دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه تاتوره و راهنمای کاشت تا برداشت این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که گیاه تاتوره از دسته گیاهان ویژه مناطق سردسیر می باشد که محبوبیت زیادی در میان باغبانان پیدا کرده و در این مقاله سعی داریم به بیان اصول کشت و پرورش گیاه تاتوره بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی پرورش گیاه داتورا که بدان تاتوره نیز گفته می شود گیاهی یک ساله به ارتفاع ۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر می باشد جزو خانواده تیره سیب زمینیان محسوب می شود. جالب است بدانید که این گیاه علاوه بر اصول کشت و پرورش راحتی که دارد دارای خاصیت دارویی و درمانی است به گونه ای که اغلب از آن ماده آتروپین به دست می آید و خاصیت ضد سمی دارد.

پرورش گیاه تاتوره

بهتر است بدانید که گیاه تاتوره در واقع گیاهی یک ساله ویژه مناطق سردسیر و گیاهی چند ساله ویژه مناطق گرمسیر با عمری کوتاه است. این گیاه زیبا دارای ریشه ای مستقیم، ساقه های علفی و چوبی، برگ هایی بزرگ به رنگ سبز تیره، دمبرگ بلند و میوه های به شکل کپسول خاردار است که هنگام رسیدن به شکاف طولی باز می شوند. بذر گیاه تاتوره نیز لوبیایی شکل و پهن به تعداد زیاد درون میوه قرار دارند. منشا اصلی این گیاه را می توان مناطق هندونستان و سواحل دریای خزر دانست البته که امروزه در اغلب نواحی آمریکا، اروپا، آسیا و ایران پراکندگی زیادی دارد. جالب است بدانید که برگ های پهن و نوک تیز آن به درازای ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر و به عرض ۷ تا ۱۰ سانتی متر می رسد و می توانید در آن ها ۵ تا ۷ لوب اصلی نوک تیز، دندانه دار و نامنظم را مشاهده نمایید. از مشخصات برگ های آن این است که در پیش از رسیدن به رشد کامل پوشیده از کرک در دو سطوح پهنک می شود و به تدریج که برگ ها مسن می شوند عاری از کرک می گردد. گل های بوقی شکل تاتوره به وضعیت منفردی بر روی ساقه قرار گرفته اند و در فاصله ماه های خرداد و مرداد ظاهر می شود. جام گل تاتوره معمولا حالت فشرده و مچاله شده ای است که پس از باز شدن کامل چین خوردگی های آن از بین می رود. تاتوره دارای میوه ای به صورت پوشینه خاردار و محتوی ۴۰۰ دانه است که در هر ردیف ۴ دانه قرار دارند و با پیدایش چهار شکاف طولی از آن خارج می گردند. در ادامه با پرورش گیاه تاتوره آشنا می شوید.

چگونگی پرورش گیاه تاتوره

فواصل کاشت:

توجه داشته باشید که تناوب کاشت برای گیاه تاتوره مهم نیست و تقریبا می توان آن را با اغلب گیاهان به تناوب کشت نمود. البته که کشت مداوم تاتوره در یک زمین مناسب نیست و بهتر است تکرار کشت آن در یک زمین پس از ۳ سال انجام گیرد. به طور کلی اواخر اسفند ماه زمان مناسبی برای کشت مستقیم در زمین اصلی است و زمان مناسب برای کاشت بذور در خزانه هوای آزاد اواخر اسفند ماه می باشد.

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

بهتر است بدانید که تکثیر این گیاه اغلب توسط بذر انجام می گیرد و از آنجایی که برخی آنزیم های بازدارنده رشد در بذور این گیاهان باعث کاهش چشمگیر قوه رویشی آن ها می شود به همین خاطر به منظور افزایش قوه رویشی بذر ها را بایستی پیش از کشت به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای ۳۵ الی ۴۰ درجه سانتی گراد درون آب بخیسانید. به طور کلی کاشت و پرورش گیاه تاتوره از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که در ادامه بدان پرداخته ایم:

کاشت مستقیم: در این روش بایستی در یک زمان مناسب یعنی اواخر اسفند ماه اقدام به کشت ردیفی بذور در زمین اصلی کنید. در واقع بذور در ردیف هایی به فاصله ۶۰ سانتی متر کشت می شوند و عمق آن ها در هنگام کشت بایستی ۲ الی ۵.۲ سانتی متر باشد. به این نکته دقتداشته باشید در هر هکاتر زمان حدود ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم بذر باکیفیت کافی است و پس از کشت می توانید برای ایجاد تراکم در بستر سطحی خاک از غلتک زدن استفاده نمایید و باعث هماهنگی در رویش بذور شوید. توصیه می شود بالافاصله پس از کشت زمین را آبیاری کنید تا بستر با کم آبی مواجه نشود.

کاشت غیر مستقیم: در این روش کشت معمولا در اواخر فصل زمستان و اوایل بهر بذور را در خزانه هوای آزاد می کارند و زمانی که گیاهان چهاربرگی شدند و ارتفاع آن ها به ۸ تا ۱۲ سانتی متر رسید نشاء ها را در ردیف هایی به فاصله ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر در زمین اصلی کشت نمایید و همچنین که فاصله دو بوته بر روی ردیف کاشت حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر مناسب خواهد بود. می توانید پس از انتقال نهال ها به زمین اصلی آبیاری را انجام دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت داتورا

دستورالعمل برداشت محصول:

اگرچه گیاهان در مرحله گلدهی بیشترین مقدار آلکالوئید را دارند اما طول برگ ها که به ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسید می توان آن ها را برداشت نمود. توجه داشته باشید که اولین برداشت محصول در اوایل تیرماه، دومین برداشت بین ماه های مرداد و شهریور و سومین برداشت که آخرین برداشت می باشد پیش از فصل سرما و در اواخر فصل پاییز انجام می گیرد. توصیه می شود پس از آخرین برداشت گیاه خود را ریش کن نمایید و اندام های برداشت شده را کاملا خشک کنید. به همین خاطر می توان از خشک کن های حریان هوای گرم همراه با دمای ۵۰ درجه سانتی گراد استفاده نمایید. به طور کلی مقدار محصول ۸ تا ۱۵ تن در هکتار وزن تازه گیاه است که از آن ۵.۱ تا ۵.۲ تن در هکتار وزن خشک به دست می آید. دقت داشته باشید که برای جمع آوری بذور ابتدا بایستی میوه های رسیده را برداشت کنید و پس از خشک کردن آن ها را خشک کرده و بذور آن را از سایر قسمت ها جدا نمایید.

راه های برداشت محصول داتورا

شرایط مورد نیاز برای پرورش تاتوره:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش گیاه تاتوره پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که برای پرورش گیاه تاتوره شما نیاز به آبیاری متوسط و منظمی دارید و معمولا توصیه می شود در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید زیرا گیاه بستر غرقابی را به هیچ وجه نمی پسندد.

آبیاری منظم گیاه تاتوره

دما و نور:

در واقع دمای ایده آل برای رویش گیاه تاتوره بازه دمایی ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که همچنین گیاه توانایی گلدهی در فصول خنک و پاییز را نیز دارد. در مورد نور مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که گیاه معمولا آفتاب و شرایط نیمه سایه را می پسندد و اگر در شرایط دیگری قرار بگیرد رشد خوبی از خود نشان نخواهد داد.

خاک:

به طور کلی گیاه تاتوره قابلیت رشد در تمامی خاک ها دارد و نسبت به هیچ خاکی حساس نیست. البته که ترکیب خاک لومی رسی به همراه خاک برگ و دارای زهکشی می تواند انتخاب بهترین برای روند رشد آن باشد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه

آفات و بیماری ها:

به طور کلی از آفات مهم گیاه تاتوره می توان به قارچ عامل لکه برگی اشاره کرد که در صورت گسترش و پیشرفت بیماری و عدم مبارزه صحیح با آن خسارت های سنگینی را به گیاهتان وارد می کند و در نتیجه عملکرد آن را به شدت کاهش خواهد داد. برای مبارزه با این قارچ می توانید از اورتوسید ۲ درصد یا از محلول دیتان به صورت محلول پاشی استفاده نمایید.

نکاتی مهم درباره گیاه تاتوره

به دلیل سمی بودن گل تاتوره لازم است از مصرف خوراکی این گیاه بیشتر از دوز های ۰/۳ یا ۰/۵ گرم در افراد بالغ و یکبار در روز خودداری شود.

در فارماکوپه ایران اشاره شده که این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی خاصیت ضد اسپاسم و آنتی کلینرژیک دارد، ضمن اینکه مصرف آن برای بهبود آسم نیز می تواند کاربرد داشته باشد به طوری که برگ های خشک شده آن را به شکل سیگار های حاوی ۱ تا ۱/۵ گرم استعمال می کنند.

گیاه تاتوره در طب سنتی تاثیری همچون خواب آور و مخدر دارد و پزشکان طب سنتی در گذشته به این تاثیرات آگاه بودند و جهت رفع مسمومیت رعایت نکات زیر را لازم دانسته اند :

نکات کشت گیاه تاتوره

مصرف سرخود و بدون آگاهی از گیاه تاتوره به شکل خوراکی و استنشاقی خطرات زیادی به همراه دارد و موجب مسمومیت و در نهایت مرگ خواهد شد، بنابراین توصیه شده که تاتوره را تنها به شکل فرآوری شده و زیر نظر متخصصان و پزشکان داروساز مصرف نمایید.

توجه داشته باشید که گیاه تاتوره دارای اثراتی مشابه دارو های روان گردان و مخدر است. برخی عوارض ناشی از مسمومیت تاتوره شامل مشکل بینایی، گیجی، مشکلات قلبی، تشنج، عدم هوشیاری، خشکی دهان، تشنگی شدید، تهوع، استفراغ، افزایش دمای بدن و مشکلات تنفسی می باشد.
مصرف مقدار ۱۵ تا ۱۰۰ گرم از برگ های گیاه تاتوره و همچنین ۱۵ تا۲۰ گرم از بدر تاتوره مرگ اور و کشنده می باشد.

امیدواریم این مطلب از پرورش گیاه تاتوره مورد توجهتان قرار گرفته باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با کاشت، تکثیر و پرورش گیاهان دیگر همچون گل پرنده بهشتی و گل لیمونیوم می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *