دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

میزان تاثیر قرص ایروکاست و عوارض جانبی آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

قرص ایروکاست اغلب برای درمان آسم و حساسیت های فصلی مورد استفاده قرار می گیرد که در این مقاله قصد داریم به ارائه نکاتی در رابطه با مصرف و موارد منع مصرف این قرص بپردازیم.

قرص ایروکاست برای درمان آسم مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف منظم این قرص به پیشگیری از تنگی قفسه سینه، خس خس سینه و تنگی نفس که در آسم رایج هستند کمک می کند. همچنین ممکن است برای پیشگیری از تنگی نفس که توسط انجام فعالیت ها و حرکات ورزشی ایجاد می شود مورد استفاده قرار گیرد. این قرص برای طولانی مدت باید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای تسکین سریع در طول حملات آسم مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین اگر شما نیز در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

به منظور درمان آسم و حساسیت های فصلی داروی ایروکاست تجویز می شود و در واقع با کاهش تورم در دستگاه تنفسی سبب آسان تر شدن تنفس خواهد شد و به صورت قرص های جویدنی ۵ میلی گرم و ۱۰ میلی گرم در دسترس می باشند. هر قرص به ترتیب دارای ۵ ۱۰ میلی گرم مونته لوکاست می باشد. توجه کنید که این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده پس از مصرف آن در موارد مشابه و توصیه آن به دیگران اکیدا خودداری کنید. در ادامه مهمترین اطلاعات دارویی این قرص را با هم مطالعه خواهیم نمود. موارد کاربرد قرص ایروکاست

موارد کاربرد و اطلاعات دارویی قرص ایروکاست

این قرص برای پیشگیری و درمان طولانی مدت آسم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در برخی بیماران برای تسکین علایم حساسیت و پیشگیری از حملات آسم ایجاد شده توسط انجام فعالیت های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای دیگر شرایط که توسط پزشک تعیین شده است نیز از این قرص استفاده می شود. مصرف این قرص باعث مسدود شدن ماده به نام لکوترین می شود که به کاهش علایم آسم و حساسیت ها کمک می کند. این دارو تعداد دفعاتی مصرف داروهای استنشاقی را کاهش می دهد و برای تسکین علایم تب یونجه و حساسیت های فصلی( مثل عطسه، خارش/ آبریزش و گرفتگی بینی) مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان حملات ناگهانی آسم یا دیگر مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس نباید مورد استفاده قرار گیرد. با کاهش تورم در دستگاه تنفسی تنفس را آسان تر می سازد.

قرص ایروکاست

  قبل از مصرف قرص ایروکاست نکات زیر را در نظر بگیرید:

برخی از شرایط پزشکی ممکن است با این دارو واکنش نشان دهند. اگر هر یک از شرایط پزشکی زیر را دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید، بویژه اگر از هر یک از داروهای زیر استفاده می کنید:

  •  آرون گروپس
  • اگر حامله هستید و یا قصد باردار شدن دارید و یا کودک خود را شیر می دهید.
  • اگر از هر یک از داروهای با تجویز و بدون تجویز پزشک، داروهای گیاهی یا مکمل های لبنی استفاده می کنید.
  • اگر مبتلا به ناراحتی های کبدی می باشید یا الکل می نوشید.
  • اگر کورتیکوستروئید مصرف می کنید و قصد دارید مصرف آن را متوقف کنید و یا دوز آن را کاهش دهید.
  • اگر به لاکتوز حساسیت دارید.

برخی از داروها ممکن است با این قرص واکنش نشان دهند. اگر از هر یک از داروهای دیگر استفاده می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید. در مورد واکنش قرص ایروکاست با دیگر داروهایی که مصرف می کنید از پزشک خود سوالاتی بپرسید. قبل از اینکه مصرف هر یک از داروها را متوقف سازید، مصرف دارویی را آغاز کنید یا دوز مصرفی را تغییر دهید با پزشک خود مشورت کنید.

شکل قرص های ایروکاست

نحوه مصرف

 بر اساس تجویز پزشک از این قرص استفاده کنید و یا از دستورات روی پرچسب دارو برای مصرف دوز دقیق پیروی نمایید. همراه با ایروکاست، بروشور دیگری در دسترس می باشد. اگر در این مورد سوالاتی دارید از متخصص خود بپرسید. این قرص را باید از طریق دهان قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید.

حتی اگر احساس کردید حال شما مساعد است به مصرف این قرص ادامه دهید و هیچ یک از دوزهای مصرفی را از دست ندهید. اگر یک دوز مصرفی را از دست دادید از آن صرف نظر کنید و به برنامه معمولی مصرف این دارو برگردید. دو دوز را بطور همزمان مصرف نکنید. اگر سوالاتی در رابطه با نحوه مصرف این قرص دارید از متخصص خود سوال بپرسید. این دارو را هر روز در ساعت مشخصی مصرف کنید.

اگر از این دارو برای آسم یا برای آسم و حساسیت ها هر دو باهم استفاده می کنید دوز معمول را در بعد از ظهر مصرف کنید و اگر از این قرص تنها برای پیشگیری از حساسیت ها استفاده می کنید می توانید دوز معمول را در عصر یا صبح مصرف کنید. میزان دوز مصرفی به شرایط پزشکی و واکنش شما نسبت به این دارو بستگی دارد. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید قبل از قورت دادن آن ها را کاملا بجوید. اگر کودک شما نمی تواند قرص ها را بطور کامل بجوید یا آن را قورت دهد با پزشک و یا متخصص خود مشورت کنید. آزمون های پزشکی در طول مصرف این دارو برای بررسی عوارض جانبی و پیشرفت شما باید بطور دوره ای انجام شوند.

عوارض جانبی قرص ایروکاست

احتیاط در مصرف

سلامت و بی خطر بودن این دارو برای کودکان هنوز اثبات شنده است. ابتلا به دیگر بیماری ها در بیمار ممکن است در مصرف این دارو تاثیر بگذارد.

عوارض جانبی و احتمالی قرص ایروکاست

بخاطر داشته باشید که پزشک شما مصرف این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که مزایای این دارو نسبت به عوارض جانبی آن بیشتر می باشد. افراد زیادی که از این دارو استفاده کرده اند با عوارض جانبی جدی مواجه نشده اند. اگر هر یک از این عوارض جانبی خطرناک و نادر را احساس کردید بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید: تغییرات رفتاری و ذهنی( اضطراب، پرخاشگری، مشکل در خواب، راه رفتن در خواب، مشکلات حافظه، افسردگی، توهم، افکار خودکشی)، بی حسی و سوزن سوزن شدن پاها یا دست ها، درد یا ورم سینوس، ضعف ماهیچه. یک واکنش حساسیتی جدی به این دارو خیلی نادر است.

اگر متوجه علایم واکنش حساسیتی جدی مثل خارش یا ورم گلو، سر گیجه شدید و مشکل در تنفس شدید بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید. این لیست کاملی از عوارض جانبی نمی باشد اگر متوجه علایم لیست نشده در بالا شدید با پزشک و یا متخصص خود تماس بگیرید.

قرص های اروکاست برای آسم

نکاتی که در مورد ایروکاست باید بدانید

۱. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز نمایید.

۲. دارو را طبق دستور پزشک مشورت نمایید.

۳. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو ها مشابه آن حساسیت دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.

۴. در مورد سوابق پزشکی خود با پزشک مشورت کنید و در صورت داشتن هر نوع بیماری پزشک تان را در جریان بگذارید.

۵. این دارو را می توانید همراه با غذا یا بدون آن استفاده کنید.

۶. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که استفاده کنید تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید، زیرا ممکن است ایروکاست با دیگر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

نکاتی در مورد داروی ایروکاست

۷. در صورت که در طول استفاده از این دارو تنگی نفس و آسم شدید تری را تجربه کردید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۸. مصرف این دارو ممکن است سبب بروز گیجی و خواب آلودگی در شما شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند مانند رانندگی، کار با ماشین آلات و… خودداری نمایید.

۹. اگر با مصرف ایروکاست دچار ورم گلو، خارش و سرگیجه شدید حتما به پزشک اطلاع دهید.

۱۰. در صورتی که در طول مدت درمان در رفتار خود تغییراتی مشاهده کردید پزشک تان را در جریان بگذارید.

۱۱. اگر از این داو بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کرده اید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

روش نگهداری دارو

  • دارو را در ظرف سر بسته و به دور رطوبت، گرما و دسترس کودکان نگهداری نمایید.
  • از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.
  • بعد از پایان دوره درمان داروهایی باقی مانده را دور بریزید.

اطلاعات دارویی ایروکاست

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در رابطه با قرص ایروکاست ترجمه و جمع آوری شده است و برای استفاده از این دارو و اطلاع از مقدار مصرف صحیح بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دیگر داروها می توانید به بخش اطلاعات دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *