دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بارداری بعد از ۳۵ سالگی چه خطراتی دارد؟

  • مریم صبوری
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از نکات قابل توجه در هنگامی که تصمیم به بارداری دارید بحث سن خانم ها است که در سنین کمتر اغلب زایمان راحت تری خواهند داشت. ولی خیلی ها بارداری بعد از ۳۵ سالگی را تجربه می کنند که بنا به دلایل مختلفی تصمیم دارند در سنین بالا اقدام به بچه آوری کنند. در این جهت ما امروزه مقاله تحت همین عنوان آورده ایم تا به راحتی شما را راهنمایی کنیم.

در حاملگی بالای سی و پنج سالگی امکان دارد با مشکلات زیادی روبرو شوید که طی بررسی ها و شناخت راه حل در این سن باید یکسری باید ها و نباید ها را پشت سر بگذارند تا بهترین تصمیم گرفته شود. در حال حاضر خیلی از کسانی که ازدواج می کنند بلافاصله تصمیم به بارداری ندارند یکی از دلایل به خاطر گسترش علم و شاغل شدن بانوان این موضوع را به عقب می اندازند تا به زمان درستی اقدام کنند. ولی باید گفت بهترین سن حاملگی بین بیست تا سی و پنج سال است که اگر بعد از آن به هر دلیلی عقب افتاد باید خیلی حواستان جمع باشد تا به سلامت مادر و جنین آسیب وارد نشود در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

مضرات بارداری بعد از ۳۵ سالگی

واقعیت هایی درباره بارداری بعد از ۳۵ سالگی

با فکر کردن به آینده و تصمیم به بارداری پس از ۳۵ سال می تواند تاثیر زیادی بر روی زندگی بلند مدت نوزاد بگذارد که برای آماده شدن در تغییرات هیجان انگیز به شکل یک فرصت به آینده اش فکر کنید. اگر شما هم بالای سی و پنج سال دارید و تصمیم به بارداری گرفته اید باید بگویم تنها نیستید چون بانوان زیادی امیدوارند در دهه سوم زندگی خود و حتی دیرتر صاحب فرزند شوند. یکسری باید ها و نباید ها وجود دارد که طبق مراقبت های ویژه باید از بهترین نقطه شروع شود. پس توجه بیشتر برروی این خطرات می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد که به شرح ذیل است؛

درباره بارداری بعد از ۳۵ سالگی چه می دانید؟

  • امکان دیر حامله شدن وجود دارد:

به خاطر بیشتر شدن سن و سال تعداد تخمک ها کم شده و با نزدیک شدن به آخر سی سالگی کیفیت و کمیت تخمک ها کاهش می یابد. که در این جهت تخمک بانوان سن بالا به آسانی مثل زنان جوان بارور نخواهد شد. اگر بیش از سی و پنج سال سن دارید و بعد شش ماه تلاش است که نتیجه نگرفتید با کمک از متخصص مشورت کنید.

  • امکان چند قلو بودن وجود دارد:

بالا رفتن سن احتمال ۲ قلوزایی را بیشتر می کند که با تغییرات هورمونی موجب آزاد سازی چند تخمک به شکل همزمان خواهد شد. با پیشرفت تکنولوژی لقاح مصنوعی کمک به باروری کرده که نقش مهمی را ایفا می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

واقعیت های بارداری بعد از ۳۵ سالگی

در نوع دیابت بارداری که فقط در همین بازه زمانی رخ می دهد با بالاتر رفتن سن خانم افزایش می یابد. با اصلاح درست رژیم غذایی و کنترل در قندخون و فعالیت فیزیکی یک امر مهم است. با درمان دیابت حاملگی و نیاز به قرص اگر مشکل حل نشود امکان دارد جنین بیش از حد رشد کند و هنگام زایمان آسیب جدی ببیند. در دیابت بارداری خطر افزایش فشار خون و زایمان زودرس بروز مشکلاتی در نوزاد بعد از زایمان نیز افزایش می‌دهد.

  • امکان سزارین شدن وجود دارد:

با خطر و مشکلات زیاد در مادران مسن تر امکان سزارین کردن بیشتر می شود. که با وضعیت مربوطه و حرکت جفت از دهانه رحم سرراه را بند می آورد.

سن بالای بانوان برای بارداری

  • احتمال سقط جنین افزایش می یابد:

در بانوان میانسال که قصد بارداری بعد از ۳۵ سالگی را دارند با خطر سقط جنین روبرو خواهد شد. دلیل افزایش آن به خاطر بیماری های زمینه ایی کروموزمی نوزاد است که بر کیفیت تخمک اثر گذاشته و خطر و علائم سقط جنین را بالا می برد. که بهتر است در هفته های پایانی حاملگی خود سلامت جنین را تحت نظر بگیرید.

  • افزایش بیماری فشارخون در حاملگی بیشتر می شود:

طبق تحقیقات فشار خون بالا در زمان حاملگی برای این سنین شایع تر است. که رشد و تکامل جنین توسط متخصص با دقت کنترل می شود و باید جلسات ویزیت بیشتری را داشته باشید تا زایمان زودرس نداشته باشید و به مشکلات و بیماری های دیگر بارداری دچار نشوید.

بارداری بعد از ۳۵ سالگی چگونه است؟

  • احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود:

هر مادران تصمیم به بارداری بعد از ۳۵ سالگی دارند باید در نظر بگیرند که خطرات مشکل کروموزومی مثل: سندروم داون در این سری از مادران سن بالا بیشتر است. پیشنهاد می کنیم برای تحقیقات بیشتر در رابطه با سن پدران هم برای سلامتی کودک تحقیق کنید تا کمتر جنین دچار خطر شود.

  • نوزاد کم وزنی یا نارس خواهید داشت:

بر طبق تحقیقات نشان داده که در خصوص این حاملگی ها در مادران میانسال نوزادان نارس بیشتری متولد می شوند که اغلب بیمار می شوند.

خطرات بارداری بعد از ۳۵ سالگی

بهترین مراقبت های زمان حاملگی در سنین بالا

شما می توانید با انتخاب سالم و درست از خود و جنین تان مراقبت کنید که با توجه به اصول یکسری نکات لازم است رعایت کنید از قبیل؛

  •  در زمان بارداری به طور مرتب تحت نظر پزشک باشید شما با کمک یک متخصص خوب می توانید هم سلامت فرزندتان و هم سلامت خود را کنترل کنید. تا در صورت نگرانی با او مشورت کنید و خیال خود را آسوده سازید.
  • با یک رژیم غذایی صحیح و سالم در طول دوره بارداری وضعیت جنین را عالی سازید. شما می توانید از دیتامینD، فولیک اسید، آهن و مواد غذایی مغذی و معدنی در برنامه غذایی خود اضافه کنید. با همین عادت کمبود ها را جبران سازید.
  • فعالیت داشته باشید و به شکل منظم از درد پیشگیری نمایید. شما با فعال بودن و افزایش انرژی می توانید سلامت عمومی بدن خود را تقویت سازید و بنیه و عضلات را برای درد زایمان آماده سازید. برای ورزش مناسب حتما با پزشک مشورت کنید.

مشکلات بارداری بعد از ۳۵ سالگی

  •  مادرانی که قصد بارداری بعد از ۳۵ سالگی دارند باید قبل حاملگی به پزشک متخصص مراجعه نمایند تا سلامت عمومی شان چک شود. در رابطه با تغییرات سبک زندگی مشورت کنید و نگرانی هایی که دارید را درمیان بگذارید تا دنبال راه حل باشید.
  • از مصرف مواد پرخطر مثل: تنباکو، الکل، مواد غیر مجاز در طول حاکلگی پرهیز نمایید. شما پیش از بارداری اگر داروی خاصی یا مکملی می خواهید استفاده کنید باید با پزشک مورد نظر درمیان بگذارید تا دچار مشکل نشوید.
  •  با سوال کردن در رابطه با تست DNA خطرات و مزایایی را بپرسید. تحقیق درباره تست ناهنجاری کروموزمی در نمونه خون استخراج شده از مادر مثل تریزومی ۱۳ و ۱۸ و سندروم داون بررسی می شود و خطرات احتمالی در نظر گرفته می شود.
  • احتمال اضافه وزن در بارداری که بعد از ۳۵ سالگی حامله می شوند بیشتر است پس برای کمک به جنین از اضافه وزن مفرط بپرهیزید. زمانی که وزنی مناسب داشته باشید پس از زایمان به راحتی می توانید وزن خود را کم کنید.

بارداری بعد از سی و پنج سالگی

کلام آخر:

بانوان باید در همه جلسه های معاینات مراقبت شرکت کنند تا مشکل خاصی برایشان به وجود نیاید. شرکت در این جلسه ها به مادران این اجازه را می دهند که قبل تولد نوزاد رشد او را بررسی کنند. حتی می تواند درباره وضعیت واکسیناسیون خود مثل آنفولانزا که بی خطر است با پزشک مشورت کنند. پس می توان گفت بارداری بعد از ۳۵ سالگی زیاد اتفاق می افتد که باید برای تصمیم گیری بهتر سطح علم و آگاهی را بالا برد و تحقیق و با پزشک متخصص مشورت کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *