دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کالری مورد نیاز کودکان در سنین مختلف چقدر است؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که تامین کالری مورد نیاز برای کودکان در بازه سنی های مختلف بسیار مهم است به گونه ای که افراط و یا کمبود در آن می تواند عوارضی به همراه باشد و به همین خاطر توصیه می شود با مطالعه این مقاله با مقدار کالری لازم برای بدن کودکتان آشنا شوید با ما همراه باشید.

باوجود اینکه در دوران کودکی بسیاری از مادران تنها قد را به عنوان شاخص اصلی در رشد در نظر می گیرند اما گاهی اوقات کودک آنقدر لاغر است که اوضاع را نگران کننده می کند و اینجاست که تغذیه و کالری مورد نیاز نقش خود را بیش از پیش نشان می دهد و مادران به فکر روش هایی برای افزایش وزن کودکان خود می افتند.

کالری مورد نیاز کودکان

بهتر است بدانید که چاقی و و اضافه وزن در کودکان مسئله ای است که طی سالیان گذشته رشد چشمگیری داشته و تا حدود زیادی تبدیل به عارضه ای همه گیر در جهان شده است. در واقع بنا به برخی تخمین ها ۱۷ درصد از کودکان دچار اضافه وزن هستند و ۱۴ درصد دیگر دارای چاقی مفرط می باشند و همچنین بسیاری از متخصصان عقیده دارند که اضافه وزن در دو سوم از این کودکان در دوران نوجوانی و جوانی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. البته که کم تحرکی و عادت های بدغذایی نیز دو عامل تاثیرگذار در کودکان است اما عامل مهم دیگری که باعث این روند روبه رشد شده دریافت کالری بیش از اندازه در کودکان است زیرا میزان کالری در بدن موجب تشکیل چربی اضافی خواهد شد. در واقع شما بایستی با مقدار کالری مورد نیاز بدن کودکتان آشنا باشید تا هم کارکرد طبیعی و سالم بدنش حفظ شود و هم دچار عارضه هایی مانند چاقی یا لاغری مفرط نشوند. توجه داشته باشید که دریافت کالری کافی برای کودکان باعث رشد و تکامل فیزیکی آن ها شده و با مقاوم نمودن بدن آن ها از ابتلا به برخی از بیماری ها جلوگیری خواهد کرد. از آنجایی که مصرف کم کالری می تواند موجب سوء تغذیه، خستگی، سرگیجه، ریزش مو، کاهش وزن و اختلالات رشدی در دراز مدت شود بنابراین لازم است تا ابتدا به پارامترهایی مانند سن، جنسیت و میزان فعالیت کودک خود توجه نمایید و با محاسبه کالری غذا مصرفی از میزان کالری مورد نیاز بدن او آگاه شوید تا به سلامت جسمی کودک لطمه ای وارد شود.

مقدار کالری مورد نیاز کودکان

نیاز به انرژی در کودکان:

توجه داشته باشید اغلب کودکان و نوجوانان فکر می کنند که برای تغذیه سالم باید غذاهای زیادی بخورند در حالی که اصلا اینطور نیست و یک رژیم غذایی سالم پرانرژی غذایی است که در برگیرنده تمامی غذاهای سالم مانند گوشت بدون چربی، میوه ها، غلات کامل و سبزیجات باشد. به همین خاطر برای حفظ سلامتی باید از تمامی گروه های غذایی استفاده نمایید باوجود اینکه مقدار دریافت غذا برای تامین انرژی در موارد مختلف کاملا متفاوت است برای مثال میزان انرژی مورد نیاز به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در یک نوجوان ۱۸ ساله بسیار کمتر از یک شیرخوار ۱۸ ماهه است زیرا وزن شیرخوار در طی مدت کوتاهی دو برابر می شود. ولی وزن در کودکان بزرگتر طی ۵ الی ۱۰ سال دوبرابر می شود و همچنین نیاز به انرژی در بیماری های خاص یا کودکانی که انرژی زیادی در ورزش مصرف می کنند تقریبا دوبرابر حالت عادی می باشد.

انرژی مورد نیاز کودکان

کالری مورد نیاز کودک ۲ تا ۳ سال:

به طور کلی معمولا کالری مورد نیاز بدن در سنین مختلف کودکان پسر با شرایط یکسان نسبت به کودک دختر کالری بیشتری نیاز دارد و با این حال تحقیقان نشان داده که کالری مصرفی کودکان دختر و پسر در سن ۲ الی ۳ سالگی تفاوت چندانی ندارد. در واقع کودکان این محدوده سنی به طور کلی به ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری روزانه برای رشد طبیعی نیاز دارد و چنانچه این کودکان دارای تحرک زیادی نباشند کالری روزانه آن ها به مقدار ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کاهش پیدا می کند.

کالری لازم کودک ۴ تا ۸ سال:

توجه داشته باشید که پسران فعال در محدوده سنی ۴ تا ۸ سال روزانه نیاز بیشتری به کالری نسبت به کودکان دختر این محدوده سنی دارند. در واقع کودکان دختر و پسر کم تحرک در سن ۴ الی ۸ سالگی به صورت میانگین به ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری احتیاج دارند در حالی که این میانگین در پسر بچه های فعال در رنج سنی ۴ تا ۸ سال به ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری روزانه و دختران فعال در این سن به ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری در طول روز می رسد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کالری لازم برایکودکان

کالری لازم کودک ۹ تا ۱۳ سال:

بهتر است بدانید که کالری مورد نیاز کودکان ۹ تا ۱۳ سال باتوجه به جنسیتشان به صورت متوسط به ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری در طول روز نیاز دارند. دختران بدون تحرک در سن ۹ تا ۱۳ سالگی روزانه به کالری ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰، دخترانی که دارای تحرک متوسط هستند در طول روز نیاز به ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری و همچنین دختران فعال در این محدوده سنی به ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کالری در روز نیاز دارند و نکته جالب این است که این مقدار کالری برای پسران نیز به همین نسبت متغیر خواهد بود. توجه داشته باشید در کودکان پسر بدون فعالیت در رنج سنی ۹ تا ۱۳ سال حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز نیاز است، در پسران دارای تحرک متوسط ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کالری و همچنین در کودکان پسر بسیار فعال به ۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری در روز نیاز است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *