دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رفتار بچگانه در بزرگسالی چه دلیلی دارد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

رفتار بچگانه در بزرگسالی به علت های مختلفی رخ می دهد تحقیقات روانشناسی بر روی این افراد نشان می دهد که این دسته از رفتارها اغلب به عدم بلوغ عقلی این افراد است این افراد در کودکی از سوی خانواده به خوبی حمایت نشده اند و اعتماد به نفس کافی ندارند به همین دلیل در سن بزرگسالی دارای رفتارهای بچه گانه هستند.

بروز رفتارهای بچگانه از سوی برخی از افراد موجب می رود تا روابط آن ها به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد این افراد در جوامع امروزی زیاد هستند و دلیل آن نیز می تواند عدم رشد عاطفی این دسته از افراد باشد در واقع برخی از افراد با وجود اینکه به سن تقویمی رسیده اند رفتارهای کودکانه ای از خود نشان می دهند که از نظر اطرافیان آن ها این رفتارها غیرقابل توصیف است و باور است. این رفتارها دارای نشانه هایی هستند و نشان می دهد که این دسته از افراد به چه علتی به این رفتارها دست می زنند یکی از نشانه های مهم این دسته از رفتارها از سوی این افراد خودخواهی است اغلب این افراد خودخواه هستند و نمی توانند به چیزی غیر از منافع خودشان فکر کنند بروز این رفتار از سوی فرد نشان می دهد که هنوز رفتارهای بچه گانه ای دارد. انسان ها اغلب غیر قابل پیش بینی هستند برخی از آن ها در سن پایین می توانند از قدرت عقلانی و عاطفی بالایی برخوردار باشند و برخی دیگر از آن ها با وجود اینکه سن بالایی دارند نمی توانند به راحتی احساسات دیگران را درک کنند و هنوز رفتارهای بچه گانه ای از خودشان نشان می دهند در ادامه این بخش به بررسی رفتار بچگانه در بزرگسالی می پردازیم و علت های بروز و نشانه های این رفتار را عنوان می کنیم.

 

رفتار بچگانه در بزرگسالی:

بروز برخی از رفتارهای بچه گانه از سوی بزرگسالان نشان می دهد که افراد باید دارای بلوغ عقلی باشند و در صورتی که فرد به بلوغ عقلی کامل دست پیدا نکند نمی تواند رفتارهای اصولی و درستی از خود نشان دهد به همین دلیل است که دست به رفتارهای بچه گانه می زند اما باید دید که چه عوامل دیگری موجب می شوند تا فرد این رفتارها را از خود نشان دهد و چگونه می توان به این افراد رفتار کرد. این رفتار دارای نشانه هایی است که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

رفتار کودکان در بزرگسالی

عهدشکنی:

یکی از نشانه های رفتاری که در میان این دسته از افراد دیده می شود عهدشکنی است این رفتار کودکانه در میان غلب افراد نابالغ دیده می شود این رفتار از سوی افراد به شکل آشکار صورت می گیرد چرا این رفتار را کودکانه می شمارند؟ زیرا یک کودک نمی تواند صبوری داشته باشد و به نتیجه صبر در کارها برسد بنابراین در میان افراد بزرگسال این رفتار بسیار بچه گانه است زیرا این افراد نیز توانایی و تحمل صبر را ندارند و نمی توانند عهد و پیمان های خود را در درازمدت نگه دارند.

رفتار بچگانه بزرگسالان چیست

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عدم کنترل پول:

یکی دیگر از نشانه های بارز رفتاری در این افراد عدم کنترل پول هایشان است آن ها نمی توانند مدیریت درستی بر روی سرمایه خود داشته باشند آن ها اغلب با پول نیز رفتارهای نسنجیده ای دارند این افراد به محض اینکه پولی در دست دارند آن را خرج می کنند و هیچ گاه نمی توانند مدیریت درست و مثبتی برای آن داشته باشند. در اغلب رفتارهای آن ها می توانید اشتباهات مالی و ریسک های مالی را مشاهده کنید که صدمه زیادی به وضع اقتصادی خودشان و اطرافیان وارد می کند بنابراین این رفتار نسنجیده یک رفتار بچگانه در بزرگسالی است.

وابستگی به دیگران برای نیاز:

افرادی که دارای احساسات بچه گانه هستند وابستگی از سر نیاز دارند و افراد دیگر را به عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدف و نیت خود می دانند در حقیقت این افراد  زمانی به دیگران عشق می بخشند که نیازهای آن ها را برطرف کنند بسیاری از این افراد دارای عشق های یک طرفه هستند و در روابط خود به شکل طلبکارانه ای با دیگران رفتار می کنند بزرگسالانی که نابالغ هستند عشق و محبتی به دیگران ندارند و تنها زمانی که به دیگران احتیاج دارند آن ها را می خواهند. بسیاری از روانشناسان می گویند که دلبستگی در میان افراد بیشتر جنبه وابستگی دارد.

رفتار بچگانه ر بزرگسالی

عدم مسولیت پذیری:

در زمان بروز مشکلات این دسته از افراد رفتارهای بچه گانه ای از خودشان نشان می دهند آن ها نمی توانند مسولیت کارهای خود بپذیرند و مسولیت کارها را به عهده دیگران می گذارند آن ها در زمان بروز مشکلات دیگران را مقصر می دانند آنها در قبال اتفاقات دیگران مسول می دانند و دیگران را سرزنش می کنند آن ها مسولیت کارهای خود را قبول ندارند و به عواقب رفتارها و کارهای خود فکر نمی کنند. بنابراین باید در ازدواج با فرد وابسته منتظر این مشکلات باشید زیرا افراد وابسته مسولیت کارهای خود را به عهده دیگران می گذارند.

خودخواهی:

از دیگر نشانه های رفتار بچگانه در بزرگسالی خودخواهی است آن ها به هیچ چیز جز منافع شخصی خود فکر نمی کنند این افراد با وجود توانایی هایی که دارند نمی توانند از خودشان بگذرند و سعی دارند تا در تمام کارها منفعت خود را در نظر بگیرند.

نشانه رفتار بچگانه بزرگسال

علت های بروز رفتارهای بچه گانه از سوی افراد متفاوت است بسیاری از افراد به دلیل عدم رشد عقلی و عاطفی نمی توانند به رفتارهای پخته دست پیدا کنند همچنین افرادی که در خانواده هایی با چنین رفتارها بزرگ می شوند اغلب در بزرگسالی دارای این رفتارها هستند. برخی از افراد نمی تواننند رشد طبیعی عقلانی خود را طی کنند و دلیل این امر نیز اتفاقاتی است که در طی رشد این افراد رخ می دهد ممکن است در این مسیر برخی اتفاقات ناگواری همچون خیانت و یا عدم تایید از سوی خانواده و دوستان را تجربه کنند که موجب می شود تا به رفتارهای کودکانه دست بزند.

بررسی روابط افراد در دوران کودکی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد و ریشه بروز چنین رفتارهایی را در افراد نشان می دهد باید توجه داشت که رفتارهای والدین در دوران کودکی نیز در این زمینه بسیار موثر است و موجب بروز چنین رفتارهایی می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *