دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گل های مناسب مناطق گرمسیری (گرم و خشک)

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که گل های مناطق مناطق گرمسیر دارای انواع و گونه های مختلفی هستند که در این مقاله سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم.

به طور کلی گل های مناسب مناطق گرمسیری گیاهانی هستند که مقاوم به گرما و بی آبی و هوای خشک بوده و عموما مناسب برای مناطق گرمسیری جنوب کشور خواهند بود. در واقع گیاهان همواره طراوت طبیعت را به خانه ها می آورد که به همین خاطر بهتر است تا جایی که ممکن است از گیاهان در فضای داخلی و خارجی خانه هایتان بهره ببرید.

آشنایی با گل های مناسب مناطق گرمسیری

بهتر است بدانید که گل های تابستان اغلب نوید دهنده تابستان طلایی و هوایی گرم و آفتابی هستند. حیف است که خانه ای باغچه داشته باشد و گلی در آن کاشته نشود و به همین خاطر توصیه می شود از تمامی مزایای گل های تابستانی با کاشت در باغچه خود استفاده نمایید. می توانید در فضای باغچه گل های یک ساله بکارید تا یک تابستان تمام گل بدهند یا گیاهان چند ساله بکارید و هر ساله شاهد زیبایی آن ها باشید. توجه داشته باشید که روز های گرم تابستان، عصر ها و شب های خنک و دلنشینی دارد که فرصت مناسبی برای وقت گذراندن در هوای آزاد و لذت بردن از نسیم خنک تابستانی است و به همین خاطر اگر اهل گل و گیاه هستید احتمالا همیشه برای حیاط، باغچه یا گوشه سبز خانه تان در فصل های مختلف برنامه های خاصی دارید. اگر در منطقه ای گرم و خشک زندگی می کنید قطعا ناامید می شوید از نگهداری گیاهان زیبا در فضای سبز و بیرون خانه خود زیرا نقاطی مانند آبادان و اهواز به دلیل داشتن آب و هوایی بسیار گرم عموما نیازمند هستند تا از گونه های خاص گیاهان مقاوم استفاده کنند.

خصوصیات گل های مناسب مناطق گرمسیری

انواع گیاهان گرمسیر:

در ادامه سعی داریم تا شما را با انواع گل های مختلف که قابل کشت در فصول گرم سال هستند آشنا نماییم تا بتوانید گیاهان مناسبی را برای این فصول انتخاب نمایید:

گل سوسن چشم سیاه:

این گیاه دارای گلبرگ های نارنجی رنگ است که البته وسط آن سیاه رنگ خواهد بود. ارتفاع سوسن چشم سیاه تا یک متر می رسد و در تمامی فصل تابستان هم به خوبی رشد خواهد کرد. این گیاه را می توانید در پس زمینه ی دیگر گیاهان کوتاه تر بکارید تا جلوه بیشتری پیدا کند. سوسن چشم سیاه حشرات مفید را به خود جذب می کند و حتی راه مرغ مگس را هم به باغچه خانه باز می کند که برای سبزیجات باغچه هم اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

گل اشرفی:

اشرفی را می توان گیاهی شادی آفرین دانست که در نسیم تابستانی اغلب خم و راست می شود و دل آدمی را به شعف می آورد. باغبان هایی که می خواهند پروانه ها را به باغچه ی خود جذب کنند اغلب از این گیاه استفاده می کنند. در تابستان این گل زیبا را در سرتاسر شمال و مرکز و جنوب آمریکا می توان بیابید. اشرفی گیاهی وحشی است و به همین خاطر لازم نیست هیچ نگرانی درباره خاک و تغیبر آب و هوای آن داشته باشید.

انواع گیاهان گرمسیری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گل کوکب:

گیاه کوکب دارای شکل ها و رنگ های مختلفی است اما شناخته شده ترین شکل آن گلی توپی شکل است و پر از گلبرگ های مختلف است. در واقع هر نوعی از این گیاه ارتفاع و اندازه های متفاوتی دارد و حتی نیازهایش هم با نوع دیگر متفاوت است. این گیاه را می توانید با کاشتن بذور تکثیر کنید و در جلوی گونه های بلندتر یا در پشت گل های کفی کشت نمایید.

گل همیشه بهار:

به صراحت می توان گفت باغبانی که ترفندهای باغبانی را به خوبی بشناسد قطعا پرورش گل همیشه بهار را در صدر فهرست خود قرار می دهد زیرا کاشت و پرورش این گیاه بسیار راحت است و حشرات مفیدی مانند پروانه و زبنور را به خود جذب می کند. به همین خاطر است که در مزارع سبزیجات ردیف گل های همیشه بهار را در مرز زمین ها می کارند و این تنها جنبه زیبایی نخواهد داشت.

گل بومادران:

بومادران در واقع گیاهی است که از لیست هیچ باغبانی جا نمی ماند و در واقع این گیاه نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است و جلوی فرسایش خاک را می گیرد. در همه نوع خاکی و در هر ارتفاعی قابل رشد است و با آب و هوای مختلف سازگاری خوبی خواهد داشت. جالب است بدانید که بومادران رفیق سایر گیاهان است زیرا حشرات مفید را به خود جذب و حشرات مضر را دفع خواهد کرد. همچنین که گیاهی دارویی محسوب می شود و در درمان های گیاهی از آن استفاده می کنند.

گل های مناسب تابستان

گل پنستمون:

توجه داشته باشید که پنستمون ترجیح می دهد به صورت انبوه رشد کند اما در یک جا توده نمی شود و ظاهر جذاب این گیاه برای اینکه به باغچه منظره ای تابستانی بدهد بسیار عالی خواهد بود. هنر این گیاه در جذب پرنده ها و پروانه ها است به گونه ای که در زمان های گذشته بومیان آمریکایی از آن برای درمان حیوانات و آدم ها استفاده می کردند.

گل زنبق آناناسی:

زنبق آناناسی یا یوکومیس یکی دیگر از گیاهان گل دار تابستانی است که ظاهری مشابه آناناس دارد. این گیاه بومی جنوب آفریقا است و در خاک های نامرغوب و وضعیت نامناسب هم رشد می کند. معمولا می توانید زنبق آناناسی را در فضای گلدان پرورش دهید و از اینکه چنین گل نامعمولی دارید به خودتان بنازید. این گیاه نیاز به مراقبت چندانی ندارد و برای افراد پرمشغله انتخابی عالی خواهد بود.

گل شبدر:

به طور کلی شبدر متداول ترین گیاه گلدار جهان است که در تمامی نقاط جهان رشد می کند. این گیاه دارای گونه های مختلفی است و گل و برگ های هر کدام متفاوت از دیگری خواهد بود. با اینکه گیاه در طبیعت به وفور یافت می شود و به سرعت نقاط اطراف خود را فرا می گیرد اما به عنوان گیاه زینتی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی پرورش گل شبدر

گل صدتومانی:

بهتر است بدانید که گل صدتومانی از دسته گل های مناسب مناطق گرمسیر است که در واقع مرکز ثقل باغچه است زیرا هم زیبایی فراوانی دارد و هم خوش عطر و بو خواهد بود. این گیاه اغلب به صورت بوته در می آید و هم می تواند به اندازه ی یک درخت ارتفاع بگیرد. بر اساس منظره ای که می خواهید به باغچه تان بدهید می توانید گل صدتومانی را یاد در گلدان و یا در مرز بین دو قسمت باغچه بکارید.

گل رعنا:

گیاه رعنا معمولا به نام دیگر پتوپی هم شناخته می شود زیرا می تواند کل محوطه را با گل های قرمز و نارنجی اش بپوشاند. این گیاه یکی از نماد های اختصاصی تابستان است که در چندین نقطه از باغچه این گل را بکارید تا انبوه زنبورها و پروانه ها به آنجا هجوم بیاورند.

گل سوسن یک روزه:

توجه داشته باشید که گل سوسن یک روزه اصلا جزء خانواده سوسن ها نیست و این اسم به خاطر طریقه جالب رشد این گیاه به آن داده شده و با اینکه سوسن یک روزه گیاهی چند ساله است تنها برای ۲۴ ساعت گل خواهد داد. با این حال گل کارها خیلی به گل سوسن علاقه دارند و در بینشان بسیار مشهور است. این گیاه پروانه و پرندگان را به خود جذب می کند که این اتفاقی عالی برای باغچه شما است.

روش های پرورش گل تابستانی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب گل های مناسب پشت پنجره و همچنین مطلب گل های مناسب فصل بهار نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *