دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های اورامان و جذابیت های این منطقه برای بازدیدکننده ها

  • محدثه خاکشور
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در این مقاله تدارکات آشناسازی با دیدنی های روستای اورامان و بازدید از این روستای بهره مند و غنی از جاذبه های گردشگری مهیا شده است؛ در یک جمله می توان گفت که سخاوت طبیعت نسبت به این آبادی زیاد بوده است.

اگر بخواهیم برای شرح و بیان روستای پله ای اورامان به صورت پله ای به قلم زنی بپردازیم می توانیم چنین بگوییم که استان کردستان یکی از استان های زیبا و پرجاذبه ایران، سسندج پایتخت این استان و سروآباد یکی از شهرستان های مهم و البته خوش آب و هوا و پر از دیدنی این شهر است، در داخل این شهرستان روستای اورامان قرار گرفته است. پرداختن به دیدنی های اورامان، این روستای سرتاسر جاذبه هدف آرگا در این مطلب است.

چند خط درباره اورامان

 دیدنی های روستای اورامان به نام بردن مکان هایی خاص محدود نمی شود؛ بلکه این آبادی تمام دیدنی است به طوری که از هر قسمت و هر زاویه به این روستا بنگری تماشایی است، به عنوان مثال رودخانه ها، چشمه ها و دریاچه، دشت ها و کوهها، جنگل، سوغات و صنایع دستی، فرهنگ و تاریخ آن از جذابیت های قابل توجه برای توریست ها محسوب می گردد که می توان طبیعت دست نخورده و مصفای آن بهترین جاذیه ی گردشگری این منطقه شمرد.

معرفی جاذبه های گردشگری اورامان

استان کردستان و روستای اورامان

این استان دارای آب و هوای کوهستانی می باشد که هم خود این استان و هم شهرها و روستاهای آن دارای جاذبه های چشمگیر زیادی هستند و از همین حیث در زمره استان های پربازدید و گردشگر پذیر کشور ایران شناخته می گردد, از توابع آن سروآباد بوده که روستایی زیبا و با مناظر بکر به اسم «اورامان» با نامهای دیگر «اورامان تخت» و «اورامانات» را در خود جای داده است. این روستا در استان کردستان، در سمت جنوب شرفی شهر مریوان و در میان کوهستان های بلند واقع شده است.

معرفی دیدنی های اورامان

در صورت تمایل برای آشنایی با دیدنی های کردستان بر روی آن کلیک کنید.

نام این روستا اورامان متشکل از دو جزء « اورا» و «مان» دارای معانی سرزمین اهورا و جایگاه خورشید بوده و ملقب به «هزار ماسوله» از محبوبیت و شهرت زیادی در زمینه گردشگری برخوردار است. این نامگذاری و محبوب و قابل توجه شدن نشات گرفته از سبک معماری آن به شکل پلکانی می باشد. اسامی دیگر درج شده برای این روستا «اورامان تخت»، «اورامانات»، «هه ورامان» و خود اورامان است. اهالی این آبادی با زبان «اورامی» «هورامی» سخن می گویند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با مکان های تماشایی و توریستی اورامان

معرفی دیدنی های زیبای طبیعی، تاریخی، فرهنگی اورامان

جاذبه های دیدنی اورامان

کوهها :

چشم اندازهای طبیعی همیشه جزو دارایی های هر منطقه برای درخشش در زمینه گردشگری محسوب می شود که این روستا نیز از آن مستثنی نیست، وجود دره ها، دشت ها، کوهها، چشمه ها، جنگل ها، آبشارها و در نهایت رودخانه ها و دریاچه از جمله سخاوتمندی های طبیعت نسبت به این آبادی بوده است. کوههای کوسالان، عودالان، ژالانه، کوه تخت از جمله بلندی های زیبای این منطقه می باشد.

آشنایی با مکان های گردشگری و دیدنی اورامان

جنگل ها:

در دامنه ی این کوهها جنگلی انبوه و تقریبا بزرگی دارای پوشش گیاهی عمده ی درخت بلوط، و سایر درخت ها از جمله درخت های زالزالک، گردو، انجیر، انار، بنه، گلابی وحشی و …. واقع شده است.

رودخانه و چشمه ها: در رابطه با این عارضه های طبیعی می توان گفت که چشمه هایی پرآب و مطلوب و رودخانه از جمله رودخانه «سیروان» در این منطقه تامین کننده ی آب تعدادی از چشمه های این منطقه بوده و چشمه بل از چشمه های شناخته شده اورامان به حساب می آید که یکی از آسیاب های آبی معروف این منطقه به حساب می آید.

دریاچه:

در سرحد روستای اورامان و در قفای قلعه و کوه اورامان تخت دریاچه فصلی و زیبای «زریوار» قرار دارد که با در نظر گرفتن محل قرارگیری آن، محیطی مطلوب جهت اسکان و توقف گردشگران و کوهنوردها محسوب می گردد.

رودخانه های «سیروان» و «لیله» و جنگل های پیرامون آن از دیدنی های طبیعی اورامان محسوب می شود که علاوه بر راه ورودی پر پیچ و تاب ورودی، کوهها و دره های خرم نشانگر مناظر دست نخورده این منطقه می باشد.

معرفی دیدنی های اورامان زیبا و خاص

دیدنی های تاریخی اورامان

قلعه اورامان

این قلعه از جمله دیدنی های روستای اورامان و اتسان کردستان می باشد که محل قرارگیری آن کمی بالاتر و در بالای کوه (آبادی اورامان در دامنه ی این کوه واقع شده) می باشد. برای این قلعه یا به بیانی قلعه ها دو نقش شناخته می شود:۱- نشامی و محافظ بودن به منظور جلوگیری از ورود دشمن و بیگانه ۲- راهنما برای یافتن راه

مسجد تاریخی

مسجد مذکور یکی از جاذبه های تاریخی روستای اورامان محسوب می شود که تاسیس آن با استفاده از مصالح، وسایل و همچنین سبک ساخت، رنگ آمیزی ها و مزین سازی آن توسط نیروی محلی منطقه حمایت و تامین شده است که همین موضوع بر زیبایی آن می افزاید.

دیدنی های فرهنگی اورامان

مراسم پیر شالیار

بزم ها و مراسم علاوه بر تصویر شادی آفرینی گاهی توانایی محسوب شدن در زمره ی جاذبه های فرهنگی یک منطقه اعم از کشور، شهر یا روستا را نیز دارد. در رابطه با روستای اورامان همین موضوع صدق می کند. شالیار از مراسم خاص و باعظمت این روستا بوده که در رده جاذبه های فرهنگی اورامان قرار می گیرد. سالیانه جشن سنتی عروسی پیر شالیار در این منطقه در ایام چهارشنبه و پنجشنبه دوم ماه بهمن برپا می گردد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد اورامان

هتلی با جنس سنگ

این هتل در سال ۱۳۸۵ از سنگ و با ۲ طبقه با بهره گیری از علم سنتی و محلی اهالی روستا تاسیس گردید، که علاوه بر فراهم ساختن آسایش و رفاه مسافران، گردشگران قابلیت تبدیل شدن به جاذبه ای توریستی دارد.

هنرهای دستی و بومی

صنایع و هنرهای دستی و سنتی در این منطقه دارای گوناگونی زیادی بوده که از جذابیت های این منطقه به شمار می رود، پوشش های محلی کردی زنان و مردان، قالی، گیوه، حکاکی و کار با چوب از جمله ی این صنایع و هنرها محسوب می شود.

پوشش زن های کرد اورامانی متشکل از کلنجه و جانی و مردهای اورامانی (کرد) متشکل از شال، فرنجی، چوخه، پانتول ملکی، هولکی، دستار و نیز برخی مواقع کلینجه، جافی، پیراهن بلند، شال کلکه است که قابل به ذکر است در گذشته به وسیله ی دوزنده، خیاط و بافنده های آن منطقه تهیه می شده است.

معرفی دیدنی های اورامان زیبا و شیک

خوراکی و غذاهای سنتی

هنرمندی و باسلیقه بودن زنان کرد زبانزد خاص و عام است، اگر گردشگر روستای اورامان در استان کردستان شدید پیشنهاد می کنیم حتما از غذا، نان و خوردنی های محلی این منطقه از جمله آش دوغ، شلغم ترش، دوینه، پلیز، غازین، لونش، شلمین، یکاوه، هتیمچه با گوشت گوسفند، آش گزنه، ساوار، ترخینه، رشته رون یک آبه، کلانه، نان کلاله همچنین قارچ، کرفس، عسل، شیر، پنیر، انجیر، گردو، خشکبارخود را بهره مند کنید.

آهنگ و موسیقی

نیاز به وسیله و ابزاری برای کسب آرامش نه تنها امروزه که از دوران اولیه در هر انسانی احساس می شده، دستاویزهایی مانند گوش دادن به صدای آواز پرندگان، ریختن آب آبشارها و … و به مرور اختراع و ساخت آلات موسیقی ساده و ابتدایی اولیه برای تولید صدایی آرامش بخش از نمونه های این احساس می باشد که نمونه ای از آن را می توان در موسیقی اورامان کردستان مشاهده کرد.

این هنر در روستای اورامان دارای ضرباهنگی بانظم دارد که با کف زدن برگزار می گردد. آهنگ و موسیقی های آزاد آن می توان به چپلی، حالیات، سیاچمانه و مناجات اشاره کرد که البته موسیقی چپلی معمولا برای جشن های ازدواج و شادی به کار گرفته می شود.

آشنایی با مکان های دیدنی اورامان

زمان مناسب سفر به روستای اورامان

می توان زمان ایده آل و مطلوب برای سفر به اورامان را دو فصل بهار و تابستان، از ماه اردیبهشت تا انتهای ماه شهریور دانست، اما چنانچه علاقه مند به مشاهده چشم اندازهای زمستانی و پر برف این منطقه کوهستانی و ورزش ها و تفریحاتی مانند کوهنوردی و اسکی هستید، می توانید فصل زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

آشنایی با مکان های دیدنی زیبا و بکر اورامان

در این مطلب گردشگری به معرفی دیدنی های اورامان یکی از روستاهای واقع شده در شهرستان سروآباد استان کردستان پرداختیم، امیدواریم مورد توجه و پسند شما عزیزان علاقه مند واقع شده و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *