دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی گیاهان پوششی و شرایط مناسب کاشت آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که گیاهان پوششی از دسته گیاهان هستند که روند رشدشان بسیار سریع است و می توانند در مدت زمان کوتاهی تمام سطوح خاک را در بربگیرند و در این مطلب سعی داریم به معرفی گیاهان پوششی و اصول کاشت ان ها بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاهان پوششی از دسته گیاهانی هستند که به سرعت روند رشد خود را آغاز خواهند کرد و در مدت زمان کمی تمام سطوح زمین را می پوشانند. این گیاهان برای رشد نیاز به آبیاری و تغذیه آنچنانی ندارند و از آنجایی که مراقبت کمتری را می طلبند به راحتی می توانید آن ها را در کنار گلهای آپارتمان خود پرورش دهید.

معرفی گیاهان پوششی

در واقع معرفی گیاهان پوششی از دسته گیاهان کوتاه و سریع الرشدی هستند که اغلب آن ها در زمان بسیار کوتاهی سطح خاک را فرا می گیرند و زمین را به خوبی می پوشانند. این دسته از گیاهان معمولا نسبت به مواد غذایی پر توقع نبوده و آبیاری زیادی لازم ندارد و در مقابل نیز به توجه و مراقبت کمی احتیاج دارند. البته که برخی از انواع این گیاه نسبت به شوری خاک مقاوم هستند اما برخی دیگر در خاک های شنی و ضعیف به خوبی رشد و نمو می کنند. همچنین زمانی که گیاهان پوششی به خوبی رشد کنند و به صورت متراکم و انبوه دربیایند مانع از رشد علف های هرز می شوند و به همین خاطر پس از کاشت گیاهان پوششی مشکل علف های هرز وجود نخواهد داشت. جالب است بدانید که اغلب گیاهان پوششی در طول رویش خود گل های رنگارنگ و زیبایی ایجاد می کنند و بسیاری دیگر دائمی هستند و یا با بذر افشانی طبیعی همه ساله رویش می یابند. توجه داشته باشید که معمولا از این دسته گیاهان به منظور طراحی باغ و پارک ها استفاده می کنند و توصیه می شود در انتخاب گیاهان حتما خصوصیاتی مانند فرم و شکل، نوع سازگاری با آب و هوای محیط و هماهنگی با دیگر گیاهان توجه بسیاری داشته باشید. در ادامه به منظور آشنایی بیشتر به معرفی برخی از گیاهان پوششی خواهیم پرداخت:

چگونگی معرفی گیاهان پوششی

گیاه دایکوندرا:

این گیاه زیبا بومی مناطق شرقی آسیا و از دسته گیاهان علفی و دائمی شناخته می شود که بخش هوایی آن متراکم، انبوه و در هم بافته شده است و اغلب به صورت رونده در سطوح خاک رشد می کند و سطوح مختلف زمین را با برگ های سبز روشن تا تیره ظریف به قطر حدود ۵.۱ سانتی متر می پوشاند. دایکوندرا در واقع دارای ریشه هایی سطحی می باشد که با ساقه های رونده موجود در سطح خاک گسترش می یابد و طول دمبرگ های آن نیز تقریبا به ۴ تا ۵.۳ سانتی متر می رسد. جالب است بدانید که کلمه دایکوندرا به معنای دوتایی و دو دانه است و به شکل ظاهری میوه ها اشاره دارد. گل های آن نیز به صورت تکی و انتهایی هستند که بر روی دمگل هایی به طول ۵.۱ سانتی متر تشکیل می شوند. این دمگل ها نیز به صورت مستقیم رشد نموده و بعد خمیده خواهند شد. قطر گل ها ۳ میلی متر و گلبرگ ها به رنگ سبز متمایل به زرد می باشند. در واقع این گیاه در هر آب و هوایی قابل کشت است و ارتفاع آن به ۵ سانتی متر نیز می رسد و گسترده می شود به گونه ای که می توان مانند چمن از آن مراقبت کرد.

چگونگی کاشت گیاهان پوششی

گیاه لیزماکیا:

معرفی گیاه لیزماکیا که در واقع گیاهی پوششی می باشد اگر در شرایط آفتابی قرار بگیرد به رنگ طلایی و اگر در سایه باشد به رنگ سبز رشد خواهد کرد. دمای مطلوب برای پرورش این گیاه بازه دمایی ۶ الی ۲۲ درجه سانتی گراد است و ممکن است در فاصله پوشانده شدن سطح خاک توسط گیاه لیزماکیا علف های هرز زیادی رشد کند که حتما باید این علف ها را از ریشه در بیاورید و دور بیندازید. اگرچه ممکن است بار ها این کار را تکرار کنید اما در نهایت نتیجه ای خواهید گرفت که بسیار مطلوب است. توصیه می شود که روند از بین علف های هرز را تا زمانی ادامه دهید که لیزماکیا کامل سطح خاک را بپوشاند و پس از اینکه سطح خاک شما کامل پوشیده شده دیگر علف هرزی رشد نخواهد کرد چون گیاه لیزماکیا سطح خاک را فرا گرفته و علف های هرز زیر آن خفه شده اند. در کل می توان گفت که لیزماکیا برای رشد نیاز به مراقبت دارد اما نه به اندازه چمن های طبیعی.

گیاه کیاشیتو:

معرفی گیاه کیاشیتو که یکی دیگر از انواع گیاهان پوششی می باشد که برای افزایش تراکم و انطباق پذیری با تنش های غیر زیستی اصلاح شده است. این گیاه زیبا به دلیل تحمل نسبت به کم آبی و خاک های شور و اسیدی و همچنین خاک های پایه مناسب ترین جایگزین برای چمن های تشنه و پرهزینه محسوب می شود. ارتفاع کیاشیتو معمولا به حدود ۵ الی ۱۰ سانتی متر می رسد و اگرچه در مناطق کوهپایه ای نیز تا ۱۵ سانتی متر رشد می کند اما نیازی به چمن زنی و کوتاه کردن ندارد.

  •  آرون گروپس

روش های پرورش گل های پوششی

گیاه فرانکنیا:

بهتر است بدانید که گیاه فرانکنیا از خانواده گیاهان فرانکنیان می باشد که به صورت علفی و رونده رشد می کند و بومی مناطق آفریقایی می باشد. این گیاه پوششی اغلب برای کاشت در میان سنگفرش ها و باغ های صخره ای مناسب است. دارای گل هایی کوچک و به رنگ های صورتی، قرمز و ارغوانی است که البته اگر در معرض سرما قرار گیرد رنگ آن تبدیل به قرمز مایل به قهوه ای خواهد شد و با تغییر فصل مجدد رنگ آن به حالت اولیه باز می گردد. این گیاه برای رشد نیاز به آبیاری کمی دارد و عمدتا تکثیر آن از طریق دو روش قابل انجام است که یکی تقسیم بوته و دیگر قلمه زنی است. توجه داشته باشید که برای تقسیم بوته بهتر است از بوته های متراکم استفاده نمایید و در اوایل فصل بهار این امر را انجام دهید. اما برای قلمه زنی در خاک مرطوب و در فصل تابستان توصیه می شود قلمه هایی را که دارای ۲ الی ۳ برگ هستند بکارید. از آنجایی که گیاه فرانکنیا گیاهی مقاوم است می تواند در خاک های شور به خوبی رشد کند و به همین خاطر در مناطق بیابانی و استپی مورد پرورش قرار می گیرد.

گیاه چمن رونده:

در میان معرفی گیاهان پوششی چمن نیز در واقع گیاهی تکه لپه ای و چند ساله است که از خانواده گرامینه ها می باشد. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت چمن تازه اواخر فصل زمستان و اوایل بهار است زیرا در این زمان چمن به راحتی می تواند ریشه بدهد. البته در شرایط آب و هوایی ایران که حدود ۸۰ درصد مساحت خشک و نیمه خشک را تشکیل می دهد نیاز به مدیریت علمی بیابان این مناطق به ویژه در بخش فضای سبز از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. بهتر است بدانید که گیاهان پوششی مورد استفاده در فضای سبز گیاه چمن است که به دلیل نیاز آبی زیاد و مراقبت های ویژه توصیه کاشت آن برای مناطق کم آب هزینه های هنگفتی را در پی دارد که با کاهش ضریب موفقیت آن نیز همراه خواهد بود. در واقع کاشت چمن تازه در صورت که در زمان مناسب و در مکانی مناسب انجام گیرد بسیار راحت است.

انواع گیاهان پوششی

شرایط کاشت گیاهان پوششی:

توجه داشته باشید که برای معرفی و انتخاب گیاهان پوششی به منظور کاشت در هر منطقه ای بایستی به واکنش گیاهان نسبت به عوامل محیطی توجه زیادی داشته باشید و در این میان درجه حرارت فاکتور اصلی و قابل بررسی است و بدین معنی می باشد که حداقل درجه حرارتی که گیاه قادر است در طول فصل زمستان آن را تحمل کند باید کاملا مشخص گردد.

همچنین خاک نیز از جمله عواملی می باشد که بایستی پیش از کاشت گیاهان حتما بررسی شود. بسیاری از گیاهان قادرند در خاکی که PH آن برابر با ۵.۶ است به خوبی رشد کننند اما برخی دیگر تنها در خاک های اسیدی رشد خواهند کرد.

زهکشی در واقع عامل مهمی در روند کاشت گیاهان پوششی می باشد که نباید از آن غفلت کرد. به طور کلی اگر خاک بستر به گونه ای باشد که برای مدت زمان طولانی آب را در خود نگه دارد تعداد کمی از گیاهان را می توان یافت که بتوانند در آن دوام بیاورند و به رشد خود ادامه دهند. به همین خاطر توصیه می شود پیش از کاشت حتما به زهکشی خاک توجه کافی داشته باشید.

شرایط کاشت گیاهان پوششی

توجه داشته باشید که سایه کامل در مواردی ادامه رشد را برای گیاه مشکل می کند به گونه ای که بسیاری از درختان بر روی خاکی که در آن ریشه دوانیده اند سایه خواهند انداخت و در چنین شرایطی بهتر است گیاهان کوتاهی را انتخاب نمایید تا بتوانند با ریشه درختان از لحاظ مواد معذی و آب رقابت کنند و در عین حال مقاوم به سایه باشند.

نکته دیگری که در باید در روند کاشت گیاهان پوششی بدان توجه داشته باشید این است که پیش از کاشت گیاه در محل اصلی حتما از حداکثر رشد آن آگاهی پیدا کنید تا با توجه به سرعت رشدش فضای کافی برای گسترش آن در نظر گرفته شود. این مسئله عمدتا در مورد گیاهان پوششی صدق می کند زیرا که برخی از آن ها سریع الرشد می باشند به گونه ای که یک گیاه کوچک در مدت زمان ۲ سال قادر است چندین متر مربع از زمین را بپوشاند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *