دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های علمی درباره خورشید و رازهای این ستاره مشهور

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

دانستنی های علمی مخاطب های خاصی دارد و این مطلب برای افرادی مناسب می باشد که علاقه بسیار زیادی به دانستن درباره جهان و خورشید دارند. در واقع در این مطلب شما را با ده مورد از شگفتی های خورشید آشنا خواهیم کرد. تا پایان این مطلب با ما باشید.

خورشید یکی از بزرگ ترین ستاره های کهکشان راه شیری می باشد و دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشد و باعث گرم شدن زمین و جلوگیری از یخ زدگی های وحشتناک شده است. خورشید با توجه به واکنش های شیمیایی که در آن انجام می شود گرما تولید می کند و این گرما تا زمین نیز می رسد بنابراین دارای مقادیر بسیار زیادی انرژی است. دانستنی های علمی درباره آن را در ادامه برایتان بیان می کنیم.

دانستنی های علمی درباره خورشید

دانستنی های علمی درباره خورشید

بسیاری از افراد علاقه بسیار زیادی به کهکشان دارند و دوست دارند اطلاعات بسیاری از آن را بدست آورند. در واقع خورشید منبع بسیار خوبی از نور و گرمی می باشد و ارتباط بین خورشید و زمین منجر به ایجاد فصول، اقیانوس ها و … شده است. خورشید از قدیم تا به امروز نماد روشنایی دارد که در ادامه بیشتر درباره این منبع انرژی توضیح خواهیم داد.

سنگین ترین جرم

باید بدانید که خورشید حدودا ۹۹.۸ درصد کل جرم منظومه شمسی را در بر گرفته است و ۰.۲ درصد باقی مانده بیش تر در سیاره مشتری و دیگر سیاه ها می باشد. اندازه های این جرم نورانی عبارت اند از :

  • شعاع استوایی ۶۹۵۵۰۰ کیلومتر
  • محیط استوایی ۴۳۷۹۰۰۰ کیلومتر
  • حجم ۱۱۴۲۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کیلومتر مکعب
  • جرم ۱۹۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کیلو گرم
  • چگالی ۱.۴۰۹ گرم بر سانتی متر مکعب
  • مساحت خورشید ۶۰۸۷۷۹۹۰۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع

نزدیک ترین سیاره به زمین

کهکشان های بسیار زیادی وجود دارد که در کنار کهکشان راه شیری قرار گرفته است. باید بدانید که نزدیک ترین سیاره به زمین خورشید است. این سیاره از از نظر سن، اندازه، گرما و … متوسط می باشد و از نسل دوم ستاره ها می باشد و دارای ۴.۶ میلیارد سال عمر می باشد.

نزدیک ترین سیاره به زمین خورشید است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

داشتن بخش های مجزا

یکی از دانستنی های علمی درباره خورشید این است که خورشید لایه لایه می باشد. این جسم نورانی دارای یک هسته و دو بخش مجزا می باشد که یکی مربوط به تشعشعات خورشید است و دیگری مربوط به بخش همرفتی آن می باشد.

مصرف هیدروژن

باید بدانید که این سیاره از زمان تشکیل تا کنون نیمی از میزان هیدروژن خود را استفاده کرده است و می توان نتیجه گرفت تا حدود ۴.۶ میلیارد سال بعد از بین خواهد رفت. باید بدانید که تغییر در خورشید می تواند منجر به تغییر در زمین نیز شود و زمانی که این سیاره نورانی نابود شود  و یا برای همیشه خاموش شود زمین هم از بین خواهد رفت.

جاذبه خورشید

شاید تعجب کنید ولی باید بدانید که خورشید هم مانند سایر سیارات دارای جاذبه می باشد و همین جاذبه منجر شده است تا سایر سیارات در روی مدار های خود بمانند و در یک مدار به صورت منظم دور خورشید حرکت کنند.

مسزان جاذبه خورشید چقدر است؟

نام دیگر این سیاره سوزان

نام دیگر خورشید در اسطوره های یونانی هلیوس می باشد. در آمریکا به این جسم نورانی sun می گویند و در روم به آن son گفته می شود. در واقع در فرهنگ های مختلف دارای نام های گوناگونی می باشد و این نام ها از نقش بسیار مهمی می باشد که در زندگی ما ایفا می کند.

وجود خورشید در ابتدای خلقت

زمانی که برای اولین بار انسان خلق شد در رابطه با آن اطلاعاتی داشته است و محققان تا کنون نتوانسته اند برای زمان دقیق کشف خورشید اطلاعاتی بدست بیاورند.

بررسی قطب های خورشید

شاید باورتان نشود ولی دانشمندان با استفاده از سفینه یولیسس توانسته اند قطب های خورشید را مطالعه کنند. در واقع این سیاره برای مطالعه مشتری به کار گرفته شد ولی با توجه به جاذبه بسیار زیاد این سیاه از مدار خارج شد و به سمت قطب های خورشید کشیده شد. از دیگر ماموریت هایی که به مطالعه خورشید پرداخته شد می توان به ماموریت سوهو، و سفینه های فضایی استریو اشاره کرد.

فتو فسفر یکی از جو های خورشیدی می باشد.

سطح و جو خورشید

باید بدانید که این سیاره با سایر سیاره ها تفاوت هایی دارد. یک سطح این سیاره فتو فسفر می باشد که در این فتو فسفر لکه های خورشیدی هم وجود دارد. در سطح بالا تر کروم و فسفر و یا فام کره وجود دارد و زمانی می توانید ان ها را ببینید که ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی رخ دهد. زمانی که از سطح این سیاره بالا تر برویم گرمای بیش تری حس خواهیم کرد و چگالی در سطح های بالا تر کاهش می یابد.

دانستنی های جالب درباره گرمای خورشید

باید بدانید که دانشمندان سال های بسیار زیادی را وقف کردند تا بدانند چرا تاج خورشید دارای گرمای بسیار زیادی می باشد و به نتابج بسیار خوبی دست یافتند. در .واقع تاج های خورشیدی بسیار داغ اند و چندین هزار برابر گرمای بیش تری نسبت به کل خورشید دارند که علت آن اشعه های نانو فلر می باشد. این اشعه ها در سال های خیلی دور ناشناخته بودند و دانشمندان تصور نمی کردند که چنین اشعه هایی در خورشید وجود داشته باشد بنابراین این راز به مدت ۶۵ سال کشف نشده مانده بود. هنوز هم اطلاعات بسیار زیادی درباره این سیاره وجود دارد که کشف نشده باقی مانده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *