دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قلعه روملی حصار و نحوه بازدید از این جاذبه گردشگری زیبا در استانبول

  • محدثه خاکشور
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

قلعه روملی حصار یکی از قلعه های ترکیه واقع شده در شهر استانبول است که تاریخچه ای طولانی و شکوهمند را به یدک می کشد؛ در این مقاله آرگا کلیات را همراه با جزئیات در رابطه با این قلعه به بند قلم کشیده است؛ پس همراه باشید.

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه یکی از کشورهای اوراسیایی است که مشمول جاذبه های توریستی زیادی از جمله جاذبه های تاریخی و باستانی می باشد, مانند بسیاری از کشورهای دیگر ترکیه نیز دارای قلعه هایی مستحکم و قدمت دار می باشد که از میان تمامی آنها می توان به قلعه روملی حصار به عنوان مهمترین اشاره داشت؛ به دنبال این اشاره در ادامه مطلب به معرفی این قلعه خواهیم پرداخت.

آشنایی با قلعه روملی حصار استانبول ترکیه

هدف از ایجاد و ساخت قلعه غالبا محافظت از شهر و مقابله با متجاوزان و دشمنان می باشد، قلعه روملی حضار از این قاعده مستثنی نیست که با این هدف و همچنین با قصد تسخیر قسطنطنیه در طول سالهای ۱۴۵۱-۱۴۵۲ به وسیله ی سلطان محمد دوم تاسیس شد. ترکیه دارای قدمتی طولانی و ارزشمند می باشد که این قدمت دار بودن را مدیون جاذبه های تاریخی، مذهبی، تفریحی و فرهنگی پایتخت خود استانبول و سایر شهرهای خود است؛ استانبول با اسامی «کنستانتین» و یا «قسطنطنیه»  از جمله شهرهای مهم محسوب می شود که علاوه بر دارا بودن این جذابیت ها از نظر سیاسی، تجاری، اقتصادی، و انتقالات دریایی بهره مند می باشد. و اما قلعه روملی حصار که از قلعه ها و دیدنی های این شهر شناخته می گردد.
آشنایی قلعه روملی حصار
معرفی قلعه روملی حصار

جغرافیای قلعه روملی حصار

محل قرارگیری این قلعه در ساحل های تنگه بسفر در ساحل «روملی» شهر استانبول می باشد؛ «روملی حصار» دارای معنی «قلعه ای در قلمرو رومی ها» می باشد که بر روی این قلعه نهاده شده است.

این دژ دارای مساحتی تقریبا ۳۰۰۰۰ مترمربع بوده و از این حیث مانند شهری کوچک دارای دیوارهای مرتفع است که در جنب تنگه بسفر واقع شده و متشکل از ۳ برج بزرگ، ۱ برج نسبتا کوچک و همچنین ۱۳ برج با اندازه کوچکتر می باشد.

معرفی دژ و باروی روملی حصار ترکیه

تاریخچه این قلعه

قلعه روملی حصار یکی از قلعه های تاریخی و قدمت دار بزرگ ترکیه، متعلق به دوره های عثمانی بحبوبه ی پیروزی قسطنطنیه (استانبول کنونی) می باشد که قدمت و سال تاسیس آن به سال ۱۴۵۲ میلادی می رسد. این دژ سهم زیادی در سقوط فسطنطنیه دارد به طوری که سلطان محمد نیز با همین هدف جهت در اختیار گرفتن تنگه بسفر و همچنین فرستادن امدادهای دریایی و تجاری و نظامی را مانع شود.

قلعه روملی حصار برای ۵ قرن از قدرتهای اصلی دنیا و سنبل فسطنطنیه، استانبول کنونی بود،  که در مقابل قلعه «آنادولو» واقع شده بود. فقط ۱ سال بعد از پایان یافتن تاسیس و پیروزی قسطنطنیه دژ روملی حصار فاقد هویت و کاربری نظامی شد و در نتیجه پس از تغییر کاربری به پاسگاه گمرک (تا اواخر قرن ۱۷) وتا قرن ۱۹  به زندان تبدیل گردید.

آشنایی با استحکامات روملی حصار

داستان فتح

شهر برای ۳۰ -۴۰ روز توسط نیروی عثمانی احاطه شد و با استفاده از همه ی نیرو و همچنین به یاری پیاده نظام ترکی، کشتی، نرم افزارهای جنگی از جمله توپ ها و در نهایت مسدود کردن تنگه بسفر و مسیر ارتباطی رومی ها موجب بهبود روند جنگ به نفع ترک های عثمانی گردید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نبرد به این صورت (برای چندین روز) پیش می رفت، اما بالاخره نیروهای ترک از طریق بالا رفتن از دیوارها به داخل شهر نفوذ یافته و آن را اشغال کردند. در طی این نبرد کنستانتین ۱۱ و هزارها نن جان باختند. یکیاز اقداماتی که پادشاه عثمانی بعد از فتح شهر قسطنطنیه انجام داد تغییر اسم آن به «استانبول» بود.

آشنایی با دژ روملی حصار

طراحی روملی حصار

این قلعه شامل ۳ برج اصلی و ۱ برج کوچک و  ۱۳ سنگر به اشکال مختلف منشوری، استوانه ای و ۴ ضلعی بر روی دیوارها وجود دارد که دیدبان ها بر روی آن نقش نگهبانی و حفظ امنیت را انجام می دادند.

آشنایی با قلعه روملی حصار

برج فاتح

برج فاتح همان برج «ساریسا پاشا» استوانه ای دارای ۹ طبقه و ۲۸ متر می باشد که به افتخار و احترام سلطان محمد دوم ملقب به این اسم شد.

برج خلیل پاشا

در میانه روملی حصار و داخل اسکله یک برج بزرگ به نام برج «خلیل پاشا» به شکل مشنوری با ۱۲ ضلع و بلندی ۲۲ متر واقع شده که البته دارای ۹ طبقه می باشد.

آشنایی با دژ روملی حصار

زمان بازدید

روملی حصار یکی از دژهای باقدمت و تاریخی استانبول ترکیه در سال ۱۹۶۰ به موزه ای معروف تبدیل شد که از مکان های دیدنی این شهر محسوب می گردد. همچنین این مکان جهت برگزاری کنسرت و فستیوال های مختلف در محیط باز به کار گرفته می شود.

 از این موزه می توانید در فاصله زمانی ۱۵ آوریل – ۲ ژوئیه در ساعات مشخص شده ی ۹ صبح – ۷ بعد از ظهر, ۲ ماه ژوئیه – ۱۴ ماه آوریل میلادی در ۹ صبح – ۵ بعد از ظهر و در کلیه ایام هفته غیر از روز چهارشنبه بازدید نمایید.

استانبول شهری پر از زیبایی و ارزش و تماما جاذبه های گردشگرپذیر است که به همین ترتیب علاوه بر موزه ی روملی حصار (دژ تاریخی) و در مجاورت آن جاذبه هایی از جمله محله ببک (bebek)، موزه آشیان، محله آرناووت کوی، تعدادی رستوران و کافه واقع شده است.

آشنایی و بازدید از استحکامات روملی حصار

آشنایی با قلعه روملی حصار  معرفی و اشنایی با قلعه روملی حصار     آشنایی با استحکامات روملی حصار

آشنایی و بازدید از دژ روملی حصار

باروی روملی حصار استانبول

بحث از گردشگری و جاذبه های گردشگری که می شود لیست بلند بالایی از کشور و شهرهای اروپایی، یا آسیایی، و یا آفریقایی و …… در مقابل شما به صف می شوند که انتخاب هر کدام از این گزینه ها قطعا سلیقه شما و برخی معیارهای موثر دیگر را می طلبد. اما آرگا در این مطلب به معرفی یکی از جاذبه های توریستی استانبول – ترکیه کشوری اوراسیایی پرداخت. از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *