دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های خدابنده و بهترین مکان های این منطقه برای گردشگری

  • محدثه خاکشور
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب آرگا به معرفی دیدنی های خدابنده از توابع استان زنجان پرداخته است، برای آشنایی با این جاذبه ها از شما دعوت می کنیم همراه ما شوید.

در استان زنجان شهرستانی با تاریخچه ای ارزشمند و جاذبه های باستانی و طبیعی به نام شهرستان خدابنده وجود دارد که مرکز آن شهر قیدار می باشد. اگر علاقه مند به راهی شدن در یک سفر تاریخی – تفریحی هستید، سفر به خدابنده را پیشنهاد می دهیم تا در اولویت قرار دهید. در همین راستا برای آشنایی بیشتر شما با دیدنی های خدابنده به قلم زنی پرداخته ایم.

استان زنجان، شهرستان خدابنده، شهر قیدار

در تقسیمات کشوری ایران به نام یکی از استان های معروف آن به اسم زنجان بر می خورید که در گذشته «محال خمسه» نام داشت، این استان با مرکزیت شهر زنجان دارای شهرستان هایی از جمله خدابنده، خرم دره، طارم، ایجرود، سلطانیه، ابهر و ماهنشان است که هر کدام مجموعه ای از زیبایی ها و جاذبه های متنوع و منحصر به فرد را دارا می باشد؛ در این مطلب پس از مختصر شرح در باب شهرستان خدابنده به معرفی دیدنی های آن خواهیم پرداخت.

جاذبه های توریستی و خارق العاده خدابنده

معرفی مکان های دیدنی خدابنده

خدابنده واقع در زنجان، مرکز استان زنجان وسیع ترین شهرستان غرب کشور است، مردمان این شهرستان و شهر به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند، در گذشته این روستا شامل ۳۶۰ روستا و جمعیت زیادی بود که به مرور زمان با روی آوردن اهالی آن به زندگی شهرنشینی و کوچ به شهرها جمعیت آن کم تر گردید. وجود سفالینه های سرخ رنگ سلطان آبادی واقع در تپه نور بازمانده از اوج فرهنگی و اقتصادی در قرن ۷- ۸ هجری قمری، کوه قیدار یا همان کوه ثبیر و پنجه علی واقع در آن، پارک جنگلی عالی قاپو خدابنده، سد خاکی محمودآباد و قاتلو، چشمه کوه قیدار، سد گلابر و ده پلکانی گلابر از جمله جاذبه های آن است که در ادامه جاذبه های بیشتری را برای آشنایی بیان خواهیم کرد.

معرفی دیدنی های خدابنده

برای آشنایی با دیدنی های زنجان کلیک کنید.

  •  آرون گروپس

آشنایی با دیدنی های خدابنده

– دریاچه سد کرسف

در شهر خدابنده و در مسیر رور شور یکی از سدهای وزنی به نام سد کرسف یا همان سد امیر قرار دارد که تاریخ تاسیس طبق سفال های به دست آمده در این مکان به زمان ساسانیان باز می گردد. در پشت این سد دریاچه ای وجود دارد که منظره ای زیبا و سرسبز را در پیرامون خود ایجاد کرده است، از این مکان ها می توان به عنوان اتراقگاههای عالی و کاربردی برای توریست ها و بازدید کنندگان یاد کرد.

در مجاورت سد کرسف باقی مانده هایی از مکان شکار امیر جهان شاه خان افشار واقع شده است که هر کدام از این مکان ها به نوعی جاذبه های دیدنی خدابنده را تشکیل می دهند.

اشنایی با مکان های دیدنی خدابنده

-آرامگاه فیدار

آرامگاه قیدار نبی یکی از آثار تاریخی و مذهبی این شهرستان محسوب می شود که این بنا تجربه ویران شدن در دوران بلغار خاتون همسر غازان خان و همچنین ایجاد و ساخت دوباره در سال ۷۱۹ قمری را دارد. بازسازی آن به وسیله ی امیر جهانشاه خان افشار به سال ۱۳۱۹ باز می گردد.

– مسجد جامع سجاس

این مسجد از جمله آثار و جاذبه های تاریخی و منحصر به فرد واقع در استان زنجان شهرستان خدابنده می باشد که تاریخ تاسیس آن به قرن ۵ هجری قمری باز می گردد. مسجد جامع سلجوقی سجاس دارای کتیبه هایی گرانبها و قابل توجه از جمله :۱- کتیبه فیلپوش ها به خط ثلث ۲- کتیبه ساقه گنبد به خط نسخ و یک کتیبه در قسمت زیری فیلپوش ها که دارای ابعاد عرضی ۵۰ متری گرداگرد مسجد را پوشانده و مزین نموده اند.

آشنایی با جاذبه های تماشایی و زیبای خدابنده

آشنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی خدابنده

– زرین غار

این غار با اسامی دیگری از جمله زرین آباد، دودزا، زرین رود نیز شناخته می شود که از غارهای خشک محسوب شده و  اکتشاف آن به سال ۱۳۸۴ از سوی مردم باز می گردد، در بلندای مسیر این غار تعدادی دریاچه، قندیل ها و چشمه های آب سرد واقع شده اند.

زرین غار دارای چند طبقه است که تا حال حاضر تنها ۲ طبقه ی آن کشف و شناخته شده است، گفتنی است که برای داخل شدن به تونل های فرعی بسیاری که در این غار شناخته شده به دلیل مسیر و دسترسی سخت و همچنین دالان های پر خطر موجود وسایل غارنوردی لازم است.

معرفی جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی خدابنده

چشمه های بالخلی بلاغ

یکی دیگر از جاذبه های توریستی و چشم نواز خدابنده در شهر گرماب واقع شده که هر ساله میزبانی از تعداد زیادی گردشگران و بازدید کننده را به خود اختصاص می دهد. چشمه های بالخلی بلاغ در سمت جنوب شرقی قیدار قرار گرفته است.

آشنایی با دیدنی های خدابنده

معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی خدابنده

 

رودخانه سجاس

رودخانه سجاس یا همان سجاس رود که خود از جاذبه های گردشگری است که توانسته سرسبزی و آبادی را به روستاها و مکان های اطراف ببخشد، منشا آن از اراضی مجید آباد شهرستان خدابنده بوده که پس از اضافه شدن آب رودهای محلی و عبور از روستاهای قلابر پایین و سجاس به رود قزل اوزن ریخته می شود.

دیدنی های منحصر به فرد و گردشگر پذیر شهرستان خدابنده

قطعا وقتی برای سفر به مکانی می روید، هنگام انتخاب به ویژگی های آب و هوایی و پوشش گیاهی، مکان های تفریحی آن را مد نظر قرار می دهید. اما وقتی هدف بازدید و گردشگری نیز همراه آن باشد مشاهده آثار تاریخی، فرهنگی نیز افزوده می شود، آشنایی با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان در این مطلب مجله آرگا صورت گرفت که امیدوگریاریم مورد توجه و پسند شما علاقه مندان واقع شده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *