دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

ترفند های دارو دادن به کودک و نوزاد در سنین مختلف

  • سحر هودانلویی
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

به طور معمول کودکان در زمان بیماری بیش از هر زمان دیگری؛ لجباز و یک دنده می شوند که خوراندن دارو به آن ها کاری سخت است. از این رو در ادامه مطلب به معرفی ترفند دارو دادن به کودک پرداخته ایم.

بسیاری از ما با این که مدت زیادی از دوران کودکی مان می گذرد، اما هنوز هم طعم آنتی بیوتیک و قرصهای گچی را بر زیر زبان مان احساس می کنیم. این خاطره در زندگی بسیاری از ما وجود دارد که با مشاهده شربت و قرص بر دست مادران به هر سوی از خانه فرار می کردیم و با توجه به مقاومت هایی که می کردیم، باز هم به هر زور و ترفندی که بود به مصرف آن ها مجبور می شدیم. از این رو ادامه مطلب را به معرفی ترفند دارو دادن به کودک پرداخته ایم.

ترفند دارو دادن به کودک چیست؟

مشکل مصرف دارو توسط کودکان

مصرف دارو توسط کودکان زیر یک سال از مشکلات بزرگ والدین است، چرا که در این دوران مقدار رفلاکس معده زیاد و پر قدرت است که از این رو با ورود مقدار کمی از شربت و یا این دارو ها، امکان دارد که نوازد تمام شیر خورده شده را به بیرون باز گرداند. همچنین در صورتی که دارو به شکل مایع است، اندازه گیری آن کاری سخت و دشوار است که نمی توان مقدار مشخص شده را برای نوزاد اندازه گرفت. از این رو به خوبی هم نمی توان اندازه گرفت که چه مقدار از دارو را کودک مصرف کرده و چه مقدار را هم به بیرون تف کرده است.

به طور کلی پدر و مادران برای دارو دادن به نوزاد از روش های بسیار و منحصری به خود برخوردار هستند که امکان دارد با نظریه پزشک در تطابق نباشد. از این رو در ادامه مطلب به معرفی روش های منحصری در رابطه با ترفند دارو دادن به کودک پرداخته ایم که می تواند به کمک تان آید.

همچنین باید توجه داشت که وادار کردن کودک به کاری که دوست ندارد انجام دهد، بسیار سخت است و این شرایط به زمانی که در رابطه با خوراکی تلخ و تکرار در هر چند ساعت باشد، در ادامه کودک را لجباز و بی حال تر خواهد کرد.

معرفی ترفند های دارو دادن به کودک

  • نوزادان

  1. اگر تنهایی به نوزاد خود دارو می دهید؛ خوب است که در ابتدا، دارو را به درون سرنگ ریخته و سپس در حالی که فرزندتان را در آغوش دارید او را به روی یک سطح صاف و مطمئن قرار دهید. حالا باید آرام آرام دهان او را باز کنید و دارو را به داخل دهان و سمت عقب زبان و قسمت های گونه تخلیه نمایید. توجه داشته باشید که این روش به دقت بسیاری نیاز خواهد داشت.
  2. برای بلع راحت دارو توسط نوزاد می توانید از روشی دیگر به صورت، ترکیب آن با شیر خشک و یا شیر خود به نوزاد بدهید. همچنین گفتنی می باشد که دارو را نباید با یک شیشه شیر کامل برای نوزاد ترکیب کرد، چرا که امکان دارد در یک وعده تمام شیر خود را نوزاد مصرف نکند که از این رو مقدار داروی دریافتی کمتر از دز مشخص شده می باشد.
  3. سرنگ را می توان بهترین وسیله برای اندازه گیری مقدار دارو و نگهداری از آن در دفعات بعدی برای نوزاد دانست.
  4. در صورت مشورت با پزشک از او بخواهید که اگر امکان دارد؛ مقدار دارو را در هر وعده کاهش و در ازای آن، تعداد دفعات استفاده از دارو را افزایش دهد تا نوزاد به راحتی داروی خود را مصرف نماید.

معرفی ترفند دارو دادن به نوزاد

کودکان کمتر از ۱ سال:

  1. سعی کنید که دارو دادن به نوزاد را با سرعت بیشتری انجام دهید، چرا که انجام این روند به صورت تدریجی می تواند خاطره و تجربه ای تلخ برای نوزاد رقم بزند.
  2. همچنین بیشتر دارو های نوزادان به صورت مایع است که از این رو خیلی راحت به نوزاد خورانده می شود. همچنین بسیاری از این دارو ها از طعم دهنده های مصنوعی و شیرین کننده برخوردار هستند که مصرف دارو را برای نوزاد راحت تر می کنند. همچنین در این صورت برخی از دارو ها این امکان را ندارند که همین امر به موجب سخت کردن شرایط برای دارو دادن به نوزاد می انجامد.
  3. به هنگام دارو دادن به نوزاد، با او حرف بزنید و برایش شعر بخوانید تا احساس خوبی به نوزاد منتقل شود. اگر چه او معنای حرف و جملات شما را متوجه نخواهد شد، اما گفتنی است که لحن و تن صدای آرام شما به موجب القای حس امنیت و اطمینان به او می شود.

نکته:

توجه داشته باشید که خوب است فرایند ترفند دارو دادن به کودک با ۲ نفر انجام گیرد. در صورتی که نوزاد را به دور ملحفه و یا قنداق پیچانده اید، از دست و پا زدن های بیخودی او جلوگیری می شود. سپس مادر بایستی که نوزاد را به آغوش بگیرد و فرد دوم نیز به خوراندن دارو توسط نوزاد بپردازد. در شرایطی دیگر فردی که نوزاد را به آغوش دارد، بایستی که با انگشت خیلی آرام چانه نوزاد را به پایین سوق دهد.

  • انواع قطره ها

  1. برای استفاده از انواع قطره های چشمی برای چشم نوزاد، توجه داشته باشید که بایستی با کمک فرد دیگری انجام گیرد. این شرایط بدین صورت است که نوزاد را یکی از ۲ نفر به آغوش می گیرد و فرد دیگر نیز یکی از پلک های چشم نوزاد به آرامی پایین می کشد تا قطره را به درون چشم و پلک بریزد. پس از این کار، سر نوزاد را به عقب نگه دارید تا از ریختن قطرات چشمی به بیرون جلوگیری شود.
  2. برای ریختن قطره گوش نیز باید نوزاد را به روی یک سطح صاف و مطمئن قرار دهید. به طوری که گوش مبتلای کودک در بالا قرار گیرد و در پس ریختن قطره به درون آن بایستی کمی صبر کنید تا به خوبی در لوله های گوش جریان پیدا کند. حالا به آرامی قسمت غضروفی کوچکی که در رو به روی کانال گوش قرار گرفته، کمی فشار دهید تا قطره دارویی به آرامی در داخل گوش راه پیدا کند و به بیرون نیاید.
  3. همچنین دارو دان به نوزاد، خوب است که به وسیله سرنگ مندرج و یا قاشق های مخصوص انجام گیرد تا مقدار مشخص شده از دارو را در هر وعده به نوزاد بدهید. قابل به ذکر است که نوزادان در ماه های ابتدایی از زندگی خود، نمی توانند با لبه های قاشق به مصرف شربت های مربوطه بپردازند که از این رو امکان خارج شدن دارو از دهان نوزاد بسیار است.

نکاتی که در دارو دادن به کودک با رعایت کنید

  •  آرون گروپس
  • کودکان بیش از ۱ سال سن

  1. دیگر ترفند دارو دادن به کودک استفاده از آبمیوه طبیعی و میوه به هنگام دارو خوردن است. برای راحتی کودک در این امر می توانید، قرص و دارو های بدمزه را با آب پرتغال ترکیب کنید و یا از داروخانه های معتبر؛ طعم دهنده های مصنوعی و مناسب برای کودک تهیه کنید که از طعم تلخ و بد دارو ها بکاهد.
  2. توجه داشته باشید که ۱ قاشق چایی خوری معادل ۵ میلی لیتر و ۱ قاشق غذا خوری نیز با ۱۵ میلی لیتر مایع برابر است.
  3. دارو را بایستی در مکان و زمان خاص به کودک دهید تا پس از سپری زمان، او خود به این شرایط عادت کند و بداند که در زمان های خاص به مصرف قرص موظف است.
  4. اگر کودک تان به حدی بزرگ شده که توانایی درک حرف های شما را داشته باشد، با او در رابطه با عواقب عدم مصرف قرص و دارو هایش حرف بزنید. به کودک اجازه دهید که خود تصمیم بگیرد که چگونه و در چه مکانی دارویش را مصرف نماید.
  5. کودکان برخلاف نوزادان به والدین خود اجازه دارو دادن را نمی دهند که از این رو بایستی علت مصرف قرص را با زبانی ساده تر برایش شرح دهید. به طوری که با مثال هایی کودکانه و داستان هایی که فهم شان ساده است، می توانید از کودک بخواهید که شما را در این راه کمک کنند.

افزودن طعم خوش به دارو:

  1. برای بهتر شدن طعم دارو ها، آن را در یخچال نگه دارید؛ چرا که خنک نگه داشتن دارو به قابل قبول تر کردن طعم کمک به سزایی می کنند. توجه داشته باشید که در این رابطه باید با پزشک مشورت کنید که نگهداری آن ها در یخچال به ضرر دارو ها نباشد.
  2. در صورتی که کودک خود توانایی استفاده از دارو را دارد، اجازه دهید که خودش این کار را انجام دهد و شما تنها نقش نظاره گر را ایفا کنید.
  3. سعی به فریب دادن کودک نکنید؛ چرا که این کار امکان دارد به افزایش مقاومتش در برابر استفاده از دارو به هنگام های دیگر کند.

آشنایی با ترفند دارو دادن به کودک

در صورتی که این مطلب برایتان مفید واقع شد؛ با کلیک به روی دیگر لینک های مرتبط همانند شربت اشتها آور برای کودکان و روش های علاقمند کردن کودکان به غذا ما را در دیگر بخش های مجله آرگا همراهی کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *