دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش احتمال دوقلوزایی با روش های طبیعی و راهکارهای پزشکی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که دوقلوزایی معمولا بسته به عوامل و زنتیک مخصوصی است که کمتر فردی شانس داشتن آن را خواهد داشت اما با این وجود امروزه راهکارهای مختلفی برای افزایش احتمال دوقلوزایی ایجاد شده که با مطالعه این مطلب می توانید با ان ها آشنا شوید.

به طور کلی افراد زیادی هستند که به داشتن فرزندان دوقلو بسیار علاقه مند می باشند و همچنین عواملی برای افزایش شانس و احتمال دوقلوزایی دخیل می باشند که از هر هزار تولد یک تولد نوزادان دوقلو هستند. در واقع دوقلوها زندگی جذاب و جالبی دارند که برای والدین بسیار دوست داشتنی خواهد بود البته این شانس نصیب هر پدر و مادری نمی شود.

افزایش احتمال دوقلوزایی

همانطور که می دانید بسیاری از زوج هایی که قصد بچه دار شدن دارند آرزوی دوقلودار شدن خواهند داشت. در واقع داشتن دوقلو اگرچه مزایای خاص خود را دارد اما بایستی بدانید که بزرگ کردن دو نوزاد بسیار سخت تر از یک نوزاد خواهد بود البته که در مقابل دو فرزند خواهید داشت در حالی که تنها یک بار سختی دوران بارداری را تحمل کرده اید. چنانچه به دنبال دوقلو شدن فرزندتان هستید باید بدانید که هیچ راه قطعی وجود ندارد اما روش هایی هست که می تواند این احتمال را در شما افزایش دهد. اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید به احتمال زیادی دوباره بارداری چند قلو خواهید داشت زیرا تخمین زده شده مادرانی که سابقه بارداری چند قلویی داشته اند حدود چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک جنین داشته اند شانس چند قلویی دارند. بسیاری از افراد دوست دارند بچه هایی دو قلو داشته باشند و اگرچه خیلی وقت ها داشتن دو قلو به صورت شانسی اتفاق می افتد اما والدین چند قلوها معمولا عوامل خاصی را علت این موضوع می دانند. البته که اکثر این عقاید از لحاظ علمی ثابت نشده اند و تنها ریشه در آداب و رسوم خانوادگی دارند. توجه داشته باشید که اغلب والدین به دلایل گوناگون مانند تمایل به پشت سر گذاشتن یک بار دوران بارداری و زایمان ترجیح می دهند که با کمک راه های طبیعی برای افزایش احتمال دوقلوزایی شانس دوقلو دار شدن خود را افزایش دهند.

چگونگی افزایش احتمال دوقلوزایی

انواع دوقلوها:

جالب است بدانید که دوقلو ها در واقع دارای دو نوع مختلف همسان و غیر همسان می باشند که در ادامه سعی داریم به بیان هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

دوقلوهای همسان:

در دوقلوهای همسان زمانی که یک تخمک توسط یک اسپرم بارور می شود و سپس به دو جنین مجزا تقسیم می گردد دوقلوهای همسان یا تک تخمی به وجود می آیند که هر کدام از آن ها مولفه های ژنتیکی و ساختارهای ژنتیکی یکسانی را خواهند داشت. همچنین دوقلوهای همسان دارای جفت مشترکی هم می باشند.

دوقلوهای غیرهمسان:

معمولا دوقلوهای غیر همسان یا دو تخمکی یا همزادی از دو تخمک کاملا جدا به وجود می آیند که توسط دو اسپرم بارور شده اند. همچنین علائم بارداری دوقلو ویژگی های منحصر به فردی دارند و از مولفه های ژنتیکی یکسان برخوردار نمی باشند. دوقلوهای غیر همسان نیز جفت مخصوص به خود را دارند.

آشنایی با دوقلوهای ناهمسان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهای طبیعی افزایش احتمال دوقلو زایی:

چنانچه قصد دارید تا بدون استفاده از روش های درمانی و به صورت کاملا طبیعی احتمال دوقلو باردار شدن خود را افزایش دهید می توانید توصیه هایی را که در ادامه بیان کرده ایم دنبال نمایید:

مصرف فرآورده های لبنی:

به طور کلی تحقیقات انجام شده توسط دکتر گری استانیمن و همکارانش نشان داد که میان مصرف لبنیات و وقوع بارداری دو یا چند قلویی ارتباط معناداری وجود دارد. بر اساس این مطالعه احتمال بارداری دو قلویی در آن دسته از بانوانی که شیر و فرآورده های لبنی را در رژیم غذایی خود گنجانده اند حدود ۵ برابر بیشتر از بانوانی است که از لبنیات در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند. همچنین برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که علاوه بر لبنیات هورمون های رشد موجود در شیر نیز در افزایش احتمال بارداری دوقلویی به بانوان کمک خواهد کرد.

توقف قرص های ضدبارداری:

جالب است بدانید که قرص های پیشگیری از بارداری در چند قلویی نقش بسیار مهمی دارند. زمانی که پس از مدت طولانی مصرف قرص های ضدبارداری را متوقف می کنید مدتی زمان خواهد برد تا بدن چرخه طبیعی خود را بازیابد. در واقع این مسئله سبب می شود تا در طول این مدت سطح هورمون های بدن نسبت به موقع عادی بیشتر باشند که به همین خاطر چنانچه بلافاصله پس از مصرف قرص درصدد اقدام به بارداری باشید احتمال وقوع بارداری دوقلویی در شما بیشتر خواهد بود.

آشنایی با انواع دوقلوها

مصرف سیب زمینی شیرین:

مصرف سیب زمینی شیرین با تحریک بیش از حد تخمدان ها موجب آزاد شدن بیش از یک تخمک در هر سیکل قاعدگی شده و از این طریق احتمال وقوع بارداری چند قلویی را در شما افزایش می دهد. همچنین از آنجایی که این ماده غذایی بخشی از رژیم غذایی اقوام آفریقایی را تشکیل می دهد قطعا احتمال بارداری دوقلویی در میان زنان آفریقایی بیشتر است و به همین خاطر علت قبیله یوروبا در غرب کشور آفریقا دارای بالاترین نرخ دوقلوزایی می باشد.

بارداری در دوران شیردهی:

چنانچه هنوز در دوران شیردهی به کودک نوپای خود به سر می برید و مجددا باردار شده اید احتمال وقوع دوقلوزایی در شما بیشتر خواهد بود زیرا در دوران بارداری میزان ترشح ماده پرولاکتین در بدن مادر افزایش پیدا می کند و این امر باعث افزایش احتمال دوقلویی در مادر خواهد شد.

مصرف غذاهای غنی از روی در مردان:

توجه داشته باشید که مصرف غذاهای سرشار از روی مانند سبزیجات برگ سبز، نان و انواع مغز ها و دانه های خوراکی به طرز قابل توجهی در افزایش تولید اسپرم تاثیرگذار هستند و به همین خاطر مصرف آن ها در مردان موجب بارور شدن چندین تخمک به صورت همزمان می شود.

ایجاد فاصله میان بارداری ها:

همچنین یکی دیگر از روش های افزایش احتمال بارداری دوقلویی ایجاد فاصله میان بارداری ها است زیرا اگر بلافاصله پس از یک حاملگی مجددا باردار شوید احتمال دوقلوزایی در شما کاهش پیدا می کند البته اگر شیردهی نداشته باشید.

راهکارهای بارداری دوقلو

راهکارهای پزشکی برای دوقلوزایی:

بهتر است بدانید که داروهای باروری معمولا به گونه طراحی شده اند که باعث افزایش تخمک های تولید شده در تخمدان زنان می شوند و چنانچه تخمک بیشتری تولید شود این احتمال وجود دارد که بیش از یک تخمک آزاد شده و بارور گردد. این اتفاق معمولا باعث رشد دوقلوهای ناهمسان می شود.

همچنین داروی کلومیفن در دوقلوزایی بسیار موثر است و اغلب بایستی به صورت ماهیانه مصرف گردد. همچنین دوز مصرفی آن بسته به نیازهای فردی بیمار است و باعث افرایش هورمون های تولید کننده تخمک می شود. در واقع زمانی که از کلومیفن برای درمان ناباروری استفاده می کنند به احتمال خیلی زیاد نسبت به دیگر زنان دوقلو باردار می شوند.

گونادوتروبین نیز نوعی داروی تزریقی برای درمان ناباروری می باشد که هورمون محرک فولیکول یا FSH شناخته می شود و گاهی اوقات با هورمون لوتئینه کننده یا LH ترکیب می گردد. هر دو هورمون معمولا به صورت طبیعی توسط مغز تولید می شوند و باعث تحریک تخمدان ها برای تولید ماهیانه یک تخمک می شوند. زمانی که تزریق این دارو صورت گیرد هر دو هورمون به تخمدان ها دستور می دهند تا چندین تخمک تولید کنند و از آنجایی که بدن تخمک بیشتری تولید خواهد کرد احتمال بیشتری هم وجود خواهد داشت که بیش از یک تخمک بارور شود. تخمین زده شده حدود ۳۰ درصد بارداری هایی که با استفاده از آمپول گونادوتروین انجام می شود منجر به دوقلو زایی یا چندقلوزایی می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *