دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قرص ترانگزامیک اسید و نکاتی که قبل از مصرف این دارو باید بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید قرص ترانگزامیک اسید در واقع با نام دیگر ترنسید نیز شناخته می شود به دلیل رفع خونریزی های دوران قاعدگی مورد توجه اغلب بانوان قرار گرفته که ما به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با دستورالعمل مصرف و همچنین عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی قرص ترانگزامیک اسید یا همان قرص ترنسید اغلب به جهت رفع خونریزی های شدید در دوران قاعدگی تحویز می شود، البته توجه داشته باشید که این دارو موجب زودتر تمام شدن پریود نخواهد شد، اما می تواند میزان خونریزی های قاعدگی را به شدت کاهش دهد و همچنین جالب است بدانید که این قرص برای درمان خونریزی پس از جراحی دندان در بیمارستان ها نیز برای بیماران تحویز می شود.

آشنایی با قرص ترانگزامیک اسید

بهتر است بدانید که ترانگزامیک اسید در واقع یک آنالوگ سنتزی از آمینو اسید لایزین می باشد که در واقع می تواند یک کمپلکس برگشت پذیر ایجاد کند و به تدریج پلاسمینوژن را از فیبرین جدا نماید و باعث ایجاد لخته شود. از طرفی دیگر قادر است فعالیت های پروتئولیتیکی پلاسمین را نیز مهار نماید البته که مقادیر زیاد این دارو برای انجام این اثر لازم می باشد. جالب است بدانید در آنژیو ارثی نیز با مهار فعالیت پلاسمین موجب کاهش فعال شدن اولین پروتئین کمپلمان و در نتیجه پیشگیری از حملات آنژیو ادم خواهد شد. همانطور که می دانید اختلالات عادت ماهیانه یا همان قاعدگی نامنظم یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از بانوان از آن شکایت دارند و در واقع یکی از مشکلات مربوط به همین قاعدگی خونریزی های شدید می باشد که البته به وسیله این دارو می توان تا حدودی آن را کاهش داد زیرا قرص ترانگزامیک اسید نیز از دسته داروهایی می باشد که در این زمینه تجویز می شود.

چگونگی مصرف قرص ترانگزامیک اسید

دستورالعمل مصرف قرص ترنسید :

به طور کلی معمولا توصیه می شود که تمامی دستورالعمل های بر روی برچسب این دارو را دنبال نمایید و همچنین آن را با مقادیر بیشتر، یا کمتر و یا برای مدت زمان زیاد استفاده نکنید. از آنجایی که مصرف خودسرانه این دارو به شدت منع می شود همچنین توصیه می شود که جهت اطلاع از مقدار و نحوه مصرف آن نیز حتما با پزشک مشورت نمایید. بهتر است بدانید که به طور معمول میزان مصرفی این قرص برای موارد مختلف به گونه ای است که در ادامه بدان پرداخته ایم:

مقدار مصرفی برای بیماران مبتلا هموفیلی: توجه داشته باشید که بلافاصله پس از کشیدن دندان در بیماران مبتلا به هموفیلی باید ۱۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل وریدی تزریق گردد. همچنین پس از جراحی با دوز ۱۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل وریدی سه تا چهار مرتبه در روز ممکن است برای ۲ تا ۸ روز استفاده شود.

دستورالعمل مصرفی قرص ترنسید

مقدار مصرفی برای درمان قاعدگی های شدید: به طور کلی استفاده از قرص ترانگزامیک برای درمان این مورد باید ۱۳۰ میلی گرم یعنی دو قرص ۶۵۰ میلی گرمی به صورت خوراکی سه مرتبه در طول روز برای حداکثر ۵ روز در طول قاعدگی ماهیانه مصرف گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مقدار مصرفی برای درمان چرخه های قاعدگی با خونریزی های شدید: توجه داشته باشید که مقدار مصرفی این قرص برای درمان چرخه های قاعدگی ۱۳۰۰ میلی گرم یعنی دو قرص ۶۵۰ میلی گرم به صورت خوراکی سه مرتبه در طول روز که جمعا برابر با ۳۹۰۰ میلی گرم در روز برای حداکثر ۵ روز در دوران قاعدگی ماهیانه.

همچنین بهتر است بدانید که دستورالعمل مصرف این دارو برای بزرگسالان می تواند برای کودکان بیمار که نیاز به درمان دارند هم استفاده شود زیرا به طور کلی اطلاعات محدود نشان می دهد که دستورالعمل دوز برای بزرگسالان می تواند برای سایر سنین نیز پاسخگو باشد.

روش های مصرف قرص ترنسید

عوارض جانبی قرص ترنسید:

تهوع، اسهال، استفراغ، سرگیجه، احساس خوشحالی غیر منتظره و خارش های خفیف

همچنین اگر نشانه هایی از واکنش های آلرژیک داشتید توصیه می شود به مراقبت های پزشکی اورژانسی مراجعه نمایید مانند کهیر، اشکال در تنفس، تورم صورت، زبان یا گلو

اگر هر یک از علائم مشکلات بینایی از جمله اشکال در تشخیص رنگ ها، تشنج یا احساس سرگیجه، ادرار دردناک یا سختو یا خون در ادرار داشتید لازم است مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.

علاوه بر این موارد ممکن است علائم دیگری از جمله نشانه های سکته مغزی مثل بی حسی و یا ضعف به ویژه در یک قسمت بدن، سردرد های شدید و ناگهانی، نشانه هایی از وجود لخته خون در ریه مانند درد قفسه سینه، سرفه ناگهانی، درد قفسه سینه در طول مصرف این دارو در شما ایجاد شود.

عوارض ناشی از خوردن قرص ترنسید

اشکال دارویی ترانگزامیک اسید

این دارو را می توانید به شکل های مختلف قرص، آمپول و ژل موضعی تهیه کنید، انواع این دارو موجود در بازار شامل موارد زیر می باشد :

  • کپسول ترانسید ۲۵۰ میلی گرم
  • کپسول ترانگزامیک اسید ۲۵۰ میلی گرم
  • آمپول ترانگزیپ ۵۰۰ میلی گرم

چند نکته مهم در مورد مصرف این دارو

  • در صورت عدم بهبودی خونریزی در طول درمان با این دارو و یا بدتر شدن وضعیت تان به پزشک زنان مراجعه کنید.
  • در صورتی که استفاده از این دارو خونریزی شما را بعد از دو دوره قاعدگی کاهش ندهد و دارو موثر واقع نشود، باید با پزشک زنان در میان بگذارید.
  • استفاده از ترانگزامیک اسید برای کنترل بارداری نمی باشد، همچنین از بروز بیماری های مقاربتی نیز پیشگیری نخواهد کرد.
  • استفاده از داروی ترانگزامیک اسید تنها باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

قرصهای ترانگزامیک اسید

نحوه و مقدار مصرف ترانگزامیک اسید

ترانگزامیک اسید به صورت قرص بوده و به شکل خوراکی مصرف می شود.

برای مصرف قرص، آن را به طور کامل ببلعید و از جویدن و خرد کردن آن خودداری کنید.

مصرف ترانگزامیک اسید باید با تجویز پزشک زنان بوده و آن را به همراه غذا بخورید.

قرص ترانگزامیک اسید را  در زمان معین مصرف کنید.

در چرخه قاعدگی نباید از این دارو بیشتر از ۵ روز مصرف شود و یا اینکه از مصرف ۶ قرص در یک دوره ۲۴ ساعته خودداری کنید.

اگر پریود نشده اید از مصرف داروی ترانگزامیک اسید خودداری کنید.

این دارو را دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید.

به هنگام مصرف این دارو، رژیم غذایی طبیعی خود را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک متخصص زنان توصیه دیگری کرده باشد.

کپسول ترانگزامیک اسید

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید:

توجه داشته باشید که اگر با مشکلاتی از جمله کور رنگی مواجه اید و یا یک بار سکته مغزی کرده اید نباید به هیچ وجه از این دارو مصرف نمایید.

در حین درمان طولانی مدت به طور منظم به چشم پزشک مراجعه نمایید.

مصرف این نوع از دارو برای کودکان و سالمندان مشکلی به وجود نمی آورد.

این دارو می تواند به شیر مادر نیز منتقل شود و از این طریق به نوزاد آسیب برساند پس بهتر است در طول دوران شیردهی تحت نظر پزشک این دارو را مصرف کنید.

اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید باید به پزشکتان در این زمینه اطلاع دهید.

قرص ترانگزامیک اسید ممکن است قدرت دید شما را با اختلال مواجه نمایید، پس اگر رانندگی و یا هر کار دیگری را که باید با دقت انجام دهید مراقبت باشید.

لازم است این دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری نمایید.

توصیه می شود که در مورد تمامی داروهای دیگری که استفاده می کنید با پزشکتان مشورت نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *