دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز صحیح شستن شیشه شیر نوزاد با چند روش مختلف

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

شستن شیشه شیر نوزاد به روشی کاملا صحیح و اصولی امری ضروری و مهم در زمینه بهداشت و سلامت کودک بوده که والدین باید اهمیت زیادی به آن بدهند و با رعایت نکات استاندارد و داشتن اطلاعات لازم، شیشه شیر کودک خود را به بهترین نحو استریل کرده و ضدعفونی نمایند.

یکی از اقداماتی که به منظور حفظ سلامتی نوزاد و با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن او باید نسبت به انجام آن توجه زیادی داشت تمیز و استریل کردن شیشه شیر است که والدین باید در این زمینه دقت کافی را داشته تا از انتقال هر گونه عفونت و بیماری از این طریق به بدن نوزاد جلوگیری نمایند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان راه های صحیح شستن شیشه شیر نوزاد را آموزش دهیم.

اصول و روش های صحیح شستن شیشه شیر نوزاد

مسئله تغذیه نوزاد از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به طور طبیعی نوزاد این نیاز خود را از طریق خوردن شیر از سینه مادر تامین می کند اما گاهی اوقات به تدریج استفاده از شیشه شیر جایگزین آن می شود. مهمترین مسئله در این زمینه شستن شیشه شیر نوزاد به روشی کاملا صحیح و اصولی می باشد چرا که اگر به خوبی شستشو و ضدعفونی نگردد امکان ورود هر گونه آلودگی به بدن کودکتان وجود دارد.

طریقه صحیح شستن شیشه شیر کودک

بهتر است بدانید که علاوه بر خرید یک شیشه شیر استاندارد و مناسب برای نوزاد مسائل دیگری همچون نگه داری شیشه شیر و شیوه درست شستشو و استریل آن نیز بسیار مهم می باشد. از آنجایی که دهان کودک اولین راه ورود آلودگی به بدن او می باشد بنابراین تا جایی که امکان دارد باید تجهیزات و وسایل تغذیه کودک کاملا استریل و تمیز باشد. در ادامه راهکارهایی برای شستشوی صحیح شیشه شیر کودک را برای آشنایی شما عزیزان شرح داده ایم.

بکار بردن آب جوش :

در این روش باید پستانک و بطری شیر را حدود ۵ دقیقه درون آب جوش بگذارید. برای این کار کمی آب را درون ظرفی بجوشانید بعد وسایل موردنظر را درون آن قرار دهید و صبر کنید تا هنگام خنک شدن آب داخل ظرف باقی بمانند. سپس آن ها را بیرون آورده و زیر شیر آب شستشو دهید. بعد تا هنگام استفاده مجدد از آن درون ظرفی در بسته قرار داده و داخل یخچال بگذارید. بدین صورت خیلی راحت می توانید آن ها را استریل نمایید.

روش اصولی شستن شیشه شیر نوزاد

استفاده از مایع استریل کننده بطری شیر :

به طور کلی امروزه شوینده های گوناگونی برای شستن وسایل نوزادان تولید و عرضه می شوند که علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا فاقد هر نوع مواد شیمیایی مضر برای نوزادان می باشد. شاید به نظر برسد شوینده های ظروف نیز همین ویژگی را دارند و برای شستشوی وسایل نوزادان مناسب می باشند ولی بهتر است بدانید که این نوع شوینده ها نه تنها مناسب نبوده بلکه باعث بوجود آمدن مشکلات و بیماری های مختلفی نیز خواهند شد. به همین خاطر مناسب ترین و بهترین راه برای شستن بطری شیر نوزاد استفاده از شوینده های مخصوص وسایل نوزادان می باشد که باید قبل از خرید آن باید به ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن توجه نمایید.

  •  آرون گروپس

نحوه درست شستن شیشه شیر کودک

تمیز کردن با استفاده از مایکروویو :

استریل کردن بطری شیر با کمک بخار مایکروویو از جمله اقداماتی می باشد که کل میکروب ها و باقی مانده شیر خشک بر روی بطری را به کلی از بین خواهد برد. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که بطری شیشه و دیگر قطعات آن قابلیت استفاده در مایکروویو را داشته باشند وگرنه حرارت ایجاد شده سبب تغییر یافتن حالت و صدمه دیدن بدنه شیشه خواهد شد.

بکارگیری دستگاه ضدعفونی کننده مخصوص وسایل نوزاد :

در دنیای امروزی به دلیل مهم بودن این مسئله تجهیزاتی با رویکرد استریل کردن بطری شیر نوزاد ساخته شده اند. اغلب این دستگاه ها از بخار برای ضدعفونی کردن شیشه شیر و دیگر وسایل نوزاد بهره می برند. ویژگی این دستگاه این است که میزان دردسر کمتری داشته و فقط لازم است وسایل نوزاد را درون آن بگذارید و کلید شروع را بزنید.

شیوه های درست ضدعفونی کردن بطری شیر نوزاد

جوشاندن بطری شیر :

یکی دیگر از روش هایی که می توانید در زمینه شستن شیشه شیر نوزاد بکار بگیرید جوشاندن بطری شیر درون آب است. به منظور این کار فقط لازم است بطری را داخل یک قابلمه پر از آب بگذارید و صبر کنید تا به خوبی درون آن بجوشد. حرارت زیاد آب امکان دارد که به بخش های سیلیکونی یا بدنه پلاستیکی بطری شیر صدمه بزند. به همین خاطر توصیه می شود که زیاد از این راهکار استفاده نکنید.

روش صحیح شستن شیشه شیر نوزاد

استفاده از برس مخصوص شستشوی لوازم نوزاد :

برای انجام این روش به یک مایع مخصوص شستشوی بطری شیر نوزاد احتیاج دارید. با استفاده از این برس خیلی راحت می توانید قسمت های داخلی و خارجی و سوراخ های بطری شیر را تمیز نمایید. این عمل در واقع سبب ممانعت از رشد باکتری ها می شود.

پس از شستشوی وسایل نوزاد با کمک برس سعی نمایید آن را در محلی بگذارید که به طور کامل خشک شود. همینطور برس شستن سرشیشه نیز به شکل جداگانه نیز طراحی شده که با استفاده از آن می توانید سوراخ های سرشیشه را خیلی راحت شستشو و ضدعفونی نمایید.

روش های اصولی شستشوی بطری شیر نوزاد

استفاده از حلال های شیمیایی :

مواد ضدعفونی کننده شیمیایی به دو صورت مایع و قرص وجود دارند. زمانی که این مواد با آب ترکیب می شوند محلولی تشکیل می شود که به قدر لازم رقیق می باشد و علاوه بر این که خطری برای کودک تدارد باکتری های مضر را نیز نابود می کند. لوازم را مدت زمانی درون محلول بگذارید و سپس آن را به طور کامل با آب شستشو دهید. در زمان استفاده از این مواد شیمیایی بخش های فلزی لوازم پس از مدتی زنگ می زنند به همین خاطر تنها باید از لوازمی که جنس پلاستکی یا شیشه ای دارند استفاده نمایید.

نکات مهم و کلیدی :

  • پیش از آماده سازی شیر دست های خود را به طور کامل شستشو داده و ضدعفونی کنید.
  • سر شیشه، پستانک و قطعات دیگر شیشه زودتر صدمه می بینند و خیلی سریع آلوده می شوند. به همین ترتیب به صورت مداوم آن ها را عوض نمایید.
  • کل قطعات شیشه شیر را به منظور ضدعفونی کردن و همینطور جوشاندن از همدیگر جدا نمایید.
  • بطری شیر را فورا بعد از شستن و خشک کردن و همچنین ضدعفونی کردن استفاده نمایید چرا که بدین صورت نوزاد شما از هر نوع آلودگی مصون خواهد ماند.
  • بعد از استرلیزه کردن به منظور ممانعت از آلودگی کل قطعات بطری شیر را در جایی قرار دهید و روی آن را بپوشانید.

شیوه های درست شستن بطری شیر کودک

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع روش های صحیح و اصولی شستن شیشه شیر نوزاد آشنا کردیم که امیدواریم برایتان سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *