دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاثیر اشتغال مادر بر رشد و تربیت فرزندان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از دغدغه های مهمی که در دنیای پیشرفته امروزی پیامدها و تاثیرات متفاوتی را در جامعه و خانواده به دنبال داشته مسئله اشتغال مادران بوده که به دلیل اهمیتی که دارد باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته شود و به دنبال همین امر قصد داریم در این مطلب به بررسی وضعیت تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزندان بپردازیم.

از میان اعضای خانواده مادر اصلی ترین نقش و تاثیرگذاری را در تربیت و پرورش فرزندان داشته که در جهان امروز مادران به دلیل اشتغال علاوه بر پذیرش این مسئولیت ها باید در محیط کار خود نیز وظایفی را بر عهده بگیرند که همین امر سبب بروز پیامدهای مختلفی در سطح خانواده و جامعه شده است. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به بررسی تاثیر اشتغال مادر بر آموزش و تربیت فرزندان به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان بپردازیم.

بررسی تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزند

با توجه به توسعه و پیشرفت جوامع امروزی بسیاری از زنان به دلایل مختلف در اجتماع مشغول به کار می باشند و همین موضوع یک نوع پدیده اجتماعی به حساب می آید که عواقب و اثرات سویی را به دنبال دارد. تاثیر اشتغال مادر بر رشد و تربیت فرزند از مسائل مهمی بوده که باید اهمیت ویژه ای به آن داده شود و نکات مثبت و منفی آن مورد بررسی قرار داده شود.

تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزند

می توان گفت که مادران شاغل در کنار مسئله اشتغال خود باید متناسب با تغییر و تحولات روز افزون جامعه و توسعه تکنولوژی آموزش و تربیت فرزندان خود را پیش رو گرفته و به آن توجه ویژه ای داشته باشند. اشتغال مادران تاثیر بسزایی بر روی سلامت روانی فرزندان داشته و باعث افزایش اختلالات درونی و برونی در آن شده که همین موضوع موجب تضعیف رابطه بین مادر و فرزند می شود.

اکثر مادران به منظور فراهم نمودن مخارج زندگی به انجام یک شغل خاص مشغول می باشند و یا حتی برخی از آنان اظهار دارند که در صورت عدم نیاز به پول نیز تمایل به اشتغال دارند. همچنین در این رابطه باید این نکته را یادآور شد که عواملی از جمله نوع شغل و برنامه کاری مادر، مقدار رضایت مندی مادر از شغل موردنظر، مقدار استرس زا بودن شغل موردنظر، مقدار همکاری پدر در زمینه تربیت فرزند، مقدار سن کودک و … در نقش پذیری مادر و تاثیرات ناشی از شاغل بودن آن موثر می باشند.

بررسی تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزندان

داشتن یک برنامه ریزی منظم برای مادران شاغل :

از آنجایی که مهم ترین مسئولیت و وظیفه مادران نگه داری و تربیت فرزندان به شمار می آید و با پذیرش یک شغل در اجتماع قطعا مسئولیتش مضاعف شده بنابراین برای ایجاد تعادل بین آن ها باید یک برنامه ریزی منظم داشته باشد که به منظور این کار مادران با چیدن یک برنامه مناسب و فشرده کارهای خانه را به راحتی در طول هفته انجام داده و جدای از آن تاثیرات مثبت و مفیدی بر روی تربیت و رشد فرزندان خود می گذارند.

  •  آرون گروپس

تاثیرات منفی اشتغال مادر در رسیدگی به فرزندان

تاثیرات مثبت اشتغال مادران :

یکی از ویژگی های خوبی که شاغل بودن برای مادران به همراه دارد حس مثبت و مفید بودن است که باعث ایجاد سلامت و نشاط روانی شده و در عین حال تاثیر مستقیمی بر روی سلامت روحی و روانی فرزندان نیز دارد. همچنین مادران شاغل به دلیل بهره مند بودن از شرایط اقتصادی مناسب و خوب توانایی رفع نیازهای مادی فرزندان خود را به بهترین نحو دارند و به دنبال برطرف شدن چنین نیازهایی مجموعه دیگری از نیازهای او که شامل احترام، وابستگی و … بوده در نتیجه آن رفع شده و همین امر موجب افزایش عزت نفس در فرزندان می شود. با بالا رفتن میزان عزت نفس فرد احساس ارزشمندی کرده و در رویارویی با مشکلات به راحتی می تواند با آن ها مقابله کند.

تاثیرات منفی ناشی از اشتغال مادران

عزت نفس در واقع یکی از گزینه های مهم و اصلی برای داشتن سلامت روانی می باشد که کمبود آن تاثیرات منفی و مخربی بر روی ارتباطات خانوادگی، اجتماعی و … داشته و با توجه به این که شخصیت افراد در زمان کودکی و نوجوانی شکل می گیرد بنابراین این مسئله بسیار مهم و پراهمیت می باشد.

بهتر است بدانید که مادران شاغل فرزندانی متعهد و دارای استقلال پرورش داده و تربیت می کنند. مسئله اشتغال مادر در واقع تاثیرات بسیار مثبتی را بر روی حس ارزشمندی و سازگاری فرزندان می گذارد و در پی آن فرزند احساس حمایت اجتماعی و پشتیبانی از سوی خانواده را به همراه دارد.

تاثیرات مختلف ناشی از اشتغال مادران

محدودیت های ناشی از اشتغال مادران :

همانطور که گفتیم نقش و وظیفه اصلی مادران تربیت فرزندان و رسیدگی به آنان و رفع نیازهای جسمی و روانی می باشد که شاغل بودن آن ها باعث شده که نتوانند این وظیفه را به صورت تمام و کمال انجام دهند و در واقع نقش مدیریتی آن ها تا حدودی دچار اختلال می شود چرا که مادران ساعات زیادی را در طول روز دور از فرزند خود سپری کرده و زمانی که به خانه برمی گردد به دلیل خستگی ناشی از کار و استرس محل کار و همچنین به دلیل ذهن خسته ای که دارند توانایی توجه و اهمیت کافی و مناسب به فرزند خود را ندارند. همچنین جدای از تربیت و رسیدگی به فرزندان در زمان محدودی که در اختیار دارند باید وظیفه خانه داری را نیز به خوبی انجام دهند.

تاثیرات مثبت اشتغال مادران

بهتر است بدانید که حضور مادر برای کودک حس امنیت را فراهم کرده و یک مادر علاوه بر برطرف کردن نیازهای فرزندش باید موضوع وابستگی و موجودیت او را مورد توجه قرار دهد چرا که تمامی این ها را می تواند با حضور پررنگ خود در جمع خانواده فراهم نماید. باید توجه داشت که با توجه به آسیب پذیر بودن کودکان در سنین پایین نیاز آن ها به محبت و عاطفه بیشتر می باشد، بدین ترتیب تامین نشدن آن از سوی پدر و مادر در تشکیل شخصیت آن ها در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

در صورتی که کودکان در زمان نیاز و در سنین خردسالی از لحاظ عاطفی و مهر و محبت از سوی پدر و مادر تامین شوند و رابطه عمیقی بین آن ها شکل گیرد قطعا در زمان بلوغ و نوجوانی با مساله اشتغال والدین خود کنار آمده و در هنگام رو به رو شدن با مسائل مختلف به راحتی با پدر و مادر ارتباط برقرار کرده و قدرت تصمیم گیری لازمه را دارند.

محدودیت های اشتغال مادر بر تربیت فرزندان

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با تاثیر اشتغال مادر بر آموزش و تربیت فرزندان و نکات مثبت و منفی ناشی از آن به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و از توضیحات بیان شده بهره مند شده باشید. از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *