دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهاجرت به کانادا چقدر زمان میبرد

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

همواره یکی از متداول ترین سوال هایی که متقاضیان مهاجرت به کانادا دارند، اینست که مهاجرت به کانادا چقدر زمان میبرد و پروسه ارزیابی و رسیدگی به درخواست های ویزای کانادا چقدر طول می کشد؟ بر همین اساس قصد داریم تا به طور خلاصه از جوانب مختلف به این موضوع مهم بپردازیم.

مهاجرت به کانادا

زمان رسیدگی به درخواست های مهاجرت به کانادا

به طور معمول به مقدار زمانی که سازمان مهاجرت و پناهندگی کانادا IRCC نیاز دارد تا به درخواست ویزای کانادا و مهاجرت شما به این کشور رسیدگی کند،  processing time گفته می شود که به بازه زمانی دریافت مدارک توسط کنسولگری تا زمان تصمیم گیری نهایی در مورد پرونده اطلاق می شود.

چنانچه درگیر روند ارسال EOI و دریافت دعوتنامه درخواست ITA از سیستم اکسپرس اینتری کانادا، آماده سازی مدارک، ارسال مدارک برای هر نوع ویزا، مجوز و یا کارت اقامتی کانادا هستید، زمان صرف شده شامل زمان رسیدگی درخواست مهاجرت محسوب نمی شود.

موارد تاثیرگذار در زمان رسیدگی به درخواست مهاجرت کانادا

به طور کلی فاکتورها و شاخصه های در زمان ارزیابی و رسیدگی به درخواست های متقاضیان مهاجرت به کانادا تاثیرگذار است:

  • کشور محل اقامت متقاضی: در برخی مواقع، زمان رسیدگی به درخواست ها توسط سازمان IRCC برحسب محل اقامت و مرکز ارائه خدمات ویزا به فرد متغیر است. به طور کلی از پیش از ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، زمان رسیدگی به انواع خدمات مهاجرتی کانادا برحسب دفتر سفارت ویزا مشخص میشده است. این بدین خاطر بود که درخواست های اقامت موقت و یا دائم، انواع ویزا و یا مجوز کانادا بر طبق نزدیکترین دفاتر خدمات ویزا مورد ارزیابی قرار میگرفت. اما در حال حاضر، پرونده های درخواستی در سراسر جهان و در مراکز ارائه خدمات ویزا نظیر وی اف اس گلوبال به صورت آنلاین و یا کاغذی جا به جا می شوند و معیار نزدیکی محل سفارت به معیار بهترین مرکز خدمات برای رسیدگی سریع به درخواست تغییر کرده است. با توجه به اینترنتی شدن بیشتر بخش های درخواست مهاجرت کانادا، تنها ممکن است نبود دسترسی به محل انگشت نگاری بیومتریک و نیاز به سفر به یک کشور رابط در زمان رسیدگی تاثیرگذار باشد.
  • نوع درخواست متقاضی: زمان رسیدگی به درخواست برحسب نوع ویزا و مجوز درخواستی و نوع مهاجرت متقاضی به کانادا متغیر است. از این رو نوع درخواست و تعداد متقاضیان نوع خاصی از مهاجرت به کانادا در زمان رسیدگی به درخواست تاثیرگذار خواهد بود. به بیانی دیگر، با دریافت حجم زیادی از درخواست مهاجرتی در یک نوع خاص از ویزا و برنامه مهاجرتی، زمان رسیدگی به درخواست طولانی تر خواهد شد. یعنی زمان رسیدگی به درخواست ویزای توریستی با درخواست اسکیل ورکر کانادا تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.
  • ناقص بودن پرونده: چنانچه اطلاعات درخواست و مدارک پرونده متقاضی ناقص باشد، سازمان IRCC ممکن است درخواست مهاجرت فرد را رد کرده و یا برای دریافت مدارک و اطلاعات پشتیبان درخواست دهد که زمان رسیدگی به پرونده را بسیار طولانی خواهد کرد.

میانگین زمان رسیدگی به برنامه های مهاجرتی کانادا

باید به این موضوع توجه داشته باشید که زمان های رسیدگی به درخواست های مهاجرتی کانادا تقریبی بوده و هیچ تضمینی برای قطعی بودن آن وجود ندارد. در برخی مواقع، نحوه پیگیری و ارسال اینترنتی مدارک و یا استفاده از روش سنتی و تحویل حضوری و فیزیکی مدارک مهاجرت به کانادا، در زمان رسیدگی به پرونده های مهاجرتی تاثیرگذار خواهد بود.

این بدین معنی است که انجام آنلاین تمامی امور درخواست ویزای کانادا، سرعت بیشتری به پروسه رسیدگی به درخواست شما داده و امکان گم شدن مدارک ویزای متقاضی به صفر می رسد.

 مهاجرت به کانادا

سیستم اکسپرس اینتری

این سیستم مشهور مهاجرتی شامل برنامه اسکیل ورکر فدرال FSW، تاجران ماهر فدرال FST، کلاس تجربه کانادایی CEC و برنامه های نامزدی استانی PNP نظیر اسکیل ورکر استان ساسکاچوان می شود.

به طور معمول در ۸۰ درصد از مواقع، به درخواست های مهاجرتی ارسال شده از طریق سیستم اکسپرس اینتری ظرف ۶ ماه از تاریخ دریافت پرونده توسط سفارت کانادا رسیدگی می شود. زمان رسیدگی به این نوع پرونده ها شامل زمان های صرف شده در روند ارسال پروفایل اکسپرس اینتری، دریافت دعوتنامه ITA و آماده سازی نهایی پرونده برای ارسال نمی شود.

ویزای تحصیلی کانادا

زمان رسیدگی به این نوع از مجوز تحصیلی ارزشمند کانادا که برای متقاضیان تحصیل تمام وقت در مدارس و یا دانشگاه های این کشور صادر می شود، برحسب کشور مبدا متقاضی متغیر است.

کمترین زمان ارزیابی و رسیدگی به درخواست های ویزای تحصیلی کانادا ۱ تا ۲ هفته کاری اعلام شده اشت، اما این زمان ممکن است برای برخی از متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا به بیش از ۱۶ هفته به طول بیانجامد.

لازم به ذکر است که با نزدیک شدن به موعد ددلاین ارسال مدارک دانشگاهی و شروع سال تحصیلی دانشگاه های کانادا، ممکن است حجم درخواست های ویزای کانادا بیشتر شود و به خاطر حجم زیاد پرونده های درخواستی، رسیدگی به درخواست های ویزا با تاخیر روبرو شود.

مجوز کار (ویزای کار) پس از فارغ التحصیلی PGWP

این نوع از ویزای کانادا در دسته تمدید اعتبار مجوز کار در این کشور قرار می گیرد و زمان رسیدگی به آن برحسب نوع اپلای متقاضی متفاوت خواهد بود.

از این رو چنانچه درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال کرده باشد، زمان تقریبی رسیدگی به درخواست شما ۹۹ روز خواهد بود، اما در نوع کاغذی و سنتی ارسال پرونده، زمان رسیدگی به درخواست تا ۱۱۷ روز به طول میانجامد.

کارت اقامت دائم PR

زمان اعلام شده برای کارت اقامت جدید PR کانادا ۱۳ روز کاری اعلام شده است. اما تمدید و یا جایگزینی کارت PR قدیمی با جدید به طور تقریبی ۲۴ روز زمان می برد. در صورتی که از کشوری نظیر ایران برای طرح مهاجرتی نیروی کار ماهر کانادا و اقامت دائم این کشور درخواست دهید، مدت زمان رسیدگی به درخواست شما بین ۶ ماه تا ۲ سال زمان خواهد برد.

اسپانسرشیب و حمایت مالی همسر برای اقامت دائم کانادا

به طور معمول ارزیابی درخواست های مهاجرت به کانادا از طریق اسپانسرینگ همسر برای اقامت دائم، به طور تقریبی ۱۲ ماه زمان می برد. قرارگیری همسر فرد در داخل و یا خارج از کانادا در مدت زمان ارزیابی و رسیدگی به درخواست تاثیرگذار خواهد بود، اما در حالت کلی و استاندارد، رسیدگی به انواع مختلف اسپانسرشیپ همسر در کانادا ۱۲ ماه کاری زمان خواهد برد.

ویزای توریستی کانادا

زمان رسیدگی به درخواست ویزای توریستی کانادا بنابر محل تکمیل فرم درخواست و چگونگی انجام آن متغیر است، از این رو اگر واجد شرایط بوده و از داخل کانادا درخواست داده باشید، زمان ارزیابی پرونده های آنلاین ۱۲ روز و زمان رسیدگی پرونده های کاغذی و حضوری ۲۷ روز خواهد بود.

اما زمان تقریبی رسیدگی به درخواست های دریافتی از خارج از کانادا متغیر بوده و بین ۱ تا ۳ ماه کاری زمان می برد.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که نوع ویزای درخواستی از جمله (کاری، توریستی، تحصیلی)، مهاجرت اقتصادی، اسپانسرشیپ خانوادگی، روش درخواست (آنلاین و یا حضوری) و کشور متقاضی در زمان رسیدگی به پرونده مهاجرت به کانادا تاثیر فراوانی خواهد داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *