دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قرص ایزوسورباید دی نیترات

  • ساناز براتی
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

قرص ایزوسورباید دی نیترات از دسته داروهای قلبی _ عروقی می باشد که عامل گشاد کننده عروق بوده و باعث شل شدن عضلات صاف قلب می شود و تقاضای اکسیژن عضله قلب را کاهش می دهد.

قرص ایزوسورباید دی نیترات یکی از انواع داروهایی است که برای درمان و پیشگیری آنژین صدری حاد و همچنین درمان آنژین صدری مزمن تجویز می گردد. برای آشنایی بیشتر با این داورو و بررسی موارد مهم مصرف این قرص در این مطلب همراه ما باشید.

بررسی قرص ایزوسورباید دی نیترات

داروی ایزوسورباید دی نیترات در گروه دارویی نیترات ها قرار می گیرد. ایزوسورباید عروق خونی را متسع می نماید و باعث بهبود جریان خون شده و پمپ خون را برای قلب ساده تر می کند. از این قرص در پیشگیری و درمان آنژین صدری حاد و درمان آنژین صدری مزمن استفاده می شود. در رابطه با حمله آنژین یعنی زمانیکه حمله از قبل آغاز شده است، برای درمان فقط نوع زیر زبانی دارو کاربرد دارد. قرص های معمولی و آهسته رهش ایزوسورباید دی نیترات به منظور پیشگیری از حمله آنژین کاربرد داشته و حمله آنژین را درمان نخواهند کرد.

قرص ایزوسورباید دی نیترات و عملکرد آن

موارد مصرف ایزوسورباید دی نیترات

این دارو در موارد زیر قابل تجویز می باشد:

  • برای درمان یا پیشگیری از حمله های حاد آنژین، درمان بیماری ایسکمی مزمن قلبی با کاهش پیش بار.
  • به منظور بهبود اسپاسم منتشر مری بدون برگشت محتویات معده به مری.

ایزوسورباید دی نیترات چه قرصی است؟

مکانیسم اثر دارو

ضد آنژین: داروی ایزوسورباید دی نیترات نیاز اکسیژن میوکارد را به روش گشاد نمودن عروق محیطی کاهش می دهد و در نتیجه باعث کاهش فشار پر شدگی وریدی (پیش بار) و به مقدار کمتر، کاهش مقاومت شریانی (پس بار) می گردد. ترکیب این تاثیرات کار قلب و متعاقبا نیاز اکسیژن میوکارد را کاهش می دهد. بعلاوه این دارو باعث می شود جریان خون کرونر از نواحی اپیکاردی به ناحیه زیر آندوکاردی، دوباره پخش شود.

اثر گشاد کننده عروق: مصرف این دارو باعث باز شدن عروق محیطی (عمدتا ورید) می شود و همچنین به کنترل ادم ریوی و CHF، از راه کاهش بازگشت وریدی به قلب (پیش بار) کمک می نماید. خاصیت گشاد کننده شریانی با کاهش مقاوت شریانی (پس بار) و در نتیجه کاهش کار بطن چپ، باعث بهتر شدن نارسایی قلبی می گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ترکیب این اثرگذاری ها در برخی بیماران مبتلا به انفاکتوس میوکارد MI ممکن است به بهبود بیمار کمک نماید. در حال حاضر اثر گذاری این دارو در بیماران ابتلا به نارسایی احتقانی قلب و انفارکتوس میوکارد کاملا ثابت شده است.

انواع قرص ایزوسورباید دی نیترات

موارد منع مصرف و احتیاط ایزوسورباید

مواد منع مصرف و همچنین احتیاط در مصرف قرص ایزوسورباید دی نیترات شامل موارد زیر می شود:

  • افرادی که نسبت به دارو یا دیگر اجزاء فرمولاسیون آن حساسیت دارند نباید از آن مصرف کنند.
  • افرادی مه نسبت به نیترات های ارگانیت حساسیت نشان می دهند از مصرف دارو خودداری نمایند.
  • مصرف همزمان این دارو با مهار کننده های فسفودی استراز تیپ ۵ (سیلدنافیل، تادالافیل) و گلوکوم زاویه بسته سبب افزایش فشار داخل چشم می شود و ضربه به سر یا خونریزی مغزی به خاطر افزایش فشار داخل مغز و آنمی شدید ایجاد می شود.
  • در برخی موارد افت فشار شدید ناشی از داور سبب برادیکاری متناقض و بدتر شدن آنژین می گردد و افت فشار وضعیتی نیز اتفاق می افتد، از این رو در مورد کاهش حجم، افت فشار خون و انفارکتوس بطن راست دارو باید با احتیاط مصرف شود.
  • در مورد بیماران مبتلا به کاردیو میوپاتی هیپر تروفیک، نیترات ها باعث کاهش پیش بار، شدید شدن انسداد می شوند و باعث افت فشار خون و بدتر شدن نارسایی قلبی می گردند، به همین خاطر باید با احتیاط مصرف شوند.
  • این دارو نباید همزمان با مهار کننده های فسفودی استراز تیپ ۵ مقل سیلدنافیل، تادالافیل، مصرف شود.
  • به منظور پیشگیری از بروز تحمل به دارو آن را به شکل مناسب دوز تجویز شده مصرف نمایید.
  • ایمنی و اثر بخشی این دارو در کوداز ایکان ثابت نشده می باشد.

داروی قلب ایزوسورباید دی نیترات

عوارض جانبی ایزوسورباید دی نیترات

این دارو می تواند برای بدن برخی از عوارض را ایجاد نماید:

اعصاب مرکزی: عوارض این قرص بر روی اعصاب مرکزی سردرد،سرگیجه، تاری دید، ضعف و خستگی می باشند.

دستگاه قلبی – عروقی: افت فشار خون وضعیتی، تاکیکاردی، طپش قلب، ادم مچ پا، سنکوپ و غش.

پوست: این قرص می تواند بر روی پوست عوارضی مانند گشاد شدن عروق جلدی همراه با برافروختگی، بثورات پوستی و درماتیت را داشته باشد.

دستگاه گوارش: از عوارض این دارو بر روی دستگاه گوارش انسان تهوع، استفراغ، خشکی دهان می باشند.

موضعی: عوارض موضعی این قرص می تواند سوزش زیر زبان باشد.

از دیگر عوارض این قرص حساسیت های مفروط می باشد، در صورت بروز هر نوع عارضه ای به ویژه بثورات پوستی، تاری در دید و یا خشکی دهان باید مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک خود مشورت کنید.

 ایزوسورباید دی نیترات چه دارویی است؟

تداخلات دارویی ایزوسورباید دی نیترات

مصرف قرص دیزوپرامید همراه با ایزوسورباید به دلیل کاهش ترشح بزاق باعث می شود تا تاثیر قرص زیر زبانی ایزوسورباید دی نیترات کاهش یابد.

استفاده همزمان این دارو با مهار کننده ای فسفودی استراز تیپ ۵ به افت شدید فشار خون می انجامد از این رو نباید با هم مصرف شوند.

استفاده همزمان این دارو با الکل، داروهاب کاهنده فشار خون، داروهاب مسدود کننده بتا یا فنوتیازین ها می تواند باعث بروز اثرات اضافی کاهش فشار خون گردد.

موارد گفته شد کامل نیستند و ممکن است تداخلات دارویی دیگر نیز وجود داشته باشند، از این رو قبل از مصرف این دارو پزشک خود را در جریان تمام داروهای تجویزی یا گیاهی مصرفی خود قرار دهید تا آن را به خوبی بررسی نماید.

روش عملکرد داروی ایزوسورباید دی نیترات

مصرف ایزوسورباید تری نیترات در بارداری و شیردهی

این داور در مورد مصرف در زمان بارداری در گروه C قرار دارد. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات در مورد مصرف این قرص مشخص کرده اند که این دارو دارای عوارض جانبی می باشد اما برای انسان ها اطلاعات کافی در دسترس نمی باشد، با این وجود استفاده این دارو در زنان باردار می تواند خطرات احتمالی بیشتری را به دنبال داشته باشد، از این رو در دوره بارداری باید قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

همچنین در مورد مصرف دارو در دوره شیردهی، ترشح دارو در شیر مشخص نشده است، پس با نظر پزشک و احتیاط کامل باید مصرف شود.

کاربرد ایزوسورباید دی نیترات

هشدارهای مهم در مورد مصرف ایزوسورباید دی نیترات

  • استفاده از این دارو بویژه در دوران آغاز مصرف می تواند باعث سردرد گردد، از این رو می توان با تجویز پزشک میزان دارو را به طور موقت کاهش داد، اما معمولا نسبت به این مقدار مصرف تحمل ایجاد می گردد، در اواسط درمان با مصرف استامینوفن یا آسپرین می تواند درد را برطرف نماید.
  • میزان اضافه دارو را می توانید قبل از استرس پیش بینی شده و یا در صورت آنزین شبانه، در زمان خواب مصرف کنید.
  • فشار خون و شدت و همچنین مدت پاسخ بیمار به دارو را باید پیگیری نمود.
  • داروی ایزوسورباید دی نیترات می تواند باعث برو افت فشار خون وضعیتی در بیمار گردد، از این رو با تغییر آهسته وضعیت از حالت نشسته به ایستاده، بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها با مراقبت کامل و دراز کشیدن با اولین علائم سرگیجه می توانید این علائم را به حداقل کاهش دهید.

قرص ایزوسورباید دی نیترات چیست؟

  • دارو را نباید یکبار و ناگهانی قطع نمود زیرا میی تواند باعث اسپاسم عروق کرونر در بیمار گردد.
  • داروی مورد نظر را در یک جای خنک و در ظرفی سربسته و دور از نور نگهداری نمایید.
  • مصرف دائم دارو و سطح خونی مداوم ۲۴ ساعت سبب ایجاد تحمل به دارو می گردد. در رژیم های درمانی حتما دوره های بدون دارو را در نظر بگیرید.
  • به خاطر احتمال بروز تولرانس داروهایی با اثر کوتاه را ۲ تا ۳ مرتبه در روز تجویز نمایید و فرآورده هاب آهسته رهش را یک یا دو مرتبه در روز به عنوان نمونه ۸ صبح و ۲ بعد از ظهر تجویز نمایید.

بررسی قرص ایزوسورباید دی نیترات

نکات قابل توجه درباره قرص ایزوسورباید تری نیترات

  • دارو را حتما طبق دستور پزشک مصرف نمایید و داروی خود را در تمام لحظات در دسترس خود قرار دهید، دارو از لحاظ فیزیولوزیک ضروری می باشد ولی اعتیاد آور نمی باشد.
  • قرص ایزوسورباید تری نیترات را باید با معده خالی و حدودا نیم ساعت قبل و یا ۱ الی ۲ ساعت بعد از غذا استفاده نمایید. شکل خوراکی این دارو باید کامل بلعیده گردد.
  • در زمان مصرف قرص زیر زبانی بنشینید، قرص باید به وسیله بزاق دهان یا با ریختن چند میلی لیتر مایع زیر زبان لزج گردد. در صورت داشتن حس سوزش با گذاشتن قرص زیر زبان خود سعی نمایید تا قرص را در گوشه دهان خود نگهدارید، حس سوزش می تواند نشان از نشان دهنده قدرت تاثیرگذاری دارو باشد، مصرف این دارو می تواند هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تا حداکثر سه مرتبه تکرار گردد. اگر مشکل بیمار رفع نشود باید سریعا به اورژانس مراجعه شود.

موارد مصرف ایزوسورباید دی نیترات

  • به منظور پیشگیری از یروز سرگیجه وضعیت خود را به صورت آهسته تغییر دهید.
  • مصرف الکل را کنا بگذارید، زیرا می تواند باعث کمی شدت فشار خون و کلاپس قلبی_ عروقی شود.
  • اگر در زمان مصرف دارو دچار تاری دید، خشکی دهان و یا سردردهای مداوم شدید باید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • از قطع ناگهانی مصرف طولانی مدت دارو خودداری نمایید.

داروی ایزوسورباید دی نیترات

دوز مصرفی دارو

مقدار دقیق مصرف دارو  را پزشک مشخص می کند. این داور نباید ساعتی تجویز شود، اولین دوز دارو را باید پزشک مشخص نماید، برای اطمینان از تاثیرات قلبی-عروقی و پیشگیری از عوارض جانبی مثل افت فشار وضعیتی، سردرد در رابطه با فراورده های معمولی دو مرتبه در روز یا سه مرتبه در روز باید دارو در فواصا معین مصرف شود. در رابطه با فرآورده های آهسته رهش تجویز یک مرتبه در روز در صبح و یا دو بار در روز ۸ صبح و ۲ بعد از ظهر توصیه می گردد. فرم زیر زبانی دارو نباید خرد شود.

در مورد کودکان ممکن است مشکلاتی مانند هموگلوبینمی در شیرخواران که میزان زیادی ایزوسورباید دی نیترات مصرف می نماید دیده شود، از این رو دارو حتما باید با تجویز و دستور پزشک مصرف شود.

بررسی دارویی ایزوسورباید دی نیترات

شرایط نگهداری دارو

قرص ایزوسورباید دی نیترات را دور از دسترس اطفال قرار دهید و همچنین آن را در مکانی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری نمایید. بعد از اتمام تاریخ مصرف از استفاده دارو خودداری نمایید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *