دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای کاشت موچسب و شرایط ایده آل برای رشد این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت موچسب چندان سخت و دشوار نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول کاشت، پرورش و حتی نگهداری گیاه موچسب آشنا شوید و به راحتی اقدام به کشت نمایید با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که موچسب گیاهی علفی و چند ساله شناخته می شود که جزء گل های زینتی و گلدار است. این گیاه اغلب به دیوار خانه ها می چسبد و به سمت بالا رشد می کند که به همین خاطر می توان با کاشت از آن به عنوان یک دیوارپوش استفاده نمود و با استفاده از برگ هایی سبز رنگ که در فصل پاییز تغییر رنگ می دهند منظره زیبایی از موچسب ها را پدید آورد.

آشنایی با نحوه کاشت موچسب

به طور کلی موچسب درختچه ای خزان دار است که می تواند با حامی مناسب تا ارتفاع ۳۰ متر و حتی بیشتر به خوبی رشد کند. برگ های آن اغلب در فصل پاییز رنگ می دهند و رنگ زیبایی از خود ایجاد خواهند کرد. برگ ها دارای دمبرگ های باریک و پنجه ای شکل و مشابه برگ مو می باشند. معمولا زادگاه اصلی موچسب مناطق استوایی است و همچنین می توان موچسب را گیاهی رونده دانست که به سرعت رشد می کند و شاخسار های آشفته و سرکشش را از هر سمت رها نموده و از جایی که بخواهد بالا می رود. جالب است بدانید که گیاهان بالغ معمولا برگ هایی مرکب و غول آسا تولید می کنند و در مناطق بومی خود و همچنین درون خانه ها به عنوان گیاه پوشاننده زمین مورد استفاده قرار می گیرد و با عادت رشدی موچسب بسار سازگاری دارد. به طور کلی اگر گیاه موچسب را در فضای خانه پرورش می دهید می توانید آن را در گلدان های آویز کشت کنید تا به صورت آبشار های کوچکی از لبه های گلدان آویزان شود. البته که در گلدان های معمولی هم به صورت آویز و آبشاری درخواهند آمد. ساقه های موچسب نیز قرمز رنگ بوده و بر جذابیت گیاه افزوده اند و به عبارتی توانایی گیاه در تحمل شرایط محیطی مختلف به ویژه سرما باعث محبوبیت بیشتر موچسب ها شده است.

چگونگی کاشت موچسب

دستورالعمل کاشت بذر موچسب:

به طورکلی برای کاشت بذور موچسب در ابتدا بایستی آن ها را درون پرلیت قرار دهید و به مدت زمان ۳۰ تا ۶۰ روز در فضای یخچال نگهداری نمایید.

توصیه می شود که در طول این مدت حتما رطوبت پرلیت را حفظ نمایید البته که نباید خیس شود زیرا بذور صدمه خواهند دید.

پس از گذشت این مدت زمان بذور را به مدت ۲۴ ساعت درون آب بخیسانید تا جوانه زنی سریع تر انجام گیرد.

حال بایستی یک سینی نشا از گلدان را با ترکیب حاوی خاک گلدان و کمپوست پر کنید و تنها ۶ میلی متر از قسمت بالایی گلدان را خالی بگذارید.

  •  آرون گروپس

توصیه می شود که بذرها را در قسمت مرکزی گلدان قرار دهید و با نوک انگشت به داخل خاک فشار دهید و سپس با یک لایه خاک حدود ۴ میلی متر روی آن ها را بپوشانید.

پس از کاشت بایستی سطوح بستر را مرطوب کنید و همچنین مرطوب نگه دارید البته که نباید خاک خیس شود.

گلدان حاوی بذور موچسب را در فضایی به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و همچنین بازه دمایی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد را فراهم کنید.

توجه داشته باشید که پس از گذشت دوره سرما می توانید نهال های به دست آمده را به زمین اصلی منتقل کنید و البته که باید فاصله کاشت بین نهال های پیچک پوستون را حدودا ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر در نظر بگیرید.

دستورالعمل پرورش گیاه موچسب

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه موچسب:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم و ضروری برای کاشت و پرورش گیاه موچسب پرداخته ایم:

آبیاری:

روند آبیاری این گیاه بایستی متوسط باشد و همچنین در اوایل فصول رشد آبیاری را به صورت عمیق تر و بیشتر انجام دهید. پس از گذشت دوره های ابتدایی رشد می توانید دوز آبیاری را به هفته ای یک مرتبه کاهش دهید.

آبیاری منظم بستر گیاه موچسب

نور و دما:

نور مورد نیاز گیاه موچسب به صورت غیر مستقیم است زیرا اگرچه این گیاه قادر است نور کامل را به خوبی تحمل کند اما نباید در این روند افراط نمایید. به همین خاطر می توانید برای اطمینان بیشتر از نور جانبی استفاده نمایید. در واقع در مناطقی که تابستان های بسیار گرمی دارند بایستی گیاه را در ناحیه شرقی یا شمالی آن قرار دهید. گیاه موچسب می تواند تا حدودی در دماهای سرد فصل زمستان مقاوم عمل کند مگر اینکه دما به کمتر از منفی ۱۰ درجه فارنهایت برسد که اگر در چنین شرایطی قرار بگیرد به سرعت آسیب خواهد دید.

خاک و کوددهی:

گیاه موچسب برای رشد نیاز به خاکی دارد که زهکشی بالایی داشته باشد. در واقع خاک این گیاه می تواند در برابر آلودگی هوا و شرایط سخت به خوبی مقاومت کند. البته با وجود این ها استفاده از ترکیب خاک های رس و شنی با PH خنثی و متعادل می تواند در روند رویش سریع موثر عمل کند. تئجه داشته باشید که کوددهی گیاه موچسب چندان ضروری نیست و در حالی که برخی از افراد در طول زمان کاشت کوددهایی با فسفر بالا به گیاه می دهند که باعث تقویت ریشه های آن شده و پس از آن قادر خواهید بود برای کود گیاهی خود برنامه ریزی نمایید و حتی در صورت نیاز هم به گیاه خود کود بدهید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش موچسب

تعویض گلدان:

جالب است بدانید زمانی که گیاهتان جوان است انجام تعویض گلدان آن کار سختی نخواهد بود زیرا موچسب ها می توانند به سرعت رشد کنند و تنها در یک فصل رشد در حدود ۱۵۰ سانتی متر بزرگ تر شوند که البته این رشد زیاد روند تعویض گلدان را سخت خواهد کرد. توصیه می شود که برای انجام تعویض گلدان ابتدا اجازه دهید خاک بستر به خوبی خشک شود و سپس به کف و دیواره های آن چند ضربه آهسته بزنید. با این کار می بینید که به راحتی گیاه از داخل گلدان خارج می شود و حال می توانید گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه را تهیه کنید و گیاهتان را درون آن همراه با خاکی تازه بکارید.

انجام تعویض گلدان گیاه موچسب

مشکلات و بیماری ها:

توجه داشته باشید که آفات و بیماری های زیادی این گیاه را تهدید نمی کنند و در واقع موچسب نسبت به بیماری ها مقاوم خواهد بود اما با این وجود در ادامه برخی از مشکلاتی که می تواند روند رویش گیاهتان را با اختلال مواجه نماید، بیان کرده ایم:

زرد شدن برگ های مسن گیاه: که می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی در خاک گلدان باشد و برای رفع آن می توانید گیاهتان را با استفاده از کودهای مخصوص تغذیه نمایید.

اگر برگ های گیاه پژمرده شده اند: علل می تواند تشنگی بسیار زیاد گیاه باشد که برای درمان آن بایستی گلدان حاوی گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب دهید و سپس آبیاری را به صورت اصولی انجام دهید.

ریزش برگ ها: در ریزش برگ های موچسب می تواند عوامل متعددی دخیل مانند نور کم و آبیاری زیادی دخیل باشد و به همین خاطر بهتر است مشکل را به خوبی بررسی نمایید.

لوله و خشکی برگ ها: علل گرم و خشک بودن فضای کشت است که بایستی گیاهتان را به محلی با دمای پایین انتقال دهید و یا رطوبت محیط را بالا ببرید.

ساقه ها خیلی ریز شدند: نشانه این است که گیاه نیاز به تعویض گلدان دارد و بهتر است آن را با خاک سطحی عوض کنید و کوددهی را از یاد نبرید.

لکه هایی سوخته و بی رنگی برگ ها: مشکل می تواند ناشی از اشعه مستقیم آفتاب در تابستان باشد که شاید یک دفعه گیاهتان را به مکانی با نور زیاد انتقال داده اید. برای رفع این مشکل بایستی گیاه موچسب را به محلی با نور غیر مستقیم و فیلتر شده منتقل کنید تا بیشتر آسیب نبیند.

وجود تار عنکبوت در قسمت زیرین برگ ها: چنانچه همراه با تار عنکبوت زردی هم بر روی برگ ها مشاهده کردید قطعا حمله کنه ریز اتفاق افتاده و برای از بین بردن آن بایستی گیاهتان را با استفاده از سم کنه کش هر دو هفته یک مرتبه سم پاشی نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *