دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چه میزان مولتی ویتامین در بارداری مصرف کنیم؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در دوران بارداری نیازهای تغذیه ای جنین به وسیله خون مادر فراهم می شود، بنابراین رژیم غذایی مادران باردار باید شامل تمامی ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز و ضروری بدن او و کودکش باشد. از جمله مواد مغذی مورد نیاز در این دوران که می توان به آن اشاره داشت مکمل مولتی ویتامین در بارداری می باشد که در این مطلب به شرح توضیحاتی در این باره پرداخته ایم.

یکی از نیازهای اساسی مادران حامله به منظور داشتن سلامت جسمانی کامل استفاده از مکمل مولتی ویتامین است که باید در برنامه غذایی خانم های حامله در نظر گرفته شود تا مادر بتواند مواد مغذی مورد نیاز را از این طریق دریافت نمایید و مشکلی برای او و جنینش از لحاظ تغذیه ای پیش نیاید. بر همین اساس تصمیم داریم در این مطلب شما عزیزان را با اهمیت مصرف مولتی ویتامین در بارداری و نکاتی در این زمینه آشنا کنیم.

بررسی اهمیت مولتی ویتامین در بارداری

مادران حامله به منظور داشتن یک تغذیه کامل و مناسب نیاز به یک سری مواد و مکمل های غذایی دارند که مهترین گزینه در واقع مصرف مولتی ویتامین در بارداری می باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد. این ماده دارای تمامی ویتامین ها و مواد معدنی بدن مادران باردار می باشد. با توجه به این که امکان دارد در این دوران مادران دچار کمبودهایی شوند بنابراین پزشکان توصیه دارند که ضمن استفاده از اسید فولیک و آهن که در پیشگیری از به دنیا آمدن نوزاد ناقص و درمان کم خونی نقش دارند از مولتی ویتامین ها نیز که موادی ضروری و مناسب می باشند استفاده کامل داشته باشند. مصرف مولتی ویتامین در واقع مهمترین گزینه در برنامه غذایی مادران حامله به شمار می آید که به همین منظور باید توجه ویژه ای به آن داشت.

میزان مصرف مولتی ویتامین در حاملگی

بهتر است بدانید که با شروع دوران حاملگی میزان حجم خون مادر نیز در سطح بالایی قرار می گیرد تا بدین گونه مواد معدنی به راحتی و خیلی آسان در اختیار جنین قرار گرفته شود. در پی این عمل امکان دارد که مقدار غلظت ریزمغذی ها درون خون مادر به طور قابل توجهی کاهش یابد. بر همین اساس استفاده از مکمل های کمکی برای خانم ها حامله نیازی ضروری و مهم است و قرار دادن آن ها در رژیم غذایی مادران باردار برای داشتن یک تغذیه کامل، سالم و متنوع که در پی آن تامین سلامت مادر و جنین را به دنبال دارد قطعا بهترین راه و انتخاب می باشد.

مصرف مولتی ویتامین در مواقعی که مادر به دلایل مختلفی همچون حاملگی های پی در پی به خصوص با فاصله زمانی کم و یا نداشتن رژیم غذایی مناسب با کمبود مواد مغذی و ذخایر بدنی رو به رو می باشد بسیار اهمیت دارد. در واقع استفاده از مولتی ویتامین خطرات و آسیب های احتمالی در این دوران را پیشگیری می کند و زایمان زودرس در مادران حامله را کاهش می دهد.

اهمیت مصرف مولتی ویتامین در بارداری

بهترین و مناسب ترین وقت برای مصرف مولتی ویتامین در دوران حاملگی بر اساس وضعیت شما و مطابق با نظر پزشکتان باید برنامه ریزی شود ولی در کل خوردن آن قبل از خواب یا به همراه غذا زمان خوبی می باشد. باید این نکته را مدنظر داشته باشید همچنان که پیش از بارداری برای اطمینان خاطر از انواع ویتامین و موادمعدنی لازم و مهم استفاده می شود در طول دوران حاملگی نیز باید به مصرف این مواد ادامه داد چرا که خوردن آن ها برای رفع نیازهای بدن ضروری می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

توجه داشته باشید که ضرورت استفاده از این مواد برای مادرانی که گیاه خوار می باشند و یا قادر به مصرف لاکتوز نمی باشند و همچنین افرادی که ناراحتی های گوارشی دارند و یا دخانیات استعمال می کنند و همین طور مادرانی که چندقلو باردار هستند خیلی مهم و پراهمیت می باشد.

استفاده صحیح از مولتی ویتامین در حاملگی

میزان مصرف مولتی ویتامین :

طبق دستورات وزارت بهداشت توصیه شده که تمامی مادران حامله حدود ۳ ماه پیش از آغاز حاملگی استفاده از مولتی ویتامین ها را در لیست برنامه غذایی خود قرار دهند. همچنین امکان دارد که پزشک متناسب با وضعیت جسمی شما مکمل های فولیک اسید و آهن را به صورت جداگانه تجویز نماید. باید توجه داشته باشید که هرگز به صورت خودسرانه از این نوع مکمل ها استفاده نکنید.

میزان مصرف مولتی ویتامین در حاملگی

برای استفاده و مصرف مولتی ویتامین ها باید بر اساس تجویز پزشک عمل نمایید و از بالا بردن دوز مصرفی مولتی ویتامین ها اجتناب نمایید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که قرص های مولتی ویتامین به منظور تامین مواد مغذی موردنیاز مصرف شده و نیاز است که در کنار استفاده از چنین مکمل هایی برنامه غذایی فرد نیز به گونه ای صحیح و کارآمد تنظیم شود.

میزان استفاده از کپسول های مولتی ویتامین ساده یا مینرال طبق توصیه های پزشکی اعلام شده به این گونه است که تمامی مادران باردار از اواخر ماه چهارم تا سه ماه پس از زایمان باید در طول روز حدود یک عدد از این نوع کپسول ها مصرف نمایند.

تاثیر استفاده از مولتی ویتامین در دوران حاملگی

مزایای مصرف قرص مولتی ویتامین :

استفاده از قرص مولتی ویتامین در حاملگی به طور قابل توجهی موجب کاهش ۲۳ درصدی خطر کم وزنی و کوچک بودن جثه نوزاد در مقایسه با سن و سال بارداری می شود.

همچنین دانشمندان طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که زنانی که قبل از انجام لقاح مولتی ویتامین استفاده نمایند خطر مبتلا شدن به مسمویت حاملگی تا حدود ۱۷ درصد در آن ها کاهش یافته و همچنین زنانی که بعد از لقاح تا حدود ۱۲ هفته مولتی ویتامین استفاده نمایند این احتمال تا حدود ۲۲ درصد کاهش می یابد.

بهتر است بدانید که استفاده از مولتی ویتامین های شامل B6 در دوران حاملگی از ایجاد تهوع جلوگیری می کند و همچنین استفاده از ویتامین c موجب جلوگیری از پره اکلامپسی می گردد. ویتامین D نیز برای قسمت استخوان ها و دندان ها مفید و موثر می باشد.

بررسی مصرف مولتی ویتامین در بارداری

عوارض استفاده :

عده ای از زنان امکان دارد که به خاطر بزرگ بودن اندازه قرص های مولتی ویتامین قادر به بلعیدن آن ها نباشند و خوردن آن ها حالت ویار و تهوع را در آن ها در این دوران افزایش دهد بنابراین در چنین مواقعی توصیه می شود که مطابق با نظر پزشک از انواع مولتی ویتامین های مایع یا پودری استفاده نمایید.

در صورتی که به اشتباه در طول روز دو عدد قرص مولتی ویتامین مصرف نمودید نگران این موضوع نباشید چرا که این استفاده اشتباه فقط در طی یک روز به مادر و نوزاد صدمه ای نخواهد رساند ولی توجه داشته باشید که تکرار این رفتار اشتباه به صورت چند روز پشت سر هم به عنوان استفاده بی رویه تلقی خواهد شد که در نتیجه عواقبی را به دنبال دارد. در صورت مواجهه با چنین مشکلی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین در حاملگی

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با اهمیت استفاده از مولتی ویتامین و عوارض و مزایای آن به طور کامل آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده برایتان مفید بوده باشد. همچنین می توانید با مقاله آرگا درباره مصرف مولتی ویتامین نوزادان آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *