دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های سندروم شوهر بازنشسته و نحوه درمان آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم ها بعد از بازنشست شدن همسرانشان رو به رو می شوند آشنا کرده و علائم آن و همچنین نحوه درمانش را برایتان بیان خواهیم کرد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

سندروم شوهر بازنشسته حدودا ۳۰ سال پیش توسط هانسون بیان شده است و این سندروم به گفت و گو هایی اشاره دارد که زنان بعد از دوران بازنشستگی با همسرانشان دارند. در واقع این خانم ها از بودن شوهران به مدت طولانی در منزل شکایت داشتند و دوست نداشتند آن ها دائما در خانه باشند.

سندروم شوهر بازنشسته

سندروم شوهر بازنشسته

در واقع بیش تر زنانی که همسران آن ها باز نشسته می شود و در خانه می مانند احساس خوبی ندارند و دوست ندارند که دائما فردی جلوی دست و پای آن ها باشد. باید بدانبد که این سندروم بیش تر زنان مسنی را درگیر می کند که شوهرشان باز نشسته شده است و معمولا افسردگی مزمن، خستگی مفرط و اختلالات خواب می شوند. این سندروم برای خانم های ژاپنی بالای ۶۵ سال بیش تر از سایرین رخ می دهد زیرا آن ها مدت زمان بسیاری را در خانه سپری می کنند و زمانی که همسرشان برای مدت زیادی در منزل می ماند دچار مشکل می شوند و نظم زندگی آن ها بر هم میریزد. باید بدانید که طلاق در میانسالی بیش تر از سایر سن ها رخ می دهد و افراد نمی توانند با یک دیگر بسازند بنابراین برای حفظ آرامش و سلامت روحی روانی خود تصمیم به جدایی می گیرند. آمار طلاق بین افراد میانسال از سال گذشته تا کنون ۲۰ درصد افزایش داشته است.

نشانه های این سندروم

باید بدانید که بیش تر مشکلاتی که در میان سالی برایتان ایجاد می شود بر اثر این سندروم بوده و بسیاری از افراد اصلا به آن توجهی نمی کنند. این نشانه ها عبارت اند از :

  • افسردگی
  • تحریک های پوستی و خارش ها که منجر به پیر شدن پوستتان می شود.
  • تنگ شدن نفس
  • زخم معده
  • فشار خون بالا
  • بی اشتهایی
  • اضطراب
  • کم خوابی

نکته : جالب است بدانید که این نشانه ها تغییرات بسیار ساده بدن در مواجه شدن با رویه جدید زندگی بوده و این اولین بار نیست که این حالت ممکن است به سراغ شما بیاید و ممکن است با هر تغییر ناگهانی دچار چنین مشکلاتی شوید که بازنشسته شدن همسرتان یکی از آن ها می باشد بنابراین سعی کنید با استفاده از روش های درست و مناسب این تغییرات ناگهانی را برای خود حل کنید تا مشکلات شما ادامه دار نشود.

علل ایجاد سندورم همسر بازنشسته

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت ایجاد سندروم همسر بازنشسته

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است نشان داده شده که بیش تر همسرانی که دچار این نوع سندروم می شوند دلایلی دارند که عبارت است از :

  • توقعات غیر منطقی و بیش از حد همسران بازنشسته شده
  • فراموش کردن آداب معاشرت فرد و بی ادب شدن وی
  • کمک گرفتن مداوم از همسران خانه دار برای انجام کار ها
  • ایراد گرفتن های بی مورد و بیش از اندازه
  • دخالت کردن در همه کار ها و سرک کشیدن در کار های خانم ها که باعث آزار آن ها می شود.

درمان

در نظر داشته باشید که برای هر بیماری درمانی وجود دارد که به مرور و استفاده مداوم از راه های درمانی می توانید آن بیماری را از بین برده و زندگی خود را با کیفیت تر تجربه کنید.

کمک گرفتن از مشاوره

در نظر داشته باشید که برای درمان سریع می توانید از مشاوران و روانشناسان حاذق در زمینه خانواده کمک بگیرید. آن ها به شما پیشنهاد می کنند که با وضعیت جدید خود رو به رو شده و سعی کنید با تغییراتی که جدیدا ایجاد شده است سازگار شوید. برای سازگار شدن کافی است از زندگی جدید خود لذت برده و اختلافاتی که بین شما و همسرتان ایجاد شده است را کاهش دهید.

برای بعد از بازنشستگی برنامه ریزی کنید.

استفاده از برنامه ریزی

بسیاری از زوج ها در اوایل ازدواج خود نمی توانند همه برنامه هایی را که دارند مانند مسافرت رفتن و … را انجام دهند. باید بدانید که بازنشسته شدن شوهر شما به شما کمک می کند تا دوباره بتوانید آن برنامه ها را محقق کرده و از زندگی جدید خود لذت ببرید.

حریم شخصی را فراموش نکنید.

در نظر داشته باشید که شوهر بازنشسته شما زمان بیش تری را در کنارتان خواهد بود بنابراین سعی کنید برای خود و همسرتان حریم شخصی در نظر بگیرید. استفاده از حریم شخصی به شما این امکان را می دهد که چند ساعت از شبانه روز را برای خودتان زندگی کرده و تمامی کار هایی که مورد علاقه تان می باشد را انجام دهید. این زمان بستگی به نظر شما و همسرتان دارد و ممکن است بسیار کوتاه و یا کمی طولانی باشد.

محبت کنید.

یادتان نرود که بازنشسته شدن همسر شما برای خود او نیز نگرانی هایی را به همراه دارد زیرا روند معمولی زندگی او تغییر کرده است و نمی داند برای آینده باید چه کار هایی انجام  بدهد و سعی کنید از گذشته بیش تر به او محبت کرده و آرامش خانه را برایش فراهم کنید. برای فراهم کردن این محیط باید از خود فرد بازنشسته شده نیز کمک بگیرید.

بعد از بازنشستگی به همسران خود کمک کنید.

کمک کنید.

بسیاری از افرادی که بازنشسته می شوند نمی توانند با رویه جدید زندگی خود کنار بیایند بنابراین دچار افسردگی و استرس بی دلیل می شوند. سعی کنید به آن ها کمک کنید تا این بحران را پشت سر بگذارند و بتوانند زندگی خوبی را در کنار شما داشته باشند. سعی کنید برای خود و همسرتان برنامه ریزی کنید و حداقل روزانه ۳۰ دقیقه به پیاده روی بروید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

افزایش فعالیت ها

زمانی که شما فعالیت های خود و همسرتان را افزایش می دهید به آن ها کمک بسیار زیادی می کنید و باعث می شوید که از حس ناکارآمدی آن ها کاسته شود. در واقع بسیاری از افراد دوست دارند هنوز هم کار کنند بنابراین کمک گرفتن از آن ها در حین آشپزی، باغبانی کردن و یا انجام کار های خیرخواهانه می تواند هم برای سندروم شوهر بازنشسته مفید می باشد و هم می تواند از افسردگی همسرتان جلوگیری کند.

حساس نبودن می تواند به کاهش سندروم همسر بازنشسته کمک کند.

حساس نشوید

برای از بین بردن سندروم شوهر بازنشسته نباید زیاد حساس شوید و به همسرتان ایراد بگیرید. آن ها از این که مداوم از آن ها ایراد بگیرید و به آن ها تذکر بدهید راضی نمی باشند و اگر این تذکر ها در طولانی مدت تکرار شوند علاوه بر خراب کردن روابط شما ممکن است مشکلات دیگری همچون لجبازی را برایتان بوجود بیاورند.

بالا بردن اعتماد به نفس

برای بالا بردن اعتماد به نفس روش های بسیاری وجود دارد که استفاده از آن ها به شما و همسرتان کمک می کند تا زندگی بهتری را در دوران بعد از بازنشستگی تجربه کنید.

سندروم شوهر بازنشسته

نکات مهم

در نظر داشته باشید که برای کنار آمدن با موضوع سندروم شوهر بازنشسته و دوران بعد از بازنشستگی همسرتان می توانید از نکاتی که در ادامه برایتان بیان می کنیم استفاده کنید تا علاوه بر بهبود روابط خود کیفیت زندگی خود و همسر و فرزندانتان را نیز ارتقاء دهید.

  • سعی کنید از فعالیت هایی استفاده کنید که هر دوی شما انجام دادن آن ها را دوست دارید و از آن ها لذت می برید.
  • بعد از بازنشستگی نیازی به تنبلی کردن ندارید و باید کار های خود را انجام داده و در برخی از امور به خانم های کمک کنید.
  • برنامه ریزی کنید تا به رویا هایی که در سر دارید برسید و از آن ها لذت ببرید تا بتوانید با این تغییر مهم در زندگی سازگار شوید.
  • درباره همه ترس ها و نگرانی های خود با همسرتان حرف بزنید و در برخی از کار ها از آن ها کمک بگیرید تا احساس راحتی داشته باشید.
  • سعی کنید با مهربانی و گذشت از اختلافات جلوگیری کرده و میزان آن ها را به حداقل برسانید.
  • برای همسران خود وقت بگذارید و ساعتی در روز را به حرف هایشان گوش بدهید.
  • سعی نکنید همسر خود را تغییر بدهید زیرا این کار غیر ممکن می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *