دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های جالب زیست شناسی که شما را شگفت زده می کنند

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با مطالبی درباره درس زیست شناسی آشنا می کنیم که تا بحال آن را نشنیده اید. اگر دوست دارید شگفت زده شوید بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

شگفتی های درس زیست شناسی را بسیاری از افراد نمی دانند زیرا در هیچ کتابی از آن ها گفته نشده است بنابراین سعی کردیم دانستنی های جالب زیست شناسی را برای شما بیان کنیم.

دانستنی های جالب زیست شناسی

دانستنی های جالب زیست شناسی

بیاید با دنیای جدیدی از زیست شناسی آشنا شویم. شاید بیش تر افراد ندانند که هیکل در کانگورو ها بسیار مهم است و آن ها بر اساس نوع هیکلی که دارند دسته بندی می شوند و یا حتی قلابچه ماهی ماده به ماهی نر می چسبد و جالب تر از همه آن ها این این است که کرگدن ها می توانند صدای گربه در بیاورند و شما را شگفت زده کنند. همراه ما با شید تا با دانستنی های جالب زیست شناسی آشنایی بیش تری پیدا کنید.

خرگوش کوهی

بسیاری از افراد درباره نژاد های حیوانات تحقیق می کنند ولی جالب است بدانید که خرگوش کوهی صخره یکی از نزدیک ترین خویشاوندان فیل ها می باشند.

هیکل در کانگورو ها

باید بدانید که بیش ترین زحمت تولید مثل بر عهده ماده ها است و آن ها حق انتخاب برای زاد و ولد دارند. در بین کانگورو ها نیز این قاعده وجود دارد و کانگورو های ماده دوست دارند کانگورو هایی را انتخاب کنند که از نظر هیکل متناسب اند بنابراین برای جذب این ماده ها کانگورو های نر سعی می کنند هیکل و عضله های خود را به نمایش بگذارند.

جنگ مورچه های خاص

نوعی از مورچه ها به نام کامیکازه وجود دارد که شگفتی بسیاری در بین سایر مورچه ها دارند. این مورچه ها وقتی درگیر جنگ می شوند اغلب اوقات برنده می شوند ولی در صورتی که در جنگی شکست بخورند کاری بسیار خارق العاده انجام می دهند. این مورچه ها نوعی عملیات انجام می دهند که می توانند  افراد مقابل خود را نابود کنند. آن ها ابتدا نوعی ماده چسبناک ترشح کرده و باعث می شوند دشمن در همان جایی که هست بماند و سپس خود را منفجر کرده و دشمن را نابود می کنند.

  •  آرون گروپس

بزرگ ترین موجود

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که بزرگ ترین موجود زنده چیست؟ جالب است بدانید که بزرگ ترین موجود زنده در جهان نوعی قارچ است که در یکی از جنگل های ایالات آمریکا پیدا شده است. یان قارچ حدودا ۲۴۰۰ سال سن داشته و ۸.۸ کیلو متر مربع مساحتش می باشد.

شفیره های جالب

یکی دیگر از دانستنی های جالب زیست شناسی این است که شفیره یک نوع از پروانه ها شبیه به طلا می باشد. در واقع زمانی که شما این شفیره را ببینید گویی یک تکه طلا مشاهده کرده اید. این پروانه Thithorea Terracina نام دارد.

ماهر ترین شکارچی ستاره دریایی می باشد.

ماهر ترین شکارچی

شاید شما هم درباره ستاره دریایی مطالب بسیاری شنیده باشید ولی نمی دانید که آن ها ماهر ترین شکار چی ها می باشند و به راحتی می توانند از صدف و مواد درون آن تغذیه کنند.

نهنگ ها و خوابیدن آن ها

نهنگ ها حیواناتی خارق العاده می باشند و در طی روز تا حدود ۲.۵ تن غذا می خورند. یکی از نهنگ هایی که شگفتی بسیاری در بین سایرین دارد نهنگ عنبر می باشد. این نهنگ هنگام خواب عمودی می شود. این کار برای زیست شناسان کمی تعجب بر انگیز می باشد.

کرگدن ها و صدای گربه

یکی دیگر از مهم ترین حقایق زیست شناسی تقلید صدای گربه در بین کرگدن ها می باشد. باید بدانید که آن ها می توانند صدای گربه را به راحتی تقلید کرده و شما را شگفت زده کنند.

آمیب و تغذیه شگفت انگیز آن

آمیب ها یکی از آغازیانی می باشند که ممکن است مضراتی برای انسان داشته باشد. باید بدانید که این جانوران می توانند جلبک ها را سوراخ کرده و ماده درون آن ها را می خورند تا زنده بمانند. در واقع این تغذیه آمیب ها می باشد.

کوسه های شگفت انگیز

محققان دریافتند که اگر شما با کوسه ای برخورد کردید می توانید با خاراندن بینی اش او را از خود بی خود کنید و به سرعت از او دور شوید. در واقع این کار نوعی دفاع محسوب می شود که می توانید در حین برخورد با آن ها انجام بدهید.

نحوه رام کردن کوسه ها

کوچکترین ماهیچه بدن

سابکلاویوس یکی از کوچک ترین ماهیچه هایی می باشد که می تواند شانه را به اولین دنده وصل کند. این ماهیچه کار آیی خاصی ندارد و در صورتی مفید می باشد که انسان روی چهار دست و پا راه برود. این ماهیچه در برخی از افراد اصلا وجود ندارد و برخی از افراد یکی از آن ها را دارند.

دندان عقل

شاید شما هم شنیده اید که باید دندان های عقل خود را بکشید تا سایر دندانهایتان آسیب نبینند. در واقع این دندان ها به انسان های اولیه کمک بسیاری می کرد و آن ها را قادر می ساخت تا راحت تر از گیاهان تغذیه کنند. باید بدانید که تنها ۵ درصد از انسان ها دارای دندان های عقل سالم می باشند.

ماهیچه های گوش بیرونی

یکی از شگفتی هایی که این ماهیچه ها دارند این است که به انسان های نخستین این اجازه را می داد تا گوش هایشان را مانند سگ و گربه تکان داده و علامت بدهند. در واقع آن ها از این روش برای برقراری ارتباط استفاده می کردند.

دنده گردن باقی مانده خزنده ها

حدودا یک درصد افراد دارای دنده های گردنی می باشند و بیش تر آن ها دارای مشکلات عصبی و یا سرخرگی هستند. باید بدانید که این دنده ها باقی مانده دوران خزندگی هستند و به تدریج در چندین میلیون سال بعد از بین خواهند رفت.

کرگدن ها و تقلید صدای گربه

ماهیچه پالماریس

این ماهیچه یکی از مهم ترین ماهیچه ها می باشد ولی حدودا ۱۱ درصد انسانها این ماهیچه را ندارند. این ماهیچه باعث می شود تا انسان بتواند آویزان شود و با کمک دست هایش از صخره ای بالا برود. مکان اصلی این ماهیچه از آرنج تا مچ می باشد.

مو های بی کار آیی

بسیاری از مو های بدن بدون کار آیی می باشند و به نوعی همان مو های اضافه بدن هستند که باید اصلاح شوند. بخش مهمی از مو های بدن ابرو ها می باشند که می توانند از ریزش عرق به درون چشم ها جلوگیری کنند.

استخوان کنترل کننده دم حیوانات

حیوانات دارای استخوانی به نام COCCYX می باشند که می توانند با استفاده از آن حرکات دم خود را کنترل کنند. در واقع با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است اگر این استخوان از بدن حیوان خارج شود هیچ مشکلی برای سلامتی اش ایجاد نمی شود و می تواند باز هم به حیات خود ادامه بدهد.

دنده اضافی

همانطور که می دانید برخی از انسان ها دارای ۱۳ دنده می باشند که حدودا ۸ درصد کلی مردم جهان را تشکیل می دهند. باید بدانید که این دنده مخصوص گوریل ها و شامپانزه ها می باشد و کار ایی خاصی برای انسان ها ندارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *