دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت یخ نزدن پنگوئن ها چیست؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

پنگوئن ها از دیگر پرندگان موجود در قطب جنوب هستند که در آن سرما با توجه به اندام هایی مقاوم زندگی می کنند. برای پاسخ به سوال علت یخ نزدن پنگوئن ها در آن طوفان های سرد و خنک با ما در ادامه این بخش از مجله آرگا همراه شوبد.

پنگوئن ها از دیگر پرندگانی هستند که بر خلاف دیگر گروه های حیوانات دارای بال از قدرت پرواز برخوردار نیستند. به طور کلی این دسته از  پرندگان و حیواناتی به مانند حیوان خرس قطبی در مناطق سرد و خنک کره زمین به مانند نیم کره جنوبی و قطب جنوب به ادامه زندگی می پردازند. گفتنی است که این پرنده بر خلاف دیگر پرندگان در مناطق خشک پا نمی گذارد و تمام زندگی خود را به روی دریا و یخ های قطب جنوب به زندگی ادامه می دهد. این حیوان پر رمز و راز دارای حقایق بسیار و جالبی است که از این رو در ادامه این مطلب به علت یخ نزدن پنگوئن ها در سرمای محل زندگی شان پرداخته ایم.

قابل به ذکر است که پا های حیوان پنگوئن به مانند اردک است و با توجه به ساختاری که دارا است می تواند در سطح آب به شنا بپردازد. به علاوه این موارد، راحتی راه رفتن در برف و یخ از دیگر مزایای دارا شدن از این نوع پا ها می باشد.

دلیل یخ نزدن پنگوئن ها در سرما چیست؟

علت یخ نزدن پنگوئن ها چه می باشد؟

به طور کلی آناتومی پا و بدن پنگوئن ها بدین صورت است که کمترین مقدار گرما و حرارت را از بدن خارج می کند. همچنین گردش خون در پاهای این حیوان به صورتی است همواره در سطح بالایی از دمای انجماد قرار گرفته است. همچنین گردش خون این دسته از حیوانات را می توان به سیستم های گرمایشی تشبیه کرد که به سرعت بدن و اندام ها را گرم نگه می دارند. این عملکرد به گونه ای است که رگ های خونی با توجه به سرد شدن بدن و یا افت دما به صورت ناگهانی، خیلی سریع عمل گردش خون را به راه می اندازند که از این رو پا و دیگر اندام های بدن پنگوئن در برابر سردی هوا، مقاوم و گرم می شود.

همچنین پنگوئن ها به هنگام وزش باد های سنگین و سرد، به سرعت پاهایشان را در زیر پر های ضخیم شکم شان پنهان می کنند که این امر موجب می شود تا گرما و حرارت بدن از بین نرود و انرژی زیادی نیز صرف ایجاد این گرما نشود.

از دیگر دلایلی که می توان برای علت یخ نزدن پنگوئن ها بیان کرد؛ آن است که ماهیچه های اصلی در بال و پر همه پرندگان به درون قفسه سینه و لگن قرار دارد که جز چندین رشته عصبی و رباط، دیگر اندام ها به عملکرد های عصبی متصل نشده اند. به همین دلیل این دسته از حیوانات در دمای بسیار پایین نیز به راحتی راه می روند و در این امر به مشکل بر نمی خورند.

محافظت از تخم پنگوئن ها به عهده چه کسی است؟

  •  آرون گروپس
  • تمایزات مربوط به نحوه گردش خون در بدن پنگوئن

نحوه تمایز موجود در گردش خون این حیوان نه تنها منجر به عدم یخ زدن پای پنگوئن ها شده است، بلکه در گرم نگه داشتن تخم هایشان نیز تاثیر به سزایی قائل شده است. همان طور که می دانید پنگوئن های نر وظیفه دارند تا از تخم و بچه پنگوئن ها به خوبی مراقبت کنند. او باید در طی ۲ ماه ۱ تخم را در میان پاهایش نگه دارد و وظیفه گرم نگه داشتن آن را تا زمانی که پنگوئن ماده از شکار باز گردند، به عهده دارند.

این کار پنگوئن نر علاوه بر گرم نگه داشتن پنگوئن ها به جلوگیری از بروز خطر های محیطی نیز می پردازد و در آخر نیز نکته ای بسیار جالب است، آن است که اگر پنگوئن ماده بدون شکار و غذا به خانه برگردد، پنگوئن نر توانایی ترشح نوعی شیر برای تغذیه بچه را دارد که از سلول های مخصوص در گلوی آن ها ترشح می شود.

علت یخ نزدن پنگوئن ها چیست؟

  • چرا بال های پنگوئن یخ نمی زند؟

به طور کلی این پرنده در سرد ترین نقطه از کره زمین زندگی می کند که خیلی کم پیش می آید تا یخ به روی پر هایش بنشیند. در حقیقت پر های این حیوان از قدرت ضد یخ برخوردار است؛ چرا که هر یک از پر های او از رشته های بسیار ریز میکرومتری تشیل شده که در یک دیگر گره خورده اند و از تشکیل کریستال های آب و یخ جلوگیری می کنند. چرا که در این حالت، شبکه متراکم و پر حجمی از فیبر تشکیل داده می شود که توانایی نفوذ به بدن را ندارد و همچنین با ویژگی لغزندگی از چسبیدگی پر ها به یک دیگر نیز تا حد چشم گیری می کاهد.

قابل به ذکر است که پر این پرنده می تواند حباب های موجود در هوا را به روی بال های خود نگه دارد تا در نهایت به عنوان یک عایق حرارتی در برابر انتقال حرارت و گرما از آن استفاده کند.

  • تفاوت سیستم گردش خون انسان با این پرنده

به طور کلی سیستم گردش خون انسان ها به صورتی است که با کم کردن سطح گردش خون در بدن نیز می تواند تا مدت طولانی در برابر سرما تاب بیاورد. در صورتی که این توانایی با پرندگان قابل قیاس نیست، پنگوئن ها از سیستم گردش خون قوی تری نسبت به انسان برخوردار هستند.

معرفی حیوان پنگوئن

این عبارت را با مثالی می توان روشن تر کرد، بدین صورت که آدمی در فصول سرد سال در ابتدا دست و پاهایش شروع به سرد شدن می کند و در نهایت یخ زدگی و خنکی هوا را در اندام های مختلف بدن پخش می کند. در طی این فرایند، مقدار گردش خون در بدن تغییر می کند، چرا که اولویت در بدن انسان، حفاظت از اندام های داخلی است که از این رو با سرد شدن دست و پا، اخطاری مبنی بر سردی هوا به مغز ارسال و در نهایت از انجماد بدن جلوگیری می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *