دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین دیدنی های کوچصفهان و چشم اندازهای طبیعی این منطقه

  • محدثه خاکشور
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در این مقاله آرگا به معرفی دیدنی های کوچصفهان یکی از شهرهای تاریخی و مهم استان گیلان کشور عزیزمان ایران می پردازد، از جاذبه های قابل توجه این شهر می توان به پل خشتی و امامزاده سید قاسم اشاره کرد.

کوچصفهان یکی از شهرهای کهن و تاریخی استان شمالی ایران، گیلان می باشد، محل قرارگیری این شهر حد وسط رشت و آستانه اشرفیه است، معرفی دیدنی های کوچصفهان و آشنایی شما با تاریخ و تاریخچه، فرهنگ و فعالیت های مردمان این منطقه از اهداف آرگا در این مطلب است.

گیلان – کوچصفهان

گیلان یکی از استان های شمالی کشور عزیزمان ایران است که مرکز آن شهر بزرگ رشت می باشد. گیلان از نظر جمعیت دارای رتبه ۱۰ ام در کشور و دارای رتبه ۲ ام در شمال کشور می باشد، رتبه ی یکم جمعیت در شمال ایران استان مازندران است. این استان متشکل از شهرها، روستاهای متعددی است که از مهمترین آنها کوچصفهان قابل نام بردن می باشد.

دیدنی های کوچصفهان از توابع رشت

به منظور آشنایی با دیدنی های گیلان بر روی آن لینک ارائه شده کلیک نمایید.

جغرافیای کوچصفهان

کوچصفهان دارای جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیاری است که از سمت شمال به وسیله ی لشت نشا به ساحل های دریای خزر متصل می شود.این شهر نیز در تقسیم بندی جغرافیایی خود از دهستان های لولمان، کنار سر، بلسبنه تشکیل شده است.

و اما در مورد اقلیم این منطقه می توان گفت دارای آب و هوایی ملایم و مطبوع مرطوب مدیترانه ای بوده است، همین ملایم بودن در شرایط آب و هوایی موجب رفتار همراه با آرامش و نرم در اهالی این مکان گردیده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی با دیدنی های کوچصفهان

تاریخچه کوچصفهان

غنی بودن این شهر از جاذبه های گردشگری موجب مورد توجه گرفتن از سوی توریست ها شده و اما طبق همین جاذبه ها می توان پی به قدمت دار بودن این شهر شمالی برد، مطابق با یافته ها و جاذبه های تاریخی، تاریخچه کوچصفهان به دوران ساسانیان باز می رسد.

مردمان این شهر به تعداد زیادی گیلکی ها، و همچنین قسمتی کرد و آذری می باشند، گیلکی ها از قوم های قدیمی این استان هستند که در گذشته در نواحی جلگه ای سکونت داشته اند.

و اما کردها ساکن در قسمتی از آبادی پشکه و سایر نواحی استقرار دارند. آذری ها نیز کوچ نشینانی هستند که معمولا بیشتر آنها به فعالیت های خدماتی اشتغال دارند.

معرفی جاذبه های تماشایی و منحصر به فردکوچصفهان

آشنایی با دیدنی های کوچصفهان گیلان

روستاهای پر جاذبه و همراه با طبیعت زیبا و چشم نواز از جمله دیدنی های این شهر محسوب می شود که آبادی های مامودان، چاقوچاه، گیلوا، چهلیکدان، چولاب مهمترین آنها به حساب می آید.

پل باستانی «مورغانه»

همانطور که گفته شد شهر کوچصفهان دارای جاذبه های گردشگری زیادی در بخش های مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی می باشد که از مهمترین آنها می توان پل باستانی «مورغانه» را نام برد.

به گویش محلی گیلک به این پل قدیمی «مرغانه پورد» (ل تخم مرغی) نیز گفته می شود، نکته جالب دیگر این است که این سازه کهن و قدمت دار از آجر ساخته شده است.

پل مذکور در آبادی لاله دشت از توابع دهستان «بلسبنه» کوچصفهان بر روی رودخانه «نورود» قرار گرفته و قدمت آن به دوران صفوی و قاجاریه می رسد.

دیدنی های کوچصفهان پل خشتی در روستای لاله دشت

پارک شهر کوچصفهان

این پارک که در شهر کوچصفهان قرار داشته و از جاذبه های تفریحی و گردشگری این منطقه محسوب می شود علاوه بر دارا بودن لوازم ورزشی عمومی برای تمامی سنین از امکانات لازم از جمله صندلی و سرویس بهداشتی برخوردار می باشد. البته منظره چشم نواز پوشیده شده ی آن از درخت های متنوع نیز قابل توجه خواهد بود.

زمین بازی بستکبال

در یک طرف پارک شهر مذکور زمینی متعلق به بازی بستکبال قرار دارد که اگر در ایام گرم با حضور خورشید به این قسمت از پارک بروید، شاهد تجمع جوان ها به منظور انجام بازی بستکبال خواهید بود، البته ممکن است این تجمع به خاطر مطالعه کتاب باشد که در راه رفتن به کتابخانه موجود در این پارک هستند، باشد.

مرقد امامزاده سید قاسم

مرقد این امامزاده در فاصله ی ۲۲ کیلومتری بزرگراه رشت – لاهیجان و در روستایی به نام «چولاب» واقع شده که به واسطه ی این قرار گیری از توابع کوچصفهان محسوب می گردد. این مرقد متعلق به امامزاده قاسم (ع) است که تقریبا ۱۰ سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۲ با قصد گسترش و نوساختن در حال مرمت می باشد.

این آرامگاه در حال حاضر دارای ساختمانی به اندازه ۷۰۰ متر مربع زیر ساخت، و دیوارهایی پوشیده شده از آجر، نماکاری شده با کاشی، سطح آن مفروش شده با سنگ مرمر و گرانیت است.

آشنایی با دیدنی های کوچصفهان

رستوران سینی پر گیلانیان

این رستوران در واقع از جمله رستوران های برتر و فوق العاده ی گیلان، رشت و کوچصفهان محسوب می شود. در این رستوران علاوه بر غذاهای خوشمزه و رنگارنگ، با موسیقی سنتی، به همراه فضایی خاطره انگیز و دلچسب از شما پذیرایی می کند.

معرفی جاذبه های دیدنی کوچصفهان

معرفی جاذبه های دیدنی کوچصفهان

سوغات کوچصفهان

نان برنجی شناخته شده به نان لاکو یا لفمجان یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین سوغاتی های این منطقه محسوب می گردد که می توانید هنگام سفر خود به آن تهیه کرده و از این طریق به اقتصاد کوچصفهان و مردمان آن کمک شایانی نمایید.

همانطور که گفته شد زراعت، مخصوصا کشت برنج سهم زیادی از فعالیت ها و اقتصاد این مرز و بوم را شامل می شود که علاوه بر آن دامپروی، نگهداری و پرورش از پرندگان و نوغانداری، پارچه فروش، قصاب، آرایشگر، بازارمچ، چوب دار، علاف و … از فعالیت های مردمان این مکان به شمار می رود.

معرفی جاذبه های دیدنی و تماشایی کوچصفهان

کوچ برخی از اهالی به خصوص جوانان

کشاورزی بخش عمده ای از شغل مردمان کوچصفهان می باشد که در واقع بچه ها این شغل را از پدر خود به ارث می برند، اما در این منطقه به دلیل کمبود اراضی زراعی این سنت انجلم نمی شود و در نتیجه اختلال در گذر زندگی و مشکل اقتصادی و شغلی برای مردمان و نسل جوان پیش می آید، همین موضع موجب شده است تا برخی از اهالی این خطه به کلانشهرها کوچ کنند.

آشنایی با جاذبه های گردشگری زیبای کوچصفهان

در این مطلب که اختصاص یافته به دسته ایرانگردی به قلم زنی در مورد کوچصفهان گیلان پرداختیم، در این نوشتن علاوه بر گذری کوتاه بر اقتصاد و تاریخ و جغرافیای این خطه شمالی، به معرفی دیدنی های کوچصفهان نیز پرداختیم. در پایان از همراهی شما عزیزان نهایت قدردانی را دارا هستیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *