دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص تخم کبک و آشنایی با فواید و ارزش غذایی آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از پرندگانی که از لحاظ گوشت و تخم بسیار پرخاصیت می باشد پرنده کبک بوده که تخم آن به دلیل سرشار بودن از ترکیبات مغذی به منظور رفع نیاز بدن به ویتامین ها و سایر عناصر غذایی مورد استفاده فراوانی قرار می گیرد. خواص تخم کبک بی شمار بوده که در این مطلب به شرح آن ها پرداخته ایم.

کبک یکی از انواع پرندگان بوده که گوشت و تخم آن قابل مصرف می باشد و به دلیل فواید بسیار فراوانی که دارد به پرورش دادن آن اهمیت ویژه ای داده شده است. تخم کبک از فواید بسیار زیادی برخوردار بوده و دارای ارزش غذایی بالایی می باشد که همین موضوع باعث محبوبیت آن شده است. از این رو قصد داریم در این مطلب خواص تخم کبک را به جهت آشنایی و آگاهی شما عزیزان شرح دهیم.

آشنایی با خواص تخم کبک

امروزه با توجه به خواص فوق العاده ای که کبک دارد توجه بسیاری از پرورش دهندگان طیور به سمت این پرنده جلب شده است. این پرنده حلال گوشت در واقع ذاتا یک پرنده وحشی به حساب می آید اما به دلیل محبوبیت زیاد و علاقه افراد به آن موجب شده که پرورش آن در سطح وسیعی از جمله ایران رونق پیدا کند. خواص تخم کبک و گوشت آن در سطح بالایی بوده که برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد.

خواص تخم کبک برای سلامتی بدن

ویژگی های ظاهری تخم کبک و ارزش غذایی آن :

تخم این پرنده از لحاظ سایز کوچکتر از تخم مرغ بوده و ظاهر آن تا حدودی شبیه به تخم بلدرچین می باشد و رنگی سفید متمایل به زرد دارد که بر روی آن تعدادی لکه قهوه ای وجود دارد. این تخم غنی از پروتئین بوده و میزان چربی آن در سطح پایین تری قرار دارد. تخم کبک دارای عناصر غذایی مختلف و سرشار از ویتامین های زیادی می باشد. تخم کبک دارای طبیعتی گرم و خشک بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها مفید و موثر می باشد.

فواید مهم و مفید تخم کبک

در هر عدد تخم کبک حدود ۱۳ گرم پروتئین وجود دارد و مقدار کلسترول یا چربی اشباعی که در آن موجود می باشد خیلی کمتر از تخم مرغ است. بهتر است بدانید که کبک پرنده ای فعال با جنب و جوش بالا بوده و همین موضوع باعث شده که در اندام ها و تخم این پرنده چربی زیادی تجمع پیدا نکند. بنابراین مصرف تخم این پرنده به دلیل پایین بودن سطح چربی بهتر و مناسب تر بوده و برای سلامتی مفید می باشد.

  •  آرون گروپس

خواص گوناگون تخم کبک

عناصر غذایی و مواد معدنی موجود در این تخم :

نکته دیگری که می توان به آن اشاره داشت این است که کولین موجود در تخم این پرنده باعث بالا رفتن سطح فعالیت های مغزی شده و نقشی بسیار مهم در تقویت حافظه و افزایش عملکرد سلول های مغزی دارد. یکی از خواص دیگر تخم کبک دارا بودن امگا ۳ می باشد که از آنجایی که بدن توانایی تولید این نوع چربی را ندارد می توان با مصرف این تخم این چربی مفید را در اختیار بدن قرار داد.

در تخم این پرنده مواد معدنی مختلفی در مقادیر بالا همچون روی، آهن، فسفر، منیزیم، پتاسیم و … وجود دارد که این عناصر به منظور رشد اندام های مختلف بدن و کارکرد صحیح آن ها بسیار مفید می باشد بنابراین توصیه می شود که در طول هفته حدود دو مرتبه تخم کبک مصرف نمایید چرا که باعث جلوگیری از بیماری های پوستی و عفونی می شود.

انواع ویژگی های مهم تخم کبک

ویتامین های موجود در تخم کبک و فواید بی نظیر آن :

تخم کبک سرشار از ویتامین های مختلفی همچون ویتامین A، ویتامین گروه B، ویتامین E، ویتامین D و … بوده که هر کدام نقش مهمی در تامین سلامتی بدن انسان را دارند. هر یک از این ویتامین ها در سلامتی و عملکرد بخش خاصی از اندام های بدن نقشی اساسی دارند و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلفی می شوند.

ویتامین B9 و فولیک اسید موجود در تخم کبک نقشی مهم و حیاتی در تولید و حفاظت از سلول های جدید را دارد و به ویژه برای خانم های باردار در حفظ سلامتی جنین و به دنیا آمدن فرزندی سالم و بودن نقص نیز مفید می باشد. به همین دلیل به خانم های باردار توصیه می گردد که در طول هفته حدود چند بار از این نوع تخم استفاده نمایند به ویژه زمانی که در ماه سوم بارداری به سر می برند.

ویژگی های شگفت انگیز تخم کبک

تخم کبک طعمی بسیار لذیذ داشته و بوی نامطبوعی ندارد به همین دلیل مصرف و خوردن آن برای کودکان گزینه بسیار مناسبی بوده و همچنین تخم کبک به دلیل تقویت استقامت بدنی و افزایش هوش برای کودکان مفید بوده و تاثیر بسیار زیادی در سرعت رشد آن ها دارد.

خوردن تخم این پرنده به شکل خام برای تقویت نمودن صدا و درمان سرفه های شدید و همچنین برای کسانی که دچار اختلال تکلم می باشند بسیار مناسب بوده اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که خوردن بیش از حد تخم کبک و  تخم مرغ به شکل خام در واقع باعث ازدیاد انگلی به اسم سالمونلا در روده فرد شده که در نهایت فرد مصرف کننده دچار مسمومیت خواهد شد. بنابراین قطعا باید در مصرف آن به شکل خام دقت کنید و اعتدال را رعایت نمایید.

انواع فواید متنوع و جالب تخم کبک

تخم کبک را مثل تخم مرغ به سه صورت املتی، آب پز و سرخ شده در روغن می توان درست کرد و همین طور می توان از آن در تهیه کیک های بسیاری استفاده نمود. تخم کبک دارای هضم بسیار سریعی بوده و در واقع نقش مهمی در تقویت دستگاه گوارش دارد. قسمت سفیده تخم کبک به دلیل این که حاوی مقدار زیادی ید، منیزیم و مس بوده نقشی تاثیر گذار در تولید هموگلوبین داشته و به این صورت در رفع کم خونی و ممانعت از بروز آن موثر می باشد.

تخم کبک شامل انواع مختلفی از آمینو اسیدهای کمیاب بوده و به همین خاطر استفاده آن برای افراد پیر مفید و مناسب بوده و به نوعی در ترمیم و بهبودی سلول های آسیب دیده و از بین رفته بافت های مختلف بدن سودمند و موثر می باشد. تخم این پرنده حاوی مواد بسیار مفیدی می باشد که در درمان بیماری های مختلفی همچون تشنج، آسم، ضعف اعصاب و فشار خون کمک کننده بوده و باعث بهبودی اختلالات روانی و عقب ماندگی های جسمی و همچنین باعث از بین بردن بی خوابی می شود.

انواع فواید مختلف تخم کبک

در مطلب ارائه شده مجموعه ای از فواید و خواص تخم کبک را به همراه تاثیرات شگفت انگیز آن در درمان بیماری های مختلف به طور کامل برای آشنایی شما عزیزان شرح دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *