه نمی توانند این غم را فراموش کنند باید به این نکته توجه داشته باشید که انسان همواره پیچیده است او توانایی های بالایی دارد که اغلب خداوند در وجود او قرار داده است صبر، شکیبایی و حتی انتخاب در این راستا نقش مهمی دارند انسان به انتخاب خود می تواند مسیر زندگی بعد از غم را انتخاب کند اینکه قصد دارد همواره سوگوار باشد؟ یا قصد دارد به زندگی خود ادامه دهد و با مشکلات دست و پنجه نرم کند؟ آنچه درباره اختلال سوگ باید بدانید این است که فرد در این سوگ می ماند و زمانی که این سوگواری بیش از زمان واقع باشد موجب بروز اختلال می شود.

 باور کردن مرگ مادر

پیامدهای فوت مادر:

فوت مادر می تواند پیامدهای منفی بر همه اعضای خانواده داشته باشد دخترانی که مادران خود را از دست می دهند نمی توانند درد و دل های خود را با دیگران بیان کنند اغلب مسولیت های مادری در خانه بر عهده دختران است و همین امر موجب می شود تا فشار کاری زیادی داشته باشند که گاها به تحصیلات آن ها نیز لطمه می زند. پسران به دلیل رابطه عاطفی عمیقی که با مادران خود دارند با از دست دادن مادر دچار افسردگی می شوند و نمی توانند این احساس را با دیگران نیز بیان کنند پدر خانواده با این سوگ تغییرات زیادی در زندگی تحمل می کند مسولیت های او در زندگی دو چندان می شود و با از سدت دادن شریک زندگی خود دچار انزوا و تنهایی می گردد. درمان افسردگی بدون دارو برای این افراد نیز امکان پذیر است و در این شرایط توصیه می شود تا از داروهای آرام بخش گیاهی استفاده شود.

تحمل مرگ مادر

چگونه مرگ مادر را تحمل کنیم؟

واکنش هایی که افراد با تجربه این غم از خود نشان می دهند واکنش های متفاوتی است افراد با توجه به سطح سلامت روانی خود می توانند برداشت های متفاوتی از این امر داشته باشند اما برای کنار آمدن با مرگ مادر باید مهارت های زیادی را در خود افزایش داد مهارت سازگاری با شرایط، مدیریت احساس، پذیرش واقعیت و … در این زمینه می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند.

تحمل مرگ مادر

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱- عزاداری کنید:

بسیاری از افراد ممکن است با وجود این تجربه تلخ نتوانند به خوبی سوگواری کنند این دسته از افراد  در شوک روانی قرار می گیرند و نمی توانند با این غم کنار بیایند آن ها اغلب فکر می کنند این اتفاق یک شوخی است و یا خواب است همین امر موجب انکار امر می شود. زمانی که فرد سوگواری می کند در حقیقت مهارت پذیرش واقعیت را کسب کرده است همین امر موجب می شود تا فرد در تحمل غم از دست دادن عزیز یک گام جلوتر باشد.

۲- همدردی را فراموش نکنید:

حمایت های دیگر اعضای خانواده و همدردی و هم صحبتی با آن ها می تواند میزانی از درد شما را تسکین دهد نزدیک شدن به یکدیگر در این مواقع می توانند دلخوشی بزرگی برای همه اعضای خانواده باشد بنابراین شما نیز نباید حمیات و محبت خود را از اعضای خانواده دریغ کنید این حمایت ها برای کنار آمدن با مرگ مادر تاثیرگذار است.

۳- پذیرش مرگ:

یکی از گام های مهمی که برای تحمل کردن این درد و رنج باید بردارید پذیرش مرگ عزیز است هر چه این پذیرش زودتر رخ دهد می تواند کمک بیشتری به شما کند بهتر است برای راحت تر پذیرفتن این اتفاق بر سر مزار بروید و یا بهتر است پیکر مادر را ببینید این کار موجب می شود تا شما واقعیت را بهتر ببینید و با این غم کنار بیایید پذیرش واقعیت گام مهمی در کنار آمدن با مرگ مادر است.

کنار آمدن با مرگ مادر

۴- وضعیت جسمانی خود را در سطح مطلوب نگه دارید:

در این زمان ها بسیاری از مشکلات جسمانی موجب می شود تا شما صدمات بیشتری را تحمل کنید به همین دلیل توصیه می شود تا به وضعیت جسمی خود رسیدگی بیشتری کنید استفاده از داروهای تقویتی و سرم های تقویتی در این زمان ها می تواند موثر باشد همچنین شما باید تغذیه کافی و مناسب داشته باشید. وضعیت جسمانی می تواند تاثیر زیادی بر روی روان شما داشته باشد بنابراین باید به وضعیت خود و دیگر عزیزان در این زمان ها رسیدگی کنید.

اگر یکی از اعضای سوگوار یک کودک است اطرافیان باید نحوه برخورد با کودک سوگوار را بدانند در این صورت می توانند شرایط کودک را بهتر درک کنند نکات اشتباهی که در این زمینه ممکن است برخی از افراد مرتکب شوند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *