دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زیباترین دیدنی های خان زنیان و جاذبه های تماشایی این شهر کوچک

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

آشنایی با دیدنی های خان زنیان که یکی از شهرهای کوچمک اما قدیمی در شهر شیراز است می تواند اطلاعات گردشگری مهمی را در اختیار شما قرار دهد این شهر زیبا دارای جاذبه های تاریخی متعددی است و به دلیل طبیعت بکر خود و چشم اندازهای طبیعی که دارد بسیار مورد توجه است. شما در این بخش با جاذبه های مهمی از این شهر آشنا می شوید.

شیراز از جمله شهرهای بسیار زیبا در ایران است این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی برای علاقه مندان خود می باشد این شهر محبوب دارای جاذبه های بی شماری است از جمله زیبایی های این شهر می توان به منطقه تفریحی و گردشگری خان زنیان اشاره نمود این منطقه شهری کوچک اما پر جاذبه در شهر شیراز است که از طبیعت زیبایی برخوردار است و هر ساله مقصد بسیار از گردشگران قرار می گیرد. با معرفی این منطقه می توانید با دیدنی های بیشتری از خان زنیان آشنا شوید و اطلاعات بیشتری را درباره اینگونه از مناطق کسب کنید این شهر کوچک در فاصله ۳۰ کیلومتری از شیراز واقع شده است این شهر در تقسیمات جغرافیایی بسیار با اهمیت است و یکی از مهم ترین شهرهای ثبت شده است این شهر کوچک با وجود طبیعت زیبای باغ های خود مورد توجه است از سوی دیگر این منطقه طبیعتی بکر و دیدنی دارد که از ویژگی های بسیار منحصر به فردی برخوردار است و می تواند مورد توجه شما گردشگران نیز باشد.

دیدنی های خان زنیان:

این شهر زیبای شیراز دارای پیشینه تاریخی غنی نیز می باشد سال ها پیش رشادت های ایل قشقایی این منطقه در مقابل هجوم انگلیسی ها موجب شد تا مردمان این منطقه بیش از پیش در تاریخ بدرخشند همانطور که می دانید ایل قشقایی یکی از ایل های بزرگ عشایری در ایران است که در جنگ های مختلفی به رشادت پرداخته اند و استان فارس بخش مهمی از این ایل های قشقایی را به خود اختصاص داده است. این شهر شیراز در طی دوره های مختلف تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است به ویژه در دوران احمد بن موسی شاه چراغ که ایشان با فرار از دست ماموران عباسی به این شهر پناه آورده اند.

 بنای تاریخی خان زنیان

این شهر تاریخی چه جاذبه هایی دارد؟

پیش از این اشاره ای مختصر به جذابیت های تاریخی و پیشینه تاریخی این شهر داشتیم نام این شهر به زبان محلی آن زنیون است این شهر به واسطه طبیعت زیبای خود یکی از مکان های دیدنی شیراز برای گردشگران است و جذابیت های بی شماری دارد. بسیاری از مردمان شیراز برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته ای خود این شهر را انتخاب می کنند و همانطور که اشاره شد این شهر دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی می باشد از سوی دیگر وجود جاذبه های تاریخی ارزشمند در این منطقه موجب شده است تا به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل شود و مورد توجه باشد.

خان زنسان را بشناسید

جاذبه های تاریخی:

با توجه به اینکه خیلی از گردشگران دیدنی های خان زنیان را با وجود کاروان سرای قدیمی آن به خاطر دارند می توان گفت که این شهر از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است بنای این کاروانسرا با استفاده از سنگ و گچ ساخته شده است و به دلیل استفاده از مصالح قدیمی در آن اهمیت بسیار زیادی دارد از ویژگی های مهم معماری در این بنا می توان به سر در ورودی کاروانسرا نیز اشاره نمود طاق های زیبایی که در ورودی این بنا ساخته شده اند نیز بسیار با اهمیت می باشند و از لحاظ معماری که دارند بسیار برجسته هستند این کاروانسرا از مهم ترین جاذبه های تاریخی به شمار می آید که در این شهر واقع شده است.

دیدنی های خان زنیان

  •  آرون گروپس

اگر بخواهید تحلیل بهتری از بنای این کاروانسرا داشته باشید باید چهار ایوان و چهار برج آن را نیز بررسی کنید نمای بیرونی که در این کاروانسرا می بینید شامل ۸ طاق می شود که در هر بخش دارای ورودی هایی است و از این حیث دارای اهمیت زیادی می باشند هر یک از این بناها و بخش های کاروانسرا دارای ارزش بالایی در معماری می باشند.

اما اگر می خواهید در کنار این بافت قدیمی و تاریخی سری به بافت های جدید شهری بزنید باید وارد شهر شوید و از طبیعت زیبای آن استفاده کنید با توجه به اینکه تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد این منطقه متعلق به دوران ساسانیان است اما بازسازی های متعددی بر روی آن صورت گرفته است و دارای مجموعه بافت قدیمی و جدید می باشد.

ارتفاعات خان زنیان

پوشش گیاهی منطقه:

با سر زدن به طبیعت زیبای این منطقه نیز می توانید پوشش های گیاهی متنوعی را مشاهده کنید پوشش های گیاهی بنه، زرشک کوهی، بادام کوهی، افرا، کیالک و گردو که بخش مهمی از مراتع و پوشش های این مناطق را تشکیل می دهند و از این جهت دارای اهمیت می باشند. این پوشش گیاهی زیبایی بیشتری را به طبیعت پیرامون بخشیده است و آن را به یکی دیگر از دیدنی های خان زنیان تبدیل کرده است.

آشنایی با مکان های دیدنی شیراز در این بخش می تواند برای شما علاقه مندان بسیار مورد توجه باشد به ویژه برای علاقه مندانی که می خواهند شیراز گردی کنند و به یکی از شهرهای زیبای آن سفر کنند در سفر به این شهر کوچک شیراز می توانید از نزدیک فرهنگ چند صد ساله مردمان منطقه را ببینید و به ارزش های فرهنگی آن ها پی ببرید و از سویی وجود جاذبه های تاریخی می تواند شما را بیشتر با پیشینه تاریخی اینگونه از مناطق آشنا کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *